Krampe gaat nieuwe kaweco radiums maken



Originele beschrijving

Eind 2024 nam Kotte Landtechnik GmbH und Co. KG alle productierechten, evenals de afdelingen service en reserveonderdelen, over van Kaweco, een Nederlandse producent met een lange geschiedenis.
 Krampe neemt silagewagens van Kaweco over Nieuwe Krampe Radium wordt op de Agritechnica voorgesteld (trekkerweb.nl)

Eind 2024 nam Kotte Landtechnik GmbH und Co. KG alle productierechten, evenals de afdelingen service en reserveonderdelen, over van Kaweco, een Nederlandse producent met een lange geschiedenis.

RaHeados

Reacties

+2
Jotke
TOP!

Zullen ze in Reusel blij mee zijn!🙂

Krampe verkopen zitten laatste jaren al behoorlijk in de lift. Dat gaat met deze wagens alleen maar meer worden! Sluiten mooi aan op het assortiment afschuifwagens dat Krampe al enkele jaren heeft. Je kunt zien dat de nieuwe generatie Krampe flink investeert in de toekomst.

Had het dus goed ingeschat dat het een goede aanvulling voor Krampe zou zijn.
Over kwaliteit in ieder geval geen zorgen!👌🏻

Wens ze heel veel succes daar bij die prachtige fabriek in het mooie Coesfeld!
+2
caseboy
@Jotke dit is wel een mooie kans voor Krampe, een type aanhanger die nog niet in hun assortiment zat maar waar zeker vraag maar is. Tevens hebben ze nu een vertrouwde basis om mee te beginnen die ook een klantenkring al met zich mee brengt.
Jotke
@caseboy

Precies. Een mooie toevoeging langs de afschuifwagens.

Krampe en Kotte hebben int verleden volgens mij samen gewerkt, en misschien nog wel maar kan er niks over vinden op de site van Krampe, met mestzakken in Big Body's. Wel mooi dat ze zo weer bij elkaar komen om de mooie Kaweco producten te redden.

Klanten hebben aan Krampe in ieder geval een goede betrouwbare partner! Een echt familiebedrijf waar kwaliteit en klantenwensen hoog in het vaandel staan. Die niet zomaar zeggen: "kan niet!" Maar "Dat gaan we regelen!"

Bij een Nederlandse roodwitte concurrent schijnt dat nog wel es een probleem te zijn. Maarja, die verliezen dan ook beetje bij beetje steeds meer marktaandeel ten gunste van Krampe.
+1
bart-spies
@Jotke Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan die info van de laatste zin komt...
Jotke
@bart-spies

Ik kom wel es bij Kraakman en ken mensen van Kraakman.😉

Dan hoor/zie je wel eens wat.

Laat ik het zo zeggen, eind 2022 benoemde die rood/witte Kraakman tot "dealer van het jaar", dat was niet voor niks.😉

De hete Duitse adem wordt daar duidelijk gevoeld.
pizza power
@Jotke kraakman is niet de enigste beco dealer he.....
Jotke
Quote Reactie van @pizza power:
kraakman is niet de enigste beco dealer he.....

Nee maar wel( een van de) grootste die precies dat jaar het Krampe importeurschap verworven had door overname "De Kok landbouw" en op alle 18 vestigingen ging verkopen en een stijgende lijn zag in de verkopen van laatstgenoemde.

Niet altijd is 1 en 1 2 maar nu neigt het er wel sterk naar.

Laat ik duidelijk zijn: Beco is geen slecht merk!
+3
TomH
@Jotke denk ook dat Beco, VGM enz de hete adem in hun nek voelen van krampe……. Het zal wat wezen dat zij met al hun vestigingen en verkoop apparaat niet een aantal kiepers weg weten te zetten.
Nederland is groter dan kraakman hun gebied. En met Duitsers iets op maat bouwen gaat prima maar speciale wensen word een dingetje (vaak). Daar zijn we in Nederland toch echt wel beter al dan niet flexibeler in!
Renze
@pizza power is Beco nog druk met landbouwdumpers dan ? Ik dacht dat ze de laatste jaren de focus steeds meer verlegden naar de shovel en kraanbakken (die ze al jaren in Polen laten lassen) en in Vianen vooral druk zijn met graafmachine aanpassingen...?

Tenminste, het is lang geleden dat ik n nieuwe Beco dumper tegenkwam in regio Zwolle (dat je ze niet in Regio Raalte tegenkomt is natuurlijk logisch 🤪)

Ik bedoel: Beco group is gróót !
Beco Boforce graafmachine aanpassingen
Beco Buiscar industrieel transport wagens
Beco Bleyenberg grijpers
Beco trailers

Deze Beco trailer heb ik trouwens de basis voor gelegd, voor mn toenmalige baas die het concept aan Beco verkocht:
beco-group.com/trailers/producten/…

Vooral Beco Boforce verkoopt Europawijd, en Beco Bleyenberg is internationaal erkend in de overslag, bagger, en offshore wereld.

Dus wie denkt dat het slecht gaat met Beco omdat Krampe ze wat dumpers afpikt kan er niet verder naast zitten
Beco is inmiddels dusdanig internationaal gegroeid door overnames (Buiscar, de tekeningen en naamsrechten van Boforce, Bleyenberg) dat ze die paar dumpers op de Nederlandse markt, (waar ze door de hevige concurrentie weinig aan kunnen verdienen) de reet zal roesten !

Maak je over Beco maar geen zorgen, die redt zich zo goed, dat gronddumpers voor hen slechts wisselgeld is 😉
Rokus
@Renze worden nog volop dumpers 1-2-3 assers gebouwd!
Renze
@Rokus natuurlijk, maar dumpers is inmiddels bijzaak, met alles wat ze de afgelopen 20 jaar hebben overgenomen...
+11
GerbertXL
@Jotke dat zullen ze allicht zeggen. Denk je echt dat ze iemand die weleens langs komt dribbelen alles vertellen? En dan nog weet je niet hoe de verkopen bij beco gaan...
+8
CaseCS130
@Jotke Leuk dat je blij er van wordt dat Krampe Kaweco producten gaat bouwen. Inderdaad een mooie aanvulling voor hun assortiment.
Maar dat je daarna Beco een trap geeft, en niet voor het eerst, is volledig onnodig en heeft niks met silage wagens te maken.
+2
KlaasM
@CaseCS130 en dan ook nog een trap na uit 1 bron…
pizza power
@KlaasM ja want de verkopen van kraakman geven natuurlijk wel een leidend beeld over de verkopen van beco🙄
+2
Rokus
@pizza power wij hebben een kraakman vestiging in de buurt maar zo goed als alle beco's worden verkocht door Aantjes Goudriaan, ook in de buurt en al jaren beco dealer
+1
Jotke
Quote Reactie van @pizza power:
@KlaasM ja want de verkopen van kraakman geven natuurlijk wel een leidend beeld over de verkopen van beco

Dat zeg ik niet. Ik geef aan dat Krampe meer verkoopt. Gezien Kraakman maar twee kieper merken in huis heeft is het logisch dat de ander dan minder verkoopt.

Daarmee zeg ik niet dat ze landelijk slecht verkopen.

Daarbij heb ik alleen een ervaring die ik gehoord heb gedeeld. Niet meer niet minder.

Ja deze was ten nadele van Beco en ten voordele van Krampe, maar dat hebben ze toch echt aan hun eigen te danken.

Als je zoals @casejxu zegt over van alles moeilijk doet en vervolgens komt de concurrent na een demo met hun product praten en daar is alles mogelijk... aan wie ligt het dan?

