Porsche Standard T217 - Vloeistof koppeling slipt door

Hallo

Ik heb een Porsche 217 Standaard.
Deze trekker heeft zoals meerdere Porsche trekkers een turbo/vloeistofkoppeling.
Mij is verteld dat wanneer de trekker in de hoge groep staat en in de hoogste versnelling, je de rem loslaat en toeren gaat maken de trekker vanzelf weer op volle snelheid komt.
Bij mij is dat niet het geval.
De trekker moet ik in de hoge groep van de 1ste naar de 4de versnelling doorschakelen, en komt dan langzaam op gang.
Is dit normaal, of wat kan de oorzaak zijn?
De gewone koppelingsplaat versleten?
Op moet de vloeistofkoppeling gevuld worden?

Misschien dat hier iemand er meer bekend mee is.??

Groeten.
HummelDT54

Reacties

Als je hem meteen in de hoogste versnelling zet dan fik je de vloeistof koppeling er uit.
Het is geen automaat.
Je zal normaal moeten opschakelen net zoals elke andere trekker.
HummelDT54
@Ferdinanddijkstra
Hier zijn video’s waar je ziet dat dit wel degelijk mogelijk is.
Vandaar mijn vraag.
Fendttrisixfan
@HummelDT54 kan zijn dat er te weinig olie is, kan zijn dat vloeistofkoppeling krom is, en kan zijn dat de rijkoppeling versleten is
HummelDT54
@Fendttrisixfan
Weet u hoeveel vloeistof er in gaat, en hoe af te lezen??
Fendttrisixfan
@HummelDT54 van een Porsche weet ik het niet precies, van fendt zit er een gat aan de zijkant van het koppelingshuis en dat is ook direct het niveaupeil
Fendttrisixfan
@Ferdinanddijkstra met een lege trekker moet dat perfect lukken
+1
mf 35x
@Ferdinanddijkstra das bij een vloeistofkoppeling niet waar hoor!
+1
roscho
Bij mijn Schluter zit er op het koppelinghuis een luikje. Daarachter kun je de vloeistofkoppeling zien. Met bijv. een koevoet kun je koppeling en motor draaien tot er een vulplug te voorschijn komt. Die kan er met een imbussleutel uit. Nu kun je vullen tot de olie eruit loopt. Laat de plug niet vallen, dan heb je hem nog zo niet weer terug.
Maar iets anders: de vlk kan alleen leeg raken door lekkage. Heb je de afgelopen tijd geen olieplekjes zien liggen? Ik denk dat je toch een liter of 2 kwijt zult zijn.
Indien geen olielek, dan vrees ik dat de gewone rijkoppeling versleten is. Om die te vervangen, moet de trekker doormidden. Als de rijkoppeling overmatig slipt, zou je dat kunnen ruiken en in extreme gevallen rookt het ook.
HummelDT54
@roscho De trekker heeft lang stil gestaan in de schuur en lekt geen drup olie.
Vorige week de trekker goed warm gereden en karton volledig onder de trekker door gelegd.
Ook dan is er nergens een lekkage te zien. Het zal dus denk ik zo zijn dat of bijna alle olie in de koppeling al verdwenen is, of dat de rijkoppelingsplaat af is.
+1
roscho
Quote Reactie van @HummelDT54:
De trekker heeft lang stil gestaan in de schuur

Vraag je dan ook af waarom die trekker zo lang heeft stilgestaan. Was er misschien iets mee, waardoor hij niet meer gebruikt is, of had de eigenaar (jij?) er gewoon een poos genoeg van.
Als er geen olielekkage is, vrees ik toch dat er iets met de rijkoppeling is. Ruik je geen koppelinglucht als je probeert weg te rijden in een hoge versnelling?
Overigens hoef je bij een vlk er niet bang voor te zijn dat je die kapot brandt als hij er even doorgaat. Pas als je hem er met volgas een minuutje door laat gaan, zal de olie beginnen te koken. Maar als het aan de rijkoppeling ligt, zal de plaat eruit branden en dat ga je flink ruiken.
bram-hamminga
De olie in de vloeistofkoppeling kan ook `versleten` zijn. ooit eens met een schluter gehad die in een paar uur niet meer wou trekken, er zat nog gewoon voldoende olie in, maar de olie rook verbrand, ouwe olie er af laten lopen, nieuwe er weer op en klaar was schluter.
als de vloeistof koppeling veel `gebruikt` wordt, wordt de olie zeer heet en kan deze dus verbranden, ook een vloeistofkoppeling heeft zijn grenzen.
+1
Fendttrisixfan
@bram-hamminga als die verbrand is ruik je het in ieder geval wel als je de olie aflaat. Is een geur die je nooit meer vergeet en machtig stinkt 😅
langeslagdiesel
@Fendttrisixfan net als een tandwielkast die 20 jaar terug voor het laatst is ververst. Die geur vergeet je ook nooit meer.
+1
Rene schut
Porsche heeft van die ronde dekseltjes in het koppelingshuis zitten, hier kun je bij de vloeistofkoppeling komen om olie te peilen en te verversen. dekseltje zit rechts net onder waarschijnlijk in jou geval kort bij het type plaatje.
Ga er ma vanuit dat de rijkoppeling het is of als je pech hebt slipt hij over de priceas de koppelingsplaat, heb ik ook al eens meegemaakt.
gewoon door midden halen en je kunt overal goed bijkomen en alles beoordelen.
HummelDT54
@Rene schut
Zal volgende week eens de deksel opzoeken, en er achter kijken.
Wat gaat er eerder aan in het geval wat je verteld?
De buitenvertanding van de price-as, of de binnenvertanding van de koppelingsplaat?
roscho
Quote Reactie van @HummelDT54:
buitenvertanding van de price-as, of de binnenvertanding van de koppelingsplaat

Die gaan in de regel tegelijk. Bij eenmaal doordraaien slijt het andere deel even hard. Dat is trouwens niet het eerste waarover ik me zorgen zou maken. Als het dat was, had je allang geratel gehoord als de motor moet trekken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , porsche , koppeling , versnelling , rem , trekkers , snelheid , toeren , vloeistofkoppeling en koppelingsplaat geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!