John Deere 6320 - Luxe hydrauliek ventiel werkt niet meer

Gisteren had ik een probleem met mestrijden. De klep van de tank achter op ging veel te langzaam open.
Ik heb de oliestroom hoeveelheid zo ingestelt dat die zelfs stationair de klep binnen 1 seconde los is. Nu duurt dat wel meer als 1 minut, en heel erg langzaam.

Het ligt niet aan de klep of cilinder, in het ventiel waar ook de fronthef op zit doet die het gewoon goed.
Zou er wat van de aansturing van het ventiel kapot zijn? De oliestroom lijkt wel minder dan het minimale te zijn waar je hem op kunt begrenzen.
dutchgamer

Reacties

hobbyboer
Wat bedoel je met luxe hydrauliekventiel?
De 200 of 300 serie? ( met 2 draaiknoppen erop, de zwarte draaiknop voor de instelbare arretering en haas/schildpad draaiknop voor meer/minder liters/min).

Ik heb de 200 serie ventielen op mijn 6220 zitten en daar heb ik ook een keer gehad dat 1 ventiel alleen nog maar heel weinig liters wou geven.
Dat kwam toen omdat ik hem heel vaak verstelde i.v.m. vaak werktuigen wisselen.
Ik draaide hem vaak helemaal dicht en dan een heel klein stukje open voor bepaalde machines en als je dat helemaal dicht draaien vaak (en net iets te lompstrak?) doet druk je een gaatje dicht.
Even loshalen en dat gaatje opboren en je kunt weer verder.
Ik ben toen even naar de dorpssmid gereden, omdat ik niet wist wat er aan de hand was en met een ervaren monteur erbij waren we in een kwartiertje klaar, incl oorzaak zoeken/drukmeten enz.
@hobbyboer wat kun je nou met die zwarte draaiknop? want bij een van onze trekkers kan je die alleen die van het 3de ventiel verdraaien dat is tevens ook de gene die blijft staan
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Jelle Boerkamp6110:
wat kun je nou met die zwarte draaiknop?

Daarmee kun je kiezen of de handel wel of niet blijft staan om bijvoorbeeld een hydromotor continu te voeden of dat hij juist wel terug veert om cilinders soepeler te bedienden.

De derde stand, als die erop zit, zorgt ervoor dat de handel blijft staan tot de druk oploopt.
Bijvoorbeeld om een ploeg te wentelen, je trekt 1x aan de handel, die blijft staan, de ploeg wentelt rustig en als de cilinder op z'n eind is loopt de druk op en springt de handel terug.
De druk waarbij de handel terugspringt kun je instellen met een schroefje die vlakbij de 2 draaiknoppen zit onder een plastic dopje, maar daar hoef je bijna nooit aan te zitten als dat 1x goed staat.
dutchgamer
@hobbyboer die wat jij noemt, met 2 draaiknoppen erop, de zwarte draaiknop voor de instelbare arretering en haas/schildpad draaiknop voor meer/minder liters/min).
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @dutchgamer:
die wat jij noemt, met 2 draaiknoppen erop

Dan zou het heel goed kunnen dat jij ook dat gaatje onderin de doorstroomregeling dicht gedrukt hebt.
spotmelker
@hobbyboer ik heb er 2 x een "200" ventiel en 1 x een "300" ventiel op zitten. Die laatste zit vast en ik durf niet veel kracht te gebruiken. Kun je dat gewoon loshalen/schoonmaken of moet er dan ook iets opgeboord worden?
hobbyboer
@spotmelker Ik heb geen idee Herman.
Ben ook maar een eenvoudige ex-boer/landarbeider die tegenwoordig rondrijdt op een bus en nog wat zzp'ert als trekkerchauffeur.
Cor heeft mij ermee geholpen, die is verhuist naar Koop van der Wal.
spotmelker
@hobbyboer ik ben met Cor meeverhuist v.w.b. JD. De rest bij Ferdinand. Als die het niet weten is het lastig.
Busclub
@spotmelker welke knop vd 300 zit vast? 3 standen of doorstroom ventiel?
spotmelker
@Busclub de doorstroom/hoeveelheidsknop.
hobbyboer
Je hebt niet de 100 serie, lees ik, want die kun je niet instellen op liters
+2
deeremeneer
Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat de schuif onder de groene draaiknop van de liters uit elkaar is gelopen. Dit gebeurt wel vaker. Die schuif bestaat uit twee delen die in elkaar gedraaid zitten met schroefdraad.
+2
johndeere6230
Haal de kap onder de hendels maar eens los, de kans is ook groot dat het heveltje die de bowdenkabel moet aantrekken is ingesleten en daardoor de kabel niet voldoende los trekt en maar weinig olie door laat. Daar hadden we vorig jaar hier thuis last van, bleef ook niet meer op door pompen staan, toen hevel opgeboord, busje erin gemaakt en nu doet die het weer als een nieuwe. Zeg niet dat dat bij jullie ook zo is, maar is relatief simpel te checken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden fronthef , john deere , kapot , hydrauliek , hydrauliekventiel , tank , cilinder , Mestrijden en John Deere 6320 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!