Niet aan de dealer/importeur, niet aan hoeveel verkooppunten je hebt, niet of je + 100 of + 30 jaar bestaat... wel aan of je open staat voor de wensen van de klant.
+15
GerbertXL
@Jotke Het gaat er totaal niet om wat die merken nou wel of niet verkopen. Het punt is dat jouw opmerkingen een vrij hoog "Mijn papa zegt dat..." gehalte hebben.
ares697
@Jotke hoe lijken de Krampe kippers verder kwa prijs-kwaliteit ten opzichte van Beco/VGM
Jotke
Quote Reactie van @ares697:
@Jotke hoe lijken de Krampe kippers verder kwa prijs-kwaliteit ten opzichte van Beco/VGM

Heb geen zicht op prijs etc.

Ze ogen erg degelijk maar heb er zelf geen ervaring mee dus daar kan ik ook niet over oordelen.

Denk dat kwaliteit niet slechter zal zijn als Beco en VGM. Krampe gebruikt Hardox staal. Dat schijnt goede kwaliteit te zijn als je de fabrikanten moet geloven.
+1
Fast Eddy
@Jotke
Quote:
Krampe gebruikt Hardox staal

Dat gebruikt Joskin ook.
Rokus
@Fast Eddy maar dat zit alleen in de laadbak toch? Maar dat is wel beetje standaard bij een dumper toch?
Fast Eddy
@Rokus

Ik denk dat bij Krampe de bak ook alleen maar van Hardox is. Ik weet niet wat andere fabrikanten gebruiken.
+1
Rokus
@Fast Eddy beco en vgm gebruiken het ook
Renze
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Dat gebruikt Joskin ook.

Sja wie niet ? Als je tegenwoordig nog meedoen wilt, kun je niet meer aankomen met n 12mm S355 bodem... Hardox is niet alleen slijtvast maar kan 3x zoveel kracht hebben voor t buigt, dus bij kippers waar je stenen in gooit kun je haast niet zonder... 8mm Hardox is ongeveer even sterk als 15mm S355, dus vrijwel iedereen gebruikt iets soortgelijks..
Fast Eddy
@Renze

De bak is vaak van Hardox. Maar het frame niet lijkt mij. Het frame moet kunnen werken/ torderen. Als je dat van Hardox maakt knapt het lijkt mij.
+2
Renze
@Fast Eddy inderdaad, chassis is doorgaans S355 of misschien zelfs nog S235.
Wanneer het warmgewalste UNPs zijn, is het zowieso niet sterker als S355 ookal moet je die materiaalkealiteit speciaal bestellen bij de walserij.
Dat is doorgaans echter een kostprijs kwestie...

Dat Hardox niet flexibel is, is een verkeerde aanname: de elasticiteitsmodulus van alle ijzersoorten (dus de elasticiteit, hoe snel de kracht oploopt bij een bepaalde oprekking) is vrijwel gelijk.

Echter op een gegeven moment gaat staal permanent vervormen (vloeien)
Bij Hardox ligt de vloeigrens rond de 1050N/mm2 (circa 105 kg per mm2) bij staal voor gebouwen op 235N/mm2 en bij machinebouw staal op 355Nmm2

Je kunt Hardox dus 3x zover buigen (terwijl de buigweerstandkracht oploopt!) dan gewoon machinebouwstaal.

Vraag het de man aan de zetbank maar: als je Hardox buigt, is de terugvering enorm, je moet flink "over de haak" drukken om een 90 graden zetting te maken. Echter als je de vloeigrens overschrijdt scheurt het wel gauwer als zacht staal.

Een punt van hogesterkestaal is echter, dat zodra je eraan last, de vermoeiingsgrens van hogesterktestaal (bij de las) daalt naar het niveau van S355... Het klinkt een beetje onnozel als je het zo zegt, maar vermoeiingsscheuren hebben een initiatiefase en een propagatiefase: Bij hogesterktestaal zoals 42CrMo4 assenstaal is de treksterkte hoger, en ook duurt de initiatiefase langer: Dus je kunt n hogere ontwerpspanning aanhouden als het een bewerkte gladde pen is.
Echter als je eraan last, is de las zelf een scheurinitiatie, dus je slaat de initiatiefase over en begint in de propagatiefase (die voor alle staalsoorten even lang duurt !)

Op basis van deze wetenschap is een vorig werkgever van me, teruggegaan van hogesterkte staal naar gewoon machinebouw staal voor het gebruik in graafmachine gieken: Bij deze ontwerpspanningen is de levensduur hetzelfde, maar het materiaal is 40% goedkoper en veelal kan voorverwarmen alvorens het te lassen, vervallen.
Ik heb het wel 3 jaar moeten herhalen voordat ze loslieten wat 20 jaar lang hun waarheid was, maar als het geld bespaart komen ze uiteindelijk wel over de brug 😂

Bijvoorbeeld hijskranen, die maken een telescoopgiek door twee U profielen van hogesterkte staal met de poten tegen elkaar aan te lassen om n koker te vormen, waardoor de las op de neutrale buiglijn ligt en de materiaalspanning in de boog van de U optreedt waar geen las ligt !

En voordat de forummers die compleet niet bevatten waar ik het over heb, weer roepen dat ik de politiek in moet gaan: In de techniek werd deze specifieke kennis de afgelopen jaren redelijk goed betaald. (Altijd te weinig he..)
+1
Fast Eddy
@Renze

Ik ben halverwege jouw verhaal al afgehaakt. Maar ik begrijp dat Hardox dus iets flexibel is. Wat is de sterkt van Hardox tussen mangaanstaal dan?
+2
casejxu
@KlaasM heb zelf dichtbij zelfde ervaringen gehoord. Hun deden moeilijk/onmogelijk met wat banden configuraties en andere wensen. Dus werden daar geen becoos aangeschaft. T zal niet van die ene keer zijn maar als je als producent altijd je poot stijf houd ga je het niet winnen dus ze zullen wel iets veranderd zijn. Overigens heeft me ook recent toch weer een beco gekocht want kwaliteit is het wel degelijk👌👌
+1
rommert14
Quote Reactie van @casejxu:
want kwaliteit is het wel degelijk

Hebben ze hier nog lopen van eind jaren 90, gronddumpers
+1
worteljcb
Quote Reactie van @bart-spies:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan die info van de laatste zin komt...

Dat is niet zo moeilijk, of zijn favoriete bedrijf in het drop of Kraakman.. Hij heeft het nergens anders over, werkt niet in de sector maar weet altijd alles.
+1
rommert14
Quote Reactie van @worteljcb:
weet altijd alles

Die zijn der hier wel meer
Jotke
Quote Reactie van @worteljcb:
werkt niet in de sector maar weet altijd alles.

Waarom zou dat moeten om op de hoogte te zijn?

Als dat kon deed ik dat wel!
+2
worteljcb
Quote Reactie van @Jotke:
Waarom zou dat moeten om op de hoogte te zijn?

Dat hoeft ook niet, ik probeerde alleen aan te geven dat je reacties vaak nogal eenzijdig gekleurd zijn. Praktijkervaring ligt meestal genuanceerder..
+1
Jotke
Quote Reactie van @worteljcb:
Praktijkervaring ligt meestal genuanceerder..

Is ook zo.

Ik geef alleen aan wat ik van een goede kennis heb gehoord. Die was positiever over de klantvriendelijkheid van Krampe dan Beco.

Dat maakt Beco niet meteen een slecht merk!

Je ziet ze hier niet veel. Het gros van de Beco's hier is de 30 wel gepasseerd inmiddels dus het zullen wel goeie kippers zijn. De rest is VGM of Krampe. VGM wordt zowel in eigen dorp als bij een ex lmb( waar jij o.a. op doelde) een dorp verder verkocht. Krampe tot 2 - 3 jaar terug ook bij die laatste, nu alleen in Reusel.

