Voorlader, welk merk en voor- en nadelen

Ben toe aan een andere voorlader, heb nu een Trima sinds 2 jaar heeft 12500 uur geladerd en heb aan 1 vetpatroon niet genoeg om te smeren đŸ˜Ŧ. Bijbehorende trekker heeft ook 12500 uur, bedoeling is om op de andere trekker een voorlader te zetten.
JappieJo

Reacties

+2
2850Johndeere6R
Hauer, oersterk, betrouwbaar, overzichtelijk en betaalbaar. En de Nieuwe Bionic XB is leerbaar met automatische smering
JappieJo
@2850Johndeere6R auto smering is wat overdreven voor mijn situatie
+1
2850Johndeere6R
@JappieJo werkt gewoon met een vetpatroon wat je er kan indraaien
deJong
Gewoon een goede lader van een bekend merk zonder bovengeleiding. Zelf hebben we mx ben ik best tevreden over. Zou er wel voor het mooie hyrdaulische snelwissel op laten maken. Hoef je ook niet vaan de trapjes op en af te knooien.
+2
JappieJo
@deJong boven geleiding? Wat bedoel je daar mee? Hydro snelwissel wil ik er bewust niet op, bak wissel is ook slangen eruit/eraan, gaat een keer mis.
Maarten_
@JappieJo ik neem nooit meer zonder hydrovergrendeling. Wat een genot. Dat gebater om de vergrendeling los te krijgen als je net niet goed staat of wat scheef hangt.
Heb zelf een stoll. Kon er makkelijk aankomen met de juist aanbouwdelen. Bevalt goed.
+3
labella
Quote Reactie van @Maarten_:
ik neem nooit meer zonder hydrovergrendeling. Wat een genot.

Ja poeh wat een genot, ik heb hier de hydrovergrendeling er af gesloopt nadat ik 2 keer de pelikaanbak uit de voermengwagen heb moeten vissen en handmatig gemaakt. Voor het aansluiten van de hydrauliekslangen moet je toch al van de trekker af.
RaHeados
@labella zat er geen kraantje tussen? Dan is t of hydroliek functie of snelwissel. En bij schakelaar in de cabine moet je die meestal vast houden voor ontgrendelen..
+1
labella
@RaHeados De vergrendelpennen voor de gaten langs in plaats van er doorheen...😰
RaHeados
@labella das niet handig...🙈. Zou bijna zeggen dat zie je toch met tillen of op de grond zetten dan de haken los zijn 😅. Even goed wel 2x klote
+3
JappieJo
@labella mijn idee ook, heb ook weleens bak gewisseld zonder de slangen eruit te halen niet handig op zondag 😆
rommert14
Hier al 12 jaar een mailleux en nooit geen gekke dingen mee gehad
+1
assink
Zonder parallel geleiding werkt toch helemaal ruk?
Of hydraulische in plaats van mechanisch? Scheelt wel veel draaipunten.
deJong
@assink die parralel geleiding gaat altijd stuk.

