Start probleem en hydroliek vraag

Ik heb sinds de zomer een iseki TX 1500 aangekocht. Sinds deze week heb ik een klepelmaaier voor erachter dus de iseki heeft die hele periode stil gestaan.
In de zomer startte deze nog goed (warm weer) maar nu dat het kouder is start hij heel slecht. Het lampje op het dashboard om voor te gloeien brand niet, lampje kan ook stuk zijn natuurlijk.
Er komen donker grijs/zwarte plukken rook uit de uitlaat, en na lang aanhouden slaat de motor aan, ook na bijna een minuut voor gloeien.
Ik heb geen idee wat het kan zijn, dus hulp is welkom !

Ik heb ook eens in het reservoir van de hydroliek olie gekeken, hoe zie ik als er genoeg olie in zit? En is het normaal dat het reservoir aan de binnenkant roest heeft ? Zie foto...
Iseki1500tx

Reacties

Iseki1500tx
Foto hydro reservoir

(klik om te vergroten)

Hydro reservoir
roscho
@Iseki1500tx Die oliepot hoort geen roest te hebben. Het lijkt wel of daar water in zit.
Heeft je trekkertje misschien in de rijstvelden gelopen, tot zijn buik door het water? Het lijkt me goed om daar snel nieuwe olie in te stoppen.
Iseki1500tx
@roscho Ik heb geen idee of de Iseki door de rijstvelden heeft gelopen, maar dat daar roest zit is zeker niet goed. Het liefst van al zou ik die roest weg willen, maar dan ga ik echt volledig moeten demonteren.. .zo ver ik kan zien zit de roest vrij diep.
Het is ook geen reservoir waar de olie in zit, maar rechtstreeks in de tandwiel bak
brauheist
Je zou even moeten meten op de gloeispiralen of daar ook stroom komt.
Dat hydrauliek reservoir hoort er niet zo uit te zien, is deze te demonteren?
Iseki1500tx
@brauheist hoe doe je dat, dat meten op de gloei spiralen?
Ik ken niks van elektriciteit, dus weet niet hoe dat moet...
iantx1500f
Links bijna onder de stoel zit een peilstok

Bak achterbrug en hydrauliek is 1
Moet dus ook bakolie in

Verstuivers zijn vaak erg slecht,
En dan start die in de kou lastig
Haardroger op de heetste stand 15 op de cilinderkop helpt

Brandstof filter kan ook verstopt zitten
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
hoe doe je dat, dat meten op de gloei spiralen?

Neem een eenvoudige multimeter (< €5 bij Action). Stel het meetbereik in op 20 volt gelijkstroom. Maak de zwarte draad vast aan de massa (- pool van accu of het chassis). Hou de rode draad aan de stekker van de gloeispiraal. Laat iemand anders gloeien (anders zijn je armen te kort) en kijk wat de meter aangeeft. Geeft hij een voltage aan boven 10 volt, dan krijgt de gloeispiraal stroom.
Nu kan ook de spiraal nog stuk zijn. Zet daarvoor de meter op Weerstand meten (ohm). Houd de draadpennen tegen elkaar, nu is de weerstand 0.
Houd nu de zwarte pen aan massa en de rode aan het contactpennetje van de gloeispiraal. De meter moet nu ergens tussen 0,2 en 6 ohm aangeven. Zo ja, dan kan de spiraal gloeien. Minder: gloeispiraal stuk, kortsluiting. Meer: ook stuk, dan is de spiraal onderbroken. Nieuwe: shop4trac.com/motoronderdelen/gloeibougie/…

Had je ook stroom op de draad, dan zou je met een functionele gloeispiraal moeten kunnen gloeien.
Geen stroom op de draad: mogelijk is de gloeischakelaar (contactslot??) stuk of zit daar een losse draad. Je zou dan nog met een losse draad rechtstreeks vanaf de + van de accu op de stekker van de gloeispiraal kunnen kijken of de spiraal nu wel heet wordt. Let op: draad is ongezekerd, dus geen kortsluiting maken!
+1
Iseki1500tx
@roscho bedankt voor de uitleg !
Iseki1500tx
Ik denk niet dat de gloeispiraal werkt, zoals hier boven uit gelegd heb ik na gemeten, maar ik meet totaal niks. Nu zit ik wel met een vraag, waar dient dat gloei controle oog voor? Zie foto? Wat is de functie van dat ding? En hoe werkt dat? (Zie foto)

Ik heb ook gezien dat de kabelboom er niet bepaald goed uit ziet.
(Zie foto)

(klik om te vergroten)

Gloei controle oog

(klik om te vergroten)

Kabelboom
roscho
Quote Reactie van @Iseki1500tx:
Ik heb ook gezien dat de kabelboom er niet bepaald goed uit ziet.

Trek dat tape er maar eens af en kijk of daar een onderbroken draad zit. Het lijkt wel of ergens kortsluiting heeft gezeten en daardoor de isolatie van de draad is gesmolten. Wel even de accu afkoppelen voor je daar aan het spoken gaat.
LuftDeutz
@roscho
Dat ziet er idd wel zo uit en dat kan dan ook de verhapering zijn ( ene keer wel gloeien en de ander keer niet. Had ik toen ook met de international 743xl daar deed toen ook het ene wel en toen weer niet en zo verder….
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden zomer , uitlaat , motor , startproblemen , brand , lampje , donker , hydroliek , klepelmaaier , dashboard en iseki geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!