Het stukje marktaandeel verlies van Beco aam Krampe bedoel ik niet mee dat Beco in z'n totaliteit marktaandeel verloren heeft/verliest. Het kan goed dat ze elders juist marktaandeel winnen op bijv Veenhuis of VGM.

Zeg alleen dat ze marktaandeel verloren hebben/verliezen aan Krampe, daar kunnen we lang en breed over discuseren maar een simpel rekensommetje is voldoende om dat te bevestigen.

Toen Krampe nog onder de Kok viel werd het op 5 eigen vestigingen plus een aantal dealers verkocht en kwamen er zo nu en dan nieuwe Krampe's binnen( ofja, werden opgehaald) maar had Krampe binnen de Kok op de laatste jaren VGM na geen concurrentie dus viel zo uit dat oogpunt niet te zeggen welke merken inleverde als Krampe meer verkocht.

Sinds Krampe onder Kraakman valt zijn er in één klap 13 verkooppunten bijgekomen( ja ook 1 eraf maar in z'n totaliteit 13 erbij). Krampe heeft sindsdien ook behoorlijk vernieuwd en nieuwe producten geïntroduceerd zoals de Rambody en Probody al zijn beide nog niet in NL verkocht.

Er zit duidelijk een stijgende lijn in de verkopen en waar er eerst misschien 3 gemiddeld in bestelling stonden zijn dat er nu meer dan 10 tot 20. Dan is de rekensom snel gemaakt dat de klant die nu een Krampe koopt bij Kraakman anders waarschijnlijk voor een Beco was gegaan. Dat wil niet zeggen dat er elders niet juist wel voor een Beco wordt gegaan.

Sommige lijken hier te denken dat ik alleen positief kan praten over merken van die bedrijven maar das echt niet zo.

Ik kan een heel boek openen over wat ik bijv van Manitou vindt de laatste jaren. Ik ga er nu geen tijd aan vuil maken. Reactie is allang genoeg.
+1
frank_mf
Quote Reactie van @Jotke:
met mestzakken in Big Body's.

Dat waren mestzakken van Huesker, niet van Kotte.
Renze
@frank_mf das ook n vak apart, mestzakken op wielen: Hier heeft 20 jaar geleden een mest en fouragehandel een oprolbare mestzak laten maken door een leverancier van dakbedekking, als test, een oude kameraad werkte er toen en heeft me n filmpje van de test laten zien, hij stond zelf vooraan op t bordes te filmen: Omdat dat rubber 400% rekken kon, bulkte die mestzak boven de schotten van de walking floor uit als ze hard remden en kwam alle gewicht op de truck: ze zijn er niet verder mee gegaan, want ze waren bang dat een zak van minder elastisch materiaal zou scheuren..

Is Krampe er wèl verder mee gegaan dan ?
Fast Eddy
@Renze

Ik weet het merk mestzak niet. Maar in Drenthe rijden een paar Joskin kippers met een mestzak er in. Er staan wel foto`s van die kippers hier op TF.
Vredo gebruikt in hun grootste zelfrijder als bovenkant ook een zak. Met andere woorden het principe van de mestzak wordt nog steeds toegepast.
Rokus
@Fast Eddy huesker flexcover heeft zoiets ontwikkeld, ben het nog nooit tegen gekomen. Zou niet weten of het wat geworden is
Renze
@Fast Eddy Vredo heeft een soort vouwwagen van hun tank ja, maar die houdt m in bedwang met een soort zijschotten, het is geen losse zak zoals hier geprobeerd is, om bietenpulp weg te brengen, na het lossen de zak uit te rollen en mest als retourvracht te nemen... een losse zak was link, die kwam bij 40 kmh op het industrieterrein al boven de schotten uit🤣

Maar als anderen het principe wèl werkend gekregen hebben, maakt t me uiteraard wel nieuwsgierig 😃
wotan2
@Renze houbraken in bergeijk heeft er 1 gehad in normale oplegger met een coil vloer. Zak was van het zelfde spul als een alligator zak ( zwaar huifzeil ). Idee was mest wegbrengen en een “normale” vracht mee terug. Probleem was echter dat het opvouwen in de coil vloer, zwaar en tijdrovend was. Op den duur wou ook niemand van het personeel het nog met die oplegger rijden, en werd hij alleen als mestoplegger ingezet.
Renze
@wotan2 het zal vast minder extreem bewegen als n EPDM zak, maar dan nog is het uitkijken bij lange bochten, als de zak in de bocht het zwaartepunt opzij legt...

Ik dacht Bolsius van de kaarsen, had onderste halve meter van de trailer, aluminium tank voor kaarsevet, daarboven konden ze pallets met eindproduct laden... ?
+1
de Leeuw IH
@Renze
Ja dat klopt gewoon polyester hoor en dus vierkant zit eigenlijk geen tank in, heb ze allemaal gebouwd en doe nog steeds veel onderhoud eraan, bij van eck trailers
Renze
@de Leeuw IH van Eck hebben we ooit nog B-E trailers geleverd, zo kende ik t verhaal van die Bolsius specials.. 👌
de Leeuw IH
@Renze
Ja ze houden wel van een uitdaging..
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
Is Krampe er wèl verder mee gegaan dan ?

Is op de site niks van te vinden dus vrees dat het ook bij Krampe doodgebloed is.
Jotke
Quote Reactie van @frank_mf:
Dat waren mestzakken van Huesker, niet van Kotte.

Aah oke.
+1
KevinCoolkens
Is er ook al nieuws over wie de bemesting machines overneemt als ik dat mag vragen?
+1
Jotke
Quote Reactie van @KevinCoolkens:
bemesting machines overneemt

Kotte had alles overgenomen en verkoopt nu de rechten van de silagewagens aan Krampe.😉
Claas Holland
@Jotke kotte heeft alleen de mest machines overgenomen.
trekkeronline.nl/2024/11/…
trekkeronline.nl/2025/01/…
Jotke
Quote Reactie van @Claas Holland:
@Jotke kotte heeft alleen de mest machines overgenomen.trekkeronline.nl/2024/11/…trekkeronline.nl/2025/01/…

Na mijn wete( volgens de nieuwberichten) heeft Kotte alles behalve de shovels overgenomen maar nu de rechten van de silagewagens doorverkocht aan Krampe.

De tweede link kan ik niet lezen.
Renze
@Jotke klopt, en Hulst uit De Krim gaat de aftersales van de shovels doen: Het is een jaar of 6 geleden dat Kaweco het merk Quappen overnam van Hulst, dus nu terug op het oude nest...
+2
international533
@Claas Holland mest, bemesters en Silagewagens is door Kotte over genomen. Silagewagens zijn weer verkocht afgelopen week
+4
international533
@KevinCoolkens die gaan we eind 2025 weer bouwen in Baak, bij Kaweco BV.
CoenNijenhuis
@international533 Met het hele spul naar de oude Motrac op Dambroek?
+4
international533
@CoenNijenhuis Jup, zijn daar nu 3 weken aan de gang. Eerst allles weer op de rit krijgen en dan tweede helft van het jaar/ 2026 weer bouwen.
Jotke
Quote Reactie van @international533:
die gaan we eind 2025 weer bouwen in Baak, bij Kaweco BV.

Worden de machines ook daar gebouwd?

Dacht dat die Nederlandse vestiging alleen voor de onderdelen voorziening was.

Dan moet 't een beste hal zijn en moet er nog wel wat personeel bijkomen. Met 5 ga je da niet redden.

Is ook bekend waarom Kotte dan niet de hal die Reesink gebruikte is gaan huren? Of is de nieuwe koop?
Claas Holland
Jotke
@Claas Holland

Kan ik niet lezen. Is premium.
+1
international533
@Jotke ja klopt, alles in Baak. Is ook een beste hal💪🏼 waar haal jij die vijf vandaan?
Jotke
Quote Reactie van @international533:
vijf

Dacht dat gelezen te hebben in het bericht dat Kotte het overnam en in Nederland een vestiging ging openen. Vandaar dat ik dacht, 5 is voor alleen onderdelen afhandeling enz een redelijk aantal om te starten maar met productie erbij heb je wel wat meer nodig.

