International 844 S - Olie uit uitlaat. Wat te doen?
Hoi hoi,17-02-2025
Nieuw onderwerp gestart: olie uit uitlaat wat te doen?
Vandaag de nieuwe aanwinst even een heel stuk mee gereden.
Fijn trekkertje, schakelde, start, rijdt en remt goed.
Hij lekt olie volgens mij tussen de kop en onderblok.
De olie loopt via de waterpomp behuizing naar beneden.
Motortje damt wel wat uit de ontluchting, maar gooit er geen olie uit.
Start ook nog goed.
Neem hem mee naar de HMT / IHF panningen. Wil hem dan een keer voor de trekker trek zetten.
Ik wil hem gaan gebruiken en verder geen motor schade verrichten! als ik het zou kunnen verhelpen.
Ik hoor het graag!
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden voorlader , olie , trekker , panningen , stuur , uitlaat , sturen , international 844 , trekker trek , ihf panningen , ontluchting , nieuwe aanwinst en International geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Dan blijft de vraag van de motor over
Lijkt een beetje olie uit de uitlaat te komen. ( tussen het blok en spruitstuk).
Nu is de vraag kan dit kwaad of moet ik er echt iets aan doen. Heb de trekker gekocht voor toertochtje voor naar evenementen in de ploegbak spelen en een beetje standaard trekker trek te doen.
Zet hem eens eerst wat aan het werk zodat hij lekker warm word en kijk wat voor effect dat heeft
Ik heb een 844s het chassisnummer begint met D030260 dus het is een echt 844s
Maar op het type plaatjes staat als type 844 AS.
Waar staat die AS dan voor want het is een 2wd?
Ben er toch achter gekomen dat het niet uit de uitlaat komt.
Het loopt over de waterpomp behuizing naar beneden aan de uitlaatkant. Verder nog niet schoongemaakt. Daar ga ik wel aan beginnen!
Ringetje vervangen daar lekt hij niet, maar lekt nog steeds. Ga vandaag nog eens kijken of ik iets kan vinden. Op moment nog geen idee.
Het lijkt dus de koppakking te zijn. Er vanuit gaande dat er geen spie in zit. Waar ik zelf niet vanuit ga.
Wat zouden jullie adviseren. Hier ben ik benieuwd naar.
Heb de trekker pas gekocht.
Motortje start met 10 graden zonder koud start en zonder gloeien meteen.
Rookt stationair / met wat gas geven. Ook uit de carterontluchting. Bouwt als je met je vinger de ontluchting dicht houdt wel druk op. Als ik m'n vinger eraf haal. Hoor je de lucht er duidelijk uitblazen (witte rook). Maar neemt geen olie mee ( spuit er niet uit )
Ook geen koelvloeistof in de olie volgens mij.
Geen drap of gekke kleur in koelwater.
Als hij stationair loopt. Na het starten. Zie ik nergens een lekkage ontstaan. Pas als ik vol gas op de weg heb gereden. Zie ik na een klein ritje olie lopen.
Nu hebben jullie me al uitstekend geholpen en daar ben ik ook dankbaar voor!
Nu vraag ik jullie een beetje om advies. Wat zouden jullie doen? Kop laten reviseren door bedrijf? Of alleen kop vlakken en pakking vervangen? Motor revisie lijkt me niet aan de orde omdat hij ook nog uitstekend start en loopt naar mijn idee.
Weet niet of een koprevisie. De druk op het carter verminderd. Ik weet het zelf nog niet zo goed. Maar wil er wel het beste/wat kan aan doen.
Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen!
Het komt niet van de kleppen deksel daar zweet hij alleen lichtjes.
Gisteren nog een keer gekeken waar hij nu precies lekt. Nadat ik 1 km had gereden op de weg. Stroomde de olie er letterlijk uit er lag een plasje olie op het chassis nog. Zo stationair loopt het er niet zo snel uit.
Het lijkt van de koppakking af te komen. Het kan denk ik wel kloppen dan dat als hij onder meer belasting rijdt er meer druk op komt te staan en de olie er gewoon uit drukt. Denk ik?
Vandaag 09-06-2024:
Olie peil nagekeken. Na 3 keer opnieuw peilen achter elkaar met koude motor. Zat de olie? een heel stukje boven het max aangegeven peil.
