Kaweco gaat veilen, van allemachines





Het merk Kaweco stopt eind dit jaar. Troostwijk Auctions organiseert een veiling om machines, onderdelen en werkplaatsinventaris te verkopen.

We zullen het moeten doen met foto's en video's die gemaakt zijn, dat is er nog over is , samen met de machines.
 Kaweco gaat veilen - Trekker (trekkeronline.nl)

Het merk Kaweco stopt eind dit jaar. Troostwijk Auctions organiseert een veiling om machines, onderdelen en werkplaatsinventaris te verkopen.

Claas Holland

Reacties

Fendt612und104
Ach, er zijn meer fabrikanten die giertonnen en silagewagens maken. Niks aan de hand.
+6
radium45
Triest.
Claas Holland
@radium45 zeg dat wel ja, dit betekend echt het einde
+1
Renze
@radium45 twee tanks en talloze shovels worden onafgebouwd aangeboden... blijkbaar verwachten ze minder verlies om de losse onderdelen te veilen dan om er nog arbeid in te stoppen en t spul compleet werkend te veilen...
bart-spies
@Renze Ik sta vooral te kijken van het grote aantal contragewichten voor de shovels. Blijkbaar werd er verwacht dat er in aardig grote aantallen verkocht gingen worden
valtraaa
@bart-spies inderdaad en assen voor shovels liggen er ook bij bosjes.
radium45
@Renze Je kan niet altijd goed zien wat er in de kratten zit aan delen maar ik heb sterk de indruk dat het hoofdzakelijk shovel en bemester en tankdelen zijn wat aangeboden wordt.
KlaasM
@Renze daar verbaas ik me wel over, tis niet failliet gegaan, bouw dan af wat er nog is. En verkoop dat dan. Veilen van al die shovels gaat ook niet meeste opleveren. Verkoop ze dan en schuif die onderdelen in een ander magazijn van Reesink. Dan kun je ook nog n hele tijd onderdelen verkopen.
+1
Hanomag22
@KlaasM onderdelen op de plank leggen betekent over vele jaren afwaardering. Op papier drukt dat de winst en dus de prestaties van t bedrijf. Dat is dan weer slecht voor de mensen die shareholder value verdedigen en beloond worden op ebit.
+5
GerbertXL
@Hanomag22 Dat idee krijg ik ook: mooi bedrijf word gesloopt door knopentellers die alleen aan de winstuitkering denken en niet aan de naam, mensen en goodwill. Ik krijg zo een heel zure smaak van reesink.
Aan de andere kant weet je het financiele verhaal nooit helemaal...
+2
selten
Quote Reactie van @GerbertXL:
Aan de andere kant weet je het financiele verhaal nooit helemaal...

Tsja, dat is het lastige. En misschien maar beter om in een relatief goede tijd te stoppen, dat herplaatsing van personeel beter is dan dat het gedwongen moet.
Vind deze vorm van oplossen ook wel een om respect voor te kunnen opbrengen. Zijn er genoeg die bij zwaar weer doordoen totdat iedereen er bij in schiet 😉
Hanomag22
@selten helemaal eens.
Deutz10
@GerbertXL shovels werden er te weinig van verkocht. Giant en weidemann zijn veel bekender als kaweco, en als het prijsverschil dan klein is, kiest men daar voor.

Mesttanks waren niet renderend. Worden allemaal op maat gebouwd. Daar gaat al veel tijd in zitten. Denk aan het tekenen en veel verschillende onderdelen nodig.
Een fabrikant zoals Joskin doet dat anders. Die bouwt in serie, maakt vast 50 gaten extra, last extra strippen en je kan zo een snijfilter of zuigarm aanbouten. Staat niet fraai, is wel goedkoper te maken.

