Fendt 716 - 716 Gen1 met deutz motor, oliedruk sensor?

716 Gen1, Deutz motor met handmatige gaskabel....
Bij het koud starten kregen we de laatste maanden heel kort (1s) een melding van de oliedruk. Verdween vanzelf.
Gisteren zelfde fout maar kort intermitterend, dus ging aan en uit, ongeacht het toerental, zowel bij 750 als bij 1800 toeren.
Toch maar laten vertrekken. Onderweg de eerste 10u geen problemen, daarna kwam de melding terug en moesten we het toerental rond de 900rpm houden om geen melding meer te krijgen.
Meestal is de melding erg kort. Lijkt ook afhankelijk van de stand van de tractor, bv neus rechts omhoog geen probleem, links omhoog wel. Op hogere toeren geen meldingen.

Mijn idee is de sensor aan't overlijden. Koude motor zou toch altijd een hogere druk moeten hebben?
Oliepeil ok en op maximum, geen olieverbruik, filter een 300u nog gewisseld alsook de olie, 15W40.

Beetje zweterig rondom de filter, nog niet gekeken waar die juist lekt maar de afscherming is vettig en er valt een drupje op de grond waar die staat.

Iemand dit al meegemaakt? Morgen zeker na te kijken door een dealer maar tips zijn welkom. Motor heeft een 15.000 uur intussen, verder geen problemen. Nog nooit open geweest aan de motor
luk-van-der-velpen

Reacties

lucas712
Voor een aantal jaren terug toen we een 711 hadden zelfde serie ook een keer sensor vervangen. Was wel een dure
luk-van-der-velpen
@lucas712 Ongeveer gelijkaardige symptomen?
Normaal heeft een koude motor altijd een hogere oliedruk dan bij warme motor. Ik vind het raar, onlogische fouten, ik verdenk de sensor. Alleen durven we er nu niet verder mee werken, enkel water rijden maar toch. Draait op dit moment toch 18-20u per dag, dan mogen er geen foutcodes in zitten
Thx
lucas712
@luk-van-der-velpen weet ik niet precies meer maar heb je geen dealer in de buurt? Zou er niet onnodig risico mee nemen
+2
angelo-nabben
@luk-van-der-velpen Als je zoveel uren bedrijfs zeker wilt werken dan zou ik er een trekker bij kopen nieuw/jong gebruikt.
willemk
@lucas712 in Die jaren was de kabelboom nóg niet zo goed beschermd. Zatem in een geribbeld plastik buisje, waardoor de isolatie van de kabels eraf getrilt werdt. Na vervangen van de kabelboom alweer 12.000 uur gedraaid. Oliedruk gewoon meten met een gewone drukmeter en dan weet je przecies hoeveel bar Die heeft. Een van onże beste en zeker zuinigste trekker
lucas712
@willemk is zeker een goede serie, we hebben nu een nieuwere 712 maar dat loopt lang niet zo mooi
Hielke_Deere
Heb je meet apparatuur? Tussen filter en olie koeler zit de sensor. Hier kun een meter inzetten m10x1 meetnippel. warme moter stationair 0.8 bar. bij 2000 moter toeren rond 2 bar. ook kun je zekering nr25 nog controleren op slecht contact. bij het rechter zijraam.
luk-van-der-velpen
@Hielke_Deere Dank je wel, gaan we morgen zeker testen. Dat van die zekering is een meerwaarde. Ik verdenk de sensor omdat die al wat langer vlak na het starten een korte piep (1s) gaf op de oliedruk.
Zweet ook wat ergens onder de filter, kan de sensor zijn, de bescherming is wat vettig, filter sluit perfect, komt van ergens anders.

Maandag nakijken, zou maandagmiddag weer een 15u aan de bak moeten.
Hielke_Deere
@luk-van-der-velpen hij doet het ook tijdens het rijden toch? Als hij alleen bij het starten piept dan is je terugslag klepje in het filter huis stuk.
luk-van-der-velpen
@Hielke_Deere tijdens het rijden niet, enkel bij stationair draaien, kort na het starten, soms ook wanneer die staat te pompen aan de watertank, toerental zit dan tussen de 800 en 1000 toeren voor langere tijd. (tot 1,5u soms)
Ik laat het morgen zeker mee opnemen, mocht je een tekening hebben er van zou fijn zijn maar doe geen gekke dingen daarvoor, we gaan het wel vinden.
Volgens de manual zijn er een paar mogelijkheden waaronder een drukregelventiel dat hapert, misschien is dat het klepje waarover sprake.
+3
luk-van-der-velpen
Iedereen bedankt voor de tips en raad.
Vanmorgen de oliedruksensor gewisseld, was idd geen goedkope (250€ ongeveer) en alle foutcodes waren weer weg.
Stekker van de oude sensor was nat van de olie, het zweten rond de oliefilter bleek ook van de sensor te komen, deze was volledig gaar. Gelukkig, fijne motor, ik wilde die niet riskeren...
Dank je wel.
luk-van-der-velpen
Intussen een ander probleem met deze trekker. Aan de inlaatcollector, vlak achter de turbo, is een bout losgekomen. Het lijkt erop alsof die uit de motorblok is getrokken, de bout kan er niet uit, er zit nog een 'stukje', een verdikking waardoor die niet uit de collector kan. Anders konden we er mss een nieuwe in schroeven.

Heeft er iemand een tekening hiervan? De bout kan zo'n 5-6 cm uit de collector, daarna zit dit stukje waardoor ze er niet uit kan. Lijkt me sterk dat ze de bouten zo zouden bouwen dat ze in de collector vast zitten.
Het kan ook zijn dat ze er net wel uit zou kunnen indien ze volledig recht gehouden wordt maar door de positie, achter de turbo, moet ze schuin om eruit te kunnen.
En dan nog, als ze gebroken is moet heel de collector los.

Graag wat tips.
luk-van-der-velpen
Hierbij een foto

(klik om te vergroten)

Afgebroken bout ligt op de uitlaatcollector, kan er zo niet uit. Ik veronderstel dat ze afgebroken is en niet losgekomen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden fendt , tractor , oliedruk , toerental , starten , sensor , fendt 716 , toeren , filter en deutz motor geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!