Oke. Mooi dat ze de productie van Kaweco ook in het thuisland van Kaweco houden!

Van Krampe is het natuurlijk ook te begrijpen dat ze hun eigen fabriek gebruiken.
+1
Renze
@international533 "we" ?? Werk je bij het nieuwe Kaweco ? En wat gaat er in Nederland gebouwd worden, ik had begrepen dat de productie in Duitsland zou plaatsvinden en Kaweco alleen als verkoopkantoor zou blijven bestaan ?
+3
international533
@Renze klopt, zit op kantoor. Wat er gebouwd gaat worden, word in de loop van het jaar bekend.
Jotke
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de Kaweco Radiumkenners van het idee vinden om het Krampe Rambody onderstel en de Radium opbouw te combineren?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Rokus
@Jotke wat vind je zelf van dat idee dan?
Jotke
Quote Reactie van @Rokus:
wat vind je zelf van dat idee dan?

Pff... geen idee. Ik ken heel de Kaweco's niet goed. Zie er zelden een.

Heb ook geen verstand van techniek dus weet ook niet of het Krampe chassis degelijker is of niet.

Ze zien er degelijk uit, dat wel! Maar voort zelfde geldt is dat bij Kaweco ook...

Was gewoon benieuwd omdat hier nog best wat Kaweco gebruikers zitten en niet veel Krampe. De Rambody is sowieso nog niet verkocht in Nederland. Alleen 1 keer op de grasdag geweest alsk het goed heb, denk toen in 2023 in Grashoek.
+1
Renze
@Jotke de Jan Veenhuis kippers staan tegenwoordig ook op n Schuitemaker tandemstel... meer van hetzelfde produceren is gewoon goedkoper.. dus zal Krampe dat ook wel standaardiseren...

Een compleet onderstel uitwisselen zal niet snel gebeuren, een afschuifwagen ligt in de lengte op het chassis en draagt zelf mee, een wagen met bodemketting staat op dwarsdragers dus puntlasten, en de bak is zelf minder sterk als n afschuiver, dat vereist een sterker chassis..

Bij opleggers ook: Een gesloten plywood opbouw kan een slag lichter chassis onder dan n open trailer, omdat de opbouw zo stijf is. Koeltrailers hebben vaak alleen n hulpraam om de laadklep en de assen aan te bevestigen, en n versterkt punt in de bodem waar de kingpen aan zit, die zijn zelfdragend.

Ik zat 15 jaar geleden in de BE trailers, wij trokken t chassis maar gewoon door van kingpen tot laadklep, bij enkelstuks productie werd t te duur om de leverancier van de koelopbouw de versterkingen in de bodem te laten berekenen en uitvoeren.. Maar de grote 13.60m trailer opbouwen hadden t wel.
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
@Jotke de Jan Veenhuis kippers staan tegenwoordig ook op n Schuitemaker tandemstel... meer van hetzelfde produceren is gewoon goedkoper.. dus zal Krampe dat ook wel standaardiseren...

Oke, ja zullen vast wel goede redenen voor zijn.

Oke, ja in de basis zal het wel 't zelfde zijn maar voor de een heb je dit nodig, voor de ander dat.
Renze
@Jotke zo inschattend schaal 1 op t oog, vanaf onduidelijke fotos, zit er een pakweg UNP 300 onder de Radium (Had Veenhuis 22 jaar geleden ook onder de wagens zitten toen we ze nog voor hen lasten op t bedrijf waar ik stage liep) en zit er onder n Krampe Rambody ongeveer n 200...

Maar goed, als je dezelfde assen, schommeltandems, veerbokken en noem maar op, bij Krampe uit de massaproductie haalt en onder je zwaardere UNP300 balken last, heb je ook al n kostprijs besparing. Massa is kassa.
Claas Holland
@Renze veenhuis is zelf opnieuw begonnen, staat op fb
Renze
@Claas Holland Veenhuis Raalte is nooit gestopt: Die heeft de productierechten van de kippers verkocht aan Wadinko/SVGroup, en gaat verder als lasbedrijf/toeleverancier

veenhuisraalte.nl/

Ik heb van horen zeggen dat ze nog wel kippers verkopen in Canada onder de naam Veenhuis, en dat er daarom ruzie is met SV Group en weet ik allemaal wat... maar ik denk als je de helft van dat verhaal gelooft, dat je dan dichter bij de waarheid zit dan wanneer je t letterlijk gelooft 😅🙈
Claas Holland
@Renze oh okey, ik heb wel mensen die canada wonen,ik zal eens vragen wat hun weten
Renze
@Claas Holland Vinden jouw kennissen in Canada het interessant genoeg om te onthouden als Veenhuis afgelopen jaar nog een of twee kippers verkocht hebben ? 😅

Mijn familie hoef ik t niet eens te vragen: Die verklaren die recente Hollandse immigranten compleet voor gek dat ze een kipper met de boot uit Nederland laten komen terwijl er binnen een straal van 150 mijl wel een lokale fabrikant zit die ook kippers maakt, met onderdelen die lokaal op voorraad zijn, en die m gratis aan huis aflevert... 🤣🤣🙈🤷‍♂️
+17
GerbertXL
@Renze ze worden daar gemaakt. Als je het niet weet is het niet erg maar ga lekker ergens anders de iwab uit zitten hangen.
Renze
@GerbertXL weet je, mn broer had ooit n Mechelse herder, beest was zo maf dat ie altijd in de kennel zat als er visite was, anders deed ie niks als rondjes rond de tafel draven. Als we verjaardagsvisite bij hem in de tuin hadden hoorde je m niet en zag je m niet. Totdat je druk in gesprek, geen acht gevend op die hond, te dicht bij de kennel komt, en die Mechelaar opeens luid blaffend met vier poten tegen het gaas op sprong om mensen te laten schrikken... Als ie dan rechtop tegen t gaas stond, was t een paar tellen voor de Jack Russell m aan zn poepgaatje likte, dan zag je m ontspannen, liet ie zich op vier poten zakken, en dan ging ie heel even later weer in de mand liggen toekijken... 😏🙉

Ik kom jou al meer als twintig jaar tegen online, misschien al wel 25 jaar, maar ik krijg altijd een lach op mn bek: Ik kan er niks aan doen maar als jij jezelf op zon manier uit, zie ik gelijk die kennelhond voor me... 😅🙈😳
+9
GerbertXL
@Renze het is fijn om te horen dat ik amper veranderd bent, jij daarentegen bent gegaan van iemand uit de praktijk met een iets te hoge dunk van zichzelf naar een vent aan de zijlijn die zich beroept op ervaring van vele jaren terug, geen fouten kunnen toegeven en mensen vergelijken met honden. Klasse!
Renze
@GerbertXL Vandaag was de derde keer in een maand dat jij me afblafte dat ik beter mn mond kan houden: Dus niet janken als je n keer lik op stuk krijgt !

