€Als we niets doen, dreigt er een koude sanering en generieke korting’



Quote:
De melkveesector lanceert een plan om fosfaatoverschotten te verminderen en een generieke korting te voorkomen. Het omvat vrijwillige opkoop van fosfaatrechten, premies voor afgevoerde koeien en compensatie voor vaste kosten.

 ‘Als we niets doen, dreigt er een koude sanering en generieke korting’ (melkvee.nl)

De melkveesector lanceert een plan om fosfaatoverschotten te verminderen en een generieke korting te voorkomen. Het omvat vrijwillige opkoop van fosfaatrechten, premies voor afgevoerde koeien en compensatie voor vaste kosten.

arjank110
Kies voor grondgebonden! Landbouwgrond te koop of te huur. Dagelijks nieuw aanbod met diverse percelen. Landbouwgrond.nu
Advertentie

Reacties

arjank110
Ik kan het niet helemaal lezen, maar het fosfaatreductieplan 2.0 lijkt er toch te komen.
Vdejong
Quote:
melkveesector lanceert een plan
is LTO?
Johannushoeve cv
@Vdejong als alle lto leden het oplossing is het probleem opgelost.
Vdejong
Quote Reactie van @Johannushoeve cv:
als alle lto leden het oplossing vinden, is het probleem opgelost.
Want alle boeren zijn LTO lid?
Leo,s vriend
@Vdejong het zogenoemde G7-overleg. Hierin zijn de gezamenlijke melkveehouderijpartijen vertegenwoordigd: het NAJK, LTO Melkveehouderij, NMV, Agractie, DDB, de Natuurweide, Netwerk Grondig en de NZO.
+1
cornelissen
Ik kan het ook niet lezen ,maar zal mij er toch met hand en tand tegen verzetten. Zeer slechte herinneringen aan het vorige fosfaatreductrieplan en die frustratie is zeker niet weg.
Maar zal natuurlijk fatsoenlijkshalve het plan eerst moeten zien , als het er zo ie zo al komt. Want ik hoor veel weerstand bij de laatste vergadering van de nmv ,waar ik was. Nu waren de nmv leden ook in meerderheid tegen het vorige reductieplan ,maar dat is toen maar wettelijk doorgedrukt.
OaleVeld
@cornelissen Wat zie jij als realistisch plan voor de sector? ( derogatie terugkrijgen valt onder niet realistisch)
cornelissen
@OaleVeld Gewoon niets werd over gesproken op de nmv vergadering . En nu kom ik uit zuid -oost friesland en daar is men soms wel makkelijk met koeien opruimen. Als mest ontvangen meer oplevert, als melken of jongvee/ mestvee houden dan is de keuze voor sommigen niet zo moeilijk. Heb hier ook nog , die jongvee opfokken voor de export, nou dat is nu met blauwtong financieel ook zeer teleurstellend.
En wat zeg je van wat @John Spithoven wil en misschien ook wel verwacht.
Erco
@cornelissen er is meer dan genoeg vraag naar jongvee in het binnenland. Waarom dan de focus nog op export?
+2
Noorderling
Quote Reactie van @OaleVeld:
Wat zie jij als realistisch plan voor de sector?

wie is de sector?
Ik ben de sector niet. Individuen maken keuzes welke gevolgen hebben voor de markt.
+25
John Spithoven
Er komt geen koeien knuppel premie...de rijke suiker oom levert geen financiering, gelukkig.

Oplossing is simpel, de minister gaat gewoon eind eerste kwartaal de excretie aanpassen, geen gesodemieter!
Gewoon leveren op basis an wetenschappelijk voortschrijdend inzicht punt!
+5
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @John Spithoven:
wetenschappelijk voortschrijdend inzicht

De mestwet is niet gebaseerd op wetenschap, dus kan er ook geen wetenschappelijk voortschrijdend inzicht zijn. De enige oplossing is: alle flauwekulberekeningen van tafel en opnieuw beginnen op basis van rekenkundige feiten.
+2
Twentsch Land
@John Spithoven

Help je het hopen maar maak je niet te blij met een misschien wel een dood vogeltje.
+1
John Spithoven
@Twentsch Land nee
Als de minister niet wil financieren, wie gaat er dan dat half miljard op tafel leggen?

En ter illustratie de screenshot

(klik om te vergroten)

Twentsch Land
@John Spithoven

Ze zal helpen betalen maar overheid is duidelijk dat er een taak bij zuivel, veevoeder en aanverwante bedrijven ligt.
+3
Haijtink
@John Spithoven Is er ook zo'n tabel voor stikstof, fosfaat is voor velen niet meer de knellende factor.
+2
John Spithoven
@Haijtink Het sectorplan gaat niet over de mestmarkt, het gaat over het voorkomen van een generieke korting fosfaatrechten.
Voor oplossen mestmarkt zijn er veel ingrijpender maatregelen nodig op stikstof.

En voor de meeste zal in het opbrengend vermogen van de grond fosfaat de grootste kopzorg worden.....
demelkboer
@John Spithoven bij bijstellen fosfaatexcretie is het weg vallen van derogatie niet op gelost. Tis dus korting of koude sanering
John Spithoven
@demelkboer zie reactie hierboven
demelkboer
@John Spithoven eerste deel ik, zijn we snel over eens.

Tweede niet, opbrengen vermogen gaat nietvde grootste kopzorg worden
John Spithoven
@demelkboer max 60 kg fosfaat bemesten? Dat gaat problemen geven.
Kunstmest fosfaat is tot nu toe uitgesloten voor derogatie bedrijven.
ted9
@John Spithoven Lto wil dit melkfabriek en voer coöperatie laten doen of beter gezegd de boer gaat dokken.
mlkvhoudr
@John Spithoven je hebt een afstandsbediening van mevrouw wiersma, of is dit jouw gewenste of verwachte scenario?
+2
John Spithoven
@mlkvhoudr Er ligt sinds 2019 al een aanpassing excretie op de hoek van het bureau van achtereenvolgens Schouten Staghouwer Adema en Wiersma....

In de loop der tijd diverse keren aangepast in voordeel sector.

Er is geen wil!
bio boer
@John Spithoven die willen ze niet aanpassen om je dan met zelfde hoeveelheid fosfaatrechten meer koeien kunt houden dan moeten ze eerst korten op rechten dan excretie

Maar voor mestproductie voor vast stellen van landelijke productie gebruiken ze niet tabel 6
+1
BertK
@bio boer Excretie van fosfaat is wat anders dan fosfaatrechten. Stront produceren is wat anders dan koeien houden. Stront is gekoppeld aan bemestingsnormen en fosfaatplafonds.
Kilo's fosfaatrechten zeggen hoeveel koeien met een bepaalde melkproduktie je mag houden.

Bij LNV produceren ze wel stront maar houden geen melkvee, maar dat is weer wat anders. Er schijnen daar trouwens wel dingen te veranderen.
bio boer
@BertK aan de hand van tabel 6 en 4 voor jongvee bepalen we toch hoe veel fosfaat er wordt geproduceerd? Als ze die excretie veranderen kun je meer mest produceren met de hoeveelheid fosfaat rechten

Cbs rekent niet met de excretie tabel maar met soort van bex daarom is er ook veel variatie per jaar om dat ruwvoer niet elkjaar zelfde gehalten hebben aan fosfor
bio boer
@bio boer verlaag je fosfaat excretie in tabel 6 dan kan je meer melken met je zelfde fosfaat rechten moet juist minder worden
+2
Noorderling
Quote Reactie van @bio boer:
verlaag je fosfaat excretie in tabel 6 dan kan je meer melken met je zelfde fosfaat rechten moet juist minder worden

Dan liever tabel 6 aanpassen en naar rato korting dan zo de kluit belazeren en werkelijkheden telkens verder uitelkaar komen te liggen. Want wat we bemesten is komt ook telkens verder bij de realiteit vandaan te liggen.
Met 170kg krijg je de bemestingruimte maar half vol met volledig grasland.
+3
KOC1981
@Noorderling dat was ook mijn gedachte. Fosfaatrechten zijn bij de invoering rechtstreeks gekoppeld aan de mestproductie. Kan een minister dit niet uit elkaar trekken? Dus voor het mestbeleid actualiseren we de normen. Voor de Fosfaatrechten blijft alles zoals het was. Moeilijker is het toch niet.
Noorderling
@KOC1981
Fosfaatarm voeren verplicht in brokjes, nu vastlopen op N.
Zijn mooi bij de bok gedaan, geld verdampt en niks opgeschoten.
bio boer
@Noorderling fosfaat arm voeren doe je voor het collectief zo we gezamenlijk onder het plafond blijven en minder generiek gekort worden dus jij zelf hebt er ook baat bij
bio boer
@KOC1981 dat is idd ook iets wat ik dacht wordt wel hele grote warboel aan normen en tabbellen 🙈
bio boer
@BertK dit was cdm advies voor nieuwe fosfaat forfaitaire tabel

Je kan altijd nog bexen maar je bexvoordeel mag je niet verzilveren met fosfaatrechten te besparen

(klik om te vergroten)

bio boer
@bio boer bij 10.000 kg melk schilt 5 kg per koe dus heb je 10% minder fosfaat rechten nodig dat is nog al wat
Kun je van 100 naar 110 koeien met zelfde fosfaat rechten
+1
klant
@bio boer wat maak jij je nou druk om fosfaatrechten kosten vorig jaar een euro of 50 koop je toch een mooi zooitje aftikken en klaar.
bio boer
@klant wat denk je als iedereen gekort is 300 euro per kg 😁 nu al kopen voor het geval dat kan ik ook net zo goed naar het casino

Met de nieuwe excretie heb je juist minder rechten nodig per koe
hans-hans
Zou mooi zijn als zulke artikelen openbaar gedeeld worden want het is voor iedereen belangrijk
Wanneer komt zo’n regeling er ? Of je voor of tegen bent is natuurlijk afhankelijk van de inhoud van de voorwaarden
+3
Cowboy3
De melkveesector komt zelf met een plan dat een generieke korting moet voorkomen. Een vrijwillige opkoop van fosfaatrechten, een premie voor afvoer van koeien en een tegemoetkoming in de vaste kosten voor melkveehouders moeten een generieke korting van fosfaatrechten afwenden. NAJK-bestuurder Ruben Klein Teeselink licht het plan toe.
De Nederlandse melkveestapel produceert te veel mest. In 2024 wordt naar verwachting het fosfaatplafond, dat op 73,6 miljoen kilogram staat, met 3,7 miljoen kilogram overschreden. Volgend jaar, wanneer het fosfaatplafond voor de melkveehouderij wordt verlaagd naar 71,8 miljoen kilogram fosfaat, zal het fosfaatoverschot toenemen tot 5,5 miljoen kilogram. Als de sector er niet in slaagt de fosfaatexcretie omlaag te brengen, dreigt de overheid met een generieke korting.

