Onbekend Onbekend - Kenteken aanvragen aanhanger

Ik zou graag ervaringen horen over hoe een kenteken te regelen voor een agrarische aanhanger.
Dus een kar die niet op kenteken is gezet toen het allemaal niet zoveel voorstelde.

Moet een aanhanger nu aan de nieuwste regels voldoen of ligt dat aan het bouwjaar (ervan uitgaande dat je hard kunt maken wat het bouwjaar is).
Ik kan de eisen wel vinden maar ben benieuwd naar ervaringen.
GerbertXL

Reacties

+1
Op het werk hebben we er al meerdere laten keuren.
De wagen moet voldoen aan de eisen die golden toen de wagen geproduceerd is. Hij word wel van voor tot achter nagekeken inclusief remproef.
Voordat je naar de keuring gaat moet je de aanhanger ook wegen.
Ook moet je even goed kijken onder welke categorie hij valt (R of S) hierdoor kunnen de eisen waar die aan voldoen moet ook anders worden.
GerbertXL
@jasper john deere interessant. Moet je ook bewijzen wat het bouwjaar is of mag je dat een beetje uit de lucht grijpen?
Heb je een idee van de kosten?
NH-Ford
@GerbertXL Er moet wel degelijk ergens te herleiden zijn wat het bouwjaar en serienummer is. Moet ook ingeslagen aanwezig zijn.
(Dat kunnen zij ook wel verzorgen, maar is dan weer extra).
Als je weet wat het bouwjaar is, en je hebt het ingeslagen serienummer (of je bent handig...) dan kun je in wegenverkeerswet nagaan waar ie aan moet voldoen.
Gewicht speelt weer mee in hoeverre ie geremd .ket zijn of niet.
De machine moet voldoen aan de regels en richtlijnen zoals die in het jaar van bouwen gelden.
Verder natuurlijk verlichting goed, banden goed, geen spelingen etc.
Terwisscha
@jasper john deere ligt nogal genuanceerd volgensmij. Heb mij laten vertellen dat je een schuitmaler amigo (blokkenwagentje) niet meer op kenteken kan krijgen. Zit oorspronkelijk geen verlichting en een geremde as onder. Verlichting is wel makkelijk op te lossen, die as iets minder.
+1
GerbertXL
@Terwisscha daarom ben ik ook op zoek naar ervaringen.
langeslagdiesel
@GerbertXL ik zit in een zelfde vraagstuk. Maar dan hobbymatig. Trekker is uit 1060. Technisch ontwerp is eind 40 begin 50 er jaren. Draagt een volwaardig kenteken voor 25+ km. Volgwagen is ook uit 1960. Chassis gegevens en tonnage gegevens zijn origineel aanwezig op de wagen, en leesbaar op het aluminium plaatje. Dus geen ingeslagen nummers. Het is een 3,3 ton schamel met 1 remasje, met oplooprem. 1 kamer verlichting. Dus geen remlicht. ( origineel) oh, ja. Oplooprem heeft ook een plaatje met gegevens over wat mag , kan, en moet. En wie het gemaakt heeft. Voor me eigen zeg ik : zo eenvoudig mogelijk houden, dus witte volgplaat. Maar voor de handel of de verzekering weet ik het nog niet. Nu gewoon mee verzekerd als statische handelsvoorraad. Dus niet de weg op.
+3
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Trekker is uit 1060.

Wow, die is al op leeftijd. 😂
langeslagdiesel
@Fendt 106 S Christoph dat valt mee hoor. Bij de oldtimer ploegers kom je ze veel ouder tegen. Weet er 1 uit 1926 die nog blij mee ploegt.
+4
JohanvS
@Terwisscha maar met zo’n blokkenwagentje zou ik ook niet harder dan 25 over de weg gaan. Dan is een witte volgplaat toch voldoende?
NH-Ford
@JohanvS Niet als deze van bouwjaar na 2021.
Een nieuwe machine vanaf 2021 mag nooit met een volgplaat rijden.
@JohanvS Klopt tot 25 Km/u mag je gewoon met witte plaat rijden. veel harder lijkt mij ook niet verstandig met een amigo.
NH-Ford
@jasper john deere Niet als het een machine vanaf 2021 betreft.
SJB533
Quote Reactie van @Terwisscha:
Zit oorspronkelijk geen verlichting en een geremde as onder. Verlichting is wel makkelijk op te lossen, die as iets minder.