Silagewagens waren wel renderend. Zit veel minder voorbereidend werk in en wordt seriematig gemaakt. Maar de fabriek is veel te groot om alleen silagewagens te blijven bouwen.
fendtfarmer412
@Deutz10 bij onze tank zijn juist alle optie al standaard voorbereid dus er zitten overal blindenflenzen en steunen om dingen aan tr bevestigen. Een roelama was net zo duur met alle voorbereidingen er bij op die wij nu bij de standaard tank al hebben.
+1
Deutz10
@fendtfarmer412 kreeg bovenstaande als reactie van een kaweco dealer. Jullie hebben waarschijnlijk nog een vrij simpele tank. Loonwerkers hebben vaak wel wat meer eisen. Hebben jullie naar meerdere merken gekeken toen jullie de kaweco kochten?
fendtfarmer412
@Deutz10 voorsnijder, asontlasting en hydraulisch bediende secties op de bemester. Maar als ik wil kan ik er zo nog een hoop bijschroeven zonder iets aan de tank hoeven aan te passen 😅
BarloJan
@Deutz10 Knap, dat je deze reactie hier durft te delen. Zit zelf nog iets korter bij het vuur, maar alles wat je schrijft klopt niet. Gelukkig ben je niet de enige die hier van alles opschrijft, zonder enige vorm van kennis.
Deutz10
@BarloJan leg jij het dan maar even uit.
dennisbouter
@GerbertXL geen abonnement op trekker toevallig?
+1
GerbertXL
@dennisbouter gelukkig niet.
dennisbouter
@GerbertXL nee precies, daar stond uitgelegd wat er aan de hand is niet alleen bij kaweco
peter-witvliet
Nou ja, als er nog dingen voor een prikkie verkocht worden, ga je gang.
+1
Fendt612und104
Veiling staat inmiddels op de site van Troostwijk. Aantal tanks en bemesters, maar vooral veel onderdelen en gereedschap. Zeker voor de mensen die zelf veel onderhoud en reparaties doen is er wel wat te halen denk ik.
Fendt926Driver
Zo te zien gaat alles de bingo in.
Maar moet kaweco of reesink niet na sluiting nog 5 of 10 jaar onderdelen kunnen leveren?
Of is elke kaweco wagen of tank na de veiling niet meer van reserve onderdelen te voorzien?
chris_farmer25
@Fendt926Driver ik heb poging gedaan alle foto's bij de kavels te bekijken, maar als ik het zo grof moet beoordelen: paar kleine verdeelmolens en wat niet gangbaar spul zoals pennen en bussen. Maar alles wat meer als 28 uitlopen heeft heb ik weinig van gezien. Alleen wat van de oudere modellen slijtdelen en handvol van de nieuwere toevallig bij een kavel van 12pallets 😅
peter-witvliet
@chris_farmer25 ik probeerde het te bekijken maar kwam er niet in.
peter-witvliet
@chris_farmer25 ik probeerde het te bekijken maar kwam er niet in.
1066
@chris_farmer25 -ik heb het idee dat er al uitverkoop geweest is
+2
langeslagdiesel
@Fendt926Driver begint een beetje te lijken op: licht uit. Deur dicht. En de sleutel weggooien. De eindgebruiker mag het uitzoeken.
+1
selten
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar moet kaweco of reesink niet na sluiting nog 5 of 10 jaar onderdelen kunnen leveren?

Neen, ze leverde via een dealernetwerk aan zakelijke klanten. Dan ben je dat niet verplicht.
Daarnaast, als je t levert hoeft t niet voor een acceptabele prijs te zijn 😉
+1
langeslagdiesel
@selten het zal allemaal zo zijn. Maar voor de eindgebruiker staat het stoplicht dus compleet op rood. Qua dagwaarde, qua onderdelen zekerheid. Kan me eigen nog herinneren hoe dat was voor de eindgebruikers van het gestopte Veenhuis mesttechniek. Zelfs eclectische schema’s waren nergens meer te vinden. Maar je zal net een toekomst bestendige investering op de dam gezet hebben met de verkeerde naam er op. Jaar afschrijving van 75%! En bedankt!
dennisbouter
@langeslagdiesel of de waarde verdubbelt omdat ze nieuw niet leverbaar meer zijn en wel gewild
+1
labella
Quote Reactie van @dennisbouter:
de waarde verdubbelt omdat ze nieuw niet leverbaar meer zijn

Silagewagens zullen hun waarde waarschijnlijk wel behouden maar bemesters waar je geen vervangende onderdelen meer van kan krijgen zijn straks oud ijzer!
+1
huub
Quote Reactie van @dennisbouter:
of de waarde verdubbelt omdat ze nieuw niet leverbaar meer zijn en wel gewild