Aan de andere kant wordt de derogatie verder afgebouwd, waardoor er steeds minder rundveedrijfmest uitgereden kan worden. Dat betekent dat de prijs voor mestafzet verder zal stijgen. „Dit jaar betalen sommige melkveehouders al prijzen van 37 tot 38 euro per kubieke meter. De prijzen zijn de afgelopen twee jaar verdubbeld”, vertelt Klein Teeselink. „Dat zijn extreem hoge prijzen, en de verwachting is dat deze nog verder zullen stijgen. De tijd dringt om tot een oplossing te komen, aangezien het mestoverschot in 2026 naar verwachting 78 miljoen kilogram stikstof uit dierlijke mest zal bedragen. Dat komt neer op ruim 19 miljoen kubieke meter mest. Doen we niets, dan dreigt er door dit enorme mestoverschot een koude sanering, want als eerste zal het niet lukken om alle mest af te voeren. Daarnaast wordt mest afvoeren knetterduur. Lang niet alle melkveehouders zijn zich daarvan bewust.”

De melkveehouder uit Holten (OV) pleit daarom voor snelle actie om de melkveehouders te beschermen en de toekomst van de sector veilig te stellen.

Plan van aanpak
Klein Teeselink zit namens het NAJK in het zogenoemde G7-overleg. Hierin zijn de gezamenlijke melkveehouderijpartijen vertegenwoordigd: het NAJK, LTO Melkveehouderij, NMV, Agractie, DDB, de Natuurweide, Netwerk Grondig en de NZO. De partijen hebben oplossingen bedacht die de druk op de mestmarkt moeten wegnemen (zie kader onder). De NAJK-bestuurder is kartrekker van de partiële vrijwillige reductieregeling. Deze regeling richt zich op het verminderen van de mestproductie door middel van het opkopen van fosfaatrechten, het bieden van premies per koe en een tegemoetkoming in de vaste kosten. Het doel is zowel de mestplaatsingsproblemen op korte termijn als de verlaging van de mestproductieplafonds op lange termijn aan te pakken.

Hoe zit het plan precies in elkaar?
„Het plan is op vrijwillige basis en bestaat uit drie onderdelen: de opkoop van fosfaatrechten, een premie voor de afvoer van koeien en een tegemoetkoming in de vaste kosten.

De overheid koopt fosfaatrechten permanent op en schrapt ze, waardoor er minder fosfaatrechten in de markt beschikbaar zijn. Veehouders kunnen tussen de 10 en 20 procent (of meer) van hun fosfaatrechten laten afkopen. De overheid betaalt een marktprijs voor de fosfaatrechten met een verhoging van de afroming. Deelname aan deze opkoop is tijdelijk. Veehouders kunnen na afloop van de regeling weer fosfaatrechten bijkopen als ze dat willen. We willen dat de latente ruimte binnen de vergunning, die ontstaat door de opgekochte fosfaatrechten, onaangetast blijft. Bedrijven die meedoen aan deze regeling zijn beschermd tegen een eventuele generieke korting. Mocht de reductie uiteindelijk onvoldoende zijn en er toch een generieke korting komen, dan mag het deze bedrijven niet raken, omdat zij in principe al een bijdrage hebben geleverd.

Verder willen we dat bestaande bedrijven die in de knel zitten door de mestproblematiek ook in aanmerking komen voor de opkoop. De regeling duurt voorlopig drie jaar om de acute mestcrisis te bezweren. Ingrijpen is noodzakelijk om de opstapelende problemen rond de mestproblematiek aan te pakken. Als we niet ingrijpen, zullen de mestprijzen blijven stijgen, omdat melkveehouders hun mest niet kwijt kunnen. Boeren komen in de knel. Zeker jonge boeren met hoge financieringen zijn extra kwetsbaar door de stijgende mestprijzen en beperkte afzetmogelijkheden. Zonder hulp dreigen zij in financiële problemen te komen, wat kan leiden tot gedwongen bedrijfsbeëindiging.”

Jullie pleiten daarnaast voor een premie per koe. Wat houdt deze premie in?
„Veehouders ontvangen een premie per koe die ze afvoeren als ze deelnemen aan de regeling. De premie wordt betaald door de overheid en bedraagt duizenden euro’s per koe. Deze tegemoetkoming is bedoeld om de regeling aantrekkelijker te maken voor veehouders en hen te compenseren voor het verlies van inkomsten door het verminderen van hun veestapel. De onderbouwing van deze premie is belangrijk vanwege staatssteunkaders. Wij als melkveesector benadrukken dat veehouders die meedoen aan de regeling bijdragen aan het behalen van landelijke doelen op het gebied van milieu en klimaat, zoals het verminderen van de uitstoot van stikstof.”

Op welke wijze draagt de tegemoetkoming in de vaste kosten bij aan de reductieregeling?
„Veehouders ontvangen een tegemoetkoming in de vaste kosten als ze deelnemen aan zowel de opkoopregeling van fosfaatrechten als de premie per koe. De precieze invulling van deze tegemoetkoming staat nog niet vast. Het kan gaan om een langjarige vergoeding, een eenmalige uitkering of een herfinanciering van leningen met een lage rente. Deze tegemoetkoming is bedoeld om veehouders te compenseren voor het verlies van inkomsten door het verminderen van hun veestapel en hen te helpen hun bedrijf te herstructureren.”

Wie draait er op voor de kosten van het plan?
„De financiering is nog onderwerp van discussie en staat nog niet vast. Wij streven naar een financiering door de overheid en de melkveeketen. Dat is essentieel voor het aantrekkelijk maken van het plan. De overheid heeft ook baat bij de regeling, omdat deze helpt om de doelen van het regeerakkoord te behalen en een generieke korting te voorkomen. Als de overheid niet bereid is de volledige kosten te dragen, kijken we naar een bijdrage vanuit de keten. Verschillende organisaties, zoals banken, zuivelverwerkers en mogelijk veevoerbedrijven, zien de ernst van de mestproblematiek in en zouden bereid kunnen zijn financieel bij te dragen. Zeggen zowel de overheid als het bedrijfsleven ‘nee’ tegen ons plan, dan zijn zij verantwoordelijk voor de puinhoop die ontstaat. Wij, melkveehouders, hebben ons best dan gedaan, maar we komen alleen niet verder. Een bijdrage van de melkveehouders zelf, bijvoorbeeld via een heffing per liter melk, overwegen we niet. Ik ben daar absoluut geen fan van, en onder melkveehouders is hier ook geen draagvlak voor.”

Waarom pleiten jullie voor een termijn van drie jaar?
„Hiermee hopen we de acute mestcrisis aan te pakken. Daarnaast is er ook politieke motivatie voor deze termijn. Er zijn ontwikkelingen die mogelijk voor meer ruimte in de mestmarkt kunnen zorgen, zoals de herziening van de nitraatrichtlijn, de herziening van de excretienormen en de mogelijke komst van een nieuwe gewasderogatie in 2028. De G7 wil met deze tijdelijke regeling de huidige minister helpen om de doelen uit het regeerakkoord te halen, namelijk het voorkomen van een generieke korting. We hebben te maken met tijdsdruk. De tijd dringt om de mestproblematiek aan te pakken. Het mestoverschot zal naar verwachting in 2026 enorm zijn. De regeling moet dus snel effect hebben. De keuze voor een termijn van drie jaar is een compromis tussen de noodzaak om snel in te grijpen en de hoop dat de situatie op de langere termijn verbetert.”

Is er politiek draagvlak voor het plan?
„Er is een motie in de Tweede Kamer aangenomen die deze regeling ondersteunt. We zijn daarnaast volop in gesprek met ambtenaren van het ministerie van LVVN, en de minister is ook op de hoogte van onze plannen. We hopen hen ervan te overtuigen dat we een gedegen plan in handen hebben dat voldoet aan de landelijke doelen en in overeenstemming is met de afspraken met ‘Brussel’.”

Wanneer moet de regeling ingaan?
„We willen dat het plan uiterlijk begin maart 2025 operationeel is. Dit heeft te maken met de start van het nieuwe mestseizoen. Melkveehouders moeten vóór de start van het mestseizoen weten waar ze aan toe zijn en of ze kunnen deelnemen aan de regeling.”
cjw73
@Cowboy3 stukje prediken voor eigen kerk heeft het, het meeste van.
Cowboy3
@cjw73 Deze staat er in een blokje onder.

Hoe wil de melkveesector de mestcrisis oplossen?
Om de problemen het hoofd te bieden, hebben de gezamenlijk melkveehouderijpartijen vier oplossingsrichtingen bedacht. De eerste is de partiële vrijwillige reductieregeling. Deze regeling, getrokken door Ruben Klein Teeselink, richt zich op het verminderen van de mestproductie door middel van het opkopen van fosfaatrechten, het bieden van premies per koe en een tegemoetkoming in de vaste kosten. De tweede oplossingsrichting is verminderen van fosfaat en stikstof in de mest door aanpassingen in het voer, het voerspoor. Erwin Wunnekink, voorzitter LTO Melkveehouderij is hiervan de kartrekker. Voorzitter Harmen Endendijk van de NMV maakt zich sterk voor het derde punt, de correctie van de gasvormige verliezen. De vierde oplossingsrichting is een overgangsderogatie voor niet-nutrientenverontreinigde gebieden. Dit dossier wordt getrokken door Erik Luiten namens Agractie.
+14
John Spithoven
. Zeggen zowel de overheid als het bedrijfsleven ‘nee’ tegen ons plan, dan zijn zij verantwoordelijk voor de puinhoop die ontstaat

En het is meer dan schandalig dat NAJK veevoer , zuivel en banken verantwoordelijk houden voor een eventuele puinhoop die ontstaat als ze niet schuiven met geld....

Is deze "snotaap" (sorry) wel helemaal op de hoogte hoe deze chaos is ontstaan?
+4
John Spithoven
@John Spithoven En een plan waarbij de grondgebonden boer kan lappen om de intensieve jongens te behoeden voor een korting fosfaatrechten.....

