Atlas AB 1202 - Compressor onderhoud, voorzien van nieuwe olie

We plaatsen enkele foto’s van de compressor op onze Atlas kraan. Kan iemand ons vertellen welke compressor dit is en welk onderhoud we moeten doen? Welke olie en hoeveel olie doen we hier best op? Ook zouden we graag een nieuwe riem op deze compressor leggen. Nu ligt er een riem op die korter en langer gemaakt kan worden. Maar deze is veel te los. Hoe kunnen we die riem er best afhalen en een nieuwe v-riem op monteren? Hoe bepalen we de juiste maat van de v-riem en hoe spannen we die aan?
davids

Reacties

davids
Compressor Atlas 1202

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
@davids spanner los draaien, v snaar eraf halen, meenemen maar mechanisatie bedrijf, en daar zeggen dat je een nieuwe wil in dezelfde maat. Met beetje geluk hebben ze hem liggen, met iets minder geluk zit er 1 dag levertijd op…
davids
@ronald-deutz-fahr Eerst bedankt voor het meedenken en de uitleg. Waar kan ik de spanner vinden? Want ik zie er geen.
Fendt926Driver
@davids het kan zijn dat de hele compressor schuiven kan over de plaat.
Zitten er sleuf gaten onder de compressor plaat?
Met aan de kopse kant een bout met draad tot onder de plaat waarmee je de compressor kunt aantrekken tot de v snaar strak staat.
davids
@Fendt926Driver @ronald-deutz-fahr Dit zal ik morgen eens nakijken en hopelijk kunnen we dit toch nog oplossen. Alvast bedankt
+1
@davids maak anders eens een foto van het geheel? (De compressor dus) Dan kunnen wij mee kijken
Ik vermoed dat @Fendt926Driver het al goed heeft uitgelegd
JD3010
@ronald-deutz-fahr Wat ik er nog van weet is het niet zo simpel. De riem span je door de compressor te verschuiven. Een nieuwe riem erop is véél meer week, daarbij moeten de pompen los. Daarom zal er zo'n deelbare riem opzitten.

Een laagje motorolie doe ik erin.
@JD3010 dat is een werkje jndd. Ik had een compressor van een veldspuit voor me, daar zit het wat simpeler.. we gaan de foto’s zien…
JD3010
@ronald-deutz-fahr Bij de jongere Atlas zitten ze aan de voorzijde vd. motor, dat is veel makkelijker.
Bij mijn spuit zit die rechtstreeks op een hydromotor, dat is nog makkelijker.
@JD3010 Indd apart motortje bedacht ik ook. Compressor schuiven voor spannen van de snaar. Maar atlas doet het moeilijker
JD3010
@ronald-deutz-fahr Je bedoelt dan met die vulringen tussen de schijven? Zo vaak hoef ik nou ook weer niet V-snaren te spannen, er makkelijk bij kunnen is veen fijner.
@JD3010 nee, de compressor staat gemonteerd op sleufgaten met 2 stelbouten. Dus 4x m12 los draaien, stelbouten paar slagen geven tot die mooi strak staat, en dan de m12 bouten weer vast draaien
davids
Hallo, niemand die hier iets zinnigs over kan vertellen? Grtjes
+1
Fendt926Driver
Compressor lijkt niet op de wabco op mijn trekkers van dat bouwjaar.
Misschien dat de atlas fanaten er iets over zeggen kunnen
davids
@Fendt926Driver Alleszins heel erg bedankt om dit te delen. Misschien is er rechts of links toch iemand die wil verder helpen. Want we willen de compressor niet stuk, deze kost aardig wat geld…
Fendt926Driver
@davids als je een paar fotos extra plaatst kunnen we gerichter antwoorden
J305
tractorfan.nl/topic/214385/

Is wel een ander type maar misschien dat het op de zelfde manier werkt.
davids
Volgens mij is ook poulie niet deelbaar. Maar ik maak enkele bijkomende foto’s, zodat jullie dit eens kunnen bekijken. Bedankt!
Rustiko
Hoi,