P.s. "iemand uit de praktijk met een iets te hoge dunk van zichzelf"
Is bij jou nog steeds geen lampje gaan branden toen je deze zin typte ? 😏😏
+1
casejxu
@Renze veenhuis kiepers aan de andere kant van de plas worden overseas gemaakt naar canadeze/Amerikaanse maatstaven. 3m bakbreedte bijv. We zouden @John k even kunnen vragen of ze nog steeds gebouwd worden onder veenhuisnaam

Kleine wijziging. Heb de ex penta salesman even berichtje gestuurd. Die zal dat vast wel kunnen vertellen
casejxu
@casejxu jup worden nog steeds gebouwd en verkocht in ontario👌
John k
@casejxu ja, kwam er pas nog langs en er stond een mooi rijtje nieuwe kippers klaar
casejxu
@John k sam bevestigde dat idd ook👌
+1
John k
@Renze moet je niet kijken wat je krijgt......europese kwaliteit is hard to beat
Renze
@John k dat zeggen alle Europeanen... Maar mijn familie, derde generatie, die zegt het merk Veenhuis helemaal niks ! Waarom geld uitgeven aan n dure kipper op grote banden, als je t voer ook met n tweedehands tractor trailer with end dump in de silo krijgt ?

Ik snap wat je zegt hoor, ik keek er ook rond met gefronsde wenkbrauwen toen ik er 2 maand rondliep..

Wat ik ook mooi vind is youtuber Bruce Wilson die een Europese Scania in de US geïmporteerd heeft en reacties van mensen filmt:

Zn eerste Scania haalde ie uit Canada waar je 15 jaar of ouder zonder EPA certificaat mag importeren (in de States is dat 25 jaar)
Dan vraagt ie zn maten mee in n rondom luchtgeveerde kabine, en dan snappen ze niet dat dat techniek is die al 25 jaar oud is 🤣🤣

Ik snap wat je zegt wat betreft Europese kwaliteit... Maar mn neven, 3e generatie, die zegt het allemaal niks want ze zijn opgegroeid met Amerikaans spul !
Ze hebben hier ook wel n stukje gereden met Europese trucks.. ja prachtig, comfortabel.. maar als ze weer thuis zijn, voelt t Amerikaanse spul wat ze gewend zijn wel net zo vertrouwd 🙈🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
+1
John k
@Renze dan weet ik niet in welke area je familie zit maar in South west Ontario gaan de moderne canadezen meer en meer op de European tour.
Renze
@John k ben 20 jaar geleden in Fergus, Ontario geweest. Mijn familie is een jaar of 10 geleden verder getrokken naar het Westen, omdat je met al die Nederlandse boeren die de grenzen van de regels opzochten, ook steeds meer Europees achtige regels kreeg... dus zij verkochten aan n Europese boer en gingen zelf naar Alberta.

Zoals ik al zei, vooral 1e rn 2e generatie immigranten die the European way meebrengen. 3e en 4e generatie kijken ernaar en halen de schouders op wat die nieuwkomers doen, zij zijn opgegroeid met de Noordamerikaanse manier...

En in zuidwest Ontario stikt het van de Nederlanders. Mn oom, vorig jaar overleden, zat in Brampton in n bejaardentehuis met Nederlands sprekend personeel, omdat die oudjes als ze de weg kwijt raken, allemaal weer Nederlands beginnen te praten...
+1
Jotke
+1
Renze
Ik heb even gekeken wat ik zwart op wit kan vinden:
TF trekt het niet met alle Wayback Machine links, dus als je me niet gelooft: je weet dus nu zelf waar je t nakijken kunt 🤪

Via Google kom je op www.veenhuisnorthamerica.com een website van Sunova implement Ltd uit Lakeside Ontario. www.sunova.ca
Deze website zegt Veenhuis kippers te maken voor de Noord Amerikaanse markt. Bekijk je de folders, dan zie je Europese specificaties en afmetingen.
(Edit: Inderdaad dus ook 3m brede kippers specifiek voor Amerika, die had ik nog niet gezien, bedankt voor de aanvulling!)
De website zelf zegt dat de componenten uit Nederland komen.
Ook zie je de kippers in de "oude" Veenhuis kleur rood, ipv donkergrijs.

De oudste vermelding van deze website op de Wayback Machine (archief van oude internetsites) is van 2011: destijds nog zonder dat Sunova genoemd werd
web.archive.org/web/20110202025955/…

In 2012 wordt op deze website de naam Sunova genoemd, dat ze vanaf 1998 importeur zijn en in 2012 assemblage en spuiten doen voor Noord Amerika
web.archive.org/web/20120823092054/…

Helaas trekt TF het niet, hij loopt vast, dus je moet t zelf maar nazoeken met de Wayback Machine als je me niet gelooft:

op de archiefopname van 18-02-2023 zegt Sunova dat ze Jan Veenhuis voor de Noordamerikaanse markt  "from the ground up" produceert. Op de archiefopname van 2021 nog niet.

Sinds December 2022 is Jan Veenhuis dus overgenomen door SV group/ Wadinko.

Conclusie: Inderdaad is sinds Jan Veenhuis overgenomen is door SV Group eind 2022,  de Canadese importeur begonnen met Jan Veenhuis ontwerpen, helemaal in eigen beheer te produceren voor de Noord Amerikaanse markt.

Natuurlijk weten wij er niks vanaf wat de overnamevoorwaarden waren: Is het bedrijf verkocht, is alleen het intellectueel eigendom verkocht, of zijn alleen de rechten op het gebruik van het intellectueel eigendom op de Europese markt verkocht ?? Of heeft de Canadese importeur schijt aan alles en produceren ze ze lekker zelf ?

We weten het niet, en zullen het ook wel niet te weten komen.

Het enige wat we wèl weten is dat de Canadese importeur, Nederlandse Jan Veenhuis kippers in eigen beheer bouwt... 😉
+7
casejxu
Quote Reactie van @Renze:
Bekijk je de folders, dan zie je Europese specificaties en afmetingen

Iets beter kijken inspecteur. Kiepers van 3m br maken ze hier niet hoor

(klik om te vergroten)

.
+1
pizza power
@casejxu was het maar zon feest, kan je met een lage bak toch veel meenemen.😅
+1
Renze
@casejxu bedankt voor de aanvulling: ik heb vanavond voornamelijk in het archief zitten spieden om te ontdekken hoe het kan dat er in Canada Veenhuis kippers verkocht worden, terwijl ze hier in NL uit weelde door Wadinko overgenomen zijn, en had dat Mega Model niet bekeken 😅
+1
casejxu
@Renze dat megamodel is vooral hun kaskraker. Zeker met hun treintjes opzet van 2 achter elkaar.
Renze
@casejxu hoe kom je aan die informatie, heb jij toevallig beschikking over de verkoopcijfers van Sunova ?

Ik vind het allemaal maar apart, een Nederlandse merknaam die verkocht is, maar door de Canadese importeur in eigen beheer voortgezet wordt... 🤪🙈
+2
KlaasM
@Renze Veenhuis Raalte heeft de boel verkocht aan SV wat betreft het Europese spul hebben ze mij proberen wijs te maken.
Ze produceren nog steeds voor Canada. Kippers gaan daar als half fabrikaten heen, en worden daar afgebouwd.
Wat Raalte nu gaat doen is voor de SV groep produceren.
Als ik lieg lieg ik in commissie
+1
Renze
@KlaasM als ik de website www.veenhuisraalte.nl en de Facebook pagina bekijk, zijn ze in Raalte volop bezig componenten te produceren voor Sunova equipment in Canada, die ze daar samenstelt voor de Noordamerikaanse markt...dat schrijft Sunova ook op hun eigen website,dus dat lijkt inderdaad te kloppen... Het is overduidelijk dat Jan Veenhuis nog gewoon in bedrijf is, onder de naam Veenhuis Raalte !

Echter hoe kan Wadinko dan eind 2022 in hun persbericht laten voorkomen dat ze een bedrijf met productielocatie en een personeelsbestand hebben overgenomen, terwijl ze alleen rechten op n merknaam en kopietjes van wat tekeningen hebben ?

wadinko.nl/nieuws/…

Geen wonder dat er op die manier indianenverhalen ontstaan over zogenaamde ruzie tussen Veenhuis en Wadinko... Het bedrijf is gewoon nooit verkocht geweest 🙈🤷‍♂️
+3
John k
@Renze klopt, die kiepers komen hier in gedeelten naar toe en worden hier lokaal afgelast en gespoten. ( stuk goedkoper met transport)
+1
Renze
@John k snap ik, al wat in n standaard zeecontainer past, is goedkoper dan RoRo transportschip.

