New Holland TCE 50 - Hef zakt en schokt

Hallo allemaal, ik heb een probleem met mijn TCE. Als je de hef omhoog zet, dan zakt deze langzaam en stuurt dit dan weer bij waardoor de hef met een schok omhoog gaat. Er zitten twee hefcilinders aan de buitenkant ik weet niet dat er ook nog een cilinder binnenkant zit. Er zitten twee stangen op de hef en het derde punt die gaan naar de ventielen blok waarop ook de bedienings hendels zitten. Olie peil en filters zijn ok naar mijn mening. Graag had ik via hier wat meer informatie of misschien wel een oplossing gevonden. Alvast bedankt
Fred6490

Bijlages

(klik om te vergroten)

Stangen naar de hef en derde punt

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Andre@djms.eu
Er zitten twee verstellingen op omhoog en omlaag en de gevoeligheid op dit moment zakt de hef te makkelijk. Deze verstelling wordt gebruikt bij het ploegen.
Fred6490
Andre@djms.eu">@Andre@djms.eu hallo, bedankt voor uw reactie. Kan u mij ook vertellen waar deze verstelling zit? Is de draaiknop vooraan ?
+1
JohnDeere5085
Check even of die stangetjes die hefregeling regelen nog goed op topstanghouder en hefarmen zitten die willen weleens afbreken.
+2
yoohan
@JohnDeere5085
Klopt, volgens mij hebben we dat vroeger op de kwekerij ook weleens gehad. En die 2 hendels van de hef moest je ook tegelijk bedienen anders liep het ook niet soepel. We hebben ze alle 3 om laten bouwen zodat de hef via het ventielblok liep, kon je veel beter doseren.
Fred6490
@JohnDeere5085 Hallo, deze heb ik gecontroleerd en zitten beiden nog goed vast. Weet u soms wat deze precies horen te doen?
+1
JohnDeere5085
@Fred6490 degene naar topstanghouder regelt trekkrachtregeling en het stangetje op het hefarmen regelt positieregeling en dus hoogte, voor zover ik het weet. met draaiknop voorop het hefventiel regel je de hefsnelheid
Fred6490
@JohnDeere5085 Zo had ik het ook in gedachten. Ik denk dat de regeling wel nog doet wat ze moet doen, want positie wordt steeds terug hersteld. Het lijkt mij alsof er inwendig ergens een lekkage is.
Andre@djms.eu
Hoi Fred6490 is het probleem opgelost?
Wat ook wel eens gebeurt deze trekkers hebben een kleine hydrauliek tank.
Door de inbus voor je zitting los te draaien even het niveau van de olie checken en indien nodig bijvullen.
Fred6490
Andre@djms.eu">@Andre@djms.eu Hallo, neen nog niet. Het oliepeil is in orde evenals de filter. Ik denk dat enkel de twee cilinders de hef bedienen en dat er onder de zitting geen hefcilinder meer zit. Dan gaat mijn vermoeden uit naar een inwendige lekkage in het ventielblok. Maar ik moet zowat blind zoeken want vind vrij weinig info van TCE
+1
DualPower
Deze trekkers zijn door meerdere merken verkocht, maar het origineel is de Landini Mistral. Misschien vind je daar meer op.
Onze Mistral was een wijs trekkertje maar de hef was minder; tilde net te weinig en moeilijk te doseren vooral bij het aankoppelen van machines.
Fred6490
@DualPower wat een goede tip, bedankt alvast😁
+1
JohnDeere5085
@DualPower het origineel is Valpadana, Italiaanse makelaardij. in allerlei merken geleverd en leverbaar.
DualPower
@JohnDeere5085 Ah oké, excuus. Ik heb de Valpadana ook gezien maar altijd gedacht dat de Landini het origineel was.
+1
yoohan
@DualPower
Origineel was inderdaad van Valpadana. Dat moeilijk aankoppelen herken ik wel. Daarom hadden om laten bouwen met een 3wegkraan, dan konden we de hef via ventielenblok laten lopen, veel beter doseren met een hydrauliekhendeltje
Fred6490
@yoohan ok bedankt beide, bij mij zakt de lift een beetje en hersteld zich dan met een schok tot de ingestelde positie. Ik vermoed dat er ergens inwendige lekkage moet zijn in het ventielblok. O-ring versleten of iets dergelijks, zou anders niet weten hoe het komt dat de lift in eerste instantie zakt. Uitwendig is er niets te merken.
JohnDeere5085
Hoeveel uur staat erop de trekker, zoals het nu klinkt lijkt mij interne lekkage ook het meest logisch. Je kan nog proberen de hef helemaal omhoog te doen en dan de trekker uit zetten en kijken of hij zakt en dus lekt, anders zou het nog in de aansturing kunnen zitten. Hydraulische schemas of dergelijke zijn altijd enorm lastig te vinden van deze trekkers jammer genoeg....
Fred6490
@JohnDeere5085 Goed idee, dat probeer ik nog even eerst. Maar ik vrees dat het ventiel blok uit elkaar moet. Waarschijnlijk ook weer geen lijst te vinden met de juiste dichtingen. Ik hoop een gebroken o-ring te vinden, maar wss gaat het weer niet zo simpel zijn🙈😁
Fred6490
@JohnDeere5085 3000 uren, steeds aan zo een rotoreg of frees
Fred6490
@JohnDeere5085 Motor uit zakt de lift als je er gaat opstaan snel tot bijna beneden. Daar blijft ie dan hangen.
+1
JohnDeere5085
@Fred6490 archive.org/details/…
heb hier van mistral nog wat gevonden, rond pagina 300 gaat t over hefblok
Fred6490
@JohnDeere5085 fantastisch, bedankt hee👍
+1
Fred6490
@JohnDeere5085 met behulp de info dat u mij bezorgde, werking eens grondig bekeken, uiteindelijk denk ik het probleem gevonden te hebben. Nl een versleten O-ring.

(klik om te vergroten)

Niet zo goed meer denk ik
+1
yoohan
@Fred6490
Die O-ring heeft zijn beste tijd gehad ja! 😁
Hopelijk was dat ook de oorzaak (die kans is best groot)
+1
JohnDeere5085
@Fred6490 lijkt mij ook duidelijke oorzaak, hopelijk is dat het enige 👍
+1
Fred6490
De O-ringen waren dus de oorzaak. Probleem opgelost. Bedankt voor de hulp allemaal 👍
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , new holland , blok , hef , cilinder , ventielen , filters , diepteregeling en peil geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!