Bij zeldzame trekkers, Fendt 626, Schlüter, MB-trac werkt dat zo. Bij machines niet. Die zijn er gewoon om te gebruiken.
langeslagdiesel
@dennisbouter dat heb je met Meyco gezien hoe dat ging. Dat product stak toen ook heel goed in elkaar.
+1
radium45
@langeslagdiesel De handel werd toen gedaan via Boeke Heesters toendertijd vanuit Lelystad. Toen Boeke over en uit was, was dit ook het eind van Meyco had ik het idee. Zaten toen in een gehuurd pand van Kramp in Varsseveld.
+1
langeslagdiesel
@radium45 hoe het aan de bron zat met Meyco weet ik niet. Wel hoe het als 1 van de eindgebruikers was. Een dealer hier in de buurt ( zuid schermer ) had nogal wat materiaal weten te slijten in noord Holland van Meyco. Bij ons was het alleen een bemester. Na het wegvallen van de onderdelen voorziening was iedereen op zich zelf aangewezen. Dat was duidelijk merkbaar aan de dagwaarde van de machines.
dennisbouter
@langeslagdiesel nooit van gehoord
+1
selten
@langeslagdiesel
Het voordeel van een wat kleinere fabrikant die stopt, is dat de slijtdelen toch vaak koopdelen zijn. Ofwel de componenten die bijv in een mesttank zitten zijn toch vervangbaar.
De afschrijving is gelukkig alleen puur theorie. Kurstjens is ook ooit gestopt, toch blijven die carriers volop lopen. En worden met regelmaat nog gereviseerd etc. Dus die afschrijving, das lulkoek
+1
dennisbouter
@selten wat ik ook al zei, als ze echt zo goed zijn, zijn ze het opknappen altijd waard ,
langeslagdiesel
@selten ik help het je hopen. Een drieasser van 25 jaar oud is een heel andere machine dan een tank van tegenwoordig met alle randapparatuur qua besturing om maar een voorbeeld te noemen. Iedere fabrikant in de bemester wereld heeft zo zijn specifieke onderdelen die een ander niet of anders heeft. En het verleden geeft aan wat de effecten zijn in de handel. Dat heb ik niet verzonnen, maar zijn feiten.
varken
@langeslagdiesel
De randapparatuur qua besturing,
Daar is juist zat bij te krijgen in de toekomst
+1
assink
De shovels zijn allemaal de handel in gegaan, heb er al wat voorbij zien komen.
Handelaar hier in de buurt heeft er ook een aantal gekocht.
Heb ook al begrepen dat het na de bouwvak al behoorlijk rustig was qua werkzaamheden daar.
selten
Waarom bouw je überhaupt zoveel van die shovels op voorraad... Iedere klant heeft toch wensen hiervoor? Dan kun je die toch beter inwilligen?
Die onderdelen zal aan MOQ liggen. Daar zal dat issue wel vanuit ontstaan!
+1
assink
@selten
Denk dat kaweco die dingen gebouwd heeft om gaten in de planning te vullen. De rest zal allemaal wel op bestelling gebouwd worden.
Als opties later makkelijk op te bouwen zijn, kun je de gok nemen om wat standaard machines op voorraad te bouwen. Gebeurt bij veel meer bedrijven.
selten
@assink
Ja domme manier van produceren. Je moet om de zoveel tijd, vAak als je t druk hebt, terug naar binnen...
Kost meer dan je proces flexibel maken. Oldskool manier van productie.

Ziet het bij geen enkele autofabrikant oid. Dat ze zo kortzichtig naar planning kijken om voorraad te bouwen. Want die ene machine, die je nog nodig hebt, daar heb je net je kapitaal ingestoken 😉
+3
J asper
@selten
Quote:
Ja domme manier van produceren.

Domme opmerking ja. Zul jij er nu echt meer verstand van hebben wat “dom” is of niet dan de mannen van Kaweco en Reesink?
+1
selten
@J asper
Klopt inderdaad. Dit is hetgeen ik in thuis ben.

Als je gaat inzoomen op deze manier van werken, is dit oldskool.

Tegenwoordig gaan meer bedrijven naar in flow, in plaats van achteloos uren stampen op voorraad/series. Deze tactiek werkt mooi bij eenvoudige producten, als pennen, flessen etc.

In een nieuwere productiemethodiek zal dit niet gebeuren. De onderdelen worden toebestemd aan niet verkochte producten, waarmee je een hoge liquiditeit nodig bent.
Daarnaast moet je, als je het druk hebt, extra tijd investeren om je machines aan te passen. Je slaat hierin dus dubbel je doel mis. Je hebt meer te financieren, met risico, en je bent minder flexibel.
Ga je daar verder op in, kun je beter kijken naar hoe je de flexibiliteit in je proces krijgt, waarmee je sneller kunt schakelen 😉
+4
J asper
@selten Alsof op die minishovels zoveel opties op zitten, 9 van de 10 worden exact hetzelfde afgeleverd. En als je er een poos levertijd op hebt zitten kost het je ook handel.
selten
@J asper
Hierdoor creëer je juist levertijd. Omdat je onderdelen pakt die op die shovel die je moet bouwen zet.
Tsja, das de vraag. Een vrachtwagen zit een jaar op, een balenpers ook, een auto 6-9 maanden.
De kunst is om uit je onderdelen snel je shovel te maken, een nieuwe shovel met 3-4 weken in huis zal niemand lang vinden?
Deze manier van werken kost je in ieder geval veel geld...
J asper
@selten
Quote:
Omdat je onderdelen pakt die op die shovel die je moet bouwen zet.

Ze maken volgensmij in totaal maar twee types dus dat zal wel een beetje mee vallen.

Nee klopt, 3/4 weken is niet lang, is ook wel is 6 tot 12 maanden geweest dan kost het je wel handel.

Je hebt wel gelijk dat er een boel “dood” geld in voorraad zit maar daar zullen ze vast wel over na gedacht en een goede reden voor hebben ze zullen er ook wel een rekenmachine hebben neem ik aan.
selten
Quote Reactie van @J asper:
Je hebt wel gelijk dat er een boel “dood” geld in voorraad zit maar daar zullen ze vast wel over na gedacht en een goede reden voor hebben ze zullen er ook wel een rekenmachine hebben neem ik aan.