Als je naar de Duitse markt voor boerenmesttanks kijkt, dan heeft iedere deelstaat zn eigen tankmerk, de marges zijn zo laag dat transport buiten de eigen regio de tanks al te duur maakt. Dan heb je Samson uit Denemarken en Kaweco uit Nederland, die een absolute topklasse tank leveren voor de loonwerker, die daarom meer geld kunnen vragen en genoeg marge hebben om hun product vanuit een naburig land te importeren. Veenhuis dacht dat ook te kunnen door een deal met Kverneland, dat Kverneland dealers de Veenhuis tanks zouden gaan verkopen: Dat liep helemaal niet want Veenhuis zat op t prijsniveau van Samson en Kaweco terwijl ze er qua afwerking toch niet helemaal aan konden tippen..

Met Veenhuis kippers in Canada precies hetzelfde: Hwt is een product met een dusdanig hoge kwaliteit die niemand anders levert, dat ze genoeg marge kunnen maken zodat transportkosten vanuit Nederland uit kunnen... Maar zodra lokale fabrikanten een inhaalslag maken en iets vergelijkbaars aanbieden, krijgt Veenhuis t moeilijk...

Hoe ligt het niveau van productiekosten in NL versus Canada trouwens? In Nederland zijn we al duurder als bijvoorbeeld Duitsland, in loonkosten...

Ik zag laatst een Bear Claw trailer bij Alex the Dutch dairyfarmer op het kanaal: als ik hun website opzoek, lijkt dat toch n serieuze concurrent te zijn wat betreft het Europees model kipper:
bearclawequipment.ca/products/…
KlaasM
@Renze
Quote:
Dat liep helemaal niet want Veenhuis zat op t prijsniveau van Samson en Kaweco terwijl ze er qua afwerking toch niet helemaal aan konden tippen..

Waar baseer je die kennis op?
+1
kearl
@Renze
Quote:
Als je naar de Duitse markt voor boerenmesttanks kijkt, dan heeft iedere deelstaat zn eigen tankmerk, de marges zijn zo laag dat transport buiten de eigen regio de tanks al te duur maakt. Dan heb je Samson uit Denemarken en Kaweco uit Nederland, die een absolute topklasse tank leveren voor de loonwerker, die daarom meer geld kunnen vragen en genoeg marge hebben om hun product vanuit een naburig land te importeren.

Transport is echt geen grote factor op de prijzen van tegenwoordig. Het is meer dat elke regio eigen wensen heeft. Ook zijn de fabrikanten niet zo groot, de lokale heeft hier nog steeds een levertijd van meer dan een jaar. Daarbij wordt kaweco hier met losse tanks meer als middenklasser gezien, maar dat kan in een andere regio weer anders zijn.
+2
Renze
@kearl klopt, ik zei het verkeerd:
Diegene die rechstreeks aan de eindgebruiker verkoopt kan goedkoper aanbieden dan wie er nog tussenhandel tussen heeft zitten, dus zo blijft boerentanks veelal lokale handel.

Kijk je naar het profi segment, dan is het vooral Samson die de markt van 3 en 4 assers met aandock of zuigarmen en sleepvoet/sleepslang bediening voorbereid in de ISO Bus besturing van de tank, dat de lokale Duitse tankbouwers daar amper aan kunnen komen... Dan heb je nog zon Deens merk, en dan heb je Kaweco die in die profi klasse zit. Nog een stuk of vijf grotere Duitse merken, onder meer Kotte, doen daar ook in mee.
Ook, als je in deze klasse mee wilt doen ben je een storingsdienst nodig, dus moet je groot genoeg zijn om een isobus specialist te hebben lopen...

Veel kleinere lokale tankbouwers hebben domweg de techniek niet in huis om in die klasse mee te doen, dus daarom zijn ze gedwongen om op prijs te concurreren met eenvoudiger boerentanks...
Hetzelfde zie je in Nederland met een merk als Jako: degelijke machines, maar heel nadrukkelijk gericht op de boer die geen belang bij NIRS of ISO Bus heeft... want Jako is zelf te klein om in die techniek te investeren.
inter-sound
@Renze zover ik weet was de produktielocatie in raalte gehuurd van veenhuis en is dat afgelopen jaar weer gewijzigd.
vorig jaar is de produktie en het personeel verhuisd naar rijssen.
1 Maart is er een open dag in Raalte.
BuvaM
@inter-sound voor zover ik weet ook.
En ontstaat er een nieuwe productielocatie op het moment van een krimpende markt.
Renze
@BuvaM De laatste keer dat ik in Rijssen gesolliciteerd heb, zaten ze eigenlijk al te krap in de ruimte... hun afdeling winter management was toen net n paar jaar oud...
BuvaM
@Renze Dan kan ik je melden dat productiviteit per m2 thans veel hoger is.
Renze
@inter-sound ja, het was gister nog maar 1 Februari en nog geen 1 Maart... gelukkig zat ik nog niet in de auto met mn muffe harses 🤣🤣

Hoe dan ook: Het gerucht wat Raaltenaren vertellen, dat Wadinko en Jan Veenhuis in staat van oorlog zijn omdat Veenhuis actief blijft op de Canadese markt, is (wat ik al dacht) een broodje aap verhaal.
De waarheid ligt iets genuanceerder dan wat Wadinko in persberichten laat voorkomen, want ze hebben nooit t -hele- bedrijf overgenomen... 😏
BuvaM
@Renze Alle berichten goed lezen, had je voor aannames en voorbarige conclusies behoed.
Renze
@BuvaM ben je nu niet aan het herkauwen ? 😏
BuvaM
@Renze Ja, indien jij de berichten van enkele jaren ook gelezen had, maar dat heb ik nog niet kunnen bemerken.
Renze
@BuvaM Het persbericht van Wadinko uit December 2022 heb ik gelezen ja... De Facebook pagina en de website van Jan Veenhuis volg ik maar die zijn al een jaar dood. Dat er inmiddels Veenhuisraalte online is, waaruit je de conclusie kunt trekken dat Wadinko behoorlijk overdrijft als ze zeggen Jan Veenhuis te "aquireren" en een productielocatie te hebben toegevoegd aan SVgroup, kwam ik vorige week pas achter.
+1
BuvaM
@Renze mijn laatste reactie kort; kijk wie eigenaar is van welke bv's. En wens: wees voorzichtig met noemen van bedrijven en vooral mensen.
Renze
@BuvaM Ik heb het op internet nooit over mensen, noch over de specifieke inhoud van gesprekken met bepaalde mensen die ik ooit gehad heb... 😉👌
+1
casejxu
Quote Reactie van @Renze:
hoe kom je aan die informatie

Goeie kennis woont er in de buurt. Hij was zelf hoge salesman hij de concullega. Dus die weet echt wel wat andere merken doen. Heb geen info vam binnen uit het bedrijf.
Renze
@casejxu sja, ik vind het nog steeds bijzonder: Mijn familie is na de oorlog die kant op gegaan, begin jaren 50. Het merk Veenhuis zegt ze helemaal niks, en ze hebben er t geld niet voor over, ze jakkeren liever met n oude truck door t land heen...