Hoeveel verdeeldheid wil je hebben?
+2
mlkvhoudr
@John Spithoven dit deel van t plan slaat inderdaad weer helemaal nergens op
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
slaat inderdaad weer helemaal nergens op

slaat er nog wel iets ergens op qua dat hele mest- en stikstofgebeuren?
+1
mlkvhoudr
@cs-agrar van de week komt adviseur weer aanwaaien en in alle eerlijkheid drijf ik daar steeds meer op in die als maar uitdijende chaos in regelgeving
+2
hans-hans
@mlkvhoudr klopt ik vind het ook een chaos, (als boer)
Je krijgt er hoofdpijn van als je te lang alles volgt (debatten tweekamer)
En ook het nieuws
+2
robbies
@mlkvhoudr ik blijf het toch bijzonder vinden dat er op inhoud genoeg op te merken valt over het gevoerde beleid, en dat er dan plots weer iemand over grondgebondenheid begint. Er wordt genoeg aangedragen vwb excreties gelijktrekken, stikstofverliezen en het stikstofgat om grondgebonden er niet bij de haren bij te hoeven slepen. Want als jij, maar ook John en JC telkens over GGB beginnen wordt die broodnodige eensgezindheid weer wat vooruitgetrapt, omdat je daarmee een groep boeren voor de trein mietert
+5
mlkvhoudr
@robbies in welke mate heeft deze groep zichzelf voor de trein gegooid, ik weet dat er jaren lang alleen door adviseurs geadviseerd is : intensiveren is de snelste weg naar een beter resultaat, en dat was ook zo, veel melk per hectare leverde meer euros op de bank op, dat voordeel is dus ook genoten, waarom dan weer iedereen erbij betrekken die dat voordeel niet genoten heeft?
robbies
@mlkvhoudr van waar de aanname dat een intensieve veehouder per definitie een gevolg is van "verkeerd" gekozen bedrijfsontwikkeling?
Realisme
@robbies die aanname staat er niet.

Een ondernemer is zelf verantwoordelijk voor zijn strategie en de gevolgen daarvan ook als overheidsbeleid daar invloed op heeft. Als ondernemer daar problemen mee heeft moet die bij de overheid zijn en niet bij zijn collega’s. Indien intensiveren de heilige graal word gaan deze boeren dan helpen mee betalen aan rente en aflossing voor diegene die geextensiveerd zijn?
+1
robbies
@Realisme
Quote:
de gevolgen daarvan ook als overheidsbeleid daar invloed op heeft

Hier zit de crux. Het overheidsbeleid heeft geen invloed, het is iets wat we hier verzinnen en wat de groene partijen graag willen. Maar tot vandaag heeft de overheid - op wet grondgebonden groei na - intensieve bedrijven niks in de weg gelegd.

En nu ligt er een voorstel van de G7 waarin ik geen nadeel kan ontdekken voor GGB-bedrijven, en zelfs hier komen we in een discussie over GGB terecht. Dat verbaast me
+1
Realisme
@robbies gaat er om dat er perse een sectorplan moet komen om maar weer een aantal van onze collega’s te redden. Zijdelings is grondgebondenheid daarbij betrokken omdat ik denk dat die bedrijven een koude sanering beter door zouden komen maar nu wel indirect mogen gaan dokken voor weer een sectorplan waar andere mee gered moeten worden.
robbies
@Realisme
Quote:
indirect mogen gaan dokken voor weer een sectorplan waar andere mee gered moeten worden.

Hoe dan?
+1
pieta
@Realisme Zijn we collega's aan het redden in het algemeen of de toekomst van de sector? Ik kan me voorstellen dat relatief veel jonge ondernemers dit niet bol kunnen werken. Ik vind het idee van een eigen plan als sector niet slecht. Hoe het betaald gaat worden is natuurlijk wel een dingetje.
bio boer
@pieta ik weet nog niks van hoe of wat
Vraag mij af of ik ook moet leveren als veehouder die nooit derogatie heeft gehad en in bio mest markt zit waar vraag zit en zelf minder dan 170 kg per ha produceert zomaar wat argumenten waar bij ik bedenk van zou het reëel zijn om mij hier ook bij te betrekken 🤔

Ik vind spijtig einde derogatie en onterecht of ik mijn eigen bedrijf daar voor op wil laten draaien dat denk ik niet wachten het af
+2
cjw73
@pieta hoe het betaald gaat worden?? Niet dus, want er staat steeds in, overheid moet dit betalen, overheid moet dat betalen, maar die is door alle geld heen en betaald niks.
ted9
@cjw73 Dit is niet waar er is geld zat.

bnr.nl/nieuws/economie/…
+1
cjw73
@ted9 vertekend beeld, komt mede door de hoge inflatie hier in Nederland. We kunnen de zorgkosten en vele andere dingen amper betalen, en dan denk jij dat er geld zat is om boertjes uit te kopen.
+1
ted9
@cjw73 Ik zou het verhaal in de link nog eens lezen als ik jouw was.
cjw73
@ted9 had het al gelezen, maar denk mast niet dat onze economie top draait, wij hobbelen achter Duitsland aan, en daar is het kut, dus dat komt hier ook wel. Ze kunnen het op dit moment nog steeds bij de werkende Nederlanders weg plukken, maar dat houdt op.
Realisme
@cjw73 precies, onze economie draait steeds meer inlands
arie.j
Quote Reactie van @Realisme:
@cjw73 precies, onze economie draait steeds meer inland

Enkel gevoel? Of heb je ook een paar cijfers?
Iets minder vraag naar arbeid dan de afgelopen paar jaar zou erg gezond zijn
Banken denken anders dan jij
abnamro.com/research/nl/…
in duitsland gaat het minder
nu.nl/economie/6331642/…
Realisme
@arie.j staat in je link ook door ABN genoemd dat BBP groei vooral komt door de overheid en binnenlandse groei. Is niet houdbaar als dat lang doorzet. Die laatste zin is een conclusie van mij.
weurding
hans-hans
@cjw73 als er niks gebeurd ,dan gaat het op de kop verkeerd , dus ze moeten wel wat
er komt vanuit de hoek links rare geluiden
waar fdf bang voor is in de laatste vlog en ook stikstofclaim houd avonden om er voor te waarschuwen

als hun niks doen valt het kabinet denk ik , gewoon einde oefening
mest crises moet opgelost worden en stikstof crises ook
hoe dat moeten ze gewoon onderling regelen VVD BBB NSC PVV en als het wat geld kost is helemaal niet erg
woning crises moet ook worden opgelost ,en dat heeft ook weer met stikstof te maken dus
het moet en anders gaat het alleen maar in een sneltreinvaart verkeerd en dat pikt links niet en heel veel burgers niet
cjw73
@hans-hans het kabinet haalt de zomer toch niet. Moeilijke pieter begint wel weer op te spelen. Die moet eerst geloosd worden. En dan geert for president!!
+1
demelkboer
@cjw73 volgende verkiezingen komt er een cordon sanitair rond de pvv.
cjw73
@demelkboer dat zal, maar de bevolking bepaald en hij krijgt nog veel meer stemmen.
labella
@ted9Duimpje was niet bedoeld. Dit is nepnieuws, het staatsschuld is hoger dan ooit!!!
ted9
@labella Die horrorwinter die jij voorspeld is nep nieuws
labella
@ted9 Ik zou de schaatsen maar vast opzoeken en naar Gulpen vertrekken
labella
@ted9 en de ski's, lekker langlaufen in Limburg!

(klik om te vergroten)

pieta
@cjw73 Dat gaat meer over prioriteit.
Noorderling
Quote Reactie van @pieta:
Ik kan me voorstellen dat relatief veel jonge ondernemers dit niet bol kunnen werken

Wie nu boer willen worden passen zich wel aan, anders waren ze er niet aan begonnen of al wel afgehaakt rond 2015-2018.
Ik hoor er nog weinig over klagen en de meesten zijn hun mest allemaal kwijt geworden voor een dit jaar redelijk bedrag. Liever niet natuurlijk en passen doet het alles behalve, maar het is niet het breekpunt.

Weet nu niet of daar zowel financieel als mentaal het grootste probleem zit. Als een van beide beperkend is houdt het op, of dan jonge boeren de slachtofferrol in praten en dat als breekijzer gebruiken voor onderhandelingen weet ik niet of dat iedereen helpt.
hans-hans
@Noorderling plafon is gewoon heel fors verlaagd , en wie heeft dat gedaan ? en wie moet daarvoor de rekening betalen ?
nou dan denk ik met onderhandelen kom je altijd het gunstigste uit
gewoon 7000euro per koe bieden verdeeld over 5 jaar of zo en dan kost het haast niks
heel veel belasting geld gaat terug naar de staatskas en leningen kunnen er ook van betaald worden (gedeeltelijk)
stel 150.000 koeien minder x 7000 euro = ongeveer 1 miljard
dan ben je er al ,
en het is best triest dat die plafons verlaagt zijn en derogatie weg is door....... vul maar in
en om daar gewoon fatsoenlijk uit te komen lijkt mij niet meer dan normaal en om er uit te komen kun je natuurlijk ook helemaal de route van John doen is misschien nog veel beter
ik ben daar ook voor ,

niks doen en de boel vast laten lopen is gewoon vreemd
Noorderling
@hans-hans de rekensom maken voor welk geld je een koe weg doet is wel te maken.
Maar wie gaat het betalen?
De minister wil niet, individuele boer helemaal niet.
Het zou mij verbazen wanneer frieslandcampina er weer in stapt en zijn handen brandt aan politieke thema's.
Wie gaat het dan wel doen? Een paar boeren die lid zijn van Agrifirm?

Ik denk dat het stille hoop is, bereidheid om wat te leveren is er simpelweg niet door oud zeer.
Krimp zijn vast een aantal voor te porren, daar tegenover staan ook wel weer die door lokale ruimte nog groeien.

