John Deere 6610 - Hoe groot kan de opraapwagