Wetenschappers introduceren nog iets om je zorgen over te maken: landbouwvoertuigen zo zwaar als dinosaurussen



Originele beschrijving

Tractors, maaidorsers en bietenrooiers: boeren hebben steeds grotere en zwaardere machines tot hun beschikking. Het idee is dat ze daarmee meer kunnen
 Wetenschappers introduceren nog iets om je zorgen over te maken: landbouwvoertuigen zo zwaar als dinosaurussen (scientias.nl)

Tractors, maaidorsers en bietenrooiers: boeren hebben steeds grotere en zwaardere machines tot hun beschikking. Het idee is dat ze daarmee meer kunnen

bart-persoon

Reacties

+2
hendry-blokzijl
Toen ik de titel las dacht ik dat die wetenschappers een hele zware trekker hadden ontwikkeld🤯, maar dat was niet zo🥴
+13
Fendt926Driver
Och hebben weer een koppel wetenschappers iets ontdekt wat wij al 20 jaar weten.
Poe wat zijn die mensen slim.
Een oplossing hebben ze niet.
Daar zijn ze te dom voor.
+5
Hannesman
@Fendt926Driver dat er op allerlei manieren aan gewerkt wordt in de sector staat niet vermeld. Er is dus niet gesproken met betrokkenen uit het veld. Over nietszeggende resultaten gesproken 😂😂
+5
MaxxuM4ever
@Fendt926Driver een probleem vaststellen en definiëren is stap 1 van de oplossing lijkt me. Het zoeken naar een oplossing is stap 2.
We moeten met steeds minder boeren dezelfde hoeveelheid werk verzetten, dus hebben we grotere en zwaardere machines nodig om dat gedaan te krijgen. U heeft zelf toch ook een en een tripple maaier ipv een enkele maaier aan de 305?
Ik denk dat robotisering een deel van de oplossing is waardoor er minder chauffeurs nodig zijn en de machines dus weer kleiner kunnen worden.
+3
Valtra man
@Fendt926Driver domheid gaat niet over wat je niet weet, het gaat over wat je wel weet maar niet doet.. een beetje zoals snel snel met je mening een groep mensen schofferen terwijl je weet dat je er eigenlijk best wat langer over nadenkt. 😉
Fendt926Driver
@Valtra man ja jij snapt hem.
Lees het artikel dan nu eens helemaal en vertel dan eens wat jij nog niet wist van wat er staat.
+3
Valtra man
@Fendt926Driver dacht je nou echt dat ik dat niet zou gedaan hebben, vond het best interessant 🙂
Noem mensen niet dom man.. het toont alleen maar aan hoe lekker verdraagzaam je bent vanachter je klavier. Je bent vast wel een aardige kerel, maar ach.. dat gesneer online 🙄
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Valtra man:
dat gesneer online

Jij noemt het gesneer online.
Maar zei zetten het eerst online als aanval richting ons.
En dan mogen wij niet terug reageren?

Denk eerder dat jij het niet snapt.
Maar dit hele gesprek is mij niets waard.
Je schiet er toch niets mee op.
En je had toch niet het idee dat je mij nog kon veranderen??
+3
Valtra man
@Fendt926Driver oh dat is het… je voelt je aangevallen door een artikel? En jij reageert alvast zoals in ‘wij’.. 🙄
Nou ik heb allesinds niet de intentie iemand te veranderen, daar heb je professionals voor. Te overwegen, het kan opluchten 👍
Fendt926Driver
@Valtra man man ga wat nuttigs doen
+1
Valtra man
@Fendt926Driver tsss…kop op man. Morgen schijnt de zon weer en kan je er al om lachen. 😉 fijne nacht!
+3
Fiatje640
@Valtra man ,joh deze man ken niet tegen kritiek joh , er is alleen zijn mening joh,luisteren kan die nie .😂
+4
ken-adams
@Fendt926Driver
Quote:
aanval richting ons

Waarin zie je dan een aanval richting ons?

Dat artikel legt gewoonweg uit dat hetgeen veel boeren denken, namelijk dat brede banden alle nadelen van extra gewicht teniet doen, niet correct is.

Misschien eens in de spiegel kijken en beseffen dat ook jij met al je ervaring nog wat kan leren.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ken-adams:
Dat artikel legt gewoonweg uit dat hetgeen veel boeren denken, namelijk dat brede banden alle nadelen van extra gewicht teniet doen, niet correct is.