Stikstof is hier ook beperkend, kan met nieuwe excretietabel een hand vol koeien meer melken, ondanks dat de mest relatief duur is is dat ook nog renderend. Met mij vast nog velen, om dan van groei naar consolidatie naar krimp te gaan is nogal wat. Nu kun je dat vast afkopen, maar wat koop je af?
Daarvoor is al fosfaatrechten, mestplaatsing, vergunning. Moet daar nog een post bij?
Ik denk dat de meesten er voor bedanken.
hans-hans
@Noorderling die plafon verlaging ligt er , dus ik hoop dat de overheid wel geld ervoor over heeft
cda wou al 5 miljard extra vragen
het is wel gissen wat ze willen in Den Haag , ik dacht dat er in het stuk stond dat ze WEL willen betalen
hans-hans
@hans-hans dit stukje : De overheid koopt fosfaatrechten permanent op en schrapt ze, waardoor er minder fosfaatrechten in de markt beschikbaar zijn. Veehouders kunnen tussen de 10 en 20 procent (of meer) van hun fosfaatrechten laten afkopen. De overheid betaalt een marktprijs voor de fosfaatrechten met een verhoging van de afroming. Deelname aan deze opkoop is tijdelijk. Veehouders kunnen na afloop van de regeling weer fosfaatrechten bijkopen als ze dat willen. We willen dat de latente ruimte binnen de vergunning, die ontstaat door de opgekochte fosfaatrechten, onaangetast blijft. Bedrijven die meedoen aan deze regeling zijn beschermd tegen een eventuele generieke korting. Mocht de reductie uiteindelijk onvoldoende zijn en er toch een generieke korting komen, dan mag het deze bedrijven niet raken, omdat zij in principe al een bijdrage hebben geleverd.
JohnDeere7serie
@hans-hans
Quote:
Mocht de reductie uiteindelijk onvoldoende zijn en er toch een generieke korting komen, dan mag het deze bedrijven niet raken,

Niet grondgebonden boeren die bijvoorbeeld de helft kunnen plaatsen doen mee voor 10%. Grondgebonden boeren kunnen geen p korting krijgen. Deze regeling blokkeert de minister in het uitvoeren van de wet.
hans-hans
@JohnDeere7serie ik kopieerde een tekst van hierboven geplaatste stukje van artikel
Wat jij schrijft is tegenstrijdig met het debat over mest met Femke
Er zijn veel die vinden dat dat zo hoort (zoals jij schrijft)
Maar in het debat zei Femke ontraden
En heeft grondgebonden het niet gehaald
Of het klopt of niet klopt met de wet is natuurlijk een ander verhaal
John zegt dat het niet mag (grondgebonden korten ) dus het is tegenstrijdig
Wat gebeurt is voor mij nog onduidelijk we kunnen er wel een weddenschap over maken
Ik denk dat als ze geen goede deal maken met veehouders dat het gewoon finaal ontploft het kabinet
Het is ontzettend gevoelig allemaal
Pas melders
Plafon verlaging
Derogatie wat Vast lijkt te lopen
Enzovoort
En om eerlijk te zijn kan de sector alleen nog ze uit de brand helpen
Anders is het , het wilde westen 2.0 nieuwe stijl
hans-hans
@hans-hans BBB heeft torenhoge verwachtingen gegeven voor de verkiezingen
We weten het allemaal als er nu straks allemaal vast loopt dan is er ook een heel groot verdriet
Want de agrarische sector heeft ze er gekregen (in de tweede kamer en eerste kamer en waterschap) zonder was het gewoon nooit gelukt (denk ik)
We wachten het maar af
cornelissen
Quote Reactie van @hans-hans:
John zegt dat het niet mag (grondgebonden korten )

Hoor ik ook van Netwerk grondig . Zo staat het in de wet, dus eventuele kortingen komen bij de niet grondgebonden ( melk) veehouders op basis, zoals het in de wet staat ( dus op basis van fosfaat)
Daarom zijn de grootste plannenmakers ( fosfaatreductieplan 2.0 ) waarschijnlijk ook niet -grondgebonden ( melk)veehouders.
Nou ,het heeft mij op een smerige manier,inclusief lease ongeveer 400.000 euro gekost om de derogatie te redden ( heb er zelfs land voor verkocht) ,Ik doe niet meer mee ,op geen enkele manier en voor de derogatie gaat men maar naar K.Romijn ,want die wist het zo goed . Heeft zelfs een lintje gehad Misschien liegt hij nog wel wat bij elkaar, waar iemand in gelooft..
Jawis
@cornelissen niemand is in 2027 nog grondgebonden, enkele uizonderingen daargelaten. We gaan met zn allen betalen.
Rabobank word baas over wie door mag.....
+1
John Spithoven
@hans-hans In de
melkveehouderij is een generieke korting alleen van toepassing voor de niet-grondgebonden
bedrijven. Dit zijn bedrijven die, gelet op de fosfaatruimte, de op het bedrijf geproduceerde mest
niet volledig op het eigen land kunnen aanwenden en een deel moeten afvoeren.


rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/…

pagina 7

Voor de mensen die mij niet geloven
hans-hans
@John Spithoven oke
Volgens mij ligt de generieke korting dan ook op de schroothoop
Ze zitten dan allemaal dingen te zeggen wat helemaal niet kan
(De regering in debatten)
hans-hans
@hans-hans dit was uit het hoofdlijnen akkoord (BBB en VVD en NSC en PVV samen)

4. Een goede toekomst voor land- en tuinbouw en visserij, voor voedselzekerheid, voor natuur
Trots, lef en hoop en het kunnen verdienen van een goede boterham zijn de kern van het land- en tuinbouw-, visserij- en natuurbeleid. Onze boeren, tuinders en vissers moeten gekoesterd worden, omdat ze belangrijk zijn voor onze voedselvoorziening en het Nederlandse cultuurlandschap, en onlosmakelijk onderdeel zijn van onze Nederlandse cultuur. Daarbij wordt hoogwaardige landbouwgrond beschermd. Er wordt niet gestuurd op gedwongen krimp van de veestapel, maar op instandhouding van belangrijke natuur.
- Toekomstperspectief en extra aandacht voor jonge boeren, zodat zij bedrijven kunnen overnemen of starten.
- In Europa wordt met lef alles op alles gezet om Europese richtlijnen zo aan te passen dat ze werkbaar zijn en het verdienmodel ondersteunen. Er wordt ingezet op:
Pagina | 9
o Een nieuwe, regio-specifieke derogatie van de Nitraatrichtlijn (gebaseerd op gemeten waterkwaliteit zoals in andere landen).
o De derogatievrije zones (overgangsgebieden) rondom Natura-2000 gebieden worden beperkt tot alleen stikstofgevoelige natuurgebieden.
o De bufferstroken worden verkleind van 250 naar 100 meter.
o De maximale hoeveelheid stikstof uit dierlijke mest van 170 kg/ha wordt uit de
Nitraatrichtlijn geschrapt.
o Herijking van de Natura2000-gebieden, gericht op een hoofdstructuur van robuuste
natuurgebieden (geen ‘snippernatuur’).
- Geen nieuwe nationale koppen op Europees beleid, bestaande koppen worden zo maximaal
mogelijk geschrapt.
- We willen niet importeren wat we in Nederland niet mogen produceren.
- Bij het afsluiten van internationale handelsverdragen staat het gelijke speelveld voorop.
- Wet- en regelgeving worden aan de voorkant scherper juridisch getoetst om rechtszaken
achteraf te voorkomen.
Landbouw en tuinbouw
- Boeren en tuinders werken al eeuwen met de bodem, dieren, omgeving en natuur. Zij zijn de
professionals. De vakkennis van de boeren en tuinders staat daarom centraal: we gaan van
middel- naar doelsturing. De boer staat hierbij aan het roer.
- Daarvoor worden voor natuur, waterkwaliteit, klimaat en luchtverontreiniging waar mogelijk
bedrijfsspecifieke emissiedoelen geformuleerd. Er wordt zo snel mogelijk, juridisch houdbaar, een ‘afrekenbare stoffenbalans’ ontwikkeld zodat boeren weten waar ze aan toe zijn, zelf kunnen sturen op doelen en deze integraal gehaald worden. Om snelheid te maken wordt begonnen met onderdelen die snel uitvoerbaar zijn waarbij doelen, indien nodig, gebied- en bedrijfsspecifiek zijn.
- De mestcrisis krijgt urgente aandacht, opdat geen sprake is van een generieke korting.
- Volgens de Nitraatrichtlijn moeten lidstaten minimaal elke vier jaar de aanwijzing van
kwetsbare gebieden herzien. Nederland heeft het hele land als kwetsbaar bestempeld, dit kan dus worden herzien. Nederland gaat in Brussel aantonen dat bepaalde gebieden niet langer kwetsbaar zijn, dit kan per direct. In plaats van de aanwijzing van heel Nederland als kwetsbaar gebied komt dan een aanwijzing per gebied. Dit is belangrijk omdat de norm van 170 kilo stikstof per hectare uit dierlijke mest alleen geldt in kwetsbare gebieden. Dit resulteert per direct in meer plaatsingsruimte voor mest. De stikstof- en fosfaatnormen in oppervlaktewater worden in lijn gebracht met ons omringende landen: België en Duitsland. Hiermee brengen we het areaal nutriëntenverontreinigde gebieden terug.
- Alles wordt op alles gezet om de afbouw van de huidige derogatie terug te draaien en met de EU tot betere en wel werkbare normen en afspraken te komen. In de tussentijd wordt bezien welke noodmaatregelen er nodig zijn om de mestcrisis op te lossen.
- Samenwerking tussen akkerbouwers en veebedrijven wordt gestimuleerd. Verschillen in mestbeleid voor grasland en akkerland worden waar mogelijk opgeheven. Bijvoorbeeld: het uitrijden van vaste mest op bouwland met een staand gewas zoals wintertarwe in het voorjaar toestaan zonder inwerkplicht (dat de mest niet in de grond gewerkt hoeft te worden). Grasland heeft deze inwerkplicht niet. Gelijk beleid zou ook meer mesttoepassingsruimte betekenen.
Pagina | 10