Of hier dan koelvloeistof bij zit heb ik geen idee? Is de eerste keer dat ik er goed naar kijk. Tijdens de koop wel gekeken en er zat gewoon olie op dus prima!
Koelvloeistof lijkt op peil.... Verder niet meer naar gekeken.
Kun je het controleren of er koelvloeistof bij de olie zit?
Ik vond wel zoals eerder aangeven dat de olie vrij dun vond maar dat zou ook wel kunnen kloppen.
Op facebook ook even gevraagd in de IHC groepen.
De meeste zeggen ook koppakking. Schijnbaar zit precies op die plek die ik beschrijf een olie kanaal.
Ook zei iemand dat je kon testen of de koppakking kapot was. Door stationair met een koude motor de radiateur dop eraf te halen. Als hij dan aan het borrelen is de koppakking lek. Klopt dit dat ik het zo kan testen?
Ook kunnen de verstuiverhouders lek zijn, waardoor je druk in de radiateur opbouwt en het op een lekke koppakking lijkt.
Water in olie kun je bekijken door kleppendeksel eraf te halen. Zie je dan smurrie dan heb je water bij de olie. Dit kan ook goed komen door de zogenaamde vriescups in de kop.
Andere manier is de aftapplug eruit draaien (na een dagje stilstaan) en er dan weer snel in te draaien. Water komt er als eerste uit.
Koppakking vervangen lijkt eenvoudig, maar als het onderblok ouder is (ingevreten) of de cilinderbussen te laag zijn, krijg je hem niet eenvoudig dicht.
Heb het in de IHC whatsapp groep gezet en hun hadden het misschien over dieselpomp keerring lek.
Maarja dat denk ik ook niet.
Dan zijn een paar opties naar aanleiding van het hogere oliepeil.
1. Er is gewoon te veel olie in gegooid. Daardoor te veel druk en koppakking kapot gescheurd ?
2. β Koelwater bij de olie. ( vind wel dat het water laag staat in de radiateur) wel hoog genoeg. Rooster zit onder water.
( bij lopende motor borrelt hij niet)
3. β Brandstof keerring lek.
( maar dat lijkt me ook niet want dan plakt de olie niet meer?)
Valt diesel ook goed te ruiken in de olie?
Hij heeft wel vaker koppakking vervangen. Hij zei kop bouten net iets strakker draaien wellicht helpt dat. 5 NM strakker maar helaas.
Dus morgen de kop eraf halen en weg brengen. Laten afpersen en vlakken denk.
Welk merk koppakking raden jullie aan?
En meteen de klepsteelrubbers meenemen enz ? Nu de kop er dan toch af ligt.
Had zelf de set van Elring in gedachten.
Histoparts van β¬60 vertrouw ik niet
Via kramp zie ik hem en techniekwebshop alleen helaas niet voorradig zoals ik hoorde van iemand?
Is nog onderweg naar hier.
Olie ook besteld. Ook nog onderweg.
Nieuwe filters had iemand ook nog liggen dus ook voor een klein prijsje op kunnen halen
Met kleppen stellen toch 1tje niet helemaal goed gezeten.
(klik om te vergroten)
Starten en lopen.
Stukje gereden en geen lekkages gevonden
Vandaag ging ik kijken hoe en wat voor banden hoogte ik wilde. Wordt 10.00-16.
Maar toen hij liep toen viel me op (Wat nog niet eerder was) dat de uitlaat boven op nat was. Naar verder te kijken met lopende motor zag ik dat er olie pruttelde langs/uit het spruitstuk. (Zie foto's ter verduidelijking). Liggen nu een paar spetters olie op de motorkap.
Wat zou dit kunnen zijn? en wat voor handelingen zou ik kunnen nemen om hier eventueel achter te komen?
Hij starten gewoon vlot. 30 seconden gloeien en hij sloeg na paar slagen aan.
Dampt wat uit de carter ontluchting 'Weet niet of men dit dan Carter druk noemt' ( Al hele tijd ) Maar nog nooit olie uit zien komen. Dit is nu ook niet het geval. Hij rookt wel wat of dit abnormaal is weet ik niet.
Motor heeft zoals jullie weten een Koprevisie gehad. Toen is de kop volledig afgeperst en gevlakt. Motortje denk ik 1 klokje rond geweest dus. 11.000 draaiuren.
Groetjes, Jordy
LuftzDeutz
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)