Perkins 4.203 Krukaskering poelie zijde vervangen

Ik wil de krukaskering van een Perkins 4.203 vervangen, ik meen dat deze ook in de MF 65 gebruikt is.
De moer van de krukas heb ik er af, maar kan de poelie er niet van afhalen.
Is hier speciaal gereedschap voor nodig?
Ik vrees dat ik met een poelie trekker de riemschijf beschadigd, zie foto zijaanzicht riemschijf.
Hoe zit de poelie op de as, rust de oliekering op de poelie, of op de krukas zelf?

Om de kering te vervangen, dien ik dan de aluminium plaat te demonteren of kan ik de kering aan de voorkant er uittrekken?
DB780

Bijlages

(klik om te vergroten)

Voor aanzicht poelie na verwijderen moer

(klik om te vergroten)

Zij aanzicht poelie met aluminium deksel.

(klik om te vergroten)

Foto Perkins 4.203

Reacties

DB780
Bouwjaar motor 1987
Arie_MF
@DB780 hier zojuist bij een 65 de krukas keerring vervangen, was een andere poelie en ander distributie deksel. Maar zit dan ook 20 jaar verschil tussen. Hier zat de poelie "los" op de as, borging met spie en de centrale bout, kon hem met geringe inspanning eraf schuiven. De keerring rust op de poelie, bij de 65 zat de keerring in een los huisje met o-ring, wat ideaal was. Huisje los van het distributie deksel met 4 boutjes en keerring kon op de werkbank vervangen worden.
+1
DB780
@Arie_MF Dank voor je reactie.
Inmiddels heb ik op youtube een video gevonden die jouw verhaal beschrijft.


Echter zoals je aan geeft, zit er 20 jaar tussen jouw en mijn motor. Ik heb begrepen dat Perkins bij een zelfde motor type nog wel eens wijzigingen door voer. Van uit mijn geheugen, de machine staat niet aan huis, heb is deze apparte seal behuizing niet. Ik blijf zoeken naar een antwoord.
KMMF
@DB780 Als ik de foto's juist bekijk zie ik dat de verstuivers niet loodrecht maar schuin gemonteerd staan. Dan is het volgens mij een AD4.203
Volgens mij zit de poelie er recht op, voorzichtig met een hamer op het ronde gedeelte achter de v-snaar groef tikken en tegelijk trekken.

(klik om te vergroten)

Misschien kun je hier iets mee

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

KMMF
Zie afbeelding

(klik om te vergroten)

Dit is een afbeelding van de laatste uitvoering
verwijderd
KMMF
@Benze Als er een gewone keerring in zit, hoeft het distributiedeksel er niet af.
FordWindsor
@KMMF klopt, de keering kan buitenaf gedemonteerd worden. Poulie eraf trekken en een nieuwe monteren.
Effe opletten op de diepte, Perkins heeft hier verschillende maten voor i.v.m. slijtage.
Dus even goed kijken op de poulie kijken waar hij gelopen heeft. Diepte meten in het distributiedeksel en kijken wat nu de nieuwe positie wordt. Anders bestaat de kans dat hij weer lekt.
DB780
Geweldig, wat een reacties. Ik ga er mee aan de slag. Dank voor jullie inbreng.
DB780
Nog even een vraagje, bij wie kan ik deze onderdelen het beste bestellen? Wie heeft grote kennis van Perkins motoren?
FordWindsor
@DB780 die keering kan je overal bestellen. Is geen specifiek onderdeel. Revisiebedrijf, Kramp/Indy en Histoparts, ik zou deze laatste proberen. Maar de Koninklijke Van Twist kan ook, de Perkins inporteur.
KMMF
@FordWindsor vaak is de krukaskeerring 2415344 met groefjes voor de draairichting.
DB780
Dank voor de reacties
FordWindsor
@KMMF dat klopt, ik bedoel dan ook natuurlijk de krukaskeering. Volgens mij ging deze topic daar ook ook over.
Deze keeringen zijn inderdaad afwijkend i.v.m. de toepassing, denk aan temperatuur en draairichting o.a.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , speciaal , zijaanzicht , gereedschap , afhalen , kering , vervangen , poelie , perkins en demonteren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!