- Er wordt niet gestuurd op gedwongen krimp van de veestapel en er komt geen gedwongen onteigening.
- Innovatie wordt breed opgevat, dus inclusief voer en management. Innovatie krijgt de ruimte die het verdient, procedures worden aangepast en innovatiemiddelen zo ingericht dat nieuwe vindingen snel juridisch houdbaar toegepast kunnen worden en doelen worden gehaald.
- Er komt een apart innovatieprogramma voor robotisering gericht op het besparen van arbeidskrachten.
- Maatregelen voor een goede boterham:
o Agrarisch natuurbeheer en ecosysteemdiensten worden beloond met langjarige
marktconforme financiële zekerheid.
o Nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld en de voedselketen, inclusief industrie en
banken, draagt bij aan het verdienmodel.
o De rode diesel komt terug voor boeren, tuinders en loonwerkers.
- Waar het gebruik van modellen onontkoombaar is, worden ze mede gebaseerd op meten en weten, en op basis van werkelijke waarnemingen in de praktijk. Het model Aerius calculator wordt ten behoeve van de vergunningverlening vervangen, zodra er een juridisch houdbaar alternatief is. Wij werken hier hard aan.
- Er komt, ook ten behoeve van de vergunningverlening, zo spoedig mogelijk een nieuw stelsel voor de beoordeling van emissiearme stallen en stalsystemen, zoveel mogelijk gebaseerd op bedrijfsmetingen.
- Er wordt geregeld overlegd met land- en tuinbouwbouworganisaties en de visserij, en het beleid wordt gebaseerd op wat in de praktijk werkt.
- Er wordt perspectief geboden, waarbij het verdienmodel verbetert en rekening wordt gehouden met het ‘trappetje van Remkes’ (innoveren, extensiveren, verplaatsen en stoppen). Een ruimhartige vrijwillige en langdurige stoppersregeling vindt fiscaal vriendelijk plaats.
- Eventuele uitkoop wordt gericht op verouderde bedrijven met de minst gunstige omstandigheden voor klimaat en/of milieu en dierenwelzijn. Boeren die gebruik maken van de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV en LBV+) krijgen uitstel van de sloopverplichting totdat de mestmarkt weer stabiel is.
- De rijksoverheid pakt de regie op de vergunningverlening voor mestverwerking. In samenwerking met provincies en gemeenten worden de problemen rond vergunningverlening voortvarend opgelost.
Dierwaardigheid
- Er worden concrete stappen gezet naar een toekomstbestendige, nog meer dierwaardige
veehouderij.
- Daartoe wordt per diersoort vastgelegd waar stallen aan moeten voldoen op lange termijn.
Dit geeft veehouders een realistisch tijdpad om stallen, in een natuurlijk afschrijvingsritme,
aan te passen. De overheid maak het mogelijk te starten met concrete pilots.
- Bij de uitwerking is aandacht voor de investeringen, die dit van veehouders vergt en welk
deel zij via een goed verdienmodel kunnen terugverdienen. Indien dit onvoldoende kan, wordt bezien op welke manier de overheid hier een bijdrage in kan leveren of wordt het beleid aangepast.
Pagina | 11

- Aanvullend wordt bezien hoe het vervoer van dieren over lange afstanden beëindigd moet worden, als dit niet volgens de geldende, Europese dierenwelzijnseisen kan, en niet kan worden gehandhaafd.
Natuurherstelbeleid
- De Nederlandse natuur en ons, door boeren en tuinders gecreëerde en onderhouden,
cultuurlandschap is prachtig. Daar waar nodig werken we gebiedsgericht aan instandhouding.
We versterken onze directe leefomgeving en zorgen voor landbouwinclusieve natuur.
- In het natuurbeleid wordt de daadwerkelijk gemeten staat van de natuur leidend. De kritische
depositiewaarde gaat uit de wet en wordt vervangen door een juridisch houdbaar alternatief.
- De nationale databank Flora en Fauna wordt zo snel mogelijk kosteloos en ongelimiteerd voor
publieke doeleinden opengesteld.
- De stikstofaanpak wordt gebaseerd op bedrijfsspecifieke emissiedoelen, gebaseerd op de
gebiedsgerichte aanpak.
- Stikstofreductie vindt plaats daar waar dat aantoonbaar nodig is voor de instandhouding van
de natuur en andere drukfactoren worden ook aangepakt. Stikstofreductie is nodig zodat er
stikstofruimte ontstaat en extern salderen in elke provincie mogelijk wordt.
- Er komt een juridisch houdbare, wetenschappelijk verantwoorde rekenkundige ondergrens, dan wel drempelwaarde, van minimaal 1 mol/ha/jaar. Op basis hiervan, of met beschikbare
stikstofruimte via extern salderen, worden ‘PAS-melders’ met voorrang gelegaliseerd. Dit alles wordt juridisch geborgd.
GJKlaassen
@John Spithoven Gelet op de aangenomen.motie Grinwis..

Niks is dus zeker!
GJKlaassen
@John Spithoven hierop, dikgedrukt:

'verzoekt de regering al het mogelijke te doen om een generieke korting op de fosfaatrechten te voorkomen en daarom, naast de al lopende vrijwillige regelingen, zo veel mogelijk en zo snel mogelijk in te spelen op natuurlijk verloop, bijvoorbeeld door het percentage afroming van fosfaatrechten bij transacties te verhogen,'

Wat is al het mogelijke?

Wat bedoelen ze met 'inspelen op natuurlijk verloop' naast afromen?

En nog een andere vraag... zou P-referentie nog een rol kunnen spelen in dit verhaal? Heeft nu alleen met verwerkingsplicht grondgebonden melkveehouderij te maken.
bio boer
@GJKlaassen nee gewoon zelfde als bij de invoering fosfaat rechten gaat grondgebonden beoordeeld ook gekort tot ggb verwacht ik

Maar ik kan bijna niet voorstellen dat we op 2026 onder het plafond zitten 🤷‍♂️
Zeker voor fosfaat gaat niet hard bij melkvee
+3
John Spithoven
@GJKlaassen En de regering doet er in haar ogen alles aan om te komen tot voldoende reductie. Ze romen af bij handel....dat er vervolgens geen handel is door de korting kan het kabinet niets aan doen.........

Maar in de motie Grinwins staat niet....de sector moet via bijv een krimpplan er alles aan doen om het kabinet te pleasen........

Want dat is het voorstel waar deze topic over begon en waar ik nog steeds woest over ben.
GJKlaassen
@John Spithoven duidelijk antwoord. Bedankt!

Ik snap je woede.
Ik ben ook altijd stomverbaasd dat de sector niet 1 vinger, maar een hele hand aanreikt richting de regering. De druk moet in DH liggen, niet op het boerenerf.
mlkvhoudr
@John Spithoven jij woest, anderen vinden t weer een goed plan, ook daarom geloof ik niet meer in collectieve oplossingen, de ideeen en belangen zijn te tegengesteld, en de weg er naar toe komt ook geen consensus over, het enigste wat dan over blijft is een meer sporen plan, maar dat gaat ook niet want als de verdediging achteruit loopt en de voorhoede vooruit loopt de tegenstanders zo door het middenveld heen, ik ben er gewoon bar pessimistisch over of t nog goed komt met de belangenbehartiging, het word gewoon een ieder voor zichzelf

Kleine update: op zijn positiefst zou je nog kunnen zeggen elk groepje voor zichzelf
+1
John Spithoven
@GJKlaassen Nogmaals, de meststoffenwet bepaald in artikel 33ab lid 5 het volgende:
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op een bedrijf waarvan de productie van dierlijke meststoffen door melkvee in kilogrammen fosfaat, twee kalenderjaren voorafgaande aan het tijdstip, bedoeld in het eerste lid, verminderd met de fosfaatruimte in dat kalenderjaar, negatief of nul is.

En voor wie het na wil lezen hier de link
wetten.overheid.nl/BWBR0004054/2025-01-01/

Sorry, maar over de meststoffenwet en fosfaatrechten weet ik helaas alles........
+1
GJKlaassen
@John Spithoven juist mooi dat je er alles van af weet!
pieta
@John Spithoven Ik wil jouw kennis niet betwisten maar hoe veel zullen ze de intensievere dan gaan korten? Ik zie het namelijk zo obv fosfaat is een redelijk deel vd melkveehouders grondgebonden, dan nog een deel zowat grondgebonden en de rest wordt dan met 50% gekort? Dat zie ik niet als realistisch namelijk.
+1
pieta
@pieta Bijkomend punt is de regeling die de G7 nu probeert op te tuigen. Als de vrij intensieve bedrijven hier aan meedoen beschermen ze zich zelf tegen een generieke korting.
robbies
@pieta maar waar zit dan het nadeel? Ik begrijp best dat de wat intensievere bedrijven mee willen doen. Maar waar ligt het nadeel in deze regeling voor GGB-bedrijven?
Noorderling
Quote Reactie van @robbies:
best dat de wat intensievere bedrijven mee willen doen. Maar waar ligt het nadeel in deze regeling voor GGB-bedrijven?

Er wordt verondersteld dat iedereen met een P overschot een probleem heeft en automatisch kan leven met een regeling of "oplossing", voor wat het waard is.
Dat sprookje moet eerst maar eens uit de wereld geholpen worden en helemaal niet een eigen leven gaan leiden bij de politiek en ambtenarij.

Ik heb er totaal geen behoefte aan om te gaan betalen om een ander zijn probleem op te lossen.
Ik stop er genoeg geld en moeite in om juist te zorgen dat je meerwaarde biedt bij je te leveren mest.
Kan ik daarvoor ook uit een collectief potje geld incasseren?

hele mest probleem is een logistiek probleem. In 2 weken alle mest uit het westen van friesland en groene hart een akkerbouwgebied in rijden op redelijke afstand is een illusie. Een paar koeien tijdelijk minder, in de afbouwperiode wanneer het het nog niet eens het spannendste is, is enkel het wekken van hoop en valse verwachtingen naar de toekomst. Hoe langer definitieve keuzes uitgesteld worden hoe pijnlijker het wordt en er keuzes afvallen.
robbies
@Noorderling er komt geen heffing, waaruit betaal je het dan?
Noorderling
Quote Reactie van @robbies:
waaruit betaal je het dan?

wie gaat die minder minder koeien premie dan betalen?
Zou RFC zich daar aan branden?
Enkel Agrifirm of Nevedi en gaan de vlugge jongens elders bestellen?
RABO, ABN en de kleine of buitenlandse banken en klanten liften mee?

Voor zover er eenheid zou zijn, denk ik dat deze te fragiel is dit op poten te zetten en laten slagen.

Daarnaast is de regeling gepresenteerd als tijdelijk koeien uit de markt nemen wat we zelf gaan betalen om het fosfaatplafond te verlagen. Iedereen heeft het telkens over de mestmarkt ontlasten.
Het tweede genoemde wil "de sector" oplossen door de politiek naar de mond te praten met het eerst genoemde. Het is een gevaarlijk spel.

Voordat de regeling op poten is, zitten we allemaal op 170kg, wat als het tijdelijke afloopt?
Voordat we het weten zijn we ingehaald door de realiteit. Wie keuzes uitstelt en/of de voorraden op laat lopen heeft gewoon een probleem op den duur. Daar is iedereen zelf bij.
familie pelle
@Noorderling
Quote:
. wat als het tijdelijke afloopt?

Je haalt er weer van alles bij. Tav het tijdelijke, rechten worden doorgehaald! Dus definitief uit de markt.
+1
robbies
@familie pelle Noorderling wil niks, maar het raakt ook hem. Ik begrijp uit zijn reacties dat hij schuift met grond en mest boer/boer uitrijdt. Dan zal een korting hem ook ten deel vallen.
Noorderling
@familie pelle
Ik lees toch meermaals tijdelijk.
nieuweoogst.nl/nieuws/2024/…
familie pelle
@Noorderling
Quote:
. Ik lees toch meermaals tijdelijk.

