John Deere 6430 Premium - Wat is de oorzaak Ecu storing ?

Hallo,

Heb een vraagje over mijn jd 6430,
Heb eigenlijk al de laatste 2500 uur last van een storing. Soms als ik het gas intrap komt ecu 1180.00 in het scherm, alleen als het zwaarder trekt. Met een losse trekker heb ik geen last. Laatst gaf hij ook ecu 1180.16 heb toen het rubber onder de intercoeler vervangen , die was wel stuk. En toen leek die andere storing ook weg, maar nu een maand verder blijkt dat niet zo te zijn.
Ik zit zelf aan een elektronische storing te denken. Hij gaf van de week ook ecu 2033.19. maar dat is lastig zoeken, heb vorig jaar alle canbus eindstekkers vervangen.
Dus heb eigenlijk al van alles geprobeerd. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

(Het is een John Deere 6430 premium. Autopower met cabinevering. En ruim 11.000 uur)

Gr. Hans olieman
hans-olieman

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
wotan2
In ieder geval bedankt voor het delen, maar een oplossing voor jou heb ik niet. Mijn 5090 m gaf af en toe dezelfde fout code (1180.00), en ik wilde morgen de dealer al bellen om overleg. Ik heb net ff onder de motorkap gekeken, en moest constateren dat de slang tussen intercooler en motor een scheur heeft.
Mauritsdb
Berekende inlaattemp te hoog. Kan van alles zijn. Van te weinig flow tot een sensor of weerstand in de bekabeling/stekkers.
Begin met controle van luchtfilters/ luchtmassameter/ turbo. Er zitten verschillende temp en luchtdruksensoren die afwijkende waarde kunnen geven.
hans-olieman
@Mauritsdb het lukt me wel om in te loggen in de command Center, en dan kan je de waardes zien. Maar ik weet niet wat de waardes moeten zijn en welke sensor daarbij hoort. Heb de dealer ook wel eens over gesproken, maar die wil graag de Turbo vervangen. Die lijkt nog gewoon goed te zijn en lijkt mij een dure hobby om dat zomaar te doen
+1
Mauritsdb
@hans-olieman das ook het lastige. De boeken vertellen niet wat de waardes moeten zijn onder belasting. Je kunt wel (laten) contoleren of de waardes koud op contact normaal zijn en weerstanden meten dan zijn de sensoren uitgesloten.
+1
john deere 7810
@hans-olieman

kunt keer de temperatuursensoren laten checken. Maar denk net als jou dealer. turbo kapot. duur grapje maar denk niet dat je er onderuit komt.
+1
Dennis_dB
Bij een 6430 ook eens vergelijkbare storing gehad. Eerst ook van alles geprobeerd. Oa het koelvloeistof circuit ontlucht dat door de intercooler gaat. Dat leek eerst te helpen. Later is er toch een andere turbo op gekomen en was het probleem opgelost. Toen floot de trekker weer als je het gas losliet. De storing was bij een vergelijkbare urenstand.
hans-olieman
@Dennis_dB Bedankt voor je tip,
Volgens mij heeft de 6430 een turbo van een 6 cil. Dus mijn gevoel zegt dat hij dan langer mee zou moeten gaan.
Ik ben namelijk bang dat als ik de Turbo vervang, een tijdelijke oplossing is. Dit omdat een nieuwe altijd meer capaciteit heeft. Is het dan niet als er bijv. Een lek in het systeem zit, dat het na verloop van tijd weer terug komt?
Dennis_dB
@hans-olieman 11.000 uur voor een turbo is opzich niet slecht. Ik weet niet of er veel olie in het inlaat systeem zit? Je zou om een lek in het systeem uit te sluiten het inlaat systeem af kunnen persen.
hans-olieman
@Dennis_dB waar zou je makkelijk kunnen controleren of er olie in het systeem zit?
+2
john deere 7810
@hans-olieman

is niet nodig. je koelwatersysteem ontluchten is een optie en een goede mogelijkheid om te proberen. maar neem aan dat je dealer dat wel gedaan heeft. turbo zelf gaat geen olie verbruiken. het is de aansturing wat het begeeft.
hans-olieman
@john deere 7810 Oke bedankt voor je antwoord. Word dan toch een turbo vrees ik zo, of is die actuetor ook los te vervangen?
+2
Mauritsdb
@hans-olieman actuator is los te vervangen maar bijna even duur en risico op even later foutcodes op de afgelegde weg. Als er echt nog de eerste turbo opzit heeft ie et langer dan gemiddeld volgehouden op n 6430.
+1
john deere 7810
@hans-olieman

precies wat @Mauritsdb zegt. loont zich niet om het risico te lopen om de actuator alleen te vervangen.
de 1180 is wel een bekende. meesten zijn wel een keer aan de beurt.
hans-olieman
@john deere 7810 wordt geen vakantie van het jaar dan😅 Bedankt voor jullie tips en adviezen 👍👍
john deere 7810
@hans-olieman

kans is heel groot inderdaad dat het een turbo boeking wordt 😬

je hebt er wel voldoende koelwater op he? en geen gekke lekkage's gehad? of dat die het koelwater er uit drukt?
af en toe wil het wel voorkomen dat je deze code nog krijgt als die te weinig water er op zit. dan worden ze warmer en krijg je deze code(s) ook als eerst.
hans-olieman
@john deere 7810 koelvloeistof zit gewoon op pijl . Heb ook vaakzat gebrobeert te ontluchten, maar dat helpt niet.
Wat ik dan wel raar vind, is dat ik die storing krijg maar die trekker is altijd netjes op temperatuur. Tussen de 80 en 90 graden
Fendttrisixfan
@john deere 7810 je kan die ring die de actuator bedient toch ook apart krijgen? Wat vaak is het die, die vast komt te zitten waardoor actuator hem niet meer kan bedienen
+1
boer
Het zelfde probleem gehad met een 7530 daar toen nieuwe turbo erop gezet en is over
+1
Handigeharrie
Turbo vervangen dan is het opgelost!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , john deere , olieman , storing , gas , ervaring , rubber , vervangen , Premium en cabinevering geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!