Mecalac 11 CXi - Starten bij koud weer

Hallo allen,

Nu het weer kouder wordt komt de vraag bij mij weer naar boven.
Mijn Mecalac 11CX heeft zodra het kouder weer wordt moeite met starten doordat hij niet vlot genoeg rondgaat.
Overstarten met de tractor bied soulaas en dan slaat hij ook direct aan omdat de startmotor dan net wat harder rond gaat.

Bij koud weer is de olie natuurlijk dikker en zoals ik het begrepen heb moet de startmotor dan twee hydrauliekpompen en de motor rondtrekken en daar heeft hij dan moeite mee.

Accu is nieuw en 145Ah met
Een startstroom van 700Ah als ik mij niet vergis (zoals aangegeven in de boekjes).

Is dit een herkenbaar probleem bij een 11CX(i) en zo ja hoe is dit het handigst wel of niet op te lossen?
Kurv

Reacties

stephan-inter
Hoe goed zijn je massa kabels nog? En de dikke plus kabel naar je startmotor?
JCfendt307lsa
@stephan-inter Goed punt inderdaad! heel vaak is de oorzaak van zulke startproblemen inderdaad dat de massa of pluskabels niet goed zijn. Als die nog niet vervangen zijn zou ik daar eerst mee beginnen. En zorg dat de massapunten naar het frame goed contact maken. accuklemmen vervangen wil ook wel eens helpen als die wat minder worden.
Kurv
Ok top! Ik zal daar eerst eens naar gaan kijken. Zo op t oog lijkt het goed maar dat zegt natuurlijk nog niet zoveel.
+1
donkey63
Als je wil kontroleren of je pluskabel naar de startmotor het probleem is, kun je met een startkabel van je eigen accu naar de startmotor gaan. Start hij dan vlot weet je dat de pluskabel een probleem is. Suc6
mf6290
Ik heb hier ook enkele minder vlot startende dieselmotoren. eerst en vooral goed controleren of de accu kabels goed zijn, een optima accu levert bij mijn trekkers ook wel wat voordeel op en een reduktiestartmotor bevalt mij ook heel goed
Corne S
Eventueel ook de startmotor zelf goed nakijken op massa. Bij aluminium of ijzer heb je diverse contact overgangen. Ik heb weleens een extra massadraad na de startmotor aangelegd, bovenop de massastrip gelegd.

(klik om te vergroten)

Extra massa op voorkant startmotor gemaakt. Iets van 50 mm2 ofzo.
Welgerap52
Accu doormeten en met een multimeter spanings verliezen meten en misschien trekt je startmotor wel veel te veel stroom
Kurv
Dank allemaal voor de suggesties!
Vandaag was de uitgelezen dag om het te testen. Startkabels direct van accu maar startmotor gelegd, zowel plus als massa. Helaas hielp dit niet, motor gaat niet snel genoeg rond. Accu is gloednieuw en met de vorige accu waarvan ik dacht dat die slecht was deed hij eigenlijk hetzelfde.

Ik denk dat ik het dan bij de startmotor zelf moet zoeken.
newholland6640
@Kurv

Zelf bij verschillende trekkers wel behoorlijk verschil ervaren met oude of nieuwe startmotor
jmos
@Kurv je zou ook nog je oude accu erbij op kunnen zetten als je zegt dat het met startkabels wel wil. Zijn wel veel meer machines die twee accu’s nodig zijn om te starten.
stephan-inter
@Kurv er zit heel veel verschil in startkabels. Regelmatig bij boeren voor werk geweest waar machines niet wouden starten met behulp van hun kabels. En met mijn eigen kabels wel.
Weet niet wat voor kabels jij hebt? En zijn de aansluitingen op de startmotor schoon. Accu klemmen schoon. Massa bij startmotor schoon?
Kurv
@stephan-inter
Hey, ik las deze comment nog, maar met mij startkabels over starten gaat prima. En ik had ze gecombineerd met de bestaande kabels op de kraan aangesloten dus je zou zeggen dubbele capaciteit.
Aansluitingen zijn allemaal netjes schoon en vrij van corrosie.
Ik denk dat ik binnenkort de startmotor er eens afpak en op laat frissen.
+1
Fendt926Driver
@Kurv ik heb ook een cxi11 en dacht na alle berichtgeving in dit topic dat mijn kraan ook slecht zou starten. Maar maandag met de vorst. Sleutel omdraaien en lopen.
Maar eigenlijk is het ook gewoon een deutz 913 blokje
Die starten normaal altijd toch wel.

Een snel anker in de startmotor laten zetten zou nog een optie kunnen zijn.
+1
Kurv
@Fendt926Driver
Ja mijne start normaal echt direct (ook pas 6400 uur op de klok en naar mijn weten altijd netjes onderhouden). Alleen met de kou trekt de startmotor hem gewoon mega langzaam rond, zodra hij nét wat harder rondgaat springt ie meteen aan.
Van-Epscheuten
Ik heb dezelfde machine, en ervaar precies dezelfde problemen, dus mocht je een goede oplossing vinden, deel hem dan hier. Ik start hem als het koud is, nu standaard met een accubooster
+1
Kurv
@Van-Epscheuten

Nou het werkt allemaal weer zoals het hoort, toch leuk dat het werk zijn vruchten aflevert!
Opvoerpomp werkte gewoon alleen zat er een brandstofleiding niet handig waardoor ik de handhevel niet de volledige slag kon geven wat wel nodig was om handmatig te kunnen pompen.
Startmotor werkt zoals gezegd weer als een nieuwe na de revisie en ging met 4 graden buiten vlot rond.