Je leest weer eens selectief. Die snotaap van john beschrijft het als volgt;
Quote:
De overheid koopt fosfaatrechten permanent op en schrapt ze, waardoor er minder fosfaatrechten in de markt beschikbaar zijn
+3
mlkvhoudr
@familie pelle daar valt niet echt tegen te zijn, maar is hef dan niet nog wat verstandiger de vrijwillige opkoop wat proberen te versnellen en bij die opkoop dan ook de fosfaatrechten te betrekken?
familie pelle
@mlkvhoudr
Quote:
. daar valt niet echt tegen te zijn, maar is hef dan niet nog wat verstandiger de vrijwillige opkoop wat proberen te versnellen en bij die opkoop dan ook de fosfaatrechten te betrekken?

De vrijwilliger opkoop zou eerst pas in 2025 beschikbaar zijn. Onder druk van de kamer wil Wiersma proberen dat naar voren te halen. Maar ook dat komt te laat naar alle waarschijnlijkheid, daarom nu op korte termijn een sectorplan.
pieta
Quote Reactie van @familie pelle:
eerst pas in 2025 beschikbaar zij

2026 dacht ik, nu 2025.
matt
@pieta dan word het 2027
familie pelle
@pieta sorry, dat bedoel ik.
robbies
@Noorderling dat is aan de periferie om die afweging te maken. Hoef jij niet voor hen in te vullen.
Noorderling
@robbies
Een deel van die periferie ben je eigenaar of lid van. Zonder zuivel loopt het al spaak.
Zou jij voor stemmen als het een cent melkgeld kost? Is toch maar 2% melkgeld.

Kan het niet meer dan struisvogelen vinden dat we denken dat een ander ons wel uit de brand helpt.
robbies
@Noorderling als de intensieve regio's nog een korting eroverheen krijgen, kun je straks Veghel met gekochte melk gaan vullen.
Noorderling
Quote Reactie van @robbies:
kun je straks Veghel met gekochte melk gaan vullen.

Is ansich ook geen probleem, misschien wel minder risicovol dan leden aan je binden en op korte termijn de winst verwateren, wat ook invloed heeft op ingroei van bestaande (jonge) leden.
En dan willen ze er ook nog een aantal niet volle fabrieken bij hebben, had ook tevreden kunnen zijn met het losweken van 20 grote leden. Variatie in melkleverantie is er enorm, waarbij ik me altijd afvraag in hoeverre je markt kunt kopen, sorry, fuseren.
robbies
@Noorderling in heel noordwest Europa is een strijd om de melk bezig, en Noorderling denkt dat het beter is om melk op afstand te kopen om een geavanceerde fabriek met hoogrenderende producten te vullen. Zo raak je je nabetaling wel kwijt en kun je volgend jaar weer praten over zesjescultuur
Elvis
@robbies
Quote:
Veghel

Gaat straks milcobelmelk heen
bio boer
@Noorderling het gaat niet om de mest markt maar dat internationale productie plafond n/p 10% is verlaagd waar we onder moeten zitten van de eu in 2026
Zonder pijnlijke maatregelen gaat dat niet gebeuren de stoppers leveren te weinig op en afroming productie rechten ook
Om 10% minder mest te produceren
Wie gaat dat restant leveren?

Dan is het de vraag wie krijgt de rekening splitten we die over elke veehouder ?
Grotendeels melkvee ?
Alleen niet ggb melkvee ?
Met de sector?
cornelissen
Quote Reactie van @bio boer:
plafond n/p 10% is verlaagd waar we onder moeten zitten van de eu in 2026

Opzeggen die afspraak en de derogatie maar laten lopen of er moet duidelijk zicht zijn op een andere soort derogatie.
bio boer
@cornelissen als simpel was dan was dat toch al lang gebeurd ga ik van uit
Jawis
@bio boer het gaat om zuivel en vlees. D66 wil minder en dat hebben ze in brussel prima weten te regelen. Chapeau!.
En die logge tanker gaat niet bewegen.....
pieta
@robbies Als de intensieve bedrijven zich in kunnen dekken tegen een generieke korting door meedoen aan deze regeling. Als er dan toch generiek gekort moet gaan worden zegt mijn gevoel dat het toch ergens vandaan moet komen.
robbies
@pieta dat is juist een argument om de regeling te laten slagen. Maar dat is niet de teneur die ik hier proef.
pieta
@robbies De teneur van hier zegt me niets. Als de regeling slaagt is er niets aan de hand. Maar hoe gaat het bij een 25% vh doel?
+1
Noorderling
@pieta
omdat de overheid het niet kan, proberen ze de sector het met een avv in de voeten te schuiven middels wat angst aanpraten. Waarom zouden ze het anders al niet gedaan hebben als het kon?
Dan had een vorig kabinet al wel aan het snoeien geweest, generieke kortingsronde kost geen euro.
robbies
@Noorderling
Quote:
Waarom zouden ze het anders al niet gedaan hebben als het kon?

Omdat er geen plafond overschreden was....
Noorderling
@robbies
melkvee wel, alleen kwamen we er mee weg dat het totale plafond niet overschreden werd.
Wat vandaag de dag gebeurt is ook geen nieuws, alleen worden we altijd wel gered wanneer een aantal beginnen te piepen dus acteert er bijna niemand.
+1
hans-hans
@Noorderling ik kan jou logica niet begrijpen
Jij bent de enige in deze discussie die ik niet snap
Je haalt twee dingen door elkaar , of je hebt gelijk en het artikel klopt niet , dat kan natuurlijk ook
En dan heb je een goed verhaal/ punt
robbies
@Noorderling de mestwet gaf geen basis voor generieke. Simpeler is het niet
John Spithoven
@pieta En daar schets je precies het probleem.

Rond de 50 % van de fosfaat productie ( niet bedrijven) is grondgebonden. Ik zou mij voor kunnen stellen dat op de niet grondgebonden rechten een korting van boven de 10% zou kunnen komen in 2026. Het NVV arrest heeft bepaald dat disproportionaliteit beginsel ligt rond de 10 %. Dus dat kan een stortvloed aan rechtszaken opleveren.
Twentsch Land
@John Spithoven

Dus dat kan een stortvloed aan rechtszaken opleveren.

Ze gooien er wel een enorme tijdsrek in, eer het bij een rechtbank wordt behandeld zijn we jaren verder, in de tussentijd is er alweer van alles gebeurd, oud is dood en jong is oud

Verwacht er voor de echte gedupeerde er maar niet teveel van.
John Spithoven
@Twentsch Land niet meer dan een hoop ellende, zie 2018 en daarna.
GJKlaassen
@John Spithoven heb je het dan over een korting op je nietgrondgebonden rechten of op je totale rechten?

Dat maakt nogal een verschil.
John Spithoven
@GJKlaassen Niet grondgebonden deel. Lees meststoffenwet art 33ab
GJKlaassen
@John Spithoven dus stel ik heb plaatsing 5000 kg, productie is 6000.

Niet grondgebonden deel is dus 1000 kg. Daar een generieke korting van 10% is 100 kg.

Klopt dat?
+1
pieta
@GJKlaassen Nee, korting 10% is 600 kg, je productieruimte na korting wordt 5.400 kg. Had je nu 5.600 plaatsingsruimte dan werd je in hetzelfde geval 400 kg gekort.
+1
matt
@GJKlaassen
Quote:
dus stel ik heb plaatsing 5000 kg, productie is 6000.

Niet grondgebonden deel is dus 1000 kg. Daar een generieke korting van 10% is 100 kg.

Klopt dat?

Nee korting is dan 600kg.
Stel je hebt 5500kg plaatsinsruimte,dan zou de korting 500 kg zijn.
GJKlaassen
@matt @pieta dat vermoedde ik al.
pieta
@GJKlaassen Het is ook logisch omdat anders 10% korting nooit iets gaat brengen qua kwantiteit in kg fosfaat.
Ik denk dat de korting zo onevenredig hoog gaat worden dat elk bedrijf (ook grondgebonden) moet gaan leveren qua korting.
GJKlaassen
@pieta maar ik zie nergens forfaitair staan. Weet jij hoe dat zit? Wordt BEX meegenomen?
pieta
@GJKlaassen Lijkt me niet maar ik geef nergens garantie op. 😁
GJKlaassen
@pieta klopt! Dat zou niet afschrikken.
Noorderling
@John Spithoven
hoe hoog moet dat percentage wel niet worden wil het een noemenswaardige korting opleveren en mag dat dan meer dan 10% zijn?

Ik hoef op basis van fosfaat maar 1/4 van de mest af te voeren van wat er nu weg gaat.
En dan hebben wij nog een redelijk aandeel bouwland met lager P ruimte.

Nog maar een stukje ploegen dan, heb nog een perceel welke als bouwland fixerend is en gras in laag valt.
Scheelt bij 10% korting op het overschot al bijna een koe.
GJKlaassen
@John Spithoven als je 33AB zo leest, hoeven we ons nu niet meer druk te maken nog iets te redden qua p-plaatsing.

Tijdstip van vaststelling minus 2 kalenderjaren is dan eigenlijk al je referentie mocht ze generiek willen korten.
bio boer
@GJKlaassen is wel wat sneue bedoeling voor boeren met 2 relatie nummers zo ze extra mais kunnen telen
GJKlaassen
@bio boer er is nog niks besloten he
GJKlaassen
@pieta op basis van voorlopige cijfers 2024 zitten we ongeveer 7% boven het plafond van 2025.

Het hangt dus sterk af of het plan van sectorpartijen 10 of 20 % krimp wil.
Bij 20% zal ongeveer 1/3 van de melkveehouders mee moeten doen.

Of zit ik fout?

Als prikkebord een steekproef zou zijn redt je dat niet.
bio boer
@pieta die gedachte heb ik idd ook wel wat idd plafond gaat fors stuk omlaag
Heb nu even niet duidelijk hoe het er voor staat die 50% zou realistisch zijn
10%minder op 100% van de bedrijven
50% minder op 20% van de bedrijven

Hoe veel % van de melkvee bedrijven heeft flink fosfaat overschot per ha ?
pieta
Quote Reactie van @Noorderling:
Daarvoor is al fosfaatrechten, mestplaatsing, vergunning. Moet daar nog een post bij?Ik denk dat de meesten er voor bedank

Wellicht zijn deze kosten incl de aanvullende post die jij noemt wel communicerende vaten.
BertK
@John Spithoven Wat is grondgebonden? Alle voer is ooit gegroeid op grond, de hypotheek op die grond wordt alleen niet altijd door de melkveehouder zelf betaald...
John Spithoven
@BertK lees mijn vorige bijdrage goed, daar staat het precies beschreven.
bio boer
@BertK gaat er om wie het in de gecombineerde opgave heeft staan dan maakt nog niet uit wie de hypotheek betaalt mag ook huurgrond zijn
Dan gaat het om de fosfaat plaatsing
Niet dat je ook de stikstof kan plaatsen
Melkboer16
@John Spithoven Nounou, een beetje meer respect voor de bestuurders van de toekomst.
+10
John Spithoven
@Melkboer16 Nee Cor

Er zijn grenzen bij het uitslaan van wartaal.
Mensen die zulke domme dingen schrijven en eigenlijk de gehele periferie chanteren, die verdienen het predicaat bestuurder niet.

