Lemken Vari-Opal 7 - Treklijn niet goed te krijgen aan 1 zijde van de ploeg

Hallo, ik ben nieuw hier, ik heb een vraag over onze Lemken Variopal 5 schaar ploeg, de ene kant ploegt perfect, maar als je wentelt dan ploegt de andere kant echt slecht, totaal andere treklijn tenopzichte van de andere kant, met 3 verschillende tractoren geprobeerd maar blijft hetzelfde, werkelijk alles nagemeten en geen afwijkingen gevonden. Hier misschien iemand met een tip of oplossing?
HolderE6

Reacties

Fendt926Driver
Poe als jij zegt werkelijk alles nagemeten.
Wie zijn wij dan om nog iets te vragen wat scheef zou kunnen staan.
Zomaar iets..
Is de ploeg krom?
Wentelbok ingescheurd?
Heb je al eens gekeken op een klinker ondergrond dat je met stoepkrijt de punten op de grond aftekend en na wentelen kijken dat ze op dezelfde plekken staan
+1
T60401
Wat ploegt er slecht? je hebt het over de treklijn dat heeft te maken met hoe de trekker in de ploegvoor loopt. Trekt hij naar het geploegde toe of wil het het ongeploegde op? Belangrijk met ploegen is dat de stabielisatie van de hefinrichting los hangt zodat de ploeg alle kanten op kan.
+4
willemk
Er zijn twee machines Die je altijd nieuw moet kopen. Een ploeg en een opraapwagen.
95 procent van tweedehands/oudere ploegen is krom/ getorst door teveel pkaas
pizza power
@willemk dat is ook geklets, er zijn genoeg 2dehands nette ploegen die ingeruild zijn, puur omdat ze te klein zijn of de slijtdelen versleten zijn. Maar niet omdat het frame krom is door teveel pks
willemk
@pizza power een te kleine ploeg heeft vaak al achter een te zware trekker gehangen en de kans dat het raam niet recht is is dan erg groot. Een kapotte machine kan je repareren, maar een getorst frame doe je nika aan.
+2
sjonnies
@willemk en grasmaaier die koop ik liever nieuw
+1
willemk
@sjonnies wij maaien al ruim 20jaar met gebruikte maaiers. Daar is best wel mee te werken en het waard om wat reparaties aan te doen
dx11
@willemk ik zal maar niet zeggen dat ik mijn hele leven al met 2e hands ploegen ploeg, en met 2e hands opraapwagens het gras naar huis rij 😜