Als ze zn goede rekenmachine hadden, dan had de tent niet hoeven sluiten? 😂
+1
peter-witvliet
@selten het ligt niet aan kaweco, maar aan reesink, als zij geen winst behalen dan gaat de tent dicht. Iedere opstart/ overname is soms lastig. En het kan even duren todat het aanslaat.
J asper
@selten
Quote:
Als ze zn goede rekenmachine hadden, dan had de tent niet hoeven sluiten? 😂

Kaweco doorstart onder de vlag van Selten? Aangezien het allemaal zo eenvoudig op te lossen is😅
dennisbouter
@selten kijk eens rond wat er in voorraad te koop staat bij dealers
+2
Fast Eddy
@dennisbouter

Dat is voorraad van de dealer zelf. Vaak om klanten sneller te kunnen bedienen of om klanten te trekken. Toen er jaren geleden overal lange levertijd op zat. Heeft een paar dealers/ importeurs dat omzet gekost omdat ze niet op tijd konden leveren.
peter-witvliet
@Fast Eddy opzich is het geen probleem, als je optie hebt die je er zo opbout en aansluit, heb je motor opties of iets voor de hydroliek. ja dat is een ander verhaal. Eigenlijk moet je het zo maken dat je de optie er later ook nog op kunt zetten mocht je jezelf bedenken. En ja dood geld, dat is ook kapitaal het verliest alleen wel snel waarde als het buiten staat in de regen en sneeuw
+1
Fast Eddy
@peter-witvliet

Bij Case, Steyr en New Holland worden veel mechanische opties pas bij de dealer opgebouwd. De JD trekkers op mijn werk krijgen pas bij de dealer een fronthef.
selten
@Fast Eddy
Is dat niet omdat dealers en importeurs deze al in bestelling hebben genomen? Zodat ze sneller kunnen leveren?
Fast Eddy
@selten

Klopt. Is makkelijker produceren en de opties zorgen dat de dealer nog marge heeft.
peter-witvliet
@Fast Eddy is dat dan van JD of zuidberg?
+1
Fast Eddy
@peter-witvliet

Bij ons is het Zuidberg. Af fabriek is volgens mij Sauter.
+1
GerbertXL
@Fast Eddy af fabriek eigen fronthef. Is maar een lelijk ding vind ik.
casejxu
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Zuidberg

Zonde... zou altijd voor sauter kiezen
+1
Fast Eddy
@casejxu

Ze hebben nooit een ander merk fronthef gehad. Sinds een paar weken hebben we weer een trekker met frontaftakas. De laatste trekker die dat had was een 6400.
+1
dennisbouter
@Fast Eddy de rest staat bij vd vlist in groot-ammers ik heb zelfs gehoord dat plaatjes met bijvoorbeeld 2023 vervangen worden voor 2024 van een bepaalde fabrikant
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dennisbouter:
ik heb zelfs gehoord dat plaatjes met bijvoorbeeld 2023 vervangen worden voor 2024 van een bepaalde fabrikant

Ik weet van fabrikanten die in september al machines produceren met een typeplaatje met het jaar erna erop.
Dan maak je geen overjarige machines.
+1
wotan2
@Fendt926Driver mijn voermengwagen destijds, werd in november 2006 nieuw geleverd, op het type plaatje stond baujahr 2007.
+1
selten
Quote Reactie van @wotan2:
2007

Dat kan tegenwoordig met de kentekenplicht niet meer 😉
Fast Eddy
@dennisbouter

Dat wordt wel vaker gedaan. Bij Takeuchi kranen staat het modeljaar en het bouwjaar. Dat zijn ook niet altijd hetzelfde jaartallen.
+2
dennisbouter
@Fast Eddy bobcat ook, maar het haalt @selten zijn theorie over voorraad onderuit
selten
@dennisbouter
Toyota, volkswagen,, enz niet. Dus... Dat er bedrijven zijn die het niet doen, haalt de theorie niet onderuit...
Volgens mij zijn dat de twee grootste producenten van autos..
J asper
@selten
Quote:
volkswagen

