CVTs: Functie en opbouw in vergelijk
Omdat de vorige discussie het topic van iemand anders kaapte (en tevens uit de hand liep) hier even opnieuw:Ik heb het bericht over de Kindheid des Vario nog eens uitvoerig gelezen.
fendt.de/vario_kindheit.htm/
Wat me opviel was de snelheid-trekkrachtdiagram van de testtransmissie in 1986 getest in een Favorit 615: in tegenstelling tot de ontwerp-eisen die Marschall zich in 1973 ten doel gesteld had (max kracht vanaf 5kmh over te brengen, met 1 rijbereik) zat ie inmiddels al op twee rijbereiken, om maximale trekkracht vanaf 3kmh te hebben: Dit testmodel is dus de blauwdruk voor alle Varios van de bouwserie ML (de lateren in bijvoorbeeld de 1000 serie heten TA 400) en de karakteristiek van de serieproductie zal zéker niet slechter zijn dan die van het testmodel.
fendt.de/zugkraftvergleich2.pdf/
Je ziet in deze grafiek de karakteristiek: Tot 3kmh is het uitgangskoppel aan de wielen gelijk, omdat de oliedruk van de hydrostaat de beperkende factor is. Daarna neemt de trekkracht af omdat het motorvermogen de beperkende factor is.
Conclusie: Siete en Noorderling hebben gelijk: Het punt waar de variobak tegen zn fysieke grenzen aan loopt wat betreft de maximale trekkracht, dat punt kun je ONMOGELIJK bereiken in de praktijk: een schakeltrekker heeft vaak niet eens versnellingen die laag genoeg zijn om de maximale wielkracht van een Vario te bereiken. Om de 12.75 ton trekkracht van deze 615 met TriStat getriebe te bereiken in de praktijk, op droog asfalt met n wrijving van 0.85, zou je de 615 moeten verzwaren tot 15 ton (ver boven het toegestane totaalgewicht) om uberhaupt die vario te kunnen overlasten voordat de wielen slippen.. In het veld met wrijvingsfactor van rond de 0.4 kom je daar in de verste verte niet bij in de buurt tenzij je de 615 verzwaart tot 32 ton, wat natuurlijk waanzin is.
Dit zal voor de productieversies van de jaren 90/00/10 niet anders zijn.
===edit: Voortschrijdend inzicht na de uitvoerige discussie hieronder in de conclusie verwerkt:===
Conclusie: Diegene die tegen mij zei dat de Vario "door zijn olie gaat" bij erg lage snelheden en niet trekt, ===bij zwaar trekwerk VOORUIT== kan gewoon niet met n Vario overweg, dat kan niet aan de techniek liggen. ===bij zwaar trekwerk ACHTERUIT klopt dit, omdat de Vario achteruit rijdt door een rijpomp om te schakelen is ie achteruit minder sterk dan n CVT met powershuttle===
Wat je ook ziet aan de grafiek van de 615 testmodel, is dat die bak t niet fijn vindt als je zwaar trekwerk onder de 7kmh in Fahrstufe 2 doet: Dàn pas gaat ie door zn oliedruk.
Duik je verder in de techniek, dan is een Vario, door zijn opbouw waarbij de hydrostaat op zwaar trekwerk juist met hoge druk en laag toeren werkt, het meest effient;
Dat maakt een Vario misschien wel een betere bak voor zwaar sleepwerk bij lage snelheid, dan de CVTs van ZF, CNH, Claas.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden wielen , oliedruk , transmissie , techniek , opbouw , snelheid , toeren , favorit , versnellingen , hydrostaat en chauffeur geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Is de Vario techniek van fendt zo beschermt dat andere merken deze niet kunnen kopiëren? Aangezien @Renze stelt dat Vario beter werkt bij trekwerk op lage snelheid dan andere automaten?
Nu weet ik toevallig dat onze jd op 3.5 kilometer per uur 100% mechanisch rijdt. Dan lijkt het me sterk dat fendt dan de efficientie weet te overtreffen met een hydraulisch gedeelte in de aandrijving.
Tevens het punt dat een fendt variobak gevoeliger is voor misbruik sluit ik me bij aan dat zie je ook wel terug in de praktijk.
De Vario zwenkt alleen de pomp andersom om achteruit te gaan en is daardoor dan altijd 100% hydrostatisch. Daardoor krijg je bepaalde types ook door de overdruk. @Valtra man is ook juist met het vooruit verhaal met 100% naar 0.
Ook is me opgevallen in de trekkertesten dat de max trekkracht t.o.v. aftakasvermogen altijd lager ligt bij de bakken met maar 2 groepen dan die met 4.
Dat de vario dan ook beter zou zijn voor puur sleepwerk lijkt me van niet @Renze
Met een gewone CVT kun je de motor toch ook over de kop jagen ? Met n auto ook als je m op de snelweg in de achteruit trekt.
--8q3_tkUD7SpvN
Ik ben ooit met n 411 op pad geweest om te tanken in n dorp verderop terwijl t rempotje gescheurd was: ik moest maar goed opletten en kalm aan doen. Ging prima, totdat er een auto me vlak voor de kruising inhaalde en ik n paar meter te kort kwam: Ik heb naast m in de berm gestuurd want de vario bij 2700 toeren, versnelde uit zichzelf om t motortoerental terug te brengen tot 2200. Zo ben ik al honkend en joelend naast m tot stilstand gekomen.
Dealer in het dorp vertelde: De eerste 716's die ze verkochten hadden dat nog niet. Als er chauffeurs in stadsverkeer alleen met de knuppel remde en de motor flink boven de 3000 toeren joeg, leidde dat tot motorschade zoals n zwevende klep die door de klepveer niet snel genoeg.dicht getrokken werd en door de zuiger aangetikt. Bij mijn weten hebben die n software update gehad om t hufter proof te maken.
"Dan heeft de hydromotor minder te lijden lijkt me of zit ik er helemaal naast nu?"
Ik weet het niet. Je zou toch zeggen dat ie de kracht in beide richtingen moet kunnen hebben ?
Is het überhaupt mogelijk met n ander merk CVT met de hand te vertragen ? Bij de CVX heb ik t nooit nodig gehad dus ook nooit op zoek gegaan of t erop zat.