Of gewoon met hydraulische.
sjonnies
Hier goed tevreden over stoll. wat voor werk ga je er mee doen. wij doen veel balen laden ect en 1tje doet voer laden. heb geen gekke dingen gehad met afscheuren oid. nou hebben we al jaren stoll en geen ander merk gehad dus kan maar over 1 voorlader mijn mening geven
+1
JappieJo
@sjonnies voer laden en 150/200 balen laden. En wat grondwerkzaamheden
+1
sjonnies
@JappieJo hoe laad je voer met kuil.happer oid? Ik snijd met kuilsnijder uit en schep het pak voer in 3 a 5 x in de voerwagen. Voer uit kuil halen vindt meeste voorladers niet leuk tis geen shovel
JappieJo
@sjonnies pelikaan bak van 2.20 uit de bult halen, wel met voorzichtigheid en niet dom ombeuken in de bult ook ivm evt broei niet te gek doen.
sjonnies
@JappieJo kun je beter shovel kopen en de voorlader voor de balen houden. Gaat je voorlader ook langer mee
+1
JappieJo
@sjonnies heb jij mijn RC gezien? Dat wordt niks 😅
JappieJo
@sjonnies en de voorlader is al af eigenlijk
+1
mf 6150
@JappieJo
Zou mooi een happer kopen, gaat sneller en veel strakker dan met zo'n pelikaanbak
JappieJo
@mf 6150 weet niet of het sneller gaat, dan moet ik halverwege bak wisselen ivm grondstoffen laden
2850Johndeere6R
@JappieJo dan kun je er ook voor kiezen om er 1 met dichteschep te nemen, of een met tanden hydraulisch afschuifbord waar je zo een inlegbak mee kunt oppikken.
RaHeados
@2850Johndeere6R diepe bak met dicht mes is slopen van je voorlader lijkt met kuil in krijg je maar paar cm en dan meerdere keren. Met shovels wil dat ook al slecht. Voordeel is wel 1 bak, maar niet behoud van je spullen verwacht ik. Daarom hier destijds voor zo'n hoge flingk gekozen hoeft maar klein stukje de kuil in voor een volle hap.
mf 6150
@RaHeados
Volle gebit erin met een tandenbak is ook slopen van t spul en gummen van t rubber. Mooi eerst met een tandenborstel met de helft van de tanden snijden, op een hoop gooien en dan met die pelikaanbak laden. Scheelt de mengwagen ook nog mengtijd
JappieJo
@2850Johndeere6R en hoe leeg ik daar 250 kg meel in met de kruiwagen?
RaHeados
@JappieJo toen we grasbrok voerde kiepte we een kruiwagen voor de kuil en schepte dat mee op. Hadden het wel los gestort in de loods, maar vanwege plek te kort kan je er dan niet komen met de shovel 🙈.
+1
JappieJo
@mf 6150 is ook gelijk 900 kg zwaarder dan een pelikaan bak met vergelijkbare breedte. Heb nu ongeveer met elke hap een 600 kg dan ben ik nog lichter dan met lege happer erop.
+6
zettelmeyer
Ik ben erg enthosiast over quick, 6 jaar mee de mengwagen gevuld. Maar stuk of 6 x de lassen bij de bussen geknapt waarvan 1x de lader in de cabine gehad. 1 x hele hoofd boom door. Cilinders die het begeven. Pennen die spontaan knappen. En nee ik koop geen voorlader meer
+2
hoest
@zettelmeyer dit had ik laatst bij een Trima

(klik om te vergroten)

+1
JappieJo
@hoest is een kwaal denk ik, de mijne was al gelast toen ik die kocht.

(klik om te vergroten)

