Kemper balenwagen - problemen met slippen en breken slipkoppelingen

ik heb al 15 jaar een kemper be 125 maar sinds een jaar of drie gaat het niet meer vlekkeloos en vorig seisoen heb ik hem zelfs aan de kant moeten zetten omdat ik de wagen zelfs niet meer leeg kreeg. Kort samen gevat heb ik in de winter 3 jaar geleden aan de linkse kant 3 van de 4 verdiepen van nieuwe slipkoppelingen voorzien. Dat was nog niet zoals het vroeger was, de winter erop de rechtse kant ook 3 van de 4 verdiepen. maar de ketting was daar naar beneden gerold en heeft zeer veel moeite gekost om terug aan elkaar te krijgen met heel veel spanning op. de slipkoppelingen waren telkens van bepco traccpieces omdat deze minder dan de helft van walterscheid kosten. eind vorig jaar slipte de bovenste rechts door en had ik om verder te kunnen een paar lassen gelegd en dat hielp. dit seisoen was die las wel snel kapot en dan maar vervangen door nieuwe schijven maarde problemen bleven met verschillende gebroken schijven, tijdelijk zelfs een gat doorgeboord en een m6 als breekbout maar die is ook kapot gegaan en je krijgt die gaten dan niet meer over elkaar. Heb me nu walterscheidt schijven gaan halen en zal de wagen helemaal vervangen , ook de 2 onderste waar je eigenlijk niet aan kunt. Ik heb alleen schrik dat het nog steeds niet opgelost gaat zijn. Enerzijds ben ik aan t denken dat die oude schijven asbest hadden en dat die meer frictie zouden kunnen hebben dan nieuwere versies. Het feit dat de kettingspanning ook niet overal dezelfde is verontrust me ook. helemaal boven de 2 dikke lange assen zitten shimmen, heeft daar iemand weet van of r daar bij of weg moeten? Het lossen op zolder is de laatste jaren zeer moeilijk en vroeger kon de wagen de balen 10 mtr ver duwen.
Vandelannoote

Reacties

wotan2
Zit de kettingbaan nog wel overal op zijn plek? Destijds met mijn wagen lukte het laden ook niet meer, en even later weer wel. Ook een tijdje naar gezocht, en toen bleek uiteindelijk dat de kettingbaan net boven het chassis niet meer vast zat. Tijdens het laden zakte de baan af en bleef een meenemer achter het chassis hangen.
Vandelannoote
@wotan2 bedankt voor de tip, dat is ok, het is vooral als hij bijna vol is en tijdens het lossen dat het koppel te groot is voor de slipkoppelingen.
Welgerap52
Loopt de ketting niet zwaar ? roest in rails? of beschadigingen en ik weet niet of je de wieltjes mag smeren? of overmatige slijtage waardoor het aanloopt?
wotan2
@Welgerap52 dat was het volgende waar ik ook al aan zat te denken om te schrijven. Probleem met deze wagens is dat er een beetje veel draaiende delen aan zitten.
Welgerap52
@wotan2 wij hebben er ook 1 gehad , werkte best leuk tot 500 baaltjes en niet te ver weg , maar wel kwetsbaar met zoveel draaiende delen
Welgerap52
Hooi zelf ook zeer belangrijk , taai hooi werkt al minder en als de avond erin komt wordt het ook niet beter , als de hooi geleidings buizen in de bochten licht geroest zijn gaat ook alles veel zwaarder
wilbertkw
@jesperb of @hobbyist mf 35 misschien nog een idee?
+1
jesperb
Het oprekken van de ketting en het daarmee ontstaan van ruimte in de ketting zorgt vanzelf voor allerlei problemen… de wagens waar ik mee heb gereden hadden allemaal de aanslag waar de balen langs lopen achter de invoer een heel stuk verlengt waardoor de balen verder uit elkaar liggen en minder in elkaar wringen in de bochten. Je zou als nadeel kunnen zeggen dat er dan minder balen in passen…. Roest geeft weerstand, daar kun je wel wat aan doen.. verder werkten wij altijd op hele lage motor toeren waardoor de boel niet zo snel draait maar ook minder klappen te verduren krijgt…
Welgerap52
@jesperb inderdaad 80/90 balen werkt goed , als je ze dichter op elkaar doet gaat het niet beter werken
wotan2
@jesperb Die ketting mag je toch inkorten? Ik heb nog ergens de gebruiksaanwijzing van dat ding liggen, en meen dat gelezen te hebben.
jesperb
@wotan2 ja dat zeker!! De ketting is vlot 100 m lang dus als er iets rek en of slijtage ontstaat heb je zo een schakel lengte om te verwijderen
Vandelannoote
@jesperb de ketting lijkt te kort op sommige plaatsen, de spanning is niet goed verdeeld over de wagen . De bovenste 6 slipkoppelingen loszetten gaf geen oplossing om de spanning te verdelen. de 2 onderste slipkoppelingen kun je niet lossen want de schroeven zijn niet toegankelijk.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden winter , balen , kapot , asbest , vroeger , vervangen , kemper , spanning , lassen en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!