Einde aan XXL-distributiecentra? Brabant wil de 'verdozing' tegengaan

De provincie Brabant maakt een einde aan de wildgroei van megadistributiecentra. ‘’De lat voor een groot distributiecentrum is fors hoger komen te liggen, voor sommige types logistiek zelfs onmogelijk’’, vertelt CDA-gedeputeerde Erik Ronnes. Hij wil de ‘verdozing’ van het landschap tegengaan en alleen kiezen voor distributiecentra die goed zijn voor de Brabantse economie.
Wie langs Waalwijk rijdt zie in één oogopslag wat verdozing is. Enorme opslagloodsen zonder ramen waar goederen opgeslagen, verdeeld en vervoerd.
Gemeentes in Brabant zitten niet meer te wachten op dit soort grote gebouwen. Dat merkt ook Erik Ronnes. ‘’Je ziet echt veel hallen verschijnen die grote impact hebben op het landelijk gebied. En zo’n XXL-locatie trekt ook nog eens enorm veel verkeer aan. De ruimte die we hebben in Brabant is schaars, dus we moeten kritisch kijken wat we wel en niet willen.’’ Daarom heeft de provincie bepaald wat voor soort distributiecentra er wel en niet welkom zijn. Het belangrijkste: een logistiekbedrijf moet iets toevoegen aan de Brabantse economie. ‘’Bestaande bedrijven, zoals ASML en Vanderlande, hebben grote distributiecentra nodig, dus daar moet je ze gewoon voor realiseren. Maar we willen hier geen bedrijven die het alleen als 'doorschuiflocatie' gebruiken om de rest van Europa van spullen te voorzien", verduidelijkt Ronnes.
Toch lijkt zoiets in Nuenen te gaan gebeuren. Daar staat een distributiecentrum van maar liefst 300.000 vierkante meter gepland. Wie erin komt? Geen idee. De gemeente zit ermee in haar maag, maar kan niet terug. Omwonenden zijn woedend en bang voor een groot aantal vrachtwagens die straks door hun straten rijden. ‘’Dat is een slecht voorbeeld’’, begint Erik Ronnes. "Een projectontwikkelaar heeft daar een vergunning gekregen, zonder dat bekend was wie ze ging gebruiken.’’De gemeente en provincie kijken voortaan eerst wie een distributiecentrum wil beginnen en wat gaan ze daar gaan doen. Als het niet bijdraagt aan onze economie, dan komt er geen vergunning en kan er dus niet gebouwd worden.
Om zelf de regie te houden zijn er acht plekken in Brabant aangewezen waar XXL-logistiek mag komen:Moerdijk, Waalwijk, Wijkevoort in Tilburg, Heesch-West, Foodpark Veghel, Laarakker in Haps, GDC Acht in Eindhoven,Westfields bij Oirschot. De gemeente Meierijstad, waar Veghel onder valt, laat weten dat er geen plek meer is voor een megadistributiecentrum. Met de komst van onder andere FrieslandCampina, een vloerenbedrijf, de opslag en distributie van medicijnen en de uitbreidingen van BAS Trucks is het Foodpark vol. "De gemeente is niet van plan om opnieuw een bedrijventerrein te gaan ontwikkelen", vertelt wethouder Jan Goijaarts. In Waalwijk zijn ze trots op hun logistieke imago, maar uitbreiding van de logistieke bedrijven is op dit moment niet mogelijk. De infrastructuur moet eerst verbeterd worden.
Dat moet volgens de gemeente snel gebeuren want er zijn veel banen mee gemoeid. "Voor mensen uit de regio, maar ook voor internationale medewerkers. Maar denk ook aan omzet voor de lokale middenstand, schoonmaakdiensten en beveiliging."De gemeente wil dan ook niet spreken van verdozing of verwoesten van natuur. "Kaal grasland wordt een industrieterrein. In esthetisch opzicht zullen daar de meningen over verschillen. Er wordt hier geen natuur aangetast."
 Einde aan XXL-distributiecentra? Brabant wil de 'verdozing' tegengaan (omroepbrabant.nl)