hoest
@JappieJo vond dit wel bijzonder, viel mij ook vies tegen hoe dun die koker daar is. Martien heeft er een koker in gemaakt en gelast. â‚Ŧ600,- lichter maar het doet het weer😅
Die stang van de parallellogram geleiding is bij mij ook al eens geknapt ja.
zettelmeyer
@hoest ja daar bij ook gebroken gehad...
+1
JappieJo
@zettelmeyer had het ergens gezien je historie fotos, gebeul in de bult komt er wel op aan
+2
2850Johndeere6R
@JappieJo het insteken valt wel mee is niet meer of minder als dat je een hoop grond, zand of puinkorrel in rijd. Maar het snijden daar gaat het vaak fout, even trekker neutraal en niet op de handrem oid is behoud van je materieel.
+1
zettelmeyer
@2850Johndeere6R ligt ook wel aan merk happer volgens mij. Die we nu hebben is veel stijver dan de vorige. Daar bewoog alles mee en hier niks. De meeste geknapte voorladers werke ook met zon happer. Zei kerel van importeur van valtra ook
JappieJo
@zettelmeyer welk merk happer bedoel je die de problemen gaf? Waarschijnlijk komt er op den duur hier ook een happer bij
zettelmeyer
@JappieJo redrock gaf de problemen
+1
2850Johndeere6R
@zettelmeyer jij bedoelt bak dichtknijpen dat de hele voorlader mee omhoog kwam? Ik denk dat het ook per merk happer zal schelen ja. Al denk je bij sommige collegas ook wel eens van man als je eigen gebit er zo uitzag eet je vloeibaar zo stomp als sommige messen zijn
+1
zettelmeyer
@2850Johndeere6R nee scheef, de sleufsilo mure zijn schuin en de vorige happer ging dan met de muren mee schuin waardoor de voorlader scheef ging. De nieuwe geeft nergens om en ja van beide messen zijn vlijmscherp
@zettelmeyer waren de tanden van je redrock nog mooi op lengte? Als die af zijn hapt geen enkele happer nog netjes
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr jup ware op lengte. Zate 2 nieuwe in en die even lang als de rest. Deed vanaf begin al zo
2850Johndeere6R
@zettelmeyer dan had je er niet een met een stuur ventiel erop. RedRock levert er optioneel een (ik dacht) tandwiel pomp bij doe zorgt dat de olie stroom naar de cilinders gelijk blijft. Hoe hapje de kuil leeg? Of als je een vlakke wand hebt waar begin je aan de buitenkant of in het midden? En van boven naar beneden maar das logisch
zettelmeyer
@2850Johndeere6R zat wel overdruk ventiel op. Hap om en om. Merk aan alles dat de ap veel stijfer is dan de redrock. @trean moet gwn opschieten met werken en niet dat geneuzel van het kan afbreken.
trean
@zettelmeyer een goede voorlader gaat net zo snel als een vergelijkbare shovel. Als je een redelijk zware voorlader hebt breekt er bijna nooit wat af, bij een shovel breekt ook wel eens wat af.
+7
zettelmeyer
@trean totaal niet mee eens. Shovel gaat veel en veel sneller als trekker met voorlader. Dr shovel is iets ligter als de trekker maar doet veel meer. Tilt meer, heft sneller en duwd meer en veel behendiger. Op de voorlader zate zwaardere cilinders om meer te kunnen tillen en nog zat ie aan zijn max. Voorlader is alleen mooi voor int land wat baaltjes rijde maar verder ook nie
trean
@zettelmeyer is maar net wat je met elkaar vergelijkt, shovel wint het wel op wendbaarheid. Als je een voorlader neemt die hetzelfde tilt als jouw shovel, dus een fendt 700 of valtra T met zware voorlader en grote hydrauliek pomp dan kan je volgens mij net zo snel met een voorlader als met een shovel als je genoeg ruimte hebt.

Met kisten rijden voor het vullen van een pootmachine ben je met een voorlader net zo snel als met een verreiker. Alleen als er 2 kisten in moesten ben je iets sneller met een verreiker omdat je minder hoeft over te pakken, maar als je achter de trekker een hefmast met kantelaar hebt is het misschien nog sneller.

Jij vergelijkt de shovel die je hebt met een voorlader die de helft kan tillen, dan is het logisch dat de shovel meer doet.
Fast Eddy
@trean

Op beide punten hebben jullie gelijk.
Maar om nu alleen voor een degelijke voorlader een grote trekker te kopen lijkt mij ook niet de bedoeling. Een shovel is nu eenmaal voor een ding gebouwd en werkt daardoor prettiger als een trekker met voorlader. Anders kocht iedereen wel een Kubota of Iseki met voorlader ipv een Knikmops of Giant.
trean
@Fast Eddy klopt
+8
zettelmeyer
@trean theoretisch gelul noem ik dat. Voorlader trekker 155 pk, shovel 75. Moet ik dat gaan vergelijke met 200 pk 6 cil? Dat slaat werkelijk nergens op. En met zon grote kan ik geen eens in de schuur draaien. Wel eens een t174 op gebruik gehad met voorlader, daarmee was je meer aant steke dan voerlade.
Jij vergelijkt een maandje kisten rijde opt land. Dan is trekker met voorlader int voordeel. Das heel wat anders dan opt erf jaarrond met voerlade, mest en grond spitte.
trean
@zettelmeyer klopt op het erf is een shovel handiger. Als ik 2 pootmachines moest vullen was de keuze niet zo moeilijk, dan pak je de verreiker. (Misschien ook wel omdat ik daar de meeste ervaring mee had). Met een voorlader heb je eigenlijk een heftruck nodig voor het laden en lossen van de agpro karren. Voor een eerlijke vergelijking moet je ook een voorlader naast hebben die ook 2 kisten tillen kan.
rommert14
Quote Reactie van @trean:
bij een shovel breekt ook wel eens wat af.