Ik overweeg wel steeds meer om een ploeg met vooracharen te kopen, maar ook dan zal het weer een gebruikte zijn. Die postzegel die ik per jaar ploeg moet het niet te duur worden
+1
willemk
@dx11 kromkę ploeg en daarna kopeg met egalisatieplaten en niemand die er wat van ziet
+2
dx11
@willemk haha, als het na het ploegen minder groen is dan er voor heb je al eer van je werk 😂😂
atlaspower
@dx11 maar jij heb ook een groot erf om ze in voorraad aan te schaffen voor onderdelen:-D
+1
casejxu
Meegemaakt bij vogel en noot dat stang hefarmen niet haaks op wentelas gelast was. Dat gaf 1 kant op ook slecht ploegbeeld en andere kant op ging goed
+1
langeslagdiesel
@casejxu zit nogal verschil tussen de fabrikanten in de tolerantie die men hanteert qua maatvastheid en zo. Heb nu 4 verschillende ploegen echt helemaal uit elkaar gehaald. En ben met twee weer aan het opbouwen. Dan merk je goed het kwaliteit verschil.
casejxu
@langeslagdiesel haha dat geloof ik graag!
+1
THOMMY-TURBO
@langeslagdiesel dan is de vraag welke waren dan de betere kwaliteit?
+1
langeslagdiesel
@THOMMY-TURBO tot nu toe steken Rumptstad en Cappon er zeer goed uit. Goudland valt me echt heel vies tegen. En niet alleen bij de ploegen. Ook de maaimachine is scheef geconstrueerd. En die is niet krom gereden.
langeslagdiesel
Meet even de exacte lengte van de onderste hefarmen. Zal de eerste keer niet zijn dat daar een x aantal mm verschil in zit. Dan gaat je ploeg ook anders lopen. 5 mm geeft ten opzichte van links en rechtsom ploegen een verschil van 1 cm!!
Valtra man
@langeslagdiesel inderdaad, maar dat moet je kunnen oplossen door je aanslag links en rechts apart af te regelen. Dat hebben ze toch al gedaan veronderstel ik
langeslagdiesel
@Valtra man aanslag? Welke aanslag? Ploeg hangt los in de hef. Aanslagen staan los. Een ploeg achter een paard heeft ook geen aanslagen.
Valtra man
@langeslagdiesel dé aanslag overbuik/overrug natuurlijk.
+3
pizza power
@Valtra man ik denk dat@langeslagdiesel de lengte van de heflatten van de trekker bedoelt. Daar kan je niks aan afstellen.
langeslagdiesel
@pizza power juist, jij snap het. Maar een een ploeg zitten ook geen hefarmen. ( geloof ik)
langeslagdiesel
@Valtra man wat heeft dat met je treklijn te maken als ik vragen mag? Mag er toch van uit gaan dat men de ploeg zowel in de lengte als in de breedte vlak heeft staan. Maar dat verandert niets aan je treklijn . Wel aan de snijbreedte en ploegbeeld.
Valtra man
Ik zou zeggen als je het al met 3 hebt geprobeerd dat de eerste voorbreedte misschien verkeerd staat?

(klik om te vergroten)

Weet niet of de variopal dezelfde instelling heeft dan een juwel?
+1
Valtra man
@Valtra man deze 3 leggen in mijn ogen perfect uit hoe afstellen stap voor stap moet



+1
langeslagdiesel
Een Lemken is geen moeilijke ploeg om af te stellen.
+3
Valtra man
@langeslagdiesel volledig met je eens. Ik heb 16 jaar geprobeerd een Steeno ploeg goed af te stellen, nooit volledig gelukt. En 16 minuten aan de Lemken met een perfect resultaat.
radium45
@HolderE6 heb je foto's of een filmpje van het ploegbeeld?
+1
langeslagdiesel
@radium45 veel reacties. Maar @HolderE6 blijft zwijgen. Schiet niet echt op zo.
JD3010
@langeslagdiesel Het ook een nieuwe hè.
+2
langeslagdiesel
@JD3010 maakt dat uit? Je stel een vraag, krijgt een bult vragen terug en suggesties. En daar blijft het bij. Dat gebeurt vrij vaak hier. Ik blijf dat vreemd vinden. Mensen proberen te helpen. Vind het erg ondankbaar over komen. Sorry.
+1
JD3010
@langeslagdiesel Maar zo bedoelde ik ook mijn reactie. Jammer dat de vragensteller niet reageer op de reacties.
radium45
@JD3010 Hij was 2 minuten geleden nog online.
langeslagdiesel
@langeslagdiesel ik lees dat ik mijn woorden terug moet nemen.
bart99
Wij hebben hetzelfde bij een Lemken 3 schaar. Kan de ene kant op prachtig ploegen en de andere kant op ploegt die lang niet zo knap.
langeslagdiesel
@bart99 plaats een keer twee kruis waterpasjes in het frame. Links en rechts vertekend nogal vanaf de bok als je daar de stand van de ploeg moet beoordelen.
bart99
@langeslagdiesel Dat is inderdaad wel een goeie. Leg nu ook altijd wel even de waterpas er langs maar staat altijd vlak
+5
Fendt926Driver
Zijn we er met velen druk mee en reageert topic maker niet meer.
Heb je er ook niets aan
+2
jammermaarhelaas
Hebben jullie deze ploeg al langer, al meer mee geploegd?