Volgens het onderhoudsboekje moet er 1/4 liter olie in en dan de Motoröl SAE 20/30
davids
@Rustiko Hallo, dit snap ik niet goed. 1/4 liter en dan motorolie SAE 20/30?
Graag wat meer toelichting waarvoor alvast veel dank.
Rustiko
@davids wat is niet duidelijk? Kwart liter olie en soort olie SAE 20/30
davids
@Rustiko Ok, zo bedoel je :
1/4 l SAE 20/30.
Bedankt !
Rustiko
@davids Als het klopt dat het niet de originele compressor is kan dit dus afwijken.
davids
@Rustiko Daar zijn wij niet van op de hoogte. Hij werd ooit gereviseerd en heeft hij in revisiebedrijf een ander kleurtje gekregen. In elk geval er staat ook een kijkglas op… Op die manier kunnen we er nooit te veel ingieten. Want te veel olie is te veel olie en moet ergens weg, meestal via de dichtingen met gevolg de dichtingen stuk.
davids
@davids Staat in je handleiding of hier ook ergens een oliefiltertje is terug te vinden? Grten
Rustiko
@davids eentje bij het blok, voor de rest zie ik niet zo wat
davids
Zoals hier gevraagd bijkomende foto’s van de compressor.
Hopelijk zijn er tf-leden die hier raad mee weten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Dit lijkt me niet de originele compressor en poelie. Maar dan kan het nog steeds goed werken. Ik denk dat de kortste klap is. : een hand vol brede ringen er tussen liggen en langere bouten monteren. Uitvullen dus.
davids
@langeslagdiesel Die hand vol brede ringen (sluitringen?) wil je onder de compressor leggen?
@davids ja, dat is uitvullen. Als je leidingwerk dit kan opvangen? Dat moet je wel ff goed beoordelen uiteraard.
davids
@langeslagdiesel OK, dankjewel voor de extra toelichting. Dat noemt inderdaad uitvullen maar dan mag de snaar zeker is 5cm te groot zijn want anders lukt dat ook niet 😜 Trouwens hoe kunnen we best de juiste maat bepalen van de snaar? En ik weet ook nog niet hoe ik de snaar eraf haal? Want volgens mij is het wiel niet deelbaar 😇
+1
Rustiko
@davids
Paar opties

1. Oude eraf halen kijken of er wat opstaat voor maat.
2. Oude opmeten (als deze al niet meer te gebruiken is knip je doormidden en dan meten)
3. Zelf berekenen >
Stap 1: Bereken de hart-op-hart (HOH) afstand van de V-snaar schijven in mm.
Stap 2: Bereken de buitenomtrek van de (K) kleine schijf in mm .
Stap 3: Bereken de buitenomtrek van de (G) grote schijf in mm.
Stap 4: Met al deze gegevens kun je de riemlengte van de V-snaar berekenen via onderstaande formule:

2 x HOH + ½ omtrek van K + ½ omtrek van G = riemlengte V-snaar

5. Berekenen met deze calculator > duisterstechniek.nl/calculator/
6. Touwtje omheen leggen voor de maat
+1
@davids demonteren van deze snaar is geen punt. Dit is een deelbare snaar. Deze kan je ook 1 knoop inkorten als deze zoveel te lang is. Een niet deelbare snaar monteren is een grote klus. Daar is al over gesproken in dit forum draadje door @JD3010.
davids
@langeslagdiesel Dit is natuurlijk een goed idee maar de snaren zowel van de compressor als van de motor liggen er al enige tijd om en beginnen ook geluid te maken en te slippen en daarom hadden we ze graag vervangen. Maar je idee om ze mee 1 lid in te korten is zeker ok. Want een ondeelbare snaar erop krijgen zal sowieso niet simpel zijn, aangezien er weinig of geen plaats is om de snaar door te steken naar beneden. Grten
Kramer U800
oliehandel.nl/kroon-oil-compressol-h100/…

Deze olie mag er ook in. Heb ik ook in mijn Bosch compressor.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hhh geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!