Daarom loopt het daar zo lekker.
selten
@J asper
Ja idd, maar 13 miljard winst ipv 19 miljard... 😂😂😂
+2
dennisbouter
@selten je beweerde dat je verstand van zaken had maar als je volkswagen en toyota vergelijkt met minishovels dan weten de mensen die verstand van trekkers en aanverwanten wel genoeg!
+1
langeslagdiesel
@dennisbouter nou heb ik van zowel auto’s als trekkers totaal geen verstand. Laat dat duidelijk zijn. Maar de beste Volkswagen ooit gebouwd was een 100% volbloed Toyota.
+1
Hanomag22
@langeslagdiesel verklaar u nader. Welke vw is door Toyota gebouwd?
Ben er al achter. Dat was de taro. Lang geleden
+2
langeslagdiesel
@Hanomag22 u gaat door voor de vaatwasser ( aldus Willem Ruis )
langeslagdiesel
@Hanomag22 de Vw Amarok moest en zou de taro evenaren en of verbeteren als trekauto en qua duurzaamheid en al dat geleuter. Wat een vod van een auto! Kon niet in de buurt komen van de taro. Mankeerde echt nooit wat aan! Had je een amarok, dan kon je altijd op je fiets naar of van je werk. Ken er niet 1 die de ton heeft gehaald zonder ellende. Taro’s en hylux met meer dan 7 ton zijn niks vreemds. Stukje kwaliteit verschil dus.
rommert14
@langeslagdiesel hier ook een Hilux, veel schik van
Loeideutz
@langeslagdiesel Ik rij soms mee in een Amarok, en mag ook wel eens het stuur overnemen. Soms een aanhanger erachter die ook wel eens net over de 3,5 ton gaat. Ding heeft er ondertussen meer dan 3 ton op staan. Zuipt als een tempelier. Zelden problemen. Volgende week gaan we er weer mee naar zuid Frankrijk. Ons te barsten werken.
+2
2850Johndeere6R
@langeslagdiesel mijn pa had een Taro ding was net een tank stopte nooit. Hij is ooit eens op zijn kant in sloot gegleden maar nooit problemen gegeven. Dat hij wegging is hij via mijn neef naar Africa gegaan waar hij nogsteeds rijd met ruim 8ton op de teller en doorgeroeste wielkasten
+1
langeslagdiesel
@2850Johndeere6R dat is voor een hedendaagse auto een onhaalbaar doel. Toen was het bijzonder voor veel merken en types. Maar niet onmogelijk. Voor de taro / hylux was het niks bijzonders. Nogmaals: veruit de beste Volkswagen ooit gemaakt.
JohnDeere5085
@langeslagdiesel hoor zelf ondertussen niks anders dan problemen met de nieuwere Hilux, zijn wel schapenhouders die ze 'goed' gebruiken, oa in Duitsland en Frankrijk. Amarok hier bevalt prima, permanent 4wd en difflock op achteras nog nooit vast gestaan, staat nu bijna 300.000 op de teller...
langeslagdiesel
@JohnDeere5085 wat is 3 ton nou? Komop.
+1
selten
@dennisbouter
En nu komen we ergens, handel vs productie, 2 totaal andere segmenten.
Ga je naar een handelaar wil jij vaak snel geholpen worden.
In theorie zijn daar ook de marges naar.
Bij productie wil je juist niet die methodiek hanteren. Je hebt dan namelijk veel teveel ruimte nodig...
+1
selten
@J asper
Ik zal het verder verduidelijken.
De methodiek van op voorraad bouwen zorgt voor erg veel handelingen extra, mocht er nog een optie op moeten.
Door juist in te zoemen op verspillingen, en deze te elimineren, zal je proces efficiënter worden. Hierdoor gaat je effectiviteit per medewerker omhoog alsmede je kwaliteit en je doorlooptijd verlaagt.
Altijd in de vaste volgorde van VKDK (Veiligheid, Kwaliteit, Doorlooptijd & Kosten). Door dit effectief toe te passen, ga je een "sneeuwbal" van verspillingen creëeren, stapje voor stapje haal je er iets kleins uit, iedere dag 1% beter ben je aan het eind van het jaar 8x zo goed.
Wat je met regelmaat ziet, is dat er veel activiteiten zijn, waar de klant niet voor wil betalen. Deze noemen we niet waarde toevoegend. De activiteiten waar de klant wel voor wil betalen, daar moet je zoveel mogelijk van in je proces verwerken.

Dus nu de vraag, wil jij als klant betalen voor de uren dat monteurs de shovels van buiten naar binnen rijden, en weer opnieuw? Of wil je puur betalen voor die optie 😉
+3
J asper
@selten Zoals ik al zij, 9 van de 10 van die shoveltjes worden het zelfde afgeleverd dus zitten geen opties op. Dus dan gaat je hele verhaal al niet op.

Trekkers en dergelijke zit veel meer verschil in hoe ze afgeleverd worden als die simpele shoveltjes.
+1
selten
@J asper
Ik denk dat je je daarop verkijkt...
Tenminste, dat is mijn ervaring. Je zult dat ook wel denken van bijv een aanhangwagen, maar ook daar werden veel opties gekozen...
+4
@selten die paar monteur uren meer betaal ik graag extra als die machine dan op voorraad is, ipv dat de poetsdoek in de hoek gegooid moet worden om er maar weer eentje te bouwen die over een halfjaar geleverd word met verf netaan droog.
Zal in andere sectoren vast anders zijn, maar in de veehouderij ken ik er weinig die zolang willen wachten op een relatief simpele/standaard machine, dan word er wel bij de concurrent gekeken of die sneller kan
+1
dennisbouter
@selten over welke opties heb je het nou eigenlijk?
+1
jordi 1455
Quote Reactie van @selten:
Klopt inderdaad. Dit is hetgeen ik in thuis ben.Als je gaat inzoomen op deze manier van werken, is dit oldskool.Tegenwoordig gaan meer bedrijven naar in flow, in plaats van achteloos uren stampen op voorraad/series. Deze tactiek werkt mooi bij eenvoudige producten, als pennen, flessen etc.In een nieuwere productiemethodiek zal dit niet gebeuren. De onderdelen worden toebestemd aan niet verkochte producten, waarmee je een hoge liquiditeit nodig bent.Daarnaast moet je, als je het druk hebt, extra tijd investeren om je machines aan te passen. Je slaat hierin dus dubbel je doel mis. Je hebt meer te financieren, met risico, en je bent minder flexibel.Ga je daar verder op in, kun je beter kijken naar hoe je de flexibiliteit in je proces krijgt, waarmee je sneller kunt schakelen

Opvallend is dat de aangeboden machines voor het merendeel zijn gebouwd in 2023, waardoor het misschien ook wat geannuleerde orders tussen kunnen zitten. Verder bouwen vele fabrikanten machines in vooraad, waaronder de grote fabrikanten. Zo legde John Deere en Kubota voor een maand enkele fabrieken sitl zodat de vooraad onverkochte machines kan krimpen.

