Schuitemaker Rapide 130 - Hydrauliek ombouwen van oc naar ls

In hoeverre is het ventielenblok van een rapide om te bouwen van oc naar ls? Op gevonden schema's zie ik een ls als optie staan, kan het wezen dat het ventielenblok al voorbereid is en eenvoudig aan te passen is?
albert-fendt

Reacties

rickboer blija
Volgens is het ventielenblok op de 130 standaard een ls blok, die van ons was dat wel namelijk.

Vermoed dat er nog een stuurleiding op zal moeten als deze er niet op zit.

En er zal een kraan dichtgedraait moeten worden op het ventielenblok om de constante doorstroom af te sluiten

Als je een (service) handleiding erbij hebt zou je het mogelijk zelf kunnen, anders zou ik een lokale schuitemaker dealer bellen om het om te bouwen
BuvaM
1.-0 Serie niet voorzien zie blz 70-71 sr-schuitemaker.nl/service/…

De 1-5 Serie wel blz 94-95 van die manual.

Echte hydrauliekschema ontbreekt. Dealer heeft dat wel. Daarmee is beter te bepalen hoe de 1-0 serie het best als LS is aan te sluiten.
Vermoedelijk door rondpompventiel LS te schakelen en Volumeregelaar toe te voegen.
rickboer blija
@BuvaM is ook weer afhankelijk van het bouwjaar, zie handleiding van het jaar 2000
albert-fendt
@rickboer blija volgens mij betreft het bouwjaar 1999
rickboer blija
@albert-fendt heb je toevallig een foto van het serienummer, dan kan ik je (hoogswaarschijnlijk) wel vertellen welk bouwjaar hij is
albert-fendt
@rickboer blija serienummer 130.90361
rickboer blija
@albert-fendt is idd van 1999 (zie eerste cijfer na de 130.
Nu is het even uitzoeken in de boeken of jou wagen een ls blok heeft.

Het makkelijkste is om je dealer even te bellen, en anders zou je ook altijd meinderts nog kunnen proberen. Die kunnen het hoogswaarschijnlijk direct wel zeggen hoe en wat
albert-fendt
@rickboer blija is het aan de buitenkant van het ventielenblok te zien of die optie aanwezig is?
rickboer blija
@albert-fendt 🤷‍♂️, die van ons was van 2000. En die is al 4 jaar weg. Dus ik kan het niet voor je controleren
BuvaM
@rickboer blija Klopt, goede aanvulling. Afbeelding in de onderdelenboeken toont alleen het meervoudige NG6/Cetop 3 ventielenblok. Ik heb niet aan Schuitemaker wagens gewerkt waardoor ik die niet goed ken.
Jij bent gebruiker zie ik, en kent de details van deze wagens vast goed.

@albert-fendt Ik weet van andere wat oudere wagens dat de pompopbrengst van de (nieuwere) trekker vaak (fors) groter is dan de capaciteit van het ventielenblok. Dan werkt een kleine aanpassing voor het lossen vaak goed zodat de LS pomp van de trekker bij 14-1500 omw/min daadwerkelijk alle olie door de motor van de bodemketting krijgt. En tijdens laden er niet teveel olie doorgepompt wordt.
Nog iets anders; de 100 heeft meen ik één tandwielkast en motor. Dan is 2-snelheden opbouwen duur, die motor die oa Pottinger gebruikt is goudgeld.
Vanaf 140 zijn het er 2. Ontbreekt de 2-snelheden, dan is die vlot, en relatief goed, te monteren.
Fendt926Driver
Zo is het hier gemaakt op een rapide 140 sw uit 98

(klik om te vergroten)

Het open/dicht ventiel die gevoed wordt vanaf de bedieningskast van de rapide

(klik om te vergroten)

Blauwe knop is het regelventiel met een slang naar een electrische open/dicht klep waar de aanvoer van de ls olie op zit

(klik om te vergroten)

De aanvoer druk leiding met een T stuk afgetapt.
Rechtuit gaat de snuffel leiding die de drukval registreerd.
Opzij zit een regelventiel (ik weet niet voor druk of liters)
albert-fendt
@Fendt926Driver de universele manier dus
Fendt926Driver
@albert-fendt yup.
Bij de vorige eigenaar (een loonbedrijf) opgebouwd.
Bij mij een tijdje eraf geweest (615 had geen ls) en met de aanschaf van de 926 die wel ls heeft er weer opgebouwd
casejxu
@Fendt926Driver is idd simpele oplossing. 2/2 NC schakelen met voorschakelklep op ventielen blok. Regelventiel is inpricnipe niet nodig. Wat ik nog wel eens deed is een mogelijke continu stroom naar 2/2 klep maken. Schakelaar om en je kan wagen zonder LS gebruiken
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @casejxu:
Wat ik nog wel eens deed is een mogelijke continu stroom naar 2/2 klep maken. Schakelaar om en je kan wagen zonder LS gebruiken

Dat is ook zeker een goede extra optie
BuvaM
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Opzij zit een regelventiel (ik weet niet voor druk of liters)

Zal een volumeregelaar zijn (ander max drukbegrensventiel lijkt overbodig) waarmee de liters/minuut ingesteld zijn die naar/door het ventielenblok gaan. Teveel geeft extra warmte en een iets sneller draaiende bodemketting.
Vandaar dat men er weleens 2 monteert één zoals hier en tweede ook met 2/2 (open-dichtklep) rechtstreeks op leegdraaien.
Jammer van die stekker die met wartel naar boven gemonteerd is, vocht en roest veroorzaken een keer een storing.
@albert-fendt duidelijk voorbeeld
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden rapide , schuitemaker , schuitemaker rapide , hydrauliek , ombouwen en ventielenblok geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!