Mc-Cormick D 430 - Te weinig hydrauliek oliedruk. Hef zwak en bediening veert niet terug in neutrale middenstand

Mijn hef is steeds zwakker geworden. Zeker als de olie warmer wordt. Druk gemeten aan een snelkoppeling: 50 bar
De bedieningshendel veert ook niet goed terug in de middenstand. Ik las dat er een torsieveer te bestellen is voor het stuurventiel. Wie weet waar deze dan zit?
Ik bedacht: Het stuurventiel is versleten of de pomp is versleten
Een pomp is eventueel nog wel te bestellen maar een passend stuurventiel weet ik niet.
Wie heeft tips?
WilPeters

Reacties

IHCparts
Hallo Wil,

De torsieveer zit direct achter het brede deel van de bedieningshendel. De veer is inderdaad nieuw te leveren, heb je interesse stuur even een berichtje. Ik zou het complete ventiel alleen vervangen als deze inwendige lekkage heeft.
WilPeters
@IHCparts De draaiknop aan de zijkant van de hendel moet er dan af vermoed ik. Zie foto
Gaat dit door de spanstift er uit te tikken?

(klik om te vergroten)

Regelhendel met draaiknop

(klik om te vergroten)

Stuurventiel met hendel en draaiknop. Wat trouwens de functie van de draaiknop? Bij mij doet hij niets.
IHCparts
De de spanstift moet er inderdaad uit. Achter de draaiknop (voor de zweefstand) zit een seegering waarmee de hendel op de as zit.

Met de zweefstand kun je de hef vrij laten bewegen, bijvoorbeeld bij een ploeg met loopwiel. Deze volgt dan de bodem, zonder dat de hefarmen tegenwerken.
WilPeters
@IHCparts bedankt.
Het is een dubbelwerkende hef en er is geen diepteregeling. Hoe werkt dat dan met de zweefstand?
+1
Klein Rot
@WilPeters
Als de aluminium knop een kwartslag wordt gedraaid (plat ligt) kan de olie in de cilinder vrij heen en weer bewegen,
zet je deze knop weer verticaal is de hef weer star en reageert hij weer op de hendel.
WilPeters
@Klein Rot
Ah bedankt. Dat is nuttige info. Ik heb net iets te snel gereageerd. Had je bericht te laat gezien.
Kan het dat het daardoor continu een beetje lekt, dus ook bij de normale werking waardoor de hef zwakker is en alleen bij veel toren nog zwaar tilt?
IHCparts
Juist bij een trekker zonder diepteregeling heb is de zweefstand nuttig. In de zweefstand moeten de hefarmen (in het werkbereik) vrij op en neer kunnen bewegen. Dan zorgt een loopwiel aan het werktuig voor een gelijkmatige werkdiepte.
WilPeters
Ok, Bedank voor je reactie. Dat begreep ik al wel maar hoe werkt het intern met de hydrauliek. Dat vroeg ik me af. Dat kan mogelijk ook de reden zijn dat mijn hef niet meer goed werkt.
Wordt met de draaiknop misschien de boven en onderkant van de cylinder met elkaar verbonden? Of wat gebeurt er?
WilPeters
Weet iemand hoe de zweefstand gemaakt wordt in het stuurventiel?
Andere vraag: is er buiten de torsieveer iets te repareren/reviseren aan het stuurventiel?
Ik wil altijd eerst snappen hoe het werkt of waarom niet voor ik iets ga vervangen
Wie helpt?
+1
IHCparts
Hierbij een doorsnede tekening van het ventiel. Er zitten uit mij hoofd wat O-ringen in.

(klik om te vergroten)

WilPeters
@IHCparts Bedankt.
Het is me al deels duidelijk
Jammer dat de tekst rondom ontbreekt. Is dit plaatje ergens terug te vinden?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , mccormick , oliedruk , hydrauliek , hef , hydrauliek pomp , druk , pomp , bediening en versleten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!