Wat mij verbaast is dat Reesink de stekker uit Kaweco trekt, terwijl het eerder dit jaar begon het met de export naar Frankrijk. Ik denk dat het werkelijke probleem is de huidige situatie in de Europese machinemarkt, want meerdere fabrikanten als Regent, Knoche, Lomma en Novag zijn dit jaar failliet gegaan.Daarnaast helpt het niet dat Kaweco's programma vrij smal is.

Toen de fabriek in Hengelo werd geopend 10 jaar geleden bouwden ze naast mesttanks, zodebemesters en silageswagens, bouwde het bedrijf ook nog afschuifwagens, kiepwagens, de Thorium dubbeldoelwagens en de Toplift haakarm.

Toen Claas stopte met de Cargos was het misschien beter geweest dat Kaweco de productie van overnam of de productie van de Thorium hervatte. Msschien beter geweest om ook machines of komponenten voor derden te bouwen.
+3
assink
@selten
Wat wil je dan doen met je personeel?
Naar huis sturen?
selten
@assink
Nou, ik zou zein ieder geval niet inzetten om voorraad te produceren. Als jij bovenstaande goed uitvoert, zal je tevredenheid van medewerkers stijgen. Daarnaast zal je minder verspilling hebben, waardoor je meer output per FTE hebt.
Wat op haar beurt zorgt dat je beter in de concurrentie ligt, en dus met je prijs kunt spelen.

Maar ik laat inderdaad liever personeel stil staan, of werk met een flexibele schil, dan dat ik voorraad produceer.

Één keer heb ik niet die keuze gemaakt, en de meest courante configuratie gemaakt. De ellende om die dan nog verkocht te krijgen is te groot, de éérste 2 maanden daar last van gehad. Dus dan laat ik liever de hele fabriek poetsen en opruimen, dan dat ik nog iets op voorraad zet.
+4
assink
@selten
Flexibele schil klinkt mooier dan het is.
Voor eenvoudig werk zul je vast met uitzendkrachten kunnen werken, maar ik zou ze niet aan een mesttank van 1,5 ton laten werken.
Er zijn bedrijven die wel gek zijn met hun personeel en enkel mensen in vaste dienst hebben.
Had op een vorige baan ook een manager die dacht met een flexibele schil te werken op engineering.
Wat een flater van jewelste, elke keer moet je ze een maand inwerken omdat je elke keer een ander krijgt.
Kostte kapitalen.
selten
@assink
Tsja de methodiek, bij productie is het eenvoudig maken van handelingen. Vast personeel alles leren, en je flex schil inzetten op kleinere repeterende taken. Ofwel, je leert de vaste schil een takt van 30 minuten. Moet je opschalen, zet je er 2 flexers bij die je alleen de takt van 10 min leert. In de theorie ben je daarmee 3x zo snel.
+1
ljdekker
Tja daar sta ik dan met m'n kaweco tank van 3 seizoenen oud. Kan nog niet echt wakker liggen van extra afschrijving, want fiscaal schrijf je sowieso af.

Het is jammer dat zo'n bedrijf stopt alhoewel het knopen tellen in de melkveehouderij ook hard gaat. Daar stoppen ook genoeg mooie bedrijven waar echt wel toekomst in kan zitten.

Van kaweco kennen we de ins en outs natuurlijk niet. Je weet niet wat voor beslissingen er zijn gemaakt en wat er allemaal nog aan zat te komen. Het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn natuurlijk. Zit je eenmaal in de negatieve financiële spiraal met je bedrijf valt het niet mee om daar uit te komen, maakt niet uit in welke sector je zit.
+3
@selten
Quote:
zal je tevredenheid van medewerkers stijgen.