De provincie Brabant maakt een einde aan de wildgroei van megadistributiecentra. ‘’De lat voor een groot distributiecentrum is fors hoger komen te liggen, voor sommige types logistiek zelfs onmogelijk’’, vertelt CDA-gedeputeerde Erik Ronnes. Hij wil de ‘verdozing’ van het landschap tegengaan en alleen kiezen voor distributiecentra die goed zijn voor de Brabantse economie. Wie langs Waalwijk rijdt zie in één oogopslag wat verdozing is. Enorme opslagloodsen zonder ramen waar goederen opgeslagen, verdeeld en vervoerd. Gemeentes in Brabant zitten niet meer te wachten op dit soort grote gebouwen. Dat merkt ook Erik Ronnes. ‘’Je ziet echt veel hallen verschijnen die grote impact hebben op het landelijk gebied. En zo’n XXL-locatie trekt ook nog eens enorm veel verkeer aan. De ruimte die we hebben in Brabant is schaars, dus we moeten kritisch kijken wat we wel en niet willen.’’ Daarom heeft de provincie bepaald wat voor soort distributiecentra er wel en niet welkom zijn. Het belangrijkste: een logistiekbedrijf moet iets toevoegen aan de Brabantse economie. ‘’Bestaande bedrijven, zoals ASML en Vanderlande, hebben grote distributiecentra nodig, dus daar moet je ze gewoon voor realiseren. Maar we willen hier geen bedrijven die het alleen als 'doorschuiflocatie' gebruiken om de rest van Europa van spullen te voorzien", verduidelijkt Ronnes. Toch lijkt zoiets in Nuenen te gaan gebeuren. Daar staat een distributiecentrum van maar liefst 300.000 vierkante meter gepland. Wie erin komt? Geen idee. De gemeente zit ermee in haar maag, maar kan niet terug. Omwonenden zijn woedend en bang voor een groot aantal vrachtwagens die straks door hun straten rijden. ‘’Dat is een slecht voorbeeld’’, begint Erik Ronnes. "Een projectontwikkelaar heeft daar een vergunning gekregen, zonder dat bekend was wie ze ging gebruiken.’’De gemeente en provincie kijken voortaan eerst wie een distributiecentrum wil beginnen en wat gaan ze daar gaan doen. Als het niet bijdraagt aan onze economie, dan komt er geen vergunning en kan er dus niet gebouwd worden. Om zelf de regie te houden zijn er acht plekken in Brabant aangewezen waar XXL-logistiek mag komen:Moerdijk, Waalwijk, Wijkevoort in Tilburg, Heesch-West, Foodpark Veghel, Laarakker in Haps, GDC Acht in Eindhoven,Westfields bij Oirschot. De gemeente Meierijstad, waar Veghel onder valt, laat weten dat er geen plek meer is voor een megadistributiecentrum. Met de komst van onder andere FrieslandCampina, een vloerenbedrijf, de opslag en distributie van medicijnen en de uitbreidingen van BAS Trucks is het Foodpark vol. "De gemeente is niet van plan om opnieuw een bedrijventerrein te gaan ontwikkelen", vertelt wethouder Jan Goijaarts. In Waalwijk zijn ze trots op hun logistieke imago, maar uitbreiding van de logistieke bedrijven is op dit moment niet mogelijk. De infrastructuur moet eerst verbeterd worden. Dat moet volgens de gemeente snel gebeuren want er zijn veel banen mee gemoeid. "Voor mensen uit de regio, maar ook voor internationale medewerkers. Maar denk ook aan omzet voor de lokale middenstand, schoonmaakdiensten en beveiliging."De gemeente wil dan ook niet spreken van verdozing of verwoesten van natuur. "Kaal grasland wordt een industrieterrein. In esthetisch opzicht zullen daar de meningen over verschillen. Er wordt hier geen natuur aangetast."

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden grasland , frieslandcampina , europa , natuur , brabant , gebouwen , landschap , imago , opslag , projectontwikkelaar , beveiliging , distributie , omzet , tilburg en eindhoven geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!