Is de bandendruk van de achterbanden van de trekker gelijk?
Zijn de hefstangen van de hef even lang (staan de hefkogels/vanghaken links en recht waterpas als je er een waterpas overheen legt en de trekker staat op een vlakke ondergrond?
Staat de stabiliasatie helemaal los, kan de ploeg dus vrij helemaal van links naar rechts bewegen, zo ver dat de hef nog net niet tegen de achterbanden aan komt?

Eerst de ploeg instellen zoals in de filmpjes getoond, lukt het dan echt nog niet, dan verder gaan kijken.

De hefstang/trekstang onder in de 3 punt bok, daar waar de 2 hefarmen van de trekker aan zitten, die kan omgedraaid worden bij een Lemken (om de ploeg zo nodig beter de grond in te trekken) en de nieuwere kunnen geloof ik zelfs in 4 standen gezet worden middels een vierkante plaat die aan de 3 punt bok gemonteerd zit.
Heb je gecontroleerd of deze aan beide kanten (dus links en rechts) op dezelfde stand staat? Ik kan me haast niet voorstellen dat dit fout staat (of dat mechanisch wel kan?) maar gezien de klacht ga je zoeken naar een oorzaak...

En zijn de scharen en risters op alle elementen hetzelfde?

Staan alle ploeglichamen wel op gelijke hoogte (aanvalshoek)? Is er misschien iets mee gedaan, bijvoorbeeld houders voor ondergronders gemonteerd waarbij elk lichaam even los komt te zitten omdat de bevestigingsbouten gelost worden bij het monteren van de houder?
Op zich is dat niet erg, want er zit een aanslag met klembouten (bij de ouder Opal serie die ik ken) die het lichaam dan wel op de juiste hoek houdt, maar misschien zaten deze niet allemaal tegen de ploegsteel, dus los.
+2
HolderE6
Sorry voor de late reactie, het probleem is dat de ene kant van de ploeg met de scharen op 45cm netjes 225cm ploegt en aan de andere kant 245cm ploegt, de 225cm hangt de ploeg mooi recht met de topstang en bij de 245cm van het geploegde af, dus werkelijk een groot verschil in de treklijn
+1
radium45
@HolderE6 En de werkbreedte van alle lichamen is hetzelfde? Je zou bijna denken dat ze vergeten zijn om aan 1 kant kielen te plaatsen. @jammermaarhelaas kan je hier meer over vertellen.
+2
T60401
@HolderE6 Heeft het toch niet te maken met de memory cylinder? Als je de ploeg wentelt gaat hij eerst smaller en dan wentelen en dan weer terug naar dezelfde breedte waar hij stond. Lijkt er op of hij aan 1 zijde niet naar de juiste breedte gaat.
radium45
@T60401 Daar eerst maar eens een stopkraan tussen zetten?
T60401
@radium45 Dan kun je de ploeg niet gewenteld krijgen want dan raakt hij de grond.
+1
radium45
@T60401 Ah kijk, en andersom laten wentelen? Sommigen kunnen dat.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @HolderE6:
hangt de ploeg mooi recht met de topstang en bij de 245cm van het geploegde af, dus werkelijk een groot verschil in de treklijn

Maar treklijn is iets anders dan topstang recht. Treklijn die goed staat loopt midden door het hart van de denkbeeldige as tussen de achterwielen van de trekker. Dan is er geen zijwaartse kracht en dus hoeft er niet tegen gestuurd te worden om rechtuit te rijden.
De topstang kan dan best naar links of rechts wijzen, of recht vooruit, die richting is slechts het gevolg van het juist ingesteld staan, hangt af van onder andere trekpunt ploeg af en ruimte tussen de achterwielen van de trekker.
Kan dus best wezen dat de treklijn toch nog goed is ondanks dat, zoals ik begreep, de eerste schaar in 1 werkrichting 20cm breder gaat lopen?
HolderE6
Alles is hetzelfde, heb vorig jaar het mechanisatie bedrijf laten kijken in het veld, maar kon alleen constateren dat een zijde 20cm breder ploegt, heb afgelopen winter alles nagemeten en op "nul" gezet en opnieuw begonnen, maar blijft hetzelfde resultaat
radium45
Quote Reactie van @HolderE6:
een zijde 20cm breder ploegt

