Atlas AB 1202 - Batterij laadt niet op

Hallo TF-leden, daarnet de batterij van onze kraan opgeladen. Opgeladen meet die 12.7 en met draaiende motor eveneens 12.7. Hieruit maken wij op dat de batterij niet oplaadt… Waar beginnen we met het systeem na te kijken en wie kan en wil ons daarbij even op weg zetten? Thx
DBRaymond

Reacties

blauwe tractor
Dynamo en spannings regelaar laten testen
DBRaymond
Update: op de batterij meten we nu 12.7v tot 12.90v, op de dynamo via + en - meten we 6.14v en wanneer we op de + van de dynamo en op het frame van de dynamo meten, meten we 12.93v met pieken tot over 14v… (zie foto’s)
De v-riem die de dynamo aandrijft was losjes en hebben we intussen ook strakker gespannen, maar dit heeft geen extra resultaat gegeven.
Wat is jullie mening?
Rick V
@DBRaymond ook afhankelijk van het toeren tal hoe veel voltage je dynamo levert, tis een gelijkstroom dynamo, op de contact punten meten wordt je niet wijs van, alleen op de dikke plus draad op de regelaar, is je dynamo laat lampje wel in orde? Dit is namelijk zeer belangrijk voor de werking van de dynamo!

Overigens zou ik er gewoon een wisselstroom dynamo op zetten, dan komt de regelaar ook te vervallen, en de originele uiteraard bewaren mocht je de kraan ooit weer in originele staat willen terug brengen😄
DBRaymond
@Rick V Hallo, we hebben gemeten op de (dikke) plus draad van de spanningsregelaar en meten 12.54v…

Bedoeling is om de machine zoveel mogelijk in zijn originele staat te behouden, waarom we dan ook op deze manier verder zouden willen.

Wie kan helpen?

Alvast bedankt en veel groetjes
DBRaymond
Zie foto

(klik om te vergroten)

Foto 1
DBRaymond
Zie foto

(klik om te vergroten)

Foto 2
DBRaymond
Zie foto

(klik om te vergroten)

Foto 3
DBRaymond
Op de spanningsregelaar moeten we 13.5v tot 14.5v meten. Allicht zit het probleem dus in de spanningsregelaar. Is het verstandig om deze regelaar te vervangen door een nieuwe? We zien niet dat de regelaar verbonden is met een lampje. Wij kan hierover meer vertellen?
+1
Rick V
@DBRaymond lampje zit in je dashboard ergens als het goed is, dit zorgt er voor dat de dynamo magnetisch wordt waardoor de dynamo stroom gegereerd, als het lampje defect is dan werkt dit niet meer natuurlijk

Op de regelaar zit een klein platkop schroefje waar mee de kap vast zit, als je het kapje er.af haalt en het is verbrand is het einde oefening....

Dynamo kan inwendig ook vies zijn of koolborstels die vast zitten of een aansluit punt wat gecorodeerd is oftewel verrot, of bedrading zelf.ergens gebroken enz. Er zijn heel veel oorzaken mogelijk

Als je een nwe regelaar en dynamo koopt dan koop je denk ik toch een wissel dynamo helaas
+1
DBRaymond
@Rick V Zeer veel dank voor deze bruikbare informatie. Ik was de bedrading reeds gevolgd maar zie niets naar dashboard gaan… Maar in feite kan het niet anders dan dat er een lampje is… Liefst van al zou ik deze constellatie natuurlijk behouden. Want dit is immers origineel. Ik heb er een paar beelden van gemaakt. Dit ziet er volgens mij nog allemaal zeer netjes uit. Misschien zie je aan de hand daarvan iets meer? Misschien met wat hulp kan ik de dynamo en regelaar behouden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Rick V
@DBRaymond de regelaar ziet er zo van binnen best uit

Is de massa van je dynamo wel goed?

Evt kun je de collector ook schoonmaken van de dynamo en de koolborstels controleren op gangbaarheid
+2
DBRaymond
@Rick V @basia Gisteren de massa van de dynamo nagezien. Morgen kijk ik die opnieuw na alsook wordt de dynamo eraf genomen en zal ik de collector zuiver maken en de koolstofborstels controleren. Van zodra dit allemaal klaar is kom ik hier terug met het resultaat.
+4
basia
@Rick V

Even een opmerking over dat controlelampje ; dat geld alleen voor een wisselstroom dynamo ,
die heeft een begin stroompje nodig om begin magnetisme te geven .
Bij een gelijkstroomdynamo (in dit geval ) is dat niet nodig ; maar meestal zit er wel een controlelampje op en dan op nummer 61 of D+ van dynamo (of regelaar)
+2
Rick V
@basia idd, je hebt helemaal gelijk!
DBRaymond
@Rick V @basia Zoals gisteren gezegd zouden we vandaag de dynamo uit elkaar halen. Binnen was die enorm vuil en vettig. Dit werd intussen allemaal netjes zuiver gemaakt. We zien echter ook dat de isolatie binnen is beschadigd. Kan deze opnieuw worden aangebracht en waar zouden we een dergelijke tape kunnen vinden?

(klik om te vergroten)

+1
Rick V
@DBRaymond de coating op het koper is nog wel intact? Anders brandt tie binnen de kortste keren door, houd er wel rekening mee dat de dynamo loei heet wordt, dus zomaar tape erop plakken zou ik niet doen

Wat je dan het beste kunt gebruiken weet ik ook niet helaas
DBRaymond
@Rick V We hebben de indruk dat de casting niet meer ok is. Weet iemand wat we beste op dat koper aanbrengen?
+1
Rick V
@DBRaymond misschien is dit hieronder wat voor je?

De ronde lak op het koper zelf is ongetwijfeld ook ergens te koop maar waar weet ik niet zo gau

(klik om te vergroten)

WILM
Heb ook wel eens gehoord dat je een gelijkstroom dynamo moet omkomen maar hoe dat werkt weet ik niet.
Is voor de specialist.
+1
Rick V
@WILM ompolen
+1
WILM
@Rick V idd Rick
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!