Koppeling Dolmar 100 kettingzaag

Ik heb een veer van de koppeling van een Sachs Dolmar 100 kettingzaag vervangen omdat er één miste. Het is de koppeling met 2 u veren die je om de 2 schoenen heen klikt. Nu is het probleem dat hij bij voornamelijk stationair rinkelt. Ik heb het idee dat het een veer van de koppeling is. Vol gas gaat wel goed. Heel af en toe dan wil de ketting ook niet draaien en als de rem erop zit dan draait de ketting mee bij gas geven. Ook draait de ketting bij normaal stationair teveel mee.

Wie weet wat er loos kan zijn?
bluepower12

Reacties

+2
husky
Verkeerde veer misschien?, en het is beter om beide veren te vervangen, waarschijnlijke is de andere oude veer zo slap dat die er voor zorgt dat de ketting stationair meedraait
bluepower12
@husky Oke, ik zag op de tekening dat er achter de trommel ook nog een ring hoort. Die zit er bij mij niet. Zou dit ook nog invloed kunnen hebben?
+2
LEON-DEUTZ
Koppeling zelf kan ook goed uit gesleten zijn! Wat kan helpen is stationair toeren iets lager zetten dat de koppeling niet meer loopt te tikken
+1
Fast Eddy
Hoe ziet de koppeling eruit? Is hij blauw verkleurd aan de uiteinden? Heb je het naaldlager goed ingevet?
Als de koppeling al oud is vervang ik liever de koppeling en de remtrommel. Afhankelijk van het gebruik maak ik ook de koppeling schoon en vetvrij. Bij mijn Dolmars heb ik tot nu toe alleen nog maar de trommels vervangen.
+1
bluepower12
@Fast Eddy koppeling ziet er goed uit. Lager en krukas ziet er ook goed uit. Invetten kan ik nog even doen. Bedankt
+2
valmet 605
Klinkt mij als je lager smeren en nakijken. Verder ga ik mee in trommel controleren op overmatige slijtage en beide veren vervangen.
+1
husky
Overmatige slijtage kan inderdaad voor gerammel zorgen, ik ben niet zo bekend met dolmar dus weet ook niet hoe je het naaldlager moet smeren, het verschilt nogal per zaag/merk... bij stihl haal ik de koppeling vaak los en doe dan vet aan het naaldlager, soms resulteert dit ook even in meedraaien van de ketting bij stationair toeren. Als het stationair toerental goed is en de ketting draait mee is een slechte veer vaak de oorzaak maar als de koppeling en naaldlager erg ver zijn uitgesleten zou het ook nog kunnen.
+2
husky
Ik denk dat die ring er wel tussen moet, als je bij deze koppeling 1 veer vervangt voor een nieuwe gaat de oude veer eerder naar buit wat extra slijtage op kan leveren

(klik om te vergroten)

+1
bluepower12
@husky dan heeft iemand anders er al aan gekloot en de ring niet terug geplaatst. Zal er even een nieuwe tussen zetten
+2
bluepower12
Bedankt allen, zal weer even aan het sleutelen en dan zal ik even een update geven.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koppeling , gas geven , rem , gas , vervangen en kettingzaag geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!