Hij maakt maar een excuus en een rectificatie!
+2
mlkvhoudr
@Melkboer16 dit plan is iedereen aan de relatietherapie omdat sommige relatieproblemen hebben, of iets beter gezegd iedereen moet meebetalen aan de relatietherapie van een ander, ik blijf het individuele problemen voor individuele bedrijven vinden
+1
bio boer
@mlkvhoudr misschien mogen we stemmen of kiezen 10% fosfaat rechten laten generiek korten of mee doen met plan 😁

Wat ik zou kiezen weet ik eigenlijk niet
robbies
@mlkvhoudr dit plan dient ook om een korting te voorkomen vanwege overschrijding plafonds. Dat raakt jou toch ook?
mlkvhoudr
@robbies Dat ben ik denk ik wel met je eens dat vrijwillige opkoop rechten gunstiger uitpakt dan generieke korting
+2
John Spithoven
@mlkvhoudr Zoals in de memorie van toelichting valt te lezen (en wat ik hier al vele keren aangegeven heb) korting alleen voor niet grondgebonden fosfaatrechten op basis van bodem analyse. En ik heb dit niet verzonnen!!!!! Dat was een door Grondig bevochten positie op 6 dec 2016
robbies
@John Spithoven dat is correct. Maar waarom dan de opmerking die je hierboven maakt?
prikkebord.nl/topic/341151/…

Ik zie dan het nadeel niet voor GGB-bedrijven in dit plan. Alleen de angst dat de periferie hun bijdrage gaat verrekenen bij de overige bedrijven vind ik wel wat vergezocht. Het aantal dieren dat krimpt blijft in mijn ogen gelijk, alleen vindt de krimp niet bij een bepaalde groep plaats, maar sectorbreed. Nu wordt die bepaalde groep ontzien op vrijwillige basis. Waar zit dan het nadeel voor GGB-bedrijven bij de voorgestelde regeling?
+1
JohnDeere7serie
@robbies de funding
robbies
@JohnDeere7serie de funding die bij de melkveeketen gehaald wordt, veronderstel ik? Want een heffing in de primaire sector wordt uitgesloten. Ik vraag me af of daar veel geld te halen valt en als ze het zien zitten, dan zal er vast een businescase onder liggen. Dat geldt zeker voor de particulieren.

Bij cooperaties kun je erover twisten, maar kijk ik naar RFC, dan kan ik me de afweging voorstellen om mee te doen. Bij het alternatief raken ze veel melk kwijt onder de fabriek in Veghel
+2
Hans van Bergen
@Melkboer16 Dieptriest weer ajk is neplto
Melkboer16
@Hans van Bergen tja, je bent zelf zeker nooit bestuurlijk actief geweest?
Dat is herkenbaar voor velen hier op PB en al die trekkeracties, nooit nergens geen bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen maar banden glad rijden en gasolie verknoeien vonden ze prachtig.
Begrijp me goed, druk zetten was een keer nodig maar zo gaan we de oorlog niet meer winnen.
+2
Hans van Bergen
@Melkboer16 Jazeker wel. Ajk bestuurslid geweest en namens de ajk in de rundveehouderij vakgroep gezeten 2.5 jaar. Na herkozen te zijn geweest eruit gesodemieterd door het lto bestuur en zij verplichten het ajk bestuur ook om mij uit het ajk bestuur te stampen. Ik weet dus EXACT hoe de spelletjes gespeeld worden. En ze hadden groot gelijk want ik was de enigste die iets in de 'vergadering' in bracht. Vergadering tussen haakjes want het zijn mededelingen bijkeenkomsten waar jij luistert naar hoe hun het bedacht hebben. En als jij hun gaat uitleggen dat wat hun ook alleen maar door komen geven vanuit het hoofdbestuur, die het van de lto medewerkers voorgekauwd krijgen, dat het niet kan dan sta jij buiten. Dus. Bespaar mij ff jouw grote bek. En zo zie je ook meteen dat dat hele ajk geen ene dooie drol voorstelt.
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
@Melkboer16 Jazeker wel. Ajk bestuurslid geweest en namens de ajk in de rundveehouderij vakgroep gezeten 2.5 jaar. Na herkozen te zijn geweest eruit gesodemieterd door het lto bestuur en zij verplichten het ajk bestuur ook om mij uit het ajk bestuur te stampen. Ik weet dus EXACT hoe de spelletjes gespeeld worden. En ze hadden groot gelijk want ik was de enigste die iets in de 'vergadering' in bracht. Vergadering tussen haakjes want het zijn mededelingen bijkeenkomsten waar jij luistert naar hoe hun het bedacht hebben. En als jij hun gaat uitleggen dat wat hun ook alleen maar door komen geven vanuit het hoofdbestuur, die het van de lto medewerkers voorgekauwd krijgen, dat het niet kan dan sta jij buiten. Dus. Bespaar mij ff jouw grote bek. En zo zie je ook meteen dat dat hele ajk geen ene dooie drol voorstelt

AJK?, dat zijn toch jongeren die meewerken thuis?
Maar zelf (nog ) zonder bedrijf?
Lijk me niet vreemd dat die dan niet direct de dienst uitmaken binnen de sector, maar meer kader vorming krijgen
En dat ze jouw grote waffel zonder enig fatsoen niet op prijs stelden, dat is te begrijpen.
+1
Hans van Bergen
@arie.j jij snapt het weer eens niet en dat mag. Als je als ajk bestuurder jouw leden vertegenwoordigt in de vakgroep melkveehouderij in jouw regio en jij bent de enigste die opmerkingen maakt als daar zijn dat het bv nooit gaat gebeuren dat alleen lto leden in Brabant nog mogen beregenen en uitlegt dat boomkwekers die net geplant hebben gewoon de haspel uittrekken egaal wat lto daar van vind dan is het hun goed recht om mij eruit te flikkeren en te vervangen voor een zwijgende ja knikkende stoel verwarmer. Zeer zeker. Maar als zij dan eisen dat ik ook uit het ajk bestuur gezet moet worden dan toont dit aan dat dit hele ajk geen sodemieter voorstelt.

Overigens vind ik een gefundeerde mening geven totaal niet onbeschoft. Ik vind annoniempjes die nooit niks toe te voegen aan geen enkele discussie maar alleen maat stiekem lopen te schelden on opgevoedde mislukte sukkels. Maar dat is dan weer mijn mening. En die heb ik dan weer wel. En ik heb aangeleerd deze te uiten. Onder mijn eigen naam. Heb daarna nog verschillende andere bestuursbaantjes gehad. Maar altijd een hekel blijven houden aan meelopende stiekeme jaloerse kwijlers die nooit iets toe te voegen hebben.
+3
pieta
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
alleen maat stiekem lopen te schelden o

Jij doet het niet stiekem in ieder geval. 😁
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
@arie.j jij snapt het weer eens niet en dat mag. Als je als ajk bestuurder jouw leden vertegenwoordigt in de vakgroep melkveehouderij in jouw regio en jij bent de enigste die opmerkingen maakt als daar zijn dat het bv nooit gaat gebeuren dat alleen lto leden in Brabant nog mogen beregenen en uitlegt dat boomkwekers die net geplant hebben gewoon de haspel uittrekken egaal wat lto daar van vind dan is het hun goed recht om mij eruit te flikkeren en te vervangen voor een zwijgende ja knikkende stoel verwarmer. Zeer zeker. Maar als zij dan eisen dat ik ook uit het ajk bestuur gezet moet worden dan toont dit aan dat dit hele ajk geen sodemieter voorstelt.Overigens vind ik een gefundeerde mening geven totaal niet onbeschoft. Ik vind annoniempjes die nooit niks toe te voegen aan geen enkele discussie maar alleen maat stiekem lopen te schelden on opgevoedde mislukte sukkels. Maar dat is dan weer mijn mening. En die heb ik dan weer wel. En ik heb aangeleerd deze te uiten. Onder mijn eigen naam. Heb daarna nog verschillende andere bestuursbaantjes gehad. Maar altijd een hekel blijven houden aan meelopende stiekeme jaloerse kwijlers die nooit iets toe te voegen hebben.

Zulke dingen is door een ander op dit prikkebord niet na te gaan.
Afgezien van alle argumenten
Vdejong
@arie.j Meeste wat hier op PB wordt geuit, is toch niet na te gaan. Behalve jouw NOS bronvermeldingen 👍
mlkvhoudr
@Hans van Bergen ach hans zelfs ik ben wel eens uit een ajk bestuur gevraagd op te stappen, kan de beste gebeuren😉
Frans1
@Melkboer16 wat is jouw historie qua bestuurswerk dan?
Melkboer16
@Frans1 zit in het kerkbestuur en ben voorzitter van de steenmartervereniging.
Dat doet niet terzake maar valt me op dat door de jaren dezelfde mensen altijd achter de verkeerde mensen aanlopen.
NMV heeft maar een wapenfeit geleverd sinds haar oprichting en dat is het leveren van de voorzitter van de vakgroep melkveehouderij. Te weten Jcv en daarna is het stil.
Sieta is niks meer als de vleesgeworden protestpartij en FDF was succesvol als organisator van trekkeracties maar daarna heeft het veel relaties gekost.
Jeroen v Manen bleek een goede spreker te zijn maar moest ook toegeven dat besturen zonder goede onkostenvergoeding je bedrijf en gezin kan kosten.
Agractie is ook niks meer als een LTO-light.
John en Jan-Cees doen goed werk en kennen de weg maar valt me op dat velen blindelings hun reacties lijken te liken.
+3
cs-agrar
Quote Reactie van @Melkboer16:
de bestuurders

liggen bij de eerste bocht op hun kant
+2
JohnDeere7serie
En ook weer de chantage en gijzeling en de totale onuitvoerbaarheid van het plan: als je meedoet krijg je geen korting als er wel een korting komt. Hoe krijg je het verzonnen. En: Ik ga niet meebetalen, daar is totaal geen draagvlak voor. En de banken voerbedrijven en zuivel hebben een geldboom ofzo? Waar gaan die het geld vandaan halen? Precies. Bij degene die geen heffing wil op melk. Zouden ze dat nou echt niet snappen? Of denken ze minachtend, die boeren zijn allemaal zo dom, die hebben dat niet in de gaten.
Grij
@John Spithoven die snotaap praat als een kip zonder kop
+1
Realisme
@John Spithoven niet toevallig dat ze iedere keer zo een gozer van Najk voor het karretje spannen. Lekker groen en voor dat die het door heb bedient die de botte bijl
Jan-T
Quote Reactie van @John Spithoven:
Is deze "snotaap" (sorry) wel helemaal op de hoogte hoe deze chaos is ontstaan?