4 cm per schaar. Das wel heel veel.
HolderE6
Ja is inderdaad veel, maar weet niet meer waar dit te zoeken
radium45
@HolderE6 Gekke is, doordat 4 cm per schaar heel veel is, dit ook te zien/te meten moet zijn.
T60401
@radium45 memory cylinder?
radium45
@T60401 Kan, die materie ken ik niet. Heb geen ervaring met ploegen eigenlijk 😀
HolderE6
Te zien is her zeker, ik heb niet per schaar gemeten, maar wat is er er dan te veranderen? Want bij het wentelen veranderd er in feite niets qua breedte en treklijn
+1
radium45
@HolderE6 Je kunt de scharen per stuk breder en smaller laten ploegen dmv monteren of verwijderen van vulplaten tussen ploeglichaam en steel.
HolderE6
@radium45 oké daar heb ik nog niet naar gekeken, maar lijkt me sterk dat daar verschil in zit
+1
radium45
+1
jammermaarhelaas
@radium45 @HolderE6

Wig scheelt 5 cm per ploeglichaam. Dus 5 cm meer zoals op de foto, of 5 minder als hij er andersom tussen zit.
De ploeg op de foto is standaard 35cm, nu met wig dus 40cm.

Ik neem aan dat een Vari-Opal dit niet zal hebben, maar het is het controleren waard.
HolderE6
Memory cilinder staat hetzelfde na het wentelen, heb in naar gekeken
T60401
@HolderE6 Die 20 cm is dat bij iedere schaar een beetje? of is het verschil puur op de voorster schaar.
HolderE6
Die 20cm is gemeten van de hele ploegbreedte, dus 225 + 1 meter en dan terug meten zoals ze het voorschrijven
radium45
@HolderE6 M.a.w. je weet niet wat er breder ploegt, of alle lichamen of alleen de eerste.
HolderE6
Kort door de bocht gezegd ploegt 1 zijde perfect en andere zijde loopt de ploeg van het geploegde af, eerste schaar is dan ook niet sluitend, ploeg loopt gewoon totaal tever van het geploegde af
radium45
@HolderE6 Hou oud is die ploeg?
HolderE6
2012 geloof ik
+1
radium45
@HolderE6 Oke, te oud om Lemken daar zelf eens bij te halen. In Zeewolde woont iemand van Lemken. Misschien dat hij iemand binnen Lemken kent die jullie kan helpen.
+2
JD3010
@radium45 Die man gewoon bellen en horen wat hij zegt. Hij is niet te beroerd om te helpen.
+1
radium45
@JD3010 Was mijn idee ook.
+1
JD3010
@radium45 Vorige week heb ik hem nog gesproken.
HolderE6
Ik zal nog eens een ander mechanisatie bedrijf vragen, want die zijn geweest had er niet veel zin in omdat het een "oude" ploeg is
HolderE6
En hoe kom ik bij die beste man terecht?
HolderE6
Oké bedankt, zal komende week eens bellen als ik weet aantal ploegen ben, mits het weer het toe laat...
+2
radium45
@HolderE6 Hou ons op de hoogte.
+1
HolderE6
Ga ik doen!
HolderE6
En welke van die 2 kan ik het beste bellen? Hans of Stijn?
radium45
@HolderE6 geen idee, ken ze beide niet.
+1
T60401
@HolderE6 heb jij hem ook zo met de cylinders? of is het anders

(klik om te vergroten)

+1
HolderE6
@T60401

(klik om te vergroten)