Prima.
Maar waar legt dat artikel dan uit wat een betaalbare oplossing is?
Door schaalvergroting is opschalen van capaciteit toch de enigste uitweg geweest om je hoofd boven water te houden?
+1
ken-adams
@Fendt926Driver Klopt, en de oplossing bestaat er dan ook uit die evolutie te stoppen/remmen, maar dat is economie en zodanig dus politiek. De wetenschappers in dat artikel zijn dan ook wetenschappers en geen politiekers, kan ik ze moeilijk kwalijk nemen.
+1
Wybren de vries
Ja en net zoals over dat de samengeperste grond niet kan worden losgemaakt door een ploeg maar daar hebbben we toch de diepwoeler voor en het zal heus denk ik niet gaan dat je 4 meter diep de grond plat drukt
+5
PieterA
@Wybren de vries Niet met je eens. Hoe dieper je woelt,hoe dieper je verdichte laag komt te zitten als je het weer vast rijdt of als het veel gaat regenen.
Valtra man
@PieterA inderdaad, we hebben de afgelopen jaren al heel vaak onze kar gekeerd over wat nu beter is voor de ondergrond. Ik las ook zo’n studie die eigenlijk het gebruik van diepgronders afraad om de reden die je daar aanhaalt.
jmos
@PieterA zou een diepwortelend gewas of groenbemester niet een betere oplossing zijn dan een diepwoeler?
PieterA
@jmos Ja, dat lijdt geen twijfel
+1
Raben
@Wybren de vries ondergrond moet zoveel mogelijk met rust gelaten worden , voor de rest kan ik het met dit onderzoek alleen maar eens mee zijn .
+1
barteltie
Al die grote steden met flatgebouwen dat drukt de boel pas goed aan🤣🤣
+2
Quintto
@barteltie of wat denk je van elk stukje grond dat tegenwoordig betegeld wordt, denk dat daar ook weinig bodem leven in zit
barteltie
@Quintto ja inderdaad!
+1
BuvaM
@Quintto Hoewel, als de grond eronder niet te hard is, kan het een vochtreserve zijn voor de planten en bomen er naast. Tegels voorkomen verdamping.
Valtra man
@barteltie daar wordt volgend seizoen geen graan op geteelt ook 😛
BuvaM
Ik ken ook het schapenpad, pinkenpad, Schotse Hooglanderspad in het land. Lichtere dieren dan de dino's.
Ook ken ik het afsnijpad gemaakt door fietsers.
Toch allemaal bar vaste grond.
De tijd dat soldaten en andere hulptroepen in het najaar met fysieke kracht hielpen de oogst op het natte veld binnen te halen ligt al wat jaartjes achter ons.
+1
hendry-blokzijl
@BuvaM Ik denk dat de wetenschappers iets dergelijks voor ogen hebben voor de toekomst, 2 dinosaurussen die over een vast looppad de ploeg heen en weer trekken😉
tractorfan.nl/topic/113294/
+2
deufi
Het gewicht van machines is niet is niet zo relevant. Het schoeisel wat er onder zit wel in combinatie met het juiste moment. Uiteindelijke gaat het om druk met vierkante cm en met droog weer werken. Zo heeft heeft vroeg klaar in het najaar hier de prioriteit.
+2
stannetje96
@deufi heb je wel deels gelijk in met je druk per cm2 maar zo eenvoudig is het niet helemaal. Een band drukt in een soort driehoeks vorm aan naar beneden en hoe breder je banden zijn, hoe dieper het aandrukt. Je krijgt dus op diepere lagen verdichting. Dit staat, tot mijn verbazing, wel vernoemd in dit verder zinloze artikel/onderzoek…
+2
Raben
@stannetje96 Juist met dat driehoek verhaal , als je met een 12 tonner op smalle banden reed je de oppervlak aan gort maar met ploegen ging je eronder door , nu met brede banden in combi met meer tonnen wordt wordt dat voordeel teniet gedaan in zit het dieper , helemaal onder slechte omstandigheden , 12 ton op bredere banden was beter geweest denk ik
dx11
Quote Reactie van @stannetje96:
verder zinloze

