Ford 2000 - Olie vervangen versnellingsbak en achterbrug Ford 2000

Ik wil de olie vervangen van mijn ford 2000 bij de motor, versnellingsbak en achterbrug (bij de hef)
Ben bij een new Holland dealer geweest en deze heeft mij 2 soorten olie geadviseerd
Voor de motor: Ambra HSP Multigrade Engineer Oil SAE 15W 40 MAT 3507
Voor de achterbrug en versnellingsbak: Multi G Transmision Oil SAE 10W 30 MAT 3525
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste olie is
Ik kan het niet echt terug vinden en ik vang overal weer wat anders op
Hoop dat iemand mij kan vertellen of dit dan de olie is die in mijn tractor kan doen zonder dat dit schade veroorzaakt
En hoeveel olie heb ik van elk type nodig?
Zie een goede reactie graag tegemoet
Alvast veel dank!
Anton ford

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
jammermaarhelaas
Die oliesoorten zijn uitstekend! (boven specificatie)

Deze oliesoorten hebben een eigen merkspecifieke soort aanduiding, en de laatste aanduiding, "MAT xxxx" is de meest recente. Teruggaand in de geschiedenis, zijn dit opvolgers van de oorspronkelijke Ford M2C 121 motorolie, en M2C 134 tranmissie olie (deze is universeel voor transmissie en hydraulische systemen, maar mag niet in de motor!).
Voor de transmissie en de achterburg geldt een SAE 80 EP, maar de lokale dealer hier deed er een meer specifieke olie in destijds (Shell Tellus en Shel Donax. Dat is alweer decennia terug, en beide soorten hebben ook weer verschillnde onderverdelingen, een groot doolhof wat mij betreft).
De 2000 heeft net als de 3000 trommelremmen, de 3055, 4000 en 5000 hebben schijfremmen in oliebad en een hydrostatisch bekrachtigde PTO koppeling. Deze twee dingen stellen ook weer eisen aan de olie waardoor er destijds al een specifieke olie, de M2C 86 werd voorgeschreven. De Multi G die jij nu hebt, is hiervan een opvolger, en ook prima geschikt ter vervanging van een SAE 80 EP. Heb hem ook in mijn Ford 2600 (opvolger van de 2000).

Die Mastergold HSP moet in de motor.
Motor zonder filter te vervangen: 5,6 liter
Vervang je het filter ook, dan wordt het in totaal 6,6 liter.
Persoonlijk zou ik het oliefilter mee vervangen, dan heb je naast een nieuw schoon oliefilter ook die olie die achter blijft in het oliefilter mee ververst.

De Multi G moet in de versnellingsbak en achterbrug. Deze hebben bij de 2000, 3000 en 4000 elk hun eigen reservoir, moeten dus elk apart worden afgetapt en apart worden gevuld.
Versnellingsbak gaat 12,5 liter in.
Achterbrug gaat 24 liter in.

Ook in het stuurhuis gaat een liter olie, type SAE 90 hyploïd. Ik denk dat je de Multi G er wel voor kunt gebruiken, al is die wel vrij dun. Mocht je deze willen verversen en je toch terug moet naar de dealer voor een filter, of wat extra olie, dan zou ik hem even vragen welke olie je in het stuurhuis moet gebruiken.
Anton ford
@jammermaarhelaas heel erg veel dank voor deze ontzettend duidelijke uitleg!
Nu kunnen we er mee aan de slag
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!