Zo is het bij onze ploeg
T60401
@HolderE6 Op zwaardere grond gaat hij dan nog extremer te breed lopen?
HolderE6
@T60401 ja klopt
T60401
@HolderE6 Dan staat hij 1 kant op veel te ver overbuik. Dan heeft de ploeg geen houvast in de bouwvoor. Controleer de twee aanslagen van het wentelen meer die moeten ongeveer allebei het zelfde staan.
HolderE6
@T60401 dit heb ik gedaan, zelfs overdreven door meer overrug te draaien maar helaas het verschil blijft
+1
langeslagdiesel
@HolderE6 ik heb even meegelezen uiteraard. Ik ga toch mee in het verhaal van de wigjes waar @jammermaarhelaas en @radium45 het over hebben. Ik zou hem uitlijnen op het erf met het juiste hoogteverschil onder links of rechts. Links en later rechts een streep of touwtje exact parallel aan de zijkant langs de trekker zetten als nul lijn. En daarvanuit de stand meten voor bij de punt van het mes. En bij einde zoolijzer. Dat bij alle scharen, bv eerst rechts. En later het helle riedeltje links. Is de afwijking zo klein dat het bijna niet meetbaar is : lange rechte hoeklijnen op de grond parallel aan het ploeglichaam plaatsen. Dan komt er een maatverschil uit. Dat heeft iedere ( gebruikte) ploeg. De de vraag is even: hoeveel afwijking per schaar en ten opzichten van links en rechts meet je. En wat is de totale afwijking. 1 kant heeft meer grip dan de andere. Dat kan niet anders. Anders reageert hij niet zo heftig.
+1
spotmelker
@langeslagdiesel je kunt ook een stuk hoeklijn of ander recht stuk ijzer met lijmtangen op het zoolijzer van de voorste scharen klemmen. Van bovenaf kun je dan gauw zien of ze gelijk staan. Als dit niet zo is moet je dat goed zien te krijgen.
+1
langeslagdiesel
@spotmelker dan heb je de afwijking van de linker en gespiegelde schaar rechts in beeld. Dat klopt. Maar niet van alle linkse ten opzichten van alle rechtsen bij elkaar opgeteld. 5x een klein beetje kan veel meer effect hebben dan 1x vrij veel. Je kan het ook zien aan het slijtage patroon van de zoolijzer’s onderling aan 1 kant. Die met de minste zijdelingse grip slijten harder. Zeker aan de achterkant.
spotmelker
@langeslagdiesel ik ga er vanuit dat wanneer de voorste onder en voorste bovenste schaar niet evenwijdig staan bij een varioploeg de anderen dat ook niet zijn. De afwijking van de voorste schaar heeft wel de meeste invloed op ploegbreedte en treklijn.
langeslagdiesel
@spotmelker dat is dus het grappigste aan een Lemken. De scharen kunnen onderling dus in een andere lijn staan door middel van de wigjes die genoemd zijn. En dat heeft niets met vario ploegen te maken. Ook niet met de werkbreedte van de eerste schaar. Want dan zou de ploeg ook niet te besturen zijn bij het opzetten en afploegen van een kant. Daar speel je met je topstang om geleidelijk op en van diepte af te komen. Een vaste ploeg verstel je qua werkbreedte eerste schaar ook met een halve slag op de spindel. Dat geeft zomaar 3 A 4 cm verschil van snijbreedte. Een ploeg die zuiver staat en loopt, is ook veel minder gevoelig voor dweilen in de breedte in bond land. Maar zuiver of zuiver daar verschillen de meningen vaak over. Zeker in de grond.
spotmelker
@langeslagdiesel
Quote:
dat is dus het grappigste aan een Lemken. De scharen kunnen onderling dus in een andere lijn staan door middel van de wigjes die genoemd zijn
Kan bij andere ploegen ook d.m.v. shims of losse vulplaatjes tussen ploegboom en ploegschaar. Dat heb ik bij het wedstrijd ploegen ( met Overum) geleerd. Dan moest er een rechte buis in de hoek tussen ploegschaar en rister kunnen liggen waarbij alle scharen aansloten.
langeslagdiesel
@spotmelker ik snap wat je bedoelt. Zaak is wel dat alles het zelfde uitgelijnd is. Zo zijn er wel meer trucjes uiteraard. Denk dat er in het verhaal van deze Lemken een duidelijk verschil zit tussen de uitlijning links en rechts. Anders krijg je deze buitensporige loop niet. Maar eerlijk gezegd zou ik het ook graag willen weten, wat het was als de ploeg weer goed loopt.
spotmelker
@langeslagdiesel
Quote:
verhaal van deze Lemken een duidelijk verschil zit tussen de uitlijning links en rechts.