Er staat dat we op zn deens moeten boeren. Grote machines, enorme werkbreedtes op een vast rijspoor. Net als we van de dino hebben kunnen zien
rommert14
@dx11 zag net een 18 kuubs tank met een 8 (?) Meter bemester, je moet het maar willen om de 8 meter zo rijden, liever 3x zo breed dan.
+2
Fendt926Driver
@rommert14 als ik hier met een 18m³ tank met een 3 keer 8 dus 24m bemester rijdt bij 35m³ per ha kan ik 200m bemesten.
Dus op mijn perceel achter de stal moet ik dan bijna 4 tank achter elkaar uitrijden om de 768m lengte dicht te rijden.
Met een 8m bemester kan ik met 33m³ per ha precies overkomen.
En met rijpaden krijg je dan ook een zinloze rijafstand. Na 200m leeg. Toch het rijpad van 760m afmaken en dan ook nog ergens (door een rijpad of over straat) weer terug naar huis in plaats van omkeren en met 200m weer bij de put zijn.
En rij je 3 keer door het bemeste rijpad heen..
Lijkt mij ook niet alles
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver mooie onderbouwing Huub 👍
+1
MaxxuM4ever
@Fendt926Driver er zou eigenlijk een systeem moeten zijn dat je die tank constant kunt vullen met een slang vanaf de put, dan hoef je niet steeds heen en weer te rijden 😎😎.
+1
rommert14
@Fendt926Driver dan moet je een volgend rijspoor pakken en dan een keer 'oversteken'
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
24m bemester

15mtr is wel een beetje de max met maaien harken en op zn nederlands bemesten
+4
deufi
@stannetje96 wat ook een belangrijk aspect is wat ook vaak vergeten wordt is de rolsnelheid. Hoe sneller je rolt, hoe minder de druk op de bodem.
Probeer het maar eens uit met een Cambridge rol, dan kan je dat snel zien. Heb je geen meetapparatuur voor nodig.

Daarnaast weten wij uit ervaring dat groter vaak ook beter is. (More is less). Vroeger reed mijn pa met een 90 pk (ca 5 ton inclusief gewicht) trekker met een 3 schaar op 35 cm banden. Ploegen 2,5 km per uur. Weken werk om de polder om te ploegen, en daarmee niet altijd in optimale condities.
Nu rijden we met 190 pk (ca 8,5 ton inclusief gewicht) met een 4 schaar ca 7,5 km per uur op 650 banden. Wiel Oppervlakte is dan bijna 4 keer zo groot bij minder dan het dubbele gewicht. In een paar dagen ligt de polder om. We rijden nu bijna altijd met het optimale weer.
Je kan nu de afgelopen jaren zien dat de grond aanzienlijk is verbeterd.
Alles moet je dus in de juiste perspectieven zien.
stannetje96
@deufi dat over die snelheid ben ik het niet mee eens. Dat het minder aandrukt is volgens mij doordat de rollen gaan stuiteren. Hierdoor krijg je juist een extra piekbelasting waar het gewicht weer op de grond komt
+2
JD3010
@stannetje96 Laat maar eens een volle bietenrooier een dag op je land staan, dan zakt die zeker dieper weg. Op veengrond denk ik dat je hem kwijt bent
Valtra man
@JD3010 wij hebben 20 jaar geleden de laatste bieten gerooid, die hebben een paar weken op de hoek van het veld liggen wachten op transport. Je ziet tot vandaag nog steeds exact waar dat precies was..
JD3010
@Valtra man ik hoor in de buurt ook dat bulten grond op het land wegzakken
+1
BuvaM
@JD3010 Verdichten heet dat, standaard onderdeel van infrawerk
BuvaM
Quote Reactie van @JD3010:
een volle bietenrooier een dag op je land staan

Op veengrond staat veel gras en amper rooigewassen. Verdichting herstelt op veengrond redelijk tot goed.
Los daarvan raakt een discussie over stilstaande beladen machines te ver van de werkelijkheid.
JD3010
@BuvaM oja, in het Drenthe die kant uit is al het veen al weg.
BuvaM
@JD3010 Ja, de Veenkoloniën zijn het veen, hoogveen, ongeveer kwijt; verbrand.
Holland, Friesland en Overijssel hebben hoofdzakelijk laagveen.
JD3010
@BuvaM maar je kunt daar nog best vast zitten. M'n aardappelrooier komt er vandaan, ze hadden daar aardig wat mee uitgespookt is om er bovenop te kunnen blijven,
BuvaM
@JD3010 Vast.
Op het 'oude land' kent men grote verschillen in grondslag en sommige zetmeelaardappelen worden laat gerooid.
+1
stannetje96
@JD3010 moet die rooier volgend jaar maar een tandje harder rijden, scheelt weer bodem verdichting 😄
JD3010
@stannetje96 Beetje opschieten kan nooit kwaad hè.💪
BuvaM
@stannetje96 De optimale snelheid geeft de minste en gelijkmatige verdichting. Wat optimaal is kan ik moeilijk aangeven.
+1
Valtra man
@deufi het artikel gaat niet over 10 ton machines, maar over 50-60 ton giganten.
De druk op de bovenlaag is onder controle in de meeste gevallen stellen ze, maar de totale massa heeft blijkbaar invloed op de onderste lagen die we niet kunnen loswoelen.
BuvaM
Quote Reactie van @Valtra man:
50-60 ton giganten