Dan heb je het verkeerde merk
+1
trean
@rommert14 of een verkeerde chauffeur. Maar dat gebeurd niet snel.
+2
Andre150
@rommert14 onze case shovel, zelfde als van @zettelmeyer maar dan met korte giek scheurd ook al. Versnellingsbak al voor de 3e keer los. Eigenlijk gewoon Italiaanse rommel. Hij is wel handig in gebruik.
+1
Fast Eddy
@Andre150

De kleine Volvo`s (L30) mankeert ook wel eens wat aan. Ook een versnellingsbak waar de olie van ging koken als je een uur op straat reed. De dealer kon niks vinden. Met goedkeuring van de dealer de bak opgereden en vervangen. Bij de oudere types met Deutz motor wil de kabelboom nog wel eens doorslijten. Dat geeft ook gekke dingen. Zo zie je maar elk merk heeft wel wat.
rommert14
@Fast Eddy daarom ook de grote nemen, 21000 uur en stil going strong đŸ’Ē
Fast Eddy
@rommert14

Ik denk dat die shovel door de mand valt als hij een dag flink moet werken.
Genoeg Werklust shovels met meer uren gezien.
rommert14
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Ik denk dat die shovel door de mand valt als hij een dag flink moet werken

Dat denk ik niet 😂 een dag zand laden is geen probleem, een week ook niet
+1
peter-witvliet
@Fast Eddy Een merk is goed in bepaalde dingen maken, wijken ze daar vanaf dan wordt het minder. Volvo's grote shovels zijn bere sterk, de kleine ook wel maar niet beter dan andere merken. "Bij wijze van spreken"
2850Johndeere6R
@zettelmeyer Ik vind het altijd best raar 10 jaar geleden had bijna iedereen hier in de buurt AP, nu bijna niemand meer heleboel Flingk en RedRock omdat AP allemaal scheurde.
@2850Johndeere6R Onze Redrock is bijna 23 jaar oud. Houd zich goed
+1
2850Johndeere6R
@MaartenMandemaker hier ook dik in het zin met Redrock, onze eerste kwam in 1991 en heeft het bij ons 26 volgehouden en loopt nogsteeds op een hobby bedrijfje. Onze 2de kochten we 2e hands en was na anderhalf jaar al aan stront. Maar goed die was al gelast en misbruikt in korte voor een schijtprijs, daar misten we nu het strohok mee uit. En deze hebben we nu 8 jaar en gaat nog steeds als de brandweer
+1
@2850Johndeere6R Ja ik ben er ook best over te spreken. Hebben een 130/180 aan een hefmast achter de trekker. Maar nog weinig trammelant mee gehad. En hapt mooi strak
trean
@zettelmeyer dan doe toch wat verkeerd, hier in 12 jaar voerladen maar 2 lasjes nodig. Iets zwaarder type voorlader op een trekker met iets minder vermogen scheelt ook veel natuurlijk.
+1
valtraaa
@zettelmeyer ook een Quik hier de 2e al op een trekker van 7000 uur de eerste Q55 waren de pennen en bussen helemaal versleten en het koppelframe uit fatsoen. De huidige Q66 heeft dezelfde problemen al weer ondanks de zwaardere pennen en bussen
+1
trean
@valtraaa smeer je wel regelmatig? Hier al 12 jaar voerladen met een q66, zit nog steeds strak in de pennen en bussen. Koppel frame is ook nog niks mis mee.
valtraaa
@trean smeren doe ik wekelijks lijkt me genoeg aangezien we dagelijks geen mengwagen hoeven te laden. Alleen wat klusjes zoals balen binnen zetten en de kuil vrij maken.
+2
JappieJo
@valtraaa wekelijks? Maandelijks komt hier eerder in de buurt, en sla ook weleens over denk ik 🙈
labella
Quote Reactie van @JappieJo:
wekelijks? Maandelijks komt hier eerder in de buurt, en sla ook weleens over denk i