Quote:
of werk met een flexibele schil

Personeel tevreden houden terwijl je ze onbetaald naar huis stuurt als je ff geen order heb?😅
+1
selten
@ronald-deutz-fahr
Doordat je efficiënter wordt, kun je goedkoper leveren, dus boor je een grotere markt aan, of hou je meer geld over. Wie heeft het over onbetaald.
Daarbij, als je portefeuille zo leeg wordt, moet je vooraf al geschakeld hebben.
+1
Renze
@ronald-deutz-fahr veel Nido (Holten) personeel werd vanaf de winter als alle leveringen voor het zoutstrooi seizoen uitgeleverd waren, uitgeleend aan Schuitemaker om de piek op te vangen voor alle machines die per 1 Februari mest moesten uitbrengen. Zo hielpen ze elkaar de herfstpiek (wintermachines) en winterpiek (voorjaarsmachines) door. Bomech leent persomeel in van een hoveniersbedrijf die swinters niets te doen heeft.
Dat uitwisselen met Nido is wel over nu Schuitemaker importeur van Epoke is geworden 15 jaar geleden, en daarmee Nidos grootste concurrent..
+18
Vincent.
Als er nog een machine maker in zwaar weer zit moeten ze gewoon even advies vragen op tractorfan over hoe ze te toko moeten laten draaien dan zijn ze binnen de kortste keren uit alle problemen🤣 De beste stuurlui staan weer eens aan wal
peter-witvliet
@Vincent. ja, samen sta je sterk 😅😅
+2
rommert14
@Vincent. Ja, zeer vermakelijk 😂
radium45
Morgen de kijkdag, gaat er nog iemand heen?
wotan2
@radium45 neh, is een beetje ver fietsen, en ben toch niet van plan om op iets te bieden.
radium45
@wotan2 Ik kan helaas niet, werkzaamheden in de regio 020. Maar ben wel aan het bieden. Ik ken de zaak dus hoef het spul niet eerst te zien.
GerbertXL
@radium45 ik was wel van plan te gaan kijken. 1 van die tandemas giertanken zou me wel passen maar als ik zie wat die dingen gebruikt op moeten brengen zal het m wel niet worden.
+1
radium45
@GerbertXL Kom er net langs, beetje jammer is dat het bedrijf Reiger Racing Suspension wat de buurman is, niks buiten heeft staan. Vaak staan er rond deze tijd vrachtwagens die aan de Dakar mee doen.
GerbertXL
@radium45 daar heb je mij niet mee 😁
+1
radium45
@GerbertXL Oke, ja dat zit blijkbaar wel een beetje in onze genen hier in Hengelo. Alles wordt gevolgd in de Dakar.
dennisbouter
@radium45 als je teams een beetje volgt weet je dat ze al onderweg zijn
radium45
@dennisbouter klopt wel inderdaad. Gisteren stond er nog wel een vrachtwagen voor de ondersteuning binnen.
+1
newholland6640
@radium45

Opletten, liefhebbers bieden altijd teveel
+7
J asper
@GerbertXL Die in aanbouw wordt vast niet duur, en heb je weer mooi film materiaal 🤣🤪
+1
KlaasM
@radium45 ik heb ook plannen om morgenmiddag langs te gaan.
+1
international533
+1
radium45
@international533 Die zag ik niet aankomen
huub
@radium45 @international533 Mooie timing zo voor de veiling. Dit draagt toch wel bij aan de waarde.
1066
@huub -weer goed voor de concurent om over naar te denken
2850Johndeere6R
@international533 Ik ben benieuwd of het merk Kaweco zelf ook op de markt blijft
+1
worteljcb
@2850Johndeere6R De naam blijft bestaan en bepaalde producten ook hoogstwaarschijnlijk
walker1
Nog mensen hier die wat gekocht hebben op de veiling?
labella
Quote Reactie van @walker1:
mensen hier die wat gekocht hebben op de veiling

Ik volg het wel maar het is mij allemaal veel te duur!
+1
radium45
@walker1 Veiling loopt nog. Ben op wat kavels nog de hoogste bieder maar uit ervaring weet ik dat het altijd het laatste uur gaat gebeuren.
+2
walker1
[quote="@radium45" p="2336281"]Veiling loopt nog. Ben op wat kavels nog de hoogste bieder maar uit ervaring weet ik dat het altijd het laatste uur gaat gebeuren.

Ik dacht vandaag de laatste dag was. Succes ermee en is idd waar dat er vaak op het laatst nog overboden wordt. Mensen die echt iets willen hebben wachten tot de laatste minuut met hun bod en hopen dat er dan niemand meer bied of te laat is.
+2
valtraaa
@walker1 te laat is valt tegen de veiling wordt telkens met 2 minuten verlengt als er weer een bod komt.
+1
GerbertXL
Ik had hier wel interesse voor maar dit is toch iets te gek.
En bij de kijkdag zag ik ook wel dat er misschien iets meer trekker voor hoort als mijn 6930 😅

(klik om te vergroten)

+1
rommert14
@GerbertXL allemachtig wat komen daar een veilingkosten overheen zeg 🤑
@rommert14 Nou zeg dat wel. Iig 1 die er goed beter van wordt
rommert14
@MaartenMandemaker hier is het 700 euro per object
GerbertXL
@rommert14 dan laat je het wel goedkope dingen te veilen.
"Hier" is er geen stelregel voor. De ene veiler doet dit, de andere iets anders.
+1
rommert14
@GerbertXL de goedkopere dingen hanteren ze een ander bedrag voor, de rapide 3000 hebben we van een veiling, maar dat was ook puur omdat die er niet veel te koop staan. Voor de 'normale' machines kun je net zo goed naar een handelaar gaan want er wordt als een malle geboden altijd.
+1
frank_mf
Quote Reactie van @GerbertXL:
dan laat je het wel goedkope dingen te veilen."Hier" is er geen stelregel voor. De ene veiler doet dit, de andere iets anders.