Deze snotaap is de toekomst??? van de nederlandse sector, dus ze mogen met onzinnige voorstellen komen die hun zelf niet raakt.????
in 2010 ook zo'n snotaap bij mij gehad wist te vertellen dat het melken voor 25cent per kg melk moest. dat was de toekomst.???
Hoe idioot kan je het vertellen, Ik heb vanaf het moment dat ik calculator in de bouw ben nog nooit geen jaar gehad dat de lonen niet omhoog gingen. Dus ze weten echt niet wat ze doen.

Idioten zijn het zonder hersens met oogkleppen op zodat ze niet verder hoeven te kijken dan hun eigen tenen.
de jonge
@John Spithoven waar is die roy meijer trouwens gebleven?
hans-hans
Mensen die voor zijn durven het hier niet te zeggen denk ik als ik de reacties zo lees
Ik ben trouwens wel voor
GJ Bosch
@hans-hans Ik ben ook voor. Mooi om te zien dat de jongste bestuurder het onderwerp voor zijn rekening neemt dat het meeste weerstand op zal roepen.
sorry
Quote Reactie van @GJ Bosch:
dat de jongste bestuurder het onderwerp voor zijn rekening neemt dat het meeste weerstand op zal roepen.

ze beginnen al te gillen als ze een beetje geld moeten inleggen bij de coop...
+1
komelker 2
Aan de bovenstaande reacties te lezen gaat het helemaal goedkomen
hans-hans
Wat staat erin wat mensen zo tegen zijn
Ik snap de reactie s niet wat zo slecht is
Politiek wil handelen en ik zou wel mee handelen
Je kunt bij een slechte deal altijd nog ervoor bedanken en zeggen we doen niet mee

En het plan (van bbb)om het innovatief te doen ligt eigenlijk al in de prullenbak denk ik zelf
(Dat vond ik pas een bizar dat plan)
Jawis
Doe maar een heffing per geleverde kg melk om dit te betalen, mogen de grote lto jongens het aftikken.
John Spithoven
Ik zie sommigen voor zijn....gedurfd

Uit eerdere berichten en interne berichten concludeer ik dat er zo'n 500 miljoen euro met het plan gemoeid is.
Als de sector dit direct of indirect op moet hoesten is dat gem. verdeeld over 14000 melkveehouders ruim 35000 per bedrijf.....gedurfd om voor te zijn...
+1
pieta
@John Spithoven Ik lees enkel dat ze het de melkveehouders niet direct willen laten betalen. Hoe gaan we volgens jou dan die 35.000 euro per bedrijf betalen?
+5
John Spithoven
@pieta jij denkt dat periferie dit uit de oude sok halen?......
Da wordt gewoon verwerkt in de kostprijs en opbrengst prijs
+1
pieta
@John Spithoven Ik denk niks. De partijen in de periferie zitten in een markt met concurrentie. Dus of ze alles zomaar door kunnen berekenen weet ik niet.
Realisme
@pieta als ze al mee gaan met dit onzalige idee dan leggen ze in naar rato product ze leveren of afnemen zodat het hun concurrentie positie niet verzwakt en wij krijgen het gewoon door de strot geduwd.
Jawis
@pieta denk je dat de voerboeren de marges met elkaar niet redelijk hoog houden?
Vdejong
@Jawis Stuur de ACM er op af
Jawis
@Vdejong agrifirm?
Vdejong
@Jawis
Quote:
De Autoriteit Consument & Markt
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. De ACM houdt met dat doel toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.
Jawis
@Vdejong ik verwacht niet dat er iets op papier staat.
pieta
@Jawis Ik zou het niet weten.
bio boer
@Jawis dan krijg je mooie resultaat uitbetaald bij agrifirm als dat zo is
Jawis
@bio boer die doen niet mee... niet concurrerend.
sorry
@Jawis als je ziet hoeveel volk bij sommige loopt
+1
demelkboer
@John Spithoven als lvvn het betaald wat is dan het probleem en vraag 2 is wat kost het alternatief
+1
John Spithoven
@demelkboer LVVN heeft geen budget.
BertK
Alles wat een koe vreet, is ooit ergens een keer geteeld met (kunst)mest. Waar het groeit, buitenland, thuis of bij natuur is ruimtelijke ordening en dus probleem overheid.
GJKlaassen
Hoe houden we de zittende LVVN ambtenaren stevig in het zadel....? En de minister harder met de rug tegen de muur.
+3
JohnDeere7serie
Wat een bangmakerij ook weer. En koude sanering is een keuze, elke veehouder in Nederland heeft zich kunnen inschrijven voor de warme sanering. En het is een hele dikke middelvinger naar veehouders die hebben geïnvesteerd in land of die zelf de afzet regelen.
In welke sector maak je dat nou mee, dat steeds maar collectief willen redden van bedrijven??
+3
Realisme
@JohnDeere7serie helemaal eens! Ik heb geen probleem en krijg geen probleem en ga zeker niet dat van een ander oplossen 🖕
+3
Realisme
@Realisme ohja en als ik een probleem krijg had ik een keer een andere keuze moet maken en moet ik dat gewoon zelf oplossen. Iedere keer van die waardeloze sectorplannen, ik bedank ervoor!
Jawis
@Realisme nog bedankt voor het reduceren van fosfaat in 2018!
Realisme
@Jawis haha, ik heb nooit fosfaat gereduceerd
Jawis
@Realisme dan was je geen boer.....
Realisme
@Jawis jazeker wel. En ik moet toegeven dat je ook wel eens beslissingen neemt die mooie bijkomstigheden hebben en dit was er zo 1 waardoor in die jaren geen pijn werd geleden. Ondanks dat vond ik het een bezopen gedoe dat fosfaatreductieplan, sectorpartijen die elke keer al glibberend op de stoel zitten bij de minister en dan zelf maar weer gaan doen wat de minister in veel gevallen niet kan.
+2
matt
@JohnDeere7serie
Quote:
En koude sanering is een keuze, elke veehouder in Nederland heeft zich kunnen inschrijven voor de warme sanering

Dit klopt niet.
matt
Iedereen is tegen,dus het zal er wel komen
Nou zit ik wat ruim in het fosfaat,vond dat het geen drol meer koste.
Nu nog even tot maart de uitstootkoeien,vast houden.
En dan ben ik dus spekkoper 🤔
+4
matt
@matt daarom ben ik dus tegen,laten we ieder voor zich het probleem maar oplossen.
Durf ik wel aan.
T60401
Quote Reactie van @matt:
it ik wat ruim in het fosfaat,vond dat het geen drol meer koste.Nu nog even tot maart de uitstootkoeien,vast houden.En dan ben ik dus spekkope

Bijna. Als er iets komt is het of over het aantal stuks vee of over fosfaat. maar niet beide. Dus ergens gok je mis. 😎 😂
GJKlaassen
@T60401 eerst inschrijven en dan bepalen ze de generieke korting over de groep. Das pas koud saneren😬😬😬

Maar dat de toekomstige boeren hiermee komen...
Je stip aan de horizon wordt gewoon tijdelijk ingemetseld. Net als bij mijn (ik ben 39) generatie in 2015.
Je vliegwiel komt niet aan het draaien door 'vrijwillige' krimp.
Noorderling
@T60401
Gemiddelde kun je de rest van het jaar nog opkrikken.
Paar kilo krachtvoer werd in 15 zo ook niet slecht betaald.
+1
Weidezicht
@T60401 najk
Plan spreekt over 'slachtpremie" van "duizenden euro s per koe" daar doelt Matt op ben zijn ff overtollig vee vasthouden tot maart.
JohnDeere7serie
Het zou een vrijwillige regeling worden dus ook de heffing alleen bij de boeren die meedoen. En de rest mooi met rust laten. Dan kan iedereen die voor is mooi uitrekenen hoeveel ze er mee gaan verdienen, en die tegen zijn hebben er geen last van. Hiervoor zal wel draagvlak zijn.
bio boer
@JohnDeere7serie moet wie mee doet wel uitgesloten moeten worden voor eventuele generieke korting als tegen prestatie 🤔
Weidezicht
@bio boer dat is dan eerlijkste. En heeft iedereen een keuze. Maar mestwetgeving in de prullenbak en opnieuw beginnen is misschien nog eerlijker.
sorry
@bio boer ze denken dat ze met een half miljard klaar zijn

er zijn er 400000 te veel
sorry
40-50€ m3 mest
dan heeft degene die stopt ook weer een verdienmodel
mlkvhoudr
Ik keek gisteren nog even op rvo nl, waar is deze kaartlaag voor?

Of zijn dit puur de pachtregios?

(klik om te vergroten)

+1
spotmelker
@mlkvhoudr dat zijn pachtregio's. Polderboeren betalen zich blauw 😥
+1
bio boer
@spotmelker als ik jilles boer kijk op youtube zijn de opbrengsten ook goed
1,836 euro hier zijn melkveehouder daar toe ook wel bijna bereid om er voor te betalen op grasland

Maar wel flinke stijging van 1400 naar 1836
Maar 1400 wordt hier voor grasland sowieso wel betaald

Tegen over rente bij koop is nog schijntje
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
1,836 euro hier zijn melkveehouder daar toe ook wel bijna bereid om er voor te betalen op grasland

Als je niet bereid bent meer te betalen kom je hier in het zuiden alleen in aanmerking voor SBB gronden.
bio boer
@T60401 dat bedoel ik dus nu lukt het hier nog wel bet je onder de 1800
mlkvhoudr
@spotmelker ok, dank je, eerst stonden die er niet in , en nu wel ik mag nog steeds niet klagen over pachtprijzen in mijn regio
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koeien , vaste kosten , fosfaatrechten en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!