Start probleem en hydroliek vraag
Ik heb sinds de zomer een iseki TX 1500 aangekocht. Sinds deze week heb ik een klepelmaaier voor erachter dus de iseki heeft die hele periode stil gestaan.In de zomer startte deze nog goed (warm weer) maar nu dat het kouder is start hij heel slecht. Het lampje op het dashboard om voor te gloeien brand niet, lampje kan ook stuk zijn natuurlijk.
Er komen donker grijs/zwarte plukken rook uit de uitlaat, en na lang aanhouden slaat de motor aan, ook na bijna een minuut voor gloeien.
Ik heb geen idee wat het kan zijn, dus hulp is welkom !
Ik heb ook eens in het reservoir van de hydroliek olie gekeken, hoe zie ik als er genoeg olie in zit? En is het normaal dat het reservoir aan de binnenkant roest heeft ? Zie foto...
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden zomer , uitlaat , motor , startproblemen , brand , lampje , donker , hydroliek , klepelmaaier , dashboard en iseki geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
Dat hydrauliek reservoir hoort er niet zo uit te zien, is deze te demonteren?
Bak achterbrug en hydrauliek is 1
Moet dus ook bakolie in
Verstuivers zijn vaak erg slecht,
En dan start die in de kou lastig
Haardroger op de heetste stand 15 op de cilinderkop helpt
Brandstof filter kan ook verstopt zitten
Neem een eenvoudige multimeter (< €5 bij Action). Stel het meetbereik in op 20 volt gelijkstroom. Maak de zwarte draad vast aan de massa (- pool van accu of het chassis). Hou de rode draad aan de stekker van de gloeispiraal. Laat iemand anders gloeien (anders zijn je armen te kort) en kijk wat de meter aangeeft. Geeft hij een voltage aan boven 10 volt, dan krijgt de gloeispiraal stroom.
Nu kan ook de spiraal nog stuk zijn. Zet daarvoor de meter op Weerstand meten (ohm). Houd de draadpennen tegen elkaar, nu is de weerstand 0.
Houd nu de zwarte pen aan massa en de rode aan het contactpennetje van de gloeispiraal. De meter moet nu ergens tussen 0,2 en 6 ohm aangeven. Zo ja, dan kan de spiraal gloeien. Minder: gloeispiraal stuk, kortsluiting. Meer: ook stuk, dan is de spiraal onderbroken. Nieuwe: shop4trac.com/motoronderdelen/gloeibougie/…
Had je ook stroom op de draad, dan zou je met een functionele gloeispiraal moeten kunnen gloeien.
Geen stroom op de draad: mogelijk is de gloeischakelaar (contactslot??) stuk of zit daar een losse draad. Je zou dan nog met een losse draad rechtstreeks vanaf de + van de accu op de stekker van de gloeispiraal kunnen kijken of de spiraal nu wel heet wordt. Let op: draad is ongezekerd, dus geen kortsluiting maken!
Ik heb ook gezien dat de kabelboom er niet bepaald goed uit ziet.
(Zie foto)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Wat de functie van het haakje is weet ik eigenlijk niet, ik ga eens kijken in de Parts manual of ik dat haakje kan terug vinden.
Weten jullie eigenlijk wat dat gloei controle oog doet? Maakt dat geluid ofzo?
Wel net nog gezien dat de kabelboom op een andere plaats ook kabels heeft lopen zonder isolatie er omheen, vrijwel zeker kortsluiting gehad en doorgebrand.
@LuftDeutz jij zag op de foto van de kabelboom een haakje aan de stuurkolom, net even gaan kijken, dat is gewoon los gekomen lak wat iemand anders ooit over de kabelboom heeft gespoten.
De kabelboom heb ik los gemaakt en de tape er af gehaald. Het resultaat is een redelijk versmolten kabel die tegen de rest aan plakt.
De kleur van de gesmolten kabelhoes is rood met een wit streepje, het enigste probleem is dat ik die kleur tot nu toe nergens ben tegen gekomen.
Als iemand toevallig naar welk instrument die specifieke kabel gaat, let me know.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De foto met 1 aangeduid onderdeel zou volgens de technische tekeningen een gloei bougie zijn.
Maar wat zijn dan die 2 aangeduide onderdelen op de andere foto? (Schroefje heb ik zelf los gezet.)
Deze vind ik ook nergens terug op de technische tekeningen. Lijkt me eerlijk gezegd ook op gloeibougies.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Tweede foto zijn de gloeibougie's
Iemand een idee wat het kan zijn?