Ritchie Bros bevalt me wel. Minimaal 100 per object en de veilingkosten nemen staffelsgewijs af van 15 naar 3,85% met een maximum van 3.600 euro als ik me niet vergis voor dure objecten. En de service is een stuk beter dan bij Troostwijk.

En niet onbelangrijk: alles gaat weg zonder minimumprijs en de verkoper doet afstand van z'n machine en mag zelf niet meebieden, wat bij alle andere wel gebeurd.
+3
radium45
@rommert14 groot gedeelte is de btw hė.
valtraaa
@GerbertXL lig nog een bouwpakket heb je van de winter mooi vlog materiaal voor je YouTube kanaal😆
+1
wilbertkw
@valtraaa @GerbertXL staat volgens mij ook een testopstelling met tank heb je nog .meer uitdaging 😉
+2
GerbertXL
@wilbertkw ik heb al een uitdaging, de meuk weer kwijtraken die ik heb gekocht.
Als iemand het zetwerk waar "kaweco radium" op staat wil kopen, dan moet ie bij mij zijn 😁
assink
@GerbertXL
Mag hopen dat je dan per kilo betaald hebt? 🤣
GerbertXL
@assink ik zag helemaal niet dat het erbij zat toen ik bood, het ging me ergens anders om haha
CoenNijenhuis
@GerbertXL Mooie merchandise voor @radium45😂
+1
wilbertkw
@GerbertXL ik meerdere kavels als favorieten staan maar niets gekocht. Dacht even te zien dat de testopstelling ook een zuigarm met turbovuller had. Maar dat was gezichtsbedrog 🙈
Fendt612e
@GerbertXL prijzen vallen me mee, en begreep dat het ook overgenomen word
+1
GerbertXL
Nou ik heb weleens goedkopere projectjes gehad. en dan moet je die kleredingen ook nog in elkaar zetten. Die van 40k is nog goedkoper ook want bij die andere zit geen pomp...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

ljdekker
@GerbertXL ja en dan heb je ook nog "maar" een profi 1, daar kan niet echt een zware bemester achter
GerbertXL
@ljdekker ik vind het ook een beetje gekke dingen met die disselsteun aan de tank.
T60401
@GerbertXL 2.11 profi was 78,5 K niet genoeg. 😅
+4
huub
€1260 + 19% veilingkosten. €1500 voor vier shovelwielen. Voor dat geld koop je ze ook gewoon bij de dealer 🤷 Blijkbaar kunnen velen de verleiding niet weerstaan om toch nog één keer te bieden.

(klik om te vergroten)

+2
GerbertXL
@huub nog gekker, een pers die je nieuw kunt kopen voor hooguit een derde...

(klik om te vergroten)

deufi
@GerbertXL haha ja precies die zag ik ook zojuist.
+3
bartjuh
@GerbertXL afgelopen jaar nog zon tafelpers gekocht voor 210 euro incl btw(12 ton)
valtraaa
@huub

(klik om te vergroten)

Vondt dit ook nogal een knappe prijs😅
+2
worteljcb
@huub Wij zaten ook al te azen op zo'n setje wielen, maar nieuwe bestellen is goedkoper als hier ophalen. Ik snap er soms echt geen hout van, denkt men dan echt dat veiling automatisch goedkoop is? Iedereen weet wel beter inmiddels toch zou je zeggen.. Vooral met gereedschap loopt het soms zo uit de klauwen dat het wel 3 keer zo duur is als nieuw..
GerbertXL
@worteljcb welke minishovel gaan jullie nu verkopen?
worteljcb
@GerbertXL Daar is nog geen ei over gelegd dacht ik
+4
deufi
Er zijn dingen verkocht die je online nieuw goedkoper kan bestellen,bizar.
+5
assink
@deufi
Er wordt soms belachelijk geboden, en nog steeds op voorbehoud van gunning vaak.
Ik steek geen tijd meer in die veilingen.
+2
frank_mf
@assink zal bij deze veiling meevallen denk, maar heb al vaak zat tegen de oude eigenaar op zitten bieden. Laat je hem gaan, staat die later in het hoekje ‘niet verkocht’. 😅
+4
Renze
@deufi ja lachen he ? Een HBM 10 tons werkplaatspers van 299 euro 99 bij HBM op de site, die voor 1500 euro geveild wordt 🤣🤣
peter-witvliet
@Renze ja, gek. Dat gebeurt heel veel
realiteit
😀
TF.abc
@SJB533 Doe je werk als moderator wat je hoort te doen en stop met berichten van gewone burgers te verwijderen, laat staan je profiel ge-ban
+9
zettelmeyer
Quote Reactie van @TF.abc:
gewone burgers

Volgens mij ben jij dat nie, dus jij mag wel verwijderd en geband worde
+7
@zettelmeyer Marc probeer niet te reageren zoals Sjoerd het ons gevraagd heeft. Het is moeilijk ik weet het maar zo blijven ze/hij/zij langer neten en provoceren
deerejohn
garant-kotte.de/ daar maken ze ook mooie spullen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kaweco , onderdelen , machines , veiling en merk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!