Dat denk ik ook. Wellicht een obstakel geraakt waardoor het niet allemaal meer gelijk staat. Ben benieuwd.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Een ploeg die zuiver staat en loopt, is ook veel minder gevoelig voor dweilen in de breedte in bond land. Maar zuiver of zuiver daar verschillen de meningen vaak over. Zeker in de grond.

Zeker weten
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
dat is dus het grappigste aan een Lemken. De scharen kunnen onderling dus in een andere lijn staan door middel van de wigjes die genoemd zijn

De wigjes zijn volgens mij destijds geleverd voor dit type Opal om de gehele ploeg te verzetten van 14" naar 12" of naar 16" (35 naar 30 of 40cm). Zo is het bij mijn (gebruikt gekochte) Opal 090, dat is een 35cm die nu 40cm breed staat. je ziet dan tijdens het ploegen dat de stelen "gedraaid" staan op de werkrichting. De wiggen zitten dus achter elk lichaam.
Heb een paar bladzijden van een oude verkoop-catalogus, daar zijn de Opal 080 en Opal 090 standaard, afhankelijk van uitvoering 25, 30 of 35 cm ploegen.
langeslagdiesel
@jammermaarhelaas ben op 1 of andere manier bang dat er of: twee maten wiggen in zitten. Of er aan 1 kant de wiggen maar half in zitten. Vandaar dat ik mijn manier van meten opnoem. Onderling aan 1 kant moet je op de zelfde maat uit komen. Maar ook aan de andere kant moet je op die zelfde maat uitkomen. Wigjes die net even te los hebben gezeten en door jutteren een mm dunner zijn geworden laten je ploeg ook weg lopen. Ben wel erg nieuwsgierig wat hier loos is.
HolderE6
@langeslagdiesel oké bedankt voor de tips, die wigjes zijn mij eerlijk gezegd nooit opgevallen maar zal er eens naar gaan kijken
langeslagdiesel
@HolderE6 dank aan @radium45. Die noemde het op. Ik ga alleen mee in zijn redenering. Zou heel goed kunnen wat hij en @jammermaarhelaas zeggen. Ik weet dat Lemken gewoon netje achter je aan kan komen uit ervaring.
Valtra man
@HolderE6 zou je het al eens niet proberen zonder vorenpakker?
Als je de kant die te breed trekt bijregeld, krijg je die dan goed? Of blijft hij aan die kant weglopen?
HolderE6
@Valtra man met of zonder vorenpakker het blijft hetzelfde probleem, dus denk toch naar de eerder genoemde wigjes kijken, misschien dat een kant van de ploeg te breed snijdt
hobbyboer
Quote Reactie van @HolderE6:

(klik om te vergroten)

Zo is het bij onze ploeg

Ik zie ondergronders/woelers, die kunnen de ploeg ook flink sturen.
Staan die allemaal een beetje in dezelfde stand?
De ploegen met ondergronders die ik heb gehad hadden verschil in links en rechts, misschien deze lemken ook?
Kijk, als dat zo is, maar even of aan de ene kant allemaal linkse zitten en aan de andere kant allemaal rechtse.
+1
HolderE6
@hobbyboer deze staan allemaal goed, ook zonder ondergronders blijft het probleem zich voordoen
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @HolderE6:
ook zonder ondergronders blijft het probleem zich voordoen