Dus blijkbaar zitten er veel eerste en tweede generatie immigranten die max 40 jaar in Canada zijn, die het merk Veenhuis nog in zn glorietijd kennen (terwijl het in Nederland vergane glorie is: hun hoogtepunt hadden ze begin jaren 90 toen mestinjectie verplicht werd, en loonwerkers met 40/50kmh trekkers en Veenhuis dumpers grondverzet gingen doen)

Toevallig zag ik op t kanaal van Alex the dutch Dairyfarmer dat zn buurman kwam helpen hakselen met een Bear Claw trailer, lokaal merk die er erg Europees uitziet
bearclawequipment.ca/products/…
Zo zijn er vast nog wel meer...

Dan denk ik: Veenhuis kan nu Europa wel opgegeven hebben omdat ze hier ingehaald zijn door de concurrentie, en ze nu hun gloriedagen proberen te herleven bij immigranten die t merk kennen van 40 jaar geleden, maar zon Bear Claw maakt ook al superstrakke kippers !

In Nederland heeft het merk Veenhuis in 20 jaar tijd zoveel prestige ingeleverd dat het merk niet eens meer van de familie is. Nu zoeken ze markt bij klanten die het merk Veenhuis nog kennen uit de gloriedagen, en de 20 jaar teloorgang van het merk in Nederland, nooit meegemaakt hebben omdat ze zelf die tijd in Canada woonden...

Dus nu moeten ze niet wéér wachten tot de concurrentie hen inhaalt en de merknaam ook in Canada aan kracht inboet... Ik hoop dat ze nu wakker blijven ! 😅
+2
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
dat het merk niet eens meer van de familie is.

How how, volgensmij heeft Waltr nog steeds een deel van de aandelen in inmiddels SV Group in handen, net als de familie achter Schuitemaker. Het derde deel van de aandelen ligt bij Wadinko.
+1
Renze
@Jotke klopt,de familie Schuitemaker heeft ook nog steeds aandelen en hebben zo ook nog wat in de melk te brokkelen, ookal werkt niemand van de familie nog in het bedrijf. Maar ze hebben t niet meer alleen voor het zeggen. 🙉
+10
John k
@Renze wat een gelul toch allemaal 🤣🤣.

Die Veenhuis kiepers worden overal geadverteerd en staan op de farm shows. Dus die zijn echt wel bekend. Die familie van jouw heeft zeker ook nog nooit van Fendt gehoord.....wat oom pas later op de markt kwam hier.
Hier in de hele omgeving komen er geen trucks op het land ivm structuur beschadiging en daar is land inmiddels te duur voor.
Bear claw en Penta ( redelijk grote speler hier) kunnen kwa kwaliteit niet tippen aan Veenhuis. Wil je een Penta met europese assen en net zulke banden als de Veenhuis dan zit er kwa prijs al niet veel verschil meer in.
Hier op mn werk al vanalles gehad en inmiddels 3 Veenhuis wagens ( de Penta wagen hier is net te koop gezet en mag weg)

Die Bruce die kijk ik nog geregeld. Europese trucks zijn veel comfortabeler dan north Amerikaanse trucks . Maar de gewone trucker wil nog niet naar een cab over maar wil een neus voor zich hebben met een ruime bunk ( slaap plek)
Pas als de grotere fleet companies de cabovers weer beginnen te kopen dan pas zet het weer voet aan de grond hier .
Er lopen er trouwens wel een handvol bij mij in de buurt.
Renze
@John k Hoo wacht even, jij legt mn woorden verkeerd uit: Ik beweer niet dat mn familie in 2005 nog nooit van Veenhuis kippers gehoord hadden he ? Ik zei dat het merk Veenhuis huis hen niets zei. Net als het merk Western Star een Eurpeaan niets zegt: Ze weten wel dat het n vrachtwagen is, maar of ze nu nog uit Canada komen of inmiddels in de States gebouwd worden, zover interesseert het ze niet. Maar mn familie vertelde destijds wel dat Western Star een Canadees merk was (terwijl ze toen al niet meer in BC gebouwd werden)

Ze zagen wel op shows dat het n degelijk product was, maar het was te vooruitstrevend, mooi, maar niks voor hun.

In 2005 zag ik er nog volop die typisch Noordamerikaanse "silage box" op een "running gear" van Horst, of Hurst, hoe heette dat bedrijf ook wat toen volop adverteerde...
Gebruiken ze die dingen nog in Canada, of is dat verleden tijd ? Ik keek mn ogen uit, dat was jaren 50 techniek, maar dan met n 40 kuubs opbouw...

Als je t met die "running gear" vergeleek, was n Veenhuis kipper echt n space ship uit n andere eeuw...

Bear Claw zag ik bij Alex op YouTube langskomen, van Penta had ik nog nooit gehoord (ja, van Volvo Penta industriemotoren)
Maar dat was er 20 jaar geleden nog niet, dus Veenhuis heeft inmiddels concurrentie van fabrikanten die óók een Europees model kipper bouwen: Dat n Veenhuis degelijker is, kan al gauw want Veenhuis stopte altijd al t meeste ijzer in n chassis: Echter in Nederland begonnen loonwerkers op n gegeven moment toch voor de iets goedkopere concurrentie te kiezen... Als ze in Nederland nog volop concurreerden met hun extreem zware bouwwijze, tegenover de iets goedkopere merken, dan hadden ze de rechten niet verkocht aan SV group, of niet ?

In 2005 toen ik er was, zag ik er n enkele Fendt met grijze velgen: Heel erg wennen als je rode velgen gewend was... Fendt was toen nog vrij klein daar, ze begonnen in 1998 in Amerika te verkopen.
Dat Fendt 20 jaar later een serieuze concurrent voor Deere zou worden, had toen nog niemand aan zien komen, het waren destijds vooral de Dutchies die begonnen met Fendt kopen. Er liep her en der echter al wel n verdwaalde 600 die door n immigrant was meegebracht, en zelfs n handjevol Werklusten ! (Wel op 1 hand te tellen, maar goed ze wáren daar wel !)

Wat betreft cabovers klopt, het eerste wat n Amerikaan altijd roept over n cabover is "always first on the scene in an accident"
Dat je n Europese gelaste en ge crash-teste kabine niet kunt vergelijken met de aluminium gepopnageld hondehok die ze in de jaren 60 en 70 hadden, dat begrip moet langzaam indalen en daar gaan wel wat jaren overheen... 😜🤷‍♂️
Inderdaad, net wat je zegt: Als de boekhouder van fleetowners als Swift bepalen dat n cabover beter is, dan krijg je ze op straat te zien zodat ook rijders van kleine firmas, en eigen rijders, aan het idee gaan wennen...
Fendt heeft er ook 15 jaar over gedaan voordat ze goed voet aan de grond kregen in Noord Amerika... ze zijn al sinds 1998 bezig daar he ?
+13
Rokus
@Renze mooi verhaal, je kan de politiek wel in. Veel woorden weinig inhoud!
Renze
@Rokus is jou de inhoud ontgaan ja ? 😅
+2
John k
@Renze prima reactie ! Dat verduidelijkt de boel 👍
Mooi dat we hier op tractorfan nog gewoon een discussie aan kunnen gaan zonder teveel met modder te gaan gooien 😅
Renze
@John k dat modder gooien is wel de reden dat ik de afgelopen 10 jaar voornamelijk op Amerikaanse fora actief geweest ben, en sinds 2 maand pas weer op TF... Amerikanen zijn het beleefd met je oneens. Nederlanders zijn in persona "direct" maar als ze zich achter een internet pseudoniem verschuilen, eerder onbeschoft... Hoewel Amerikanen wat betreft techniek achter lopen, zijn ze online toch iets hoffelijker 😉
Renze
@KlaasM ik heb anderhalf jaar gewerkt bij de grootste onafhankelijke fabrikant van bemestingsmachines van Europa. In de twee jaar dat Veenhuis tanks bij Kverneland dealers groen stonden te worden, hadden onze verkopers inmiddels diverse bemesters achter andere merken tanks verkocht via zon dealer...
Als we ze zelf in de fabriek monteerden voor de klant, was de voorbereiding op n Kaweco of Samson ook veel beter.

