'De das is dupe van beheerders van de spoordijk', zegt Dassenwerkgroep

Bedreigd, beschermd en, sinds enkele dagen, gevreesd. In de jaren 80 leefden er in de Nederlandse natuurgebieden iets meer dan duizend dassen. Door extra beschermende maatregelen werd de uitstervende populatie afgelopen decennia nieuw leven in geblazen. De dassen zitten nu op plekken waar ze problemen kunnen zorgen, zoals bij het spoor. Daar moet goed gecontroleerd worden, maar volgens de Stichting Dassenwerkgroep Brabant gebeurt dit niet voldoende.
 Ondermijnende dassen zetten treinen en spoorbeheer in de wacht (omroepbrabant.nl)

Het is nog onduidelijk wanneer er weer treinen rijden op het spoor tussen Den Bosch en Boxtel. Dat vertelt een woordvoerder van ProRail. "Het is op dit moment lastig om een prognose te geven, maar we hopen heel erg snel een ontheffing te krijgen voor het verplaatsen van de dassen." De dieren hebben het spoor ondergraven bij Esch. Daardoor kunnen de rails verzakken en is de veiligheid in het geding. De gevolgen van de tijdelijke treinstop op het traject zijn groot, geeft ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen meteen toe. "Het betekent dat 12 intercity's per uur nu niet kunnen rijden. En dan hebben we ook nog al het goederenvervoer, dat moet worden omgeleid."Een pijnlijke conclusie, zeker als je bedenkt dat de aanwezigheid van de dassen al ruim een jaar bekend was bij de spoorwegbeheerder. Waarom er sindsdien geen maatregelen zijn getroffen? "Nadat we de burchten ontdekten, zijn we begonnen met onderzoek. Wat zit er in? Hoe groot is het? Zeker bij zo'n beschermde diersoort als de das, moet je precies weten wat er speelt, voor je een vergunning aan kunt vragen om ze te verplaatsen." Dat de dierenfamilie nu ineens zo'n groot probleem veroorzaakt, had ook ProRail niet aan zien komen. "De afgelopen week kwamen we erachter dat de dassen zich ontzettend snel vermenigvuldigden. En dat de burcht dus ook zo snel groter werd. Daardoor was er plots acuut gevaar op verzakking van de rails."Wat de zaak nog verontrustender maakt, is dat meer plekken in de provincie in trek zijn bij de dieren. "Blijkbaar vinden dassen het fijn in de Brabantse grasgebieden. Op dit moment zijn er nog vier plekken waar een familie zich in de buurt van het spoor bevindt." Met alle mogelijke risico's van dien. "We hopen heel erg dat het niet dezelfde kant op gaat als hier. Daarom houden we die plekken nu verscherpt in de gaten. Maar met dit in het achterhoofd, moeten we rekening houden met alles." De komende dagen is het wachten tot ProRail de zo nodige ontheffing krijgt om de dassen te verplaatsen. Toch worden in de tussentijd al wat voorbereidende werkzaamheden verricht. "We gaan vanaf donderdag bijvoorbeeld het gras maaien, in de hoop dat het dan minder aantrekkelijk wordt voor de dassen. En we plaatsen kleppen op de gangen die ze hebben gemaakt. Daarmee kunnen ze nog wel naar buiten, maar niet terug naar binnen. Zo vertrekken ze misschien zelf al."Maar zelfs als er groen licht is om de dieren te verwijderen, is het probleem niet in één klap opgelost. "Dan moeten we eerst het spoor vanaf de buitenkant afgraven, zodat we de holen eronder dicht kunnen maken. Daar plaatsen we dan een hekwerk, zodat de dassen niet meer terugkomen. Tot slot moeten we dan nog het spoor herstellen. Dat kost even tijd."Het is dus maar zeer de vraag of de treinen volgende week woensdag weer zullen rijden. "Ik snap heel goed dat iedereen het wil weten, maar een prognose durf ik echt nog niet te geven."

