Hoe oude landbouwwagen inschrijven (België)?

Dag allen

ik wil graag een oude landbouwwagen aankopen, opmaken, verzekeren, laten keuren en inschrijven bij DIV. Het probleem is dat deze wagen geen papieren heeft en geen identificatieplaatje. Ik weet dat de vorige eigenaar een attest van verlies kan laten opstellen bij de politie, maar volg dan niet meer of hij eerst naar de (administratieve) keuring moet gaan of ik? En kan het überhaupt zonder nummer? De keuring heb ik gebeld, maar daar konden ze me niet verder helpen. Weet iemand hier de juiste, bureaucratische weg om dit in orde te krijgen? Het internet geeft me weinig duidelijke antwoorden.

Merci alvast.
Vetzak13

Reacties

+1
Jan mf6465
Je moet chts eens contacteren. Zij kunnen je daar misschien bij helpen. Ik denk dat je beter eentje met papieren koopt. Eenmalig voertuig keuren om in het verkeer te brengen zal je serieus wat geld kosten.
Vetzak13
@Jan mf6465 Merci voor de tip. Heb enkele dagen mailtje gestuurd maar nog geen reactie.
Kevin_dexta
Waarom wil je deze inschrijven en laten keuren als ik vragen mag?

In België is dit toch niet verplicht?
Jan mf6465
@Kevin_dexta
Elk voertuig of aanhangwagen wat in België op de openbare weg komt heeft een chassisnummer, gelijkvormigheidsattest/coc attest en keuringsbewijs met technische fiche nodig om reglementair te zijn.
Kevin_dexta
@Jan mf6465 Een chassisnummer weet ik, maar of die dan ook gekeurd moet zijn met gelijkvormigheidsattest dat weet ik niet. Ik heb enkele jaren geleden een kipper gekocht daar zat dat ook niet bij, alleen chassis nummer
Vetzak13
@Kevin_dexta Moet blijkbaar gekeurd worden ... met papieren. Een gelijkvormigheidsattest bestaat - volgende de keuring - pas sinds 1968.
Jan mf6465
@Kevin_dexta
Dan ben jij nog nooit gecontroleerd door een agent wat de regels kent of hebt nog nooit een ongeval gehad. Je hoeft een aanhangwagen niet apart te verzekeren, dat is automatisch bij de tractor, maar als hij niet gekeurd is kunnen ze moeilijk doen en alle schade op jou verhalen. Aangezien je geen gelijkvormigheidsattest hebt is je aanhangwagen ook niet gekeurd want ze keuren hem niet zonder papieren. Ik ben een paar jaar geleden met mijne naar de keuring geweest. Het gelijkvormigheidsattest alleen was niet genoeg, er moest ook nog een certificaat van de constructeur bij zijn wanneer die wagen gebouwd is. Dit kwam omdat de wagen nog nooit op de keuring was geweest voor dat ik ging, anders moest dat niet.
Kevin_dexta
@Jan mf6465

Ik heb zelf een paar jaar geleden een zwaar accident met tractor en aanhangwagen gehad. Ze vroegen er niet achter.

Maar doe jij dan transport voor derden? Dat je hem wil laten keuren?
Jan mf6465
@Kevin_dexta
Née ik doe geen transport voor derden. Ik wil gewoon in orde zijn volgens de wet.
erik9831
@Jan mf6465 ik weet niet hoe het zit met aanhangers ... Maar voor 1968 was er niets, zelfs geen PVG nummer. Maar voor een trekker kan je die alsnog laten inschrijven onder 'besluit van de regent van 1947'.

Afgelopen maand met een trekker, met inschrijvingsbewijs van frankrijk en COC uit 1964 en vignet 705, naar de keuring geweest. Hun reactie was 'lukt niet, enkel als oldtimer en anders zal het een homologatie zijn maar daar zou ik niet aan beginnen'.

