Ford 4600 - Temperatuurmeter geeft te hoge motortemperatuur aan - opgelost
De motor van mijn Ford 4600 koelt tijdens het rijden voldoende. Maar wanneer de trekker na het rijden een poosje stil staat en stationair draait gaat de naald van de temperatuurmeter naar het rode gebied maar gaat net niet in rood. Soms daalt de temperatuur weer iets om daarna weer te stijgen. Er is bij deze hoge temperatuur geen stroming in de radiateur waarneembaar maar het koelwater is bovenin behoorlijk warm maar onderin koel. Er is weinig tot geen druk in de radiateur.Bij knijpen in de aan of toevoer komt de warme damp uit de vulopening. Met de meter op het dashboard heb ik een test uitgevoerd en zou bij verticale stand van de naald ongeveer 80-90 graden van het koelwater aangeven.
De radiator heb ik verschillende keren afgetapt waarbij er vuil roestig koelwater is afgetapt. Zou het kunnen zijn dat de koel poorten in de motor/radiateur zijn dichtgeslibd met roest of kalk waardoor hij slecht koelt. Zijn de dop en het niveau koelvloeistof in de radiator erg belangrijk?
Er is geen lekkage van radiateur of waterpomp en de radiateur is aan de buitenkant niet aangekoekt of vuil.
Mogelijk kunnen jullie mij enkele tips of een verklaring hiervan geven.
Alvast bedankt. Christian.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden trekker , ford 4600 , koelvloeistof , temperatuurmeter , temperatuur , waterpomp , dashboard , koelwater , radiator en verticale geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Blijkbaar heeft dat wel geholpen want de temperatuurmeter gaat tijdens het rijden niet meer richting het rode gebied wat hij eerst wel deed. Blijkbaar is de radiateur nog niet voldoende schoon om ook tijdens stilstand stationair draaien deze lagere temperatuur te halen.
(klik om te vergroten)
Ooit heb ik de temperatuursensor vervangen maar heb met de oude en nieuwe een test uitgevoerd. De nieuwe geeft veel te hoge waarden aan. Daarom heb ik de oude terug geplaatst en in combinatie met de nieuwe thermostaat is het probleem verhopen. De naald in de temperatuurmeter op het dashboard komt langzaam los en blijft verticaal staan wanneer de motor op temperatuur is. Na het vervangen van de thermostaat is er ook een mooie druk in de radiateur bij een koelvloeistoftemperatuur van ongeveer 60 graden.