Ford 3600 - Aftakas kraakt bij inschakelen met werktuig

Ik ben sinds kort de eigenaar van een leuke Ford 3600. Nu heb ik voor het eerst de aftakas gebruikt bij de trommelschudder. Echter, bij het inschakelen kraakt deze verschrikkelijk! Wat doe ik niet goed?
Heb al geprobeerd met volledig ingetrapte koppeling en met net niet helemaal ingetrapte koppeling.
bianca-jansen

Reacties

DB780
Misschien blijft de koppeling plakken. Zet de tractor uit!!! aftakas niet aangekoppeld. Als iemand de koppeling geheel bediend, kan je de aftakasstomp met ingeschakelde aftaks as met de hand verdraaien?
bianca-jansen
Als ik de aftakas zonder werktuig aan zet, gaat het wel goed. Zonder kraken, draait hij. Is dus alleen als werktuig aangekoppeld is. Kan het dan toch de koppeling zijn die blijft plakken? Aftakas blijft overigens ook draaien met volledig ingetrapte koppeling (als ik hem met veel gekraak er doorheen heb gedrukt) .
Melvin92
@bianca-jansen
Als je de koppeling tot de bodem in trap moet de aftakas uit gaan en machine dus stil komen.

Trap je hem half in komt de versnellingsbak vrij maar blijft de aftakas draaien.

Dus zoals jij zeg koppeling helemaal in maar aftakas niet stil is niet goed, mischien kan je je pedaal nog bijstellen
ClassicTractors13
@bianca-jansen ik trap de koppeling helemaal in en trek dan in een keer de aftakashendel omhoog als het goed is moet het probleem verholpen zijn
Stier69
@bianca-jansen Zonder werktuig kun je de aftakas zelfs zonder koppeling inschakelen.Er is zo weinig weerstand aan de stomp dat ie "pakt" zonder dat je het voelt.Koppeling kan toch gewoon plakken. Rij -en aftakaskoppeling kunnen verkeerd ten opzichte van elkaar gemonteerd zijn. Ik verdenk mijn Ford 3000 van hetzelfde.
bianca-jansen
@Melvin92 zal dat gaan proberen!
@ClassicTractors13 ga ik proberen!

Bedankt alvast voor jullie hulp!
+2
dendeze
Het is bij mij lang geleden, maar heeft die geen dubbele koppeling? Ook bij het ontkoppelen heel even wachten voor je inschakelt.
Bij dubbele koppeling moet deze apart afgesteld worden meen ik mij te herinneren.
+2
jammermaarhelaas
Deze trekkers hebben bij mijn weten altijd wel een doordraaiende aftakas. Dat is 1 koppelingsplaat voor de versnellingsbak en 1 voor de aftakas, om de aftakas te kunnen in of uit schakelen moet de koppeling helemaal ingetrapt worden (dan zijn de rij koppeling en de aftakas koppeling beide open), daarna kan de hendel bediend worden, en hoort het niet te kraken. De aftak-tussenas (de aandrijfas die tussen machine en tractor zit) zelf moet ook stil staan bij inschakelen met de aftakas hendel.

Wil je onder het werk de tractor tot stilstand brengen of overschakelen dan gebruikt je daarbij alleen de eerste koppeling, dit is de rij koppeling, dan zal de aftakas blijven draaien omdat het koppelingspedaal hierbij niet helemaal hoeft te worden ingetrapt.

Op zich hoort de aftakas-koppeling te ontkoppelen wanneer het pedaal geheel tot onderin is ingetrapt. Dit is in eerste instantie af te stellen door het vorkje wat op de stang zit die onder de treeplank door loopt tussen koppelingspedaal en de hevel op de koppelings-dwarsas. Om het vorkje te kunnen draaien eerst dus de pen er uit halen, deze pen nadien weer goed borgen met een nieuwe splitpen.
dendeze
@jammermaarhelaas Inderdaad, en als de tweede koppeling enkel plakt kan het soms helpen om een klepelaar of zo aan te koppelen en dan nadat hij belast wordt ineens de hele koppeling in te trappen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ford , ford 3600 , aftakas , koppeling en pto geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!