Massey Ferguson 155 - Hydrauliekpomp ombouwen zodat de externe hydrauliekfuncties te gebruiken zijn zonder de hefinrichting om te hoeven schakelen

Goedenavond,

Ik ben bezig met onze Massey Ferguson 155 op te knappen. Nu staat op mijn wensenlijstje om de externe hydrauliek ook te kunnen gebruiken zonder de hefinrichting uit te hoeven schakelen. Ik heb gelezen dat er meerdere mensen ook al eens een andere pomp in gezet hebben bijvoorbeeld van een 500 serie. Nu was mijn vraag hebben jullie nog tips bij het ombouwen van de hydrauliek? Bijvoorbeeld gewoon een nieuwe pomp kopen of om een pomp te zoeken bij een sloper oid.
Als jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het ook graag.

Groet,
Bas Nieuwenhuis
Bas_Nieuwenhuis

Bijlages

(klik om te vergroten)

Voortgangsfoto van het proces

Reacties

redeagle14
@Bas_Nieuwenhuis dat kan wel met een ventielen blok op het spatbord. En dan gaat 1 EW ventiel naar de hefcilinder.
+1
Fendt926Driver
Ik meende dat @hooidonk dat ook wou doen met zijn 155.
Een extra pomp inbouwen met de externe vantielen
+1
FolkertMF
Als je dat op de orginele manier wil doen dan is het nog wel wat werk en je moet de onderdelen kunnen vinden dienzijn schaars
+2
redeagle14
De nieuwste foto's in mijn profiel geven een voorbeeld van de mogelijkheid.
+1
hooidonk
Ik zie dat je uit Toldijk komt, heeft Leferink niks meer liggen?
Of anders eens bij Douwe Beijl in Oosterzee proberen.

(klik om te vergroten)

Hier zie je hoe de pomp voor externe hydrauliek bovenop de hefpomp gebouwd wordt en hoe hij via tandwielen aangedreven wordt.

Deze onderdelen moet je dan zien te vinden. Koopvanderwal heeft ook wel het een en ander van deze onderdelen op de site staan, maar ik weet niet of ze alles hebben.

(klik om te vergroten)

En hier nog de pomp zelf.
hooidonk
Mooie restauratie trouwens, je bent al een heel eind!
Ben alleen wel benieuwd hoe je bij deze grijze kleur gekomen bent?
+1
Bas_Nieuwenhuis
@hooidonk
Voor de grijze kleur heb ik gekozen voor de stoneleigh grey. De velgen zijn silver mist en het rode is super red. Allemaal bij Pelgrom gekocht.
hooidonk
@Bas_Nieuwenhuis
Ach, dan was je een heel eind op weg.
Als je de originele kleur er op had willen hebben, had je er een zilvergrijze metallickleur op moeten zetten. Iets bronskleuriger dan de velgen. Dat had Pelgrom eigenlijk wel moeten weten.
+1
Bas_Nieuwenhuis
@hooidonk
De kleuren die ik nu gebruikt heb is toch ook een originele kleur? Ik dacht dat ze in Engeland zo afgeleverd zijn en in Frankrijk met de flint metallic grijs. Of heb ik dat niet goed?
hooidonk
@Bas_Nieuwenhuis
Dat klopt volgens mij inderdaad.
Alleen bij mijn weten is de 155 (en 158) een typische franse serie en zijn deze nooit in engeland gebouwd.
Maar ook ik kan er naast zitten natuurlijk.

Je zou eens op het typeplaatje kunnen kijken, dan weet je het meteen zeker.
En als het plaatje er niet meer op zit, staat er waarschijnlijk aan de rechterzijde van de versnellingsbak, net onder het deksel met de schakelpoken, het nummer ingeslagen.
+1
Arie_MF
@Bas_Nieuwenhuis het zou dark grey metallic(van Sparex) kunnen zijn, dat zat hier op de Franse 133, en de 1100 en 1150.
+1
hooidonk
@Arie_MF
Ik ken de 155 niet anders dan met de mooie bronsachtige zilvermetallic op de buik.
Die kwam bij ons ook onder de nieuwere verflaag vandaan.
+1
FolkertMF
Het spul wat koop van der wal heeft is voor de nieuwere series en is niet voor de 100 serie
+1
hooidonk
@FolkertMF
Ik meende ook wel het een en ander daar op de site bij de 100 serie tegen te komen.

Maar dan zou ik even in het onderdelenboek moeten kijken wat precies de goede nummers zijn.
Maar het nadeel van verhuizen is, dat je niet alles meer zo voor het grijpen hebt.
+3
FolkertMF
Als je ergens los spul koopt moet je wel weten of het er geschikt voor is zit verschil in tandwiel verhouding
+1
KMMF
Als jouw trekker een hydraulisch inschakelbare aftakas heeft, dan zit het tandwielset met het kleine pompje er al in. Je moet dan de grote pomp met o.a. een ander zijdeksel en bijbehorende delen monteren.
+1
siem
@KMMF klopt, maar 155 heeft dacht ik geen ipto koppeling, 158 wel
+2
MF65
Ik had ooit een Landini met een AD4.203 motor en daar zat een externe pomp op de distributie aan de rechterkant. olie pakte hij uit de achterbrug. En dan een ventielen blokje op het rechter spatbord. Dat werkte ook wel mooi.
+1
jammermaarhelaas
Kan de olie tussen de pomp en het hefventiel worden afgetapt?

Zou je in dat geval niet een extern ventiel in deze stroom kunnen zetten, wat doorstroomt in neutraal stand? Of is dit ook wat @redeagle14 gemaakt heeft?
Dan kun je met deze externe functie werken, en zal de hef op dat moment geen olie krijgen, net als bij een ventielblok op de hefdeksel bij een Ford 1000 of 100 serie waar 1 pomp op zit?
+1
Sojaboontje
Hydroliekpompje op je krukaspoelie maken is ook mooi, maar wel meer werk.
DB780
Ik begrijp dat je niet om wil schakelen met de hefinrichting. een extra pomp is helemaal mooi, maar er zijn nog andere manieren. Zelf heb ik 1 pomp. Om van het omschakelen af te komen gebruik ik een power byond ventiel. Dit ventiel maakt het mogelijk dat na bediening, de olie automatisch weer naar de hefinrichting gaat, en dus niet naderhand hoef om te schakelen. Als je niet perse twee cilinders te gelijkertijd hoeft aan te sturen, kan dit een eenvoudigere oplossing zijn.
siem
Dit ventielenblok kan ook, eerste hendel bedient de hef

(klik om te vergroten)

Eerste hendel bedient je de hef mee
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden massey ferguson , ferguson , hefinrichting , hydrauliek , massey , hydrauliekpomp , pomp , kopen , ombouwen en schakelen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!