Wat is beter voor het milieu? Waterstof of BEV?

Veel discussie over waterstofauto’s vs. batterij / stekker auto’s. Wat is anno 2022 beter voor het milieu?
EVNoob

Reacties

+1
EVExpert
In de vergelijking tussen waterstof en stekkerauto’s komt op dit moment de elektrische auto (BEV) als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.

Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik - alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.

Het zou interessant zijn om dezelfde calculatie te doen voor vrachtwagens. Het lijkt er op dat deze vergelijking in het voordeel van waterstof uit zal vallen.
Tinus
Sowieso is het allebei beter dan benzine of diesel.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden milieu , CO2 , waterstof , elektrische auto , groene waterstof en energiemix geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!