Dat is ook een zwak punt van het artikel, vol beladen is een deel van de oogstbewerking. Lichtere 2-fase geeft minder bodemdruk maar wel tweemaal.
+2
JD3010
Quote Reactie van @BuvaM:
minder bodemdruk maar wel tweemaal.

Is dat erg dan?
+1
JD3010
Quote Reactie van @deufi:
Ploegen 2,5 km per uur

Dan had hij ook geen haast, of vond hij het leuk werk.😙
Hier 30-35 jaar geleden ook 90 pk voor een 3 schaar, daar heb ik nu 120 pk of meer voor nodig voor dezelfde ploeg. Ik merk hier ook duidelijk dat de bewerkbaarheid van de grond door de jaren heen ook minder geworden is en dan heb ik geen gekke dingen gedaan
BuvaM
@JD3010 zonder verandering in teelt en grondwater?
deufi
@JD3010 harder ging gewoon niet met die trekker, dat was de max. Door met groter materiaal te gaan rijden, is de grond hier de laatste jaren sterk verbeterd.
+2
JD3010
@deufi Was jij dat niet die pas vertelde dat hooguit 10% vd boeren een ploeg goed kom afstellen? .😂
deufi
@JD3010 ja klopt. Maar allereerst was dat m'n pa met de 90pk trekker, en daarnaast was dat een en dramatisch slecht model. Trok voor geen meter. Ploeg beeld was goed destijds, alleen heel tijdrovend.
JD3010
Quote Reactie van @deufi:
dramatisch slecht model

Ik zal maar niet naar het merk vragen. 😄
Maar jullie zitten daar toch niet op zulke zware grond?
deufi
@JD3010 dat was een fiat 90-90. Aan dat ding zijn 3 trekkers gerepareerd. Voorheen waren de lichtste plekken 65% afslipbaar. Intussen hebben we dat aanzienlijk weten te verbeteren.
JD3010
@deufi aha, dat is inderdaad pittige grond. Zit je dan ten noorden van het dorp?
JD3010
@BuvaM oja, in het Drenthe die kant uit is al het veen al weg.
Het artikel gaat toch over bodemdruk? Is dat er dan alleen rijdend? 🤔
BuvaM
@JD3010 Ik begrijp je hier niet.
In Drenthe is enorm veel (hoog)veen weg, laagveen was en is er amper, zeker in vergelijking met de andere genoemde provincies.
Meeste veen is grasland, op veen is verdichting veel minder een probleem dan op klei.
Verdichting treedt vooral op in rooigewassen, amper in graan of luzerne.
Verdichting ontstaat vooral bij beladen voertuigen, die horen niet stil te staan.
JD3010
@BuvaM Ik maak toch geen onderscheid in welk soort veen.
Machines horen inderdaad niet stil te staan, dus jij zou ook niemand koffie geven, geen eten en eventuele reparaties maar thuis laten doen. Maar ja, de machines horen ook niet kapot te gaan.
BuvaM
@JD3010 Hoho
Laagveen heeft weinig last van verdichting. Daar herstelt het weer.
Structuurbederf tijdens natte periodes geeft daar vooral schade op korte termijn.
Ik maak dus wel onderscheid in veen.
Hoogveen is er weinig meer.
En ik schreef over beladen machines die staan alleen stil bij pech en anders op pad of weg(berm).
JD3010
@BuvaM ik heb andere verhalen gehoord van daar.
bas101
Geen zorgen met mn oldtimer s die tussen de 1200 en 2800kg wegen-)
+1
erik9831
@bas101 dat is nog veel... Die van mij 685kg 😁

Ze moesten allemaal terug ploegen met een tweewieler. 😂
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden machines , landbouwvoertuigen en bodemdruk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!