Zou dat toch maar wat vaker doen, hier ook iedere zaterdag ff met de vetspuit rond
+2
JappieJo
@labella zaterdag is rustdag eveneens als de zondag. Ze hebben mij ook wel verteld dat je ook te veel kunt smeren, dat heb ik goed onthouden dan 😅
hoest
@JappieJo teveel smeren geld voor lagers, niet voor bussen. Ik smeer de voorlader ook hoogstens 5x per jaar overigens. En dan vooral het voorste stuk. Bij de cabine en de draaipunten midden op de voorlader minder vaak
BEboer
@hoest Hier probeer ik wekelijks maar loopt soms uit, altijd voor de 14 dagen om zijn. Wacht ik tot 14 dagen begint hij te piepen dus 5x per jaar zou wel wat kosten 😂 Hier werkte ÊÊn vetnippel niet int begin en half jaar niet gesmeerd ze konden er een nieuwe dikker bus in steken helemaal weg 😅
+1
zettelmeyer
@BEboer ik smeer nu elke dag bevalt me bestđŸ¤Ē
BEboer
@zettelmeyer jij liever als ik 😂
RaHeados
@zettelmeyer draai je zoveel per dag dat die elke dag smeert?
BEboer
@RaHeados ik denk dat hij zijn voorgaande foto bedoeld 😂
+1
zettelmeyer
@RaHeados ik heb er automatische smering op, elke keer met op contact zetten pompt die 15 sec vet.
RaHeados
@zettelmeyer onze doet nu elk draai uur 6 minuten draaien 😅
zettelmeyer
@RaHeados heb je dan nie veel vet wat er bij de pennen weer uitkomt? Word ook zon smeer bende was hier eerst ook zo. Binnen maand vetpot leeg
RaHeados
@zettelmeyer systeem was niet goed aangesloten blijkbaar, lekte bij de verdeel blokjes dus deden stekker der uit af en toe keer zelf laten smeren zodat niet alles daar uit kwam. Ze waren toen langs geweest van het systeem en zaten 2 slangen verkeerd om. Toen het goed gemaakt zei die van laat maar ff zo staan, want eerste 40 uur zijn sommige dingen niet gesmeerd geweest. Nou gister de smeertijd terug gezet, overal kwam nou vet tussendoor dus kan t weer minder.
BEboer
@zettelmeyer OH ik dacht smeren in de modder 😂 dan heb je nog een goede deal aan die loader gedaan 👌
hoest
@BEboer Heeft die dan vanaf nieuw het niet gedaan dat er helemaal geen vet tussen zat of zo?
BEboer
@hoest eerste twee drie maand vb wel en erna niet ik dacht moet toch binnenkort eens op onderhoud. Maar voor dat je het weet zit er toch grote periode tussen. Sindsdien ben ik nog actiever met smeren.
+3
Fast Eddy
@JappieJo

Dan toch maar een Hauer kopen met smeersysteem. Alles is mechanisch aan dat systeem. Alleen af en toe een nieuw vetpatroon er in doen.
+1
trean
@valtraaa dan smeer je vaker als wij, in de winter elke 14 daag en zomers 1 keer per maand. Maar de scheve belasting van het kuil vrijmaken kunnen ook voor de slijtage zorgen.
Fendt612e
John deere voorlader beviel hier goed
rommert14
@Fendt612e John Deere is ook zeer degelijk ja 👌
xfire295
@rommert14 vind die john deere voorladers maar belachelijk weinig bussen in zitten. Vooraan bij alle draaipunten van t kiepsysteem kom je na 1x pennen vervangen uit op onderdelen vervangen of oplassen/kotteren.
+3
Andre150
Hauer, oerdegelijk. Zeer comfortabele bediening, meerdere elektrische functies mogelijk. Vrij zicht, de leidingen zitten door het framer, z- kinematiek zoals een shovel dus je drukt de bak dicht met de plunjerzijde ipv trekken met de stangzijde van de bakcylinder. Is geen merk wat hieraan kan tippen. 1 tip, laat stoll links liggen, na 2 x een nieuwe van de fabriek binnen 3,5 jaar en dan door de dealer opgelost want stoll wou eigenlijk van niks weten
+1
JappieJo
@Andre150 waar haal je die? Kan geen dealer vinden zo 1,2,3
+2
2850Johndeere6R
@JappieJo de factorij en die leveren aan iedere dealer. Je kunt ze het beste zelf bellen voor info komt Dinant graag even langs
+2
Andre150
@JappieJo bij veenstra bakkeveen komt die van m'n broertje weg, die van ons op de zaak via dijkhuizen niebert
+2
Fast Eddy
@JappieJo