Gisteravond met de opvoerpomp de brandstofpomp even "geprimed" en het was starten lopen!

Ik vermoed dat doordat de kraan bij mij zomaar een aantal weken - zo niet - meer dan een maand stil kan staan de brandstof terug sijpelt in de tank (die lager zit dan het filter en de pomp waardoor er wat lucht in het systeem tot de pomp kan komen te staan.
Kurv
Met de tractor ernaast op wat toeren lukt het wel (eigenlijk zelfde effect als booster) voltage wordt net wat hoger waardoor de startmotor net wat beter rondgaat.
Ik heb ook van een ander forum lid @jim353 gehoord dat hij dit probleem ook herkend bij de 11cx(i).
Als ik tijd heb (en die is schaars met twee kleine kids) ga ik de startmotor er eens afschroeven en na laten kijken. Misschien een 9V anker erin, dan zou hij ook sneller rond moeten gaan.
yoohan
Simpele vraag misschien, maar is je accu wel zwaar genoeg qua koudstartstroom?
Ik zie koudstart van 700a, is ook nog niet superzwaar toch
Welgerap52
@yoohan inderdaad bij het aanschaffen van een start accu is de koud start stroom heel belangrijk bij een 145ah accu zie je vaak 800amp en soms hoger . en de goedkopere accu ,s hebben soms nieuw al veel moeite om de opgegeven waardes te halen ,ik gebruik veel de multimeter en ampere tang (meten is weten)
Kurv
Heb t nog even gecheckt, accu is 750ah koudstart.
Wat zou je kunnen meten, hoeveel Ah hij trekt tijdens starten? En als dat dan tegen die 750 aanzit is de accu te ligt?
+1
Welgerap52
Ik weet niet hoeveel kw je startmotor is maar ik schat 3kw de start spanning is als het goed is ongeveer 10volt en dan neem je de formule p=u x i 3000wat delen door 10 volt is 300 ampere dus als de startmotor heel veel meer trekt dan is het niet goed en een goede accu van 145ah levert ongeveer 450ampere bij ongeveer 10 volt
Kurv
Kleine update,
Ik heb de startmotor laten reviseren, nieuwe koolborstels, lagers, contact gedeelte van anker schoon gedraaid etc. Vanavond erop gezet en hij ging vlot rond en startte goed. Nou moet ik wel zeggen dat ik de accu ook 2 dagen aan de lader heb gehad dus een volgende keer met koud weer weet ik pas echt zeker of dit het probleem heeft verholpen.
Alleen omdat ik alweer met het volgende klusje begonnen ben kan ik hem nu even niet starten (uitlaat eraf en weer fris maken).
Ik hou jullie op de hoogte.
trekkerdockter
@Kurv aankomend weekend eem testen🥶
Kurv
Nou ik zou een update geven, ben druk geweest en heb meteen wat meer onderhoud gedaan zoals olie, kleppen stellen en uitlaat opknappen.
Net een start poging gedaan met paar graden vorst. Helaas niet aangesprongen MAAR hij gaat na de revisie veeeel vlotter rond en de startmotor wordt ook niet meer warm (werd voor de revisie loei en loei heet als je even doorstartte). Dus de startmotor is goed en trekt vlot genoeg voor mijn gevoel.
Misschien dat de lage temperatuur icm geen gloei inrichting het hem nu moeilijk maken?
Tevens verdenk ik de brandstof pomp van het trekken van een beetje valse lucht, als ik hem voorheen startte was het alsof hij niet voldoende brandstof kreeg en moest ik vaak een tweede of derde poging doen voordat hij echt aan sloeg.
Opvoerpompje pompt ook niet echt voor m’n gevoel dus daar zou ik ook nog wat nieuwe membranen in kunnen maken, iemand nog tips?
stephan-inter
@Kurv kan je een stuk doorzichtig leiding naar je opvoerpomp zetten? Kan je zien of er lucht mee komt
Van-Epscheuten
@Kurv de brandstofpomp word bediend door een servo cilindertje, staat deze mogelijk niet in een (beetje) verkeerde positie, na stilstand..? Door interne lek oid. Misschien testen met de cilinder gedemonteerd, en de hevel vast zetten op een (circa) stationair toerental.
Kurv
Nou het werkt allemaal weer zoals het hoort, toch leuk dat het werk zijn vruchten aflevert!
Opvoerpomp werkte gewoon alleen zat er een brandstofleiding niet handig waardoor ik de handhevel niet de volledige slag kon geven wat wel nodig was om handmatig te kunnen pompen.
Startmotor werkt zoals gezegd weer als een nieuwe na de revisie en ging met 4 graden buiten vlot rond.

Gisteravond met de opvoerpomp de brandstofpomp even "geprimed" en het was starten lopen!

Ik vermoed dat doordat de kraan bij mij zomaar een aantal weken - zo niet - meer dan een maand stil kan staan de brandstof terug sijpelt in de tank (die lager zit dan het filter en de pomp waardoor er wat lucht in het systeem tot de pomp kan komen te staan.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , tractor , motor , startmotor , starten , koud en mecalac geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!