Hoe doet SV dat nu dan? Zou zeggen, dat ze in Rijssen toch zouden moeten kunnen met zoiets...
@Terwisscha @SJB533 Zonder verlichting en geremde as boven de 3500Kg heb je nog nooit de weg op gemogen, dus in dat opzicht is er niks veranderd of er nu wel of geen plaat bij zit.
SJB533
@jasper john deere
Zo'n Amigo haalt de 3500 kg niet, verlichting tijdens transport is heel eenvoudig
NH-Ford
@SJB533 Waarom veel kosten maken, hoge aanschafprijs voor een machine waar het sporadisch bij gebruikt wordt?
Ook al zou ie niet gerend hoeven zijn, een as met specificaties en losbreekinrichting etc moet er wel op.
Zomaar ff een volgplaat op een nieuwe machine mag ook niet meer.
Andere merken verkopen ook meedere overwegens etc zonder toelating, is SR niet alleen in.
Terwisscha
@SJB533 denk dat er niet naar het leeggewicht wordt gekeken, maar wat die in zijn totaliteit mag wegen, incl. Laadvermogen dus. Dan ga je al snel die kant op denk ik....
Inter-844s
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb de mogelijkheid een dieplader van een klant te kopen maar deze heeft geen landbouwkenteken en het chassisnummer wat er nu op staat is geregisteerd als gesloopt. Dacht misschien zelf aan alle nummers wegflexen en opnieuw laten registreren al weet ik niet of dat kan en goed gaat.
+1
JohanvS
@Inter-844s ligt eraan of er een merk op staat.
Doordat er 2021 vrijwel alles geregistreerd is heeft de RDW nu een database van elk merk landbouwmaterieel en bijbehorende chassisnummers. Wijkt jou nummer af (aantal cijfers/letters en combinatie) dan wordt het een probleem.
Terwisscha
Korste klap is denk ik een kenteken regelen die als zijnde zelfbouw geregistreerd is. Misschien dat zoiets op markplaats bij een oud/ verrot iets is te verkrijgen??
+1
geweldenaar
@Terwisscha die heb ik nog enkele liggen, was 3 jaar geleden gemakkelijk geregeld voor 18 euro.
Zijn overigens niet te koop, heb ik zelf nodig voor projecten.
hobbyboer
Waarom hang je er geen witte volgplaat aan en gewoon gaan rijden?
Mocht er gezeur komen (met bv 'per ongeluk' even te snel rijden) dan kijk je dan wel weer wat je opties zijn.
hobbyboer
@GerbertXL om wat voor een wagen gaat het?
+3
GerbertXL
@hobbyboer @Terwisscha
Het meedenken word gewaardeerd maar ik ben vooral benieuwd naar de officiële gang van zaken.
langeslagdiesel
@GerbertXL ik lees mee.
Terwisscha
@GerbertXL haha bang dat ze je snippen??🤪😜
+1
GerbertXL
@Terwisscha Nee dat niet. Als iets goedkoop genoeg word aangeboden zonder kenteken ben ik wel benieuwd of het een reële optie is om het zelf te roggelen.
+1
JohanvS
@hobbyboer snelheid landbouwvoertuig word toch nooit gecontroleerd, als je maar onder de 50 blijft. Je bent eerder de klos op een fatbike.
Wilting NH
Ik heb nog een grootpak pers zonder kenteken. Deze is ook al niet zo jong meer. Als ik de verlichting remmen en banden voor mekaar heb, krijg je hem dan zo op kenteken of zit je ook nog met uit stekende delen en zo.?
Wilting NH
Ik heb nog een grootpak pers zonder kenteken. Deze is ook al niet zo jong meer. Als ik de verlichting remmen en banden voor mekaar heb, krijg je hem dan zo op kenteken of zit je ook nog met uit stekende delen en zo.?
Terwisscha
@Wilting NH ja, daar krijg je ook nog mee te maken. Voor alles wat nu nog op kenteken moet, zal je ter keuring aan moeten bieden bij de RDW. Ongeacht het bouwjaar van de pers moet die aan de hedendaagse wet- en regelgeving voldoen denk ik....
+1
NH-Ford
@Terwisscha Zoals reeds eerder hier al vermeld is, dat is niet zo.
Het voertuig moet aan de eisen voldoen die golden in het bouwjaar.
Dit is datgene wat vermeld wordt in wegenverkeerswet regeling voertuigen, hoofdstuk 5, permanente eisen. (waar dus nogal eens uitzondering/uitsluitsels zijn met bepaalde bouwjaren)
Door de regel heen voldoet een balenpers daar wel aan, zijn je banden, verlichting, koppeling en spelingen voor elkaar, hoeft het niet zo moeilijk te wezen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kenteken , regels , bouwjaar , ervaringen , aanvragen en aanhanger geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!