Hauer voorladers zijn in Oostenrijk vaak eerste montage als het om voorladers gaat.
De Hauer voorladers worden daar ook veel in de bosbouw gebruikt. Dat zijn vaak dezelfde voorladers die je ook in de landbouw ziet. Dus geen zwaar aangepaste en kale voorlader zoals de andere merken dat wel hebben.
+1
BEboer
Wij hebben een mx 412 in februari 10 jaar, ik durf het niet te luid zeggen maar al iedere dag kunnen voeren sindsdien. Hopelijk kunnen we nog eindje vooruit maar heb de indruk dat er toch klein beetje speling links en rechts opzit.
+1
casejxu
@BEboer heel herkenbaar allemaal. Niet te lang wachten. Je tikt er gemakkelijker nieuwe pennen en bussen in. Kun je weer jaren verder 👌
+2
husky
Hier al 17 jaar trima zonder parralelgeleiding, bevalt prima en geen problemen mee, maar ik gebruik hem ook niet dagelijks, ik denk wel dat parralelgeleiding aan te bevelen is op een boerderij
SJB533
Waarom de keuze voor nogmaals een voorlader en niet een stapje verder?
+2
JappieJo
@SJB533 voldoet prima en wil minder rijdend materieel ivm meer loonwerk, heb nu 3 trekkers die bijna geen uren maken, dan maar 2 kunnen die wat meer doen, shovel/verreiker wil ik niet in land hebben en wat lastig met schudden en dergelijke. 3 ton kuil en 1 ton mais per dag moet ook nog lukken met een voorlader.
peter-witvliet
Wij hebben Trima, laatst nieuwe bussen erin dacht ik, voor de rest rijden wij er stro mee tot 4 balen hoog geeft geen krimp
+2
labella
Quote Reactie van @peter-witvliet:
hebben Trima, laatst nieuwe bussen erin dacht ik, voor de rest rijden wij er stro mee tot 4 balen hoog geeft geen krim

Wij hebben ook een Trima gehad , die knapte af en hadden we in de cabine liggen. Nu al weer 13 jaar een Mailleux en op wat bussen vervangen nog geen gekke dingen mee gehad.
Ton_Deere
Wij hadden 16jaar een quicke 980. Eerst op een tm120 en daarna overgezet op de JD6600. Prima lader. Niet heel vaak iets mee gehad. Lang de kuilhapper er aan gehad en met normaal gebruik en regelmatig smeren kan je ver komen. Nooit bussen gewisseld of gelast. (Alo) Quicke is het zelfde als trima. Momenteel hebben we een voorlader van fendt zelf en is ook een prima apperaat. Ik denk dat voornamelijk het gebruik (en misbruik) de meest bepalende factor is voor de levensduur.

Je kan ook uiteraard voor een poolse voorlader kiezen die kosten geen drol. Maar als je die elke dag moet gebruiken zal je wel moeten investeren in een goed las apperaat
JappieJo
@Ton_Deere dat wil ik dus niet, dat je bij voorbaat al een lastoestel stand by moet hebben. Misbruik is inderdaad het grootste gevaar, daarom liever een slagje zwaarder dan wat zou kunnen
dirkao
@JappieJo een slagje zwaarder zal misschien nog wel kunnen, maar echt veel zwaarder moet je toch mee uitkijken. Dan sloopt de voorlader de trekker
+1
JappieJo
@dirkao trekker is 120 pk, dan een lader in de klasse 120/140 ipv 100/120
dirkao
@JappieJo mee eens
bluepower12
Net als met trekkers, elk merk heeft wel wat. Gewoon een goede dealer erachter
willemk
Een Fendt van 2006 met stoll voorlader. Al heel veel laswerk aan gehad. Twee trekkers met een Fendt voorlader en die zijn super
+1
Maarten_
@willemk
Quote:
Een Fendt van 2006 met stoll voorlader. Al heel veel laswerk aan gehad