Ik heb DIV gemaild, zij zeiden iets compleet anders als op de keuring. Daarom beslist om naar een ander keuringstation te stappen, zonder dat zij wisten wat DIV had geantwoord, kwamen ook zei met dit zelfde antwoord af. Het keuringstation was van dezelfde groep ... De ene weet het niet, de andere wel.
MatthiasT
Vanaf oktober 2012 zijn de regels omtrent zelfgemaakte aanhangwagens strenger geworden. Als je zelf een aanhangwagen wilt maken, moet je een homologatie aanvragen voor je knutselwerk. In principe kan iedereen zo'n homologatie aanvragen, maar de vraag is of het wel de moeite en het harde werk waard is.
Jan mf6465
Zoete
@Jan mf6465 dit slaat toch op nieuwe landbouwmachines van na 2020? Ik zie nergens staan dat dit zou slaan op oudere aanhangers?
Jan mf6465
@Zoete
Er staat toch duidelijk wat voor 1 januari 2020 verkocht is. Alle voertuigen vanaf 1968 tot 2020 verkocht zijn hebben een gelijkvormigheidsattest en moeten eenmalig gekeurd zijn. Alles na 2020 heeft een coc attest. Ik denk dat ze er vanuit gaan dat niet veel aanhangwagens van voor 1968 nog in gebruik zijn. Als je de factuur hebt van voor 68 zal je idd geen papieren nodig hebben.
Zoete
@Jan mf6465 je hebt gelijk, ik was aan mijn eigen situatie aan het denken van het hebben van een oude aanhanger van voor 2020 en niet het kopen. De wetgeving zal dan misschien zo zijn, maar vraag me af hoe ze de kromme situatie in de praktijk beoordelen. Als je hem al hebt van voor 2020 is een chassisnummer genoeg. Heb je hem nadien gekocht, moet je alles doorlopen ( tot in de onmogelijkheid, keur maar eens een aanhanger van 1970). Wat met aankoopbewijs van een particulier enz.
Jan mf6465
@Zoete
Hoe ze dat in de praktijk beoordelen hangt af van de agent wat je staande heeft gehouden. Als die vind dat jij zonder papieren een gevaar op de weg bent en beslist dat hij de wet strikt moet naleven, kunnen ze je het leven heel zuur maken. En de tijd dat je nog een waarschuwing krijgt, lijkt mij al een tijdje voorbij. Waar ik nog meer schrik van heb is als je een zwaar (duur) ongeval hebt, en dat de verzekering alle schade op jou gaat proberen te verhalen. Dan staat er geen limiet meer op wat het je dan kan gaan kosten. Ik neem dat risico niet meer.
Vetzak13
@allen Merci voor jullie reacties!

Ondertussen is mij de Belgische situatie duidelijk: elke wagen die de baan op wil, moet (tenminste eenmalig) gekeurd zijn. Een wagen aankopen zonder papieren is dus meestal verloren geld. Zijn er geen papieren kwijt, maar vind je wel een chassisnummer terug kan je via de constructeur soms wel aan papieren geraken. Maar ook dat is geen sinecure, want lang en soms duur verhaal.

Bijzonder jammer dus dat mooie, degelijke en veilige wagens zonder papieren hier in de praktijk klaar zijn voor het oud-ijzer. Oude wagens met papieren zijn een zeldzaamheid. Tenzij iemand van jullie toevallig iets heeft staan? 😉
Zoete
@Vetzak13 inderdaad heel jammer dat in de praktijk oudere wagens dus voor het oud ijzer zijn... Zo zullen er heel wat juweeltjes verdwijnen.
demuywo
Ik vraag me nu af... of een oude landbouwkipper van voor 1968, toen nog geen gelijkvormigheidsattest bestond, kan gekeurd worden zonder papieren? Iemand soms ervaring? (Belgische keuring)
+1
erik9831
@demuywo via 1 of andere wet van de regent van jaartal x...

Div heeft mij dit eens laten weten, maar vindt de mail helaas niet meer terug.

Bij mij betreft het een trekker, ik heb zelfs de nodige papieren. Maar inspecteur keurder in station A zegt 'enkel als oldtimer mogelijk, papieren zijn niet Europees'. Hoe kan het ook in de jaren 60 🙄

Inspecteur keurder in station B, van dezelfde keuringsgroep, die kende de regels wel.
Bert353
Grappig dat jullie dat zo zeggen,
Ik zit in Frankrijk, en hier is ook zoiets van aanhangers van voor ..... hoeven geen kenteken en papieren.
maar wat als ik nu net zo'n kar (zonder kenteken en papieren) achter mijn Franse trekker (met wel een kenteken) door België heen rijd?
erik9831
@Bert353 vraag ik mij ook af...

Zelfde als met het Europees rijbewijs... Ik zou dan overal mogen rijden als ik mijzelf een G tractor rijbewijs in België behaal... Maar niets is minder waar. Dat G rijbewijs is enkel geldig in België 🙄
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden belgië , keuring , politie , internet en papieren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!