De start schakelaar krijgt stroom, de gloei bougies ook, het gloei oog krijgt ook stroom (de spiraal bedoel ik dan) enkel op 1 contact punt van het gloeioog komt geen stroom.
Waarschijnlijk te zeer aangetast door roest waardoor de stroom er niet door gaat.
Heb dus eens gestart, maar gaat nog even moeizaam als ervoor.
(klik om te vergroten)
Gloeioog wordt voelbaar warm, beide gloeibougies worden ook goed warm.
Het viel me wel op dat het gloeioog niet oranje (heet) wordt, starten gaat iets beter.
Ik ga de batterij aan de druppellader hangen, kijken wat dit geeft.
(klik om te vergroten)
Vandaag heb ik de deksel waar de hydraulische cilinder inzit er vanaf gepakt om eens te kijken wat de roest "schade" is.
Aandrijving van de wielen ziet er nog heel goed uit.
De rest wat minder. Ik zit even vast met hoe ik het ga aanpakken... demonteren, proper maken en terug monteren? maar als de roest er vanaf is zou er toch één of andere seal op moeten komen zodat de roest niet terug keert?
Of is de rondgang van de hydro olie genoeg om de roest weg te houden?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De oorzaak is vermoedelijk een vochtige opslag of het jarenlang niet wisselen van de olie, waardoor er vocht in is gekomen. Goede olie neemt het vocht op, dus met regelmatig olie verversen zal er geen roest bij komen. Bovendien zijn de aangeroeste delen vrij dik, ze roesten de eerstkomende jaren vast niet dóór.
Alles demonteren is een hels karwei, daar zou ik niet aan beginnen. Misschien gaat er ooit iets stuk, waardoor demontage toch nodig is, dan kun je altijd nog kijken naar de roest.
In de operations manual staat SAE 80.
Als ik zoek op internet krijg ik ook GL-4 te zien, en daar staat dan bij SAE 80W.
Voor wat staat die W? Is dit dan nog andere olie?
Ik vind eigenlijk verschillende andere benamingen waardoor ik niet goed weet wat juist aan te schaffen.
Het zou jammer als ik de verkeerde heb, en de olie is niet van de goedkoopste.
Ik zie verschillende prijzen, maar welke is aan te raden qua prijs/qualiteit ?
Iemand een tip ofzo hoe ik dit het beste kan doen?
Of gewoon laten zitten?
Als je hem start
Dit zou ik dan niet doen
Spoelen met diesel zeker wel
Alhoewel dit niet makkelijk gaat zijn omdat ik met m'n handen gewoon nergens tussen kan.
Waarschijnlijk gaat m'n vloeistof pompje meerdere keren vastlopen door het gruis wat er zit.
Het gruis gaat ook naar de overbrenging van de achterwielen lopen, en dan kan ik van binnen niet zien wat er nog eventueel van gruis achterblijft.
Simpel wordt het niet.
@roscho de tractor heeft geen 4x4 dus van voor is alles normaal gezien "in orde"
Ik heb alles vervangen wat vervangen moest worden en qua elektra is de tractor in orde. Dit was trouwens niet veel, 2 kabels en hier en daar een stekker.
Wat betreft de roest, de hef bak waar de olie in zit heeft helemaal geen roest (aluminium). Het is de hefcilinder die roest heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft de tractor altijd vochtig gestaan, met een veel te laag olie peil, (zat geen olie op peilstok) waardoor de olie niet meer overal geraakte, lees : bovenkant hefdeksel. Olie beschermt tegen roest maar als er niet genoeg olie is geraakt die niet tot boven.
Het "gruis" wat in de bak ligt is allemaal roest. Voor zover ik kan zien zijn tandwielen nergens beschadigd door zand of metalen deeltjes. Schelpen ben ik ook nog niet tegen gekomen.
Op de foto, is nummer 2 de afvoer pijp, nummer 8 is de aanvoer pijp.
De afvoer pijp zit met een filter in de versnellingsbak, de aanvoerpijp zit op het kleppenblokje om de lift mee te bedienen en zo nodig bij bediening de hefcilinder te laten werken.
Maar hoe komt de olie in de versnellingsbak terecht?
De olie bak van het differentieel zit tegen de versnellingsbak gemonteerd, ik dacht dat dat via overloop gaten naar de andere zou vloeien, maar die gaten wat er zijn, zijn dicht. iemand een idee?
(klik om te vergroten)
Ik kom er niet direct aan uit hoe ik deze open krijg en wil niks kapot draaien ofzo.
(klik om te vergroten)