Ja aan een Fendt blijf je lassen 🤠
willemk
@Maarten_ aan de stoll voorlader veel werk gehad, Fendt is ok
kerstrunner
Ik heb een Stoll, makkelijk aan en af koppelen, goede vering, alle vetnippels aan de buitenkant... In 14 jaar nog geen problemen mee gehad. Word wel niet zoveel gebruikt ook niet.
+1
CaseCS130
@kerstrunner Zo gebruiken wij ook al 17 jaar een stoll. Hangt bij ons ook wel aan een aardig grote trekker maar denk niet dat die heel blijft als ik er elke dag voer uit de kuil mee zou halen. Vind ze niet heel zwaar gebouwt.
Fendt280S
MX/Mailleux heeft verschillende kwaliteiten, voor intensief gebruik of zo af en toe.
Ik zelf heb een oude Hauer gehad, zeer degelijk en doordacht.
+1
radium45
Ik ga ook rondkijken voor een voorlader aan mijn CVX. Ding moet robuust zijn, parallelgeleiding hebben want dat is gemakkelijk en die tillen zwaarder. Wat is gewoon een goed merk want dit is materie waar ik geen verstand van heb. En wat is een goede stobbenfrees? Kreeg een aanvraag of wij dat ook konden verzorgen.
+2
SJB533
Quote Reactie van @radium45:
Wat is gewoon een goed merk want dit is materie waar ik geen verstand van heb

Ik lees een paar keer Hauer... Was zelf altijd wel fan van Quicke, maar de foto's van @zettelmeyer doen het merk geen goed... (Toch zou ik zelf wel een willen op mijn trekker)

Stobbenfrees is iets grotere materie: Jij bent fan van Nederlands spul kopen, niet? Wil je een giek of wil je een wiel in de hef?
radium45
@SJB533 Gewoon zo,n dink achter an de trekker.
trean
@radium45 ufkes.net/index.php/quality-used-machines/…

Deze kan je met jouw trekker prima hebben. Hebben er op het werk ook een, staat meestal een fendt 312 voor en die kan hem net aan tillen.
SJB533
@trean
P10 is mooier werk. Komt zijn Steyr ook aan het werk. Maar in de wereld van de bomen zijn er veel voors en tegens voor zo'n machine, of een aan een giek, of een met een eigen krachtbron
trean
@SJB533 met de p8 krijg je de trekker ook wel stil, die p10 zal ook nog wel een stukje duurder zijn, dan moet je er ook echt veel werk voor hebben wil je er nog wat mee kunnen verdienen.
SJB533
@trean
P8 kan eigenlijk alleen maar kort achter de trekker werken, niet over een sloot bijvoorbeeld. Daarom gaf ik al aan, dat de materie meer inhoud. Is inderdaad niet iets, wat je zo moet kopen. Eerst verdiepen in de materie, wat rekenen en dan pas denken: ik bel een collega.
trean
@SJB533 eentje huren kan ook een een leuke optie zijn. Met een p8 kunnen wij 95% van de stobben weg krijgen, de rest is werk voor de frees aan de kraan, als je er niet bij komen met de p8 dan kan die meestal wel blijven zitten.
mf 6150
@SJB533
Das 1 geval, onze Trima heeft t best gedaan, en die trekker heeft ook regelmatig op 2 wielen gereden. M'n vader had wel na een paar weken de helft van de tanden uit de redrock happer gehaald. Wat ik denk wel gebeuk in de kuil scheelde(en broei)
SJB533
@mf 6150
Die is al weer iets ouder? Vergelijkbaar met de Q9-series
mf 6150
@SJB533
Zou nieuwer slechter zijn dan? +3.0p was dat, licht zat voor de trekker
+1
SJB533
@mf 6150
Heb wel een beetje het idee gekregen, dat de nieuwere machines niet bepaald beter zijn geworden. Ook bij andere merken trouwens... Of komt het gewoon, omdat iedereen alles op internet post?
xfire295
@SJB533 Die Quicke q58 en q66 series, zoals van Zettelmeyer, heb ik t idee dat ze idd niet geweldig waren. Altijd een Q650 gehad uit '95 Heerlijk sterke ding die series. Wat mij is verteld is dat de latere Trima's zelfde tekeningen gebruikten als die ouwe Q6xx series maar dan met andere materiaal keuze. Geen idee hoe dat nu is bij Trima.
De nieuwere Quicke modellen heb ik nog weinig verkeerds over gehoord. Verder lijkt Mailleux MX altijd een goede keuze, alleen moet je wel van hydraulische leveling houden. Dat is nogal een persoonlijke keuze.
+1
casejxu
Quote Reactie van @xfire295:
Verder lijkt Mailleux MX altijd een goede keuze, alleen moet je wel van hydraulische leveling houden

