Het verschil tussen de onder- en boventrekhaak
Ha Tf'ers,Gewoon een vraag uit interesse, maar wat ik me al wel langer afvraag. Wat is het verschil tussen een onder- of boventrekhaak? Zo zitten kiepers onder en platte wagens boven. Maar giertanks of voermengwagens bijvoorbeeld zijn er onder of boven te krijgen. Wat is het doel van de ondertrekhaak die vaak vast is en de boventrekhaak die vaak een (draaiende) vangmuil is, ofwel waarom zijn trekkers uitgerust met twee opties? En waarom kiest een machinefabrikant voor een onder- of bovenaanspan? Ben benieuwd!
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden boventrekhaak , trekkers en ondertrekhaak geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Zowel overzij duwen van de trekker als het achterover trekken ''kan'' sneller voorkomen met een boven trekhaak
als je met ondertrekhaak de kieperknobbel (piton fix) bedoelt / tegenwoordig ook vaak de K80 kogel; die mag 3 tot 4 ton oplegdruk hebben en is dus geschikt om gewicht over te dragen op de achteras van de trekker. Zware wagens hebben daarom vaak een onderdissel omdat je gewicht op de trekas wilt hebben.
De zwaaihaak was van vroeger uit bedacht als meezwenkende trekhaak voor bijv. grondbewerkingsmachines maar wordt nog steeds veel gebruikt voor wagens omdat het koppelpunt verder naar achteren zit en je dus scherper kunt sturen. Afhankelijk van hoe ver ie uitsteekt mag die ook rond de 2.000kg hebben kort op de trekker. Bij verder uitsteken minder dan 2t.
Duitsland was altijd al vroeg met verkeersregels en gaf de voorkeur aan de boventrekhaak voor wegtransport om gewicht op de vooras van de trekkers te houden. In combinatie met geremde aanhangers omdat de trekker anders niet de baas is. De oudere trekkers daar hebben vaak ook geen piton fix daar waar NL en Franse trekkers dat wel hebben.
Landen buiten west Europa hebben vaak alleen ondertrekhaken > vaak de zwaaihaak
(klik om te vergroten)
Nu komt dat punt bij een ondertrekhaak al op bodemniveau wanneer de tractor nog maar een relatief klein stuk met de voorwielen van de grond is. Bij een boventrekhaak slaat de tractor dan al achterover.
Dit was een vast onderdeel van de techniekles op de landbouwschool, en op de praktijkschool week in Emmeloord.