Mooi dat je dat al geprobeerd hebt, dan kun je dat uitsluiten.
Als je dan alles al hebt gecontroleerd en al meerdere trekkers hebt geprobeerd zou je het misschien in de aankoppelstang kunnen zoeken, die kun je vast wel een stukje opschuiven tot links en rechts even breed ploegt, daarna eerste voor wat smaller tot die even breed ploegt als de andere scharen.
HolderE6
@hobbyboer de koppelstang heb ik om eerlijk te zijn niet gemeten
RaHeados
@HolderE6 +31 is Nederland en +32 België toch? Lijkt me dat je dan Nederlands nummer moet hebben of je moet kort langs de grens zitten
HolderE6
Oké, probeer gewoon
+2
radium45
@HolderE6 En? Ben je al iets verder gekomen?
atlaspower
Punt van de 1na achterste staat rond
+3
radium45
Dit probleem komt boven water. Ben ik van overtuigd. Geeft mooi de kracht van Tractorfan weer.
HolderE6
@radium45 ik hoop het, dit is waarschijnlijk ook de enige kans om boven water te krijgen
new holland koen
Zit hier geen speling op?
Dat hebben wij gehad namelijk met onze Lemken. Gaf ook een zeer frappant ploegbeeld.

(klik om te vergroten)

+1
HolderE6
@new holland koen dit is afgelopen winter allemaal vervangen, nieuwe lagers, bussen en pennen
RobVolvo
Hebben je ploeglichamen geen speling in de framebalk? Keer gehad dat vooral van de eerste schaar deze erg ruim waren en dat ie op 1 kant uit ploegen niet was aan te sluiten op de vorige werkgang. Ook van alles gesteld en gedaan, maar was 1 kant uit de aansluiting niet netjes te krijgen. Bleek dat die bussen ruimte hadden tussen bus en frame en dus niet op de pen. 😉 Dit verholpen en probleem was over.
+3
HolderE6
Hier een update, ik heb de ploeg gewenteld zodat links en rechts gelijk staat, dus gewoon neutraal. Hoekijzer over de ploegboom gelegd voor de punten en deze met een lijmtang vastgeklemd op de ploegboom. Wat bleek nu: verschil met punten van 15mm op alle 5 de scharen aan 1 zijde. Dat wil zeggen dat 1 zijde van de ploeg 15mm meer "bijt" in het ongeploegde. De lichamen zitten koud op de steel geschroefd dus zonder wigjes ertussen, ik heb ze uitgelijnd door er vulplaatje tussen te zetten. Heb helaas nog niet kunnen testen door de natte omstandigheden.....

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
MaikMF
@HolderE6 Heb je nog meer foto's gemaakt van het uitlijnen met het hoekijzer, hoe je dat precies gedaan hebt. (of heb je korte stukjes hoekijzer op de ploegboom gelegd per schaar, en dan meten?) Hier hebben we ook een ploeg (Juwel 7) die we niet helemaal fijn afgesteld krijgen. Blijft verschil in zitten links en rechtsom.
+1
HolderE6
@MaikMF helaas niet meer foto's, maar zodra ik tijd heb zal ik een voorbeeld herhalen en foto's maken
+8
wilbertkw
@HolderE6 ook mooi dat je een terugkoppeling doet. Zodat degene die reageren ook weten war de oorzaak was. Het komt helaas nog al eens voor dat de topicstarter zijn antwoord heeft en dan niets meer laat horen..
MaikMF
@HolderE6 Oké bedankt, ik wacht het af.
+6
radium45
Mooi dat je een meetbaar verschil hebt ontdekt. Ben nu heel benieuwd naar het resultaat.
+1
langeslagdiesel
@radium45 dit gaat wel degelijk een verschil brengen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ploeg , perfect , lemken , tractoren en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!