Hebben ook mechanische variant. Maar zou zelf altijd de hydraulische kiezen
+2
JappieJo
Zo samengevat is met de Trima en Quick wel gauw wat, Stoll ook weleens wat en de Hauer onverwoestbaar.
+3
SJB533
@JappieJo
Alles kan kapot, alleen de ene machine gaat langer mee bij een lomp varken, dan de andere machine bij iemand m met fluwelen handschoenen gebruikt...
realiteit
@SJB533 En sinds wanneer gebruiken we hier termen als ''lomp varken''? Je eigen trekker is anders ook geen voorbeeld van ''de fluwelen handschoen''!
+2
deJong
@realiteit in de realiteit heb je altijd werkpaarden en sierpaarden hÊ.
realiteit
@deJong Of hetgeen de naam ''paard'' niet waardig is. Dat noemen we dan schroot of wat?
+2
deJong
@realiteit hij is nog niet klein gemaakt.

schroot (het; o)
1
metaalafval dat bestaat uit kleine stukjes.
TF.abc
@deJong Je spreekt wartaal, gaat er wat mis met je?
xfire295
@JappieJo Of is het met Hauer, ze zijn er weinig in nederland dus is er ook weinig mee. Het blijft een voorlader dus de personen die een Shovel nog krom krijgen zullen die ook wel kapot kunnen krijgen. Maar op het eerste gezicht lijken het goed doorontwikkelde voorladers, ookal is het hier een minder bekend merk.
+2
Andre150
@xfire295 toevallig vanmiddag de 1e hauer trekker met voorlader van het werk hier op visite gehad, hebben wij in 2016 ingeruild en nu weer in de buurt terug gekocht. Voorlader nog steeds in hele goede staat en niks aan gelast. Trekker heeft ongeveer 11500 uur heb ik me laten vertellen.
case 745 xl
Ik heb een stoll fz30 pro voor mijn werk een prima lader. Hoofdzakelijk balen rijden en af en toe mestladen. Mooie lichte lader en snel aan te koppelen. Maar als ik zie wat een maat van me doet met zijn jd voorlader elke dag meer dan 200 koeien voeren. Weet ik zeker dat de stoll binnen notime total loss is. Die jd lader tilt ook 2200 kilo.
frank_mf
Quote Reactie van @case 745 xl:
Die jd lader tilt ook 2200 kilo.

Op de 6400 ook een JD voorlader. Heel degelijk apparaat ja. De Stoll van mn vader valt erbij in het niet, ook met tillen ja.
+1
GerbertXL
@case 745 xl zeker het overwegen waard als je een jd hebt, of een handige constructieman in de buurt. Plaatselijke jd dealer heeft eens fendt aanbouwdelen verbouwd zodat er een jd voorlader op past. Het is geen gezicht, dat niet.
janc
We hebben hier een stoll
Is 13 jaar bevalt nog steeds best
Het is wel de brede voorlader
Tegenwoordig past hij bij 2 van onze trekkers.

Alle dagen wordt er mee gevoerd
Hier ook jaren mee stro opgehaald
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden voorlader , trekker , smeren , merk en Trima geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!