 'De das is dupe van beheerders van de spoordijk', zegt Dassenwerkgroep (omroepbrabant.nl)

Bedreigd, beschermd en, sinds enkele dagen, gevreesd. In de jaren 80 leefden er in de Nederlandse natuurgebieden iets meer dan duizend dassen. Door extra beschermende maatregelen werd de uitstervende populatie afgelopen decennia nieuw leven in geblazen. De dassen zitten nu op plekken waar ze problemen kunnen zorgen, zoals bij het spoor. Daar moet goed gecontroleerd worden, maar volgens de Stichting Dassenwerkgroep Brabant gebeurt dit niet voldoende. Inmiddels tikt de populatie meer dan achtduizend dassen aan. Goed, maar soms ook slecht nieuws. Een dassenburcht in Esch, vlak bij de spoorlijn, legt de komende dagen een deel van het Brabantse treinverkeer lam. "De das is de dupe geworden van degene die de spoordijk moeten beheren", zegt Karin Derikx, vrijwilliger bij de Stichting Dassenwerkgroep Brabant. Ze vindt dat het gedrag van de das stevig is onderschat door de natuurbeheerders. "In de winter zijn dassen heel erg rustig. In het voorjaar schonen ze hun burcht op om zich klaar te maken voor de kraamtijd. Er komen jonge beesten aan. Dat gaat in de dassenburchten gepaard met extra graafactiviteiten. Van het verzakkende spoor is iedereen nu geschrokken."Beschermd gebiedHet afbreken van een dassenburcht is geen optie: de das en zijn vaste rust- en verblijfplaats zijn beschermd gebied. Dat gold voor de das al vanaf 1954. Maar na het verdrag van Bern werden ook de leefgebieden van de das beschermd. Dat betekent dat een dassenburcht en alles wat daarbij hoort (voedselgebied) moet met rust worden gelaten, zodat de das daar zo ongestoord mogelijk kan blijven leven. Voor het vangen of verplaatsen van de dassen is een ontheffing nodig van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). "Op sommige plekken is het wel zero tolerance. In spoordijken en waterkerende dijken is graafwerk van een das, bever of wolf niet wenselijk", zegt Derikx. "Maar dan moet de beheerder van het gebied wel zijn zorgplicht nakomen en controles in het gebied doen. Op die manier kun je de aanleg van een beginnende burcht nog verstoren. De dieren gaan dan op zoek naar een alternatief, ver van het spoor verwijderd. Nu krijgt de das alle schuld."Noodsituatie"Het afbreken of verplaatsen van dassenburchten doe je buiten de kraamtijd van december tot en met juni", vertelt Derikx. "De situatie is onderschat en er is een noodsituatie ontstaan. Nu hebben ze jongen. Het spoor kan niet tot 1 juli worden afgesloten. Als je op tijd controleert, vergunningen regelt en de dassen verplaatst, is er niets aan de hand."In een reactie zegt ProRail dat plekken waar dassen zitten, regelmatig gecontroleerd worden. Dus ook in Esch. "We waren van deze plek op de hoogte, maar het is in korte tijd heel erg verslechterd", zegt woordvoerder Koen van Kranenburg van ProRail. "Eerst zijn snelheidsbeperkingen ingesteld. Toen we zagen dat er zoveel grond was verzet, dat het niet meer veilig was hebben het treinverkeer stilgelegd. Veiligheid gaat voor alles. Om iets te kunnen doen moeten we aan eisen voldoen, zoals vergunningen. Dat kost tijd. Daar is helaas de reiziger de dupe van."De schade is groter dan verwacht. Derikx: "Halsoverkop moet er van alles geregeld worden. De reizigers hebben er dagenlang last van en wellicht moesten er nog goederentreinen over het spoor. Dan komen er ook economische belangen om de hoek kijken. Maar weet de das veel. Zijn leefgebied is door bouwplannen al een stuk kleiner geworden. Die moet een hoog en droog een hol hebben. Hij graaft waar hij niet wordt verjaagd." LEES OOK: Das zorgt voor ellende op spoor: week lang geen treinen Den Bosch-Eindhoven Dassen ondergraven spoor: voorlopig geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel Dassen onder spoor moeten snel weggehaald worden zegt stichting Das en Boom

 Een profiel van de das: een ingenieur en vriendelijke goedzak (nrc.nl)

Dassen leggen al dagen het treinverkeer plat tussen Den Bosch en Eindhoven. Wie is de das eigenlijk? „Zijn succes laat zien dat we samen kunnen leven met grote wilde zoogdieren.”

Nieuwsgrazer

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden brabant , dassen , natuurgebieden en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!