Dus na n jaar of twee is Veenhuis gestopt met exclusieve verkoop via die Kverneland dealers (die zich er totaal niet druk op maakten) en hebben ze er zelf weer n verkoper op gezet, terwijl ze vanaf 2018 met hun aartsrivaal uit Rijssen samengevoegd werden...
+11
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Renze:
ik heb anderhalf jaar gewerkt bij de grootste onafhankelijke fabrikant van bemestingsmachines van Europa

En begonnen als lopende band medewerker en geeindigd als algemeen directeur als ik de verhalen zo hoor.
Vind je het zelf nooit vervelend dat je alles (beter) weet??
+1
pizza power
@Fendt926Driver 100 jaar werkervaring op je 50ste denk ik.
Renze
@Fendt926Driver Soms is dat best lastig, maar het is wel waar ik voor betaald word... Dus het zij zo 🤷‍♂️
+1
kearl
@Renze Wat is de Profiklasse dan? Hier is de goedkoopste tank €180.000....
Renze
@kearl wat ik zei: Samson PG2, Kaweco Profi 3, enzovoort.

De Marchner tank in aangehechte foto van de Marchner website, is duidelijk géén profi tank, maar een low budget tank waarvan iedere deelstaat zowat n eigen fabrikant heeft, die heel lokaal verkoopt tegen geringe winstmarges. ...hoewel deze Marchner voor zon tankje nog best knappe banden heeft...

Meyer Lohne (Rekordia) bouwde ze 20 jaar terug nog simpeler, twee hoeklijnen 120x120 met beide benen tegen de tank gelast, aan de voorkant in n V vorm tegen elkaar gebogen waar het trekoog aan zat, koker 60x60 vanaf het trekoog naar de bovenkant van de tank om de "dissel" af te schoren, en dat is dan n 16 kuubs tandem... Daar sta je dan als Nederlanders bij te kijken en zegt "wat is dit dan joh, blijkbaar moet dit n tank voorstellen ? En die boer wil dat we aan dit blik n bemester aanbouwen ? 🤔 "

Als iemand 180.000 voor zon tankje neertelt, dan heeft ie waarschijnlijk hoge koorts 🤪🤣

(klik om te vergroten)

Marchner boerentank
+1
kearl
@Renze Die dingen worden hier niet nieuw verkocht. Meeste hier is tegenwoordig van KUMM.
wotan2
@kearl die kennen ze zelfs hier in Frankrijk. Loonwerker heeft sinds vorig jaar een 20 kuubs kumm met bouwland bemester
Renze
@kearl omdat de mestwetgeving sinds 2020 in Duitsland aangepast is en "bodennahe ausbringung" verplicht is (vrij vertaald mocht je t wel met n sproeiboom op de grond spetteren, maar niet meer met de ketsplaat door de lucht heen sproeien: Wat nu de stand van zaken is weet ik niet want ik ben al 9 jaar uit die business) zagen de meeste Duitsers de bui al hangen, en kopen ze tanks zoals we in Nederland gewend zijn, met n stevig chassis waar een bemester aan bevestigd kan worden, met n ondertrekhaak zodat je de juiste balans hebt als je er n bemester aan hangt.
De spotgoedkope Duitse tank zonder chassis sterft uit, maar gebruikt heb je nog heel wat boeren die er n lichte sleepvoet achter willen hebben omdat de mestwetgeving aanscherpt...

Dezelfde taferelen die je begin jaren 90 hier in het dorp zag, zag je 9 jaar geleden in Duitsland: In de winter werd er n 3 meter injecteur achter een bestaande 5800 Veenhuis gebouwd door t LMB, en als begin Maart de eerste mest opt land zat, ging ie weer bij t LMB naar binnen om de as 20cm naar achter te zetten omdat de tank met zware bemester erachter, als ie leeg terug uit t veld kwam met 40kmh, niks als klapperen in de trekhaak deed...
Uiteraard hadden die Nederlanders daar ervaring mee, dus als die Duitser niet betalen wilde voor 4 uur as verzetten, gaf ie na 2 maand altijd die Nederlanders gelijk en moest t alsnog gebeuren 😉

...maar ik ken Kumm, die bouwt ook best knappe loonwerkerstanks, je ziet ze de laatste jaren steeds vaker op YouTube met n dikke 36 meter boom erachter...

kumm-technik.de/en/homepage/
Renze
@wotan2 Zitten er in Frankrijk wel zoveel lokale tankbouwers, of is het alleen Pichon ? Ik ken de Franse markt niet, ik ken alleen Pichon, die zn minishoveltjes aan Manitou verkocht heeft, klopt dat? 🤷‍♂️

===edit: Aah kijk hier, het was Mecalac en geen Manitou...

mecalac.com/en/news-and-press/…
wotan2
Van die shoveltjes weet ik niks.
Maar naast Pinchon, heb je nog Maugin (mauguin-citagri.com/), Armor (armor-industries.fr/), Miro (miro.fr/), en Jeantil (jeantil.com/).
Renze
@wotan2 bedankt, interessant !
Ik wist niet dat Jeantil ook tanks maakte, ik heb alleen wel eens n voerdoseerbakje gesloopt voor de cilinders dje erop zaten.
Die andere drie zeggen me helemaal niks, maar interessant om eens te kijken wat er in Frankrijk zoal gemaakt wordt. Ziet er op t eerste gezicht best goed uit👌
+1
Renze
@Fast Eddy je bedoelt het verschil tussen Hardox en Mangaanstaal ?

Hardox is engiszins buigbaar (liefst n zetstempel met n grote radius gebruiken) en het is goed lasbaar, een hoge treksterkte, en een hoge slijtvastheid.

Mangaan (het echte mangaanstaal, dus X120i en niet 42MnV7) heeft als bijzondere eigenschap dat het een "wear hardening effect" heeft, dus zoals treinrails: Hoe vaker er een treinwiel overheen walst (met zn hoge puntlast) hoe harder het Mangaanstaal wordt.
Voor toepassingen waar dat wear hardening effect niet optreedt, zoals kippers waar vooral zand overheen schuurt maar weinig inslag energie het wear hardening proces uitvoert, kun je beter Hardox dan Mangaan nemen.

Echter Mangaan is verschrikkelijk spul om te lassen: Het lassen wil wel, maar bij t afkoelen knappen er de eerste scheuren al in... Dus het is niet geschikt om kippers van te lassen.. 😀
Oh, en zetten van X120i is ook nogal een uitdaging, het wordt knetterhard als je t vervormt

Vaak wordt je 42MnV7 verkocht als mangaanstaal (er zit inderdaad iets mangaan in) maar het is niet echt slijtvast... een hogesterktestaal zoals Domex 700 is ook iets slijtvaster dan S355 maar dat is niet de reden dat je t gebruikt..

Ik heb ooit een rek gemaakt waar bladveren op gestraald werden in n robotliin (shot peenen noemen ze dat: De oppervlakte van n veer minder breukgevoelig te maken door er met vier 15Kw centrifuges, 2mm stukjes geknipt draadstaal tegenaan te smijten:

Hier ook de fout gemaakt 42MnV7 staven te bestellen ipv X120i... met 6 weken waren de 50mm diameter hangstaven al vrij dun, terwijl de Hardox vorken waar we ze in hingen, alleen gestraald waren... De bladen van die turbines werden ook om de 6 weken vervangen omdat t zo gruwelijk hard sleet 😂

Er is wel eens n merel mee de fabriek in gevlogen met n medewerker. Domme ding vloog de shotpeen installatie in: Je vond er hélemaal niks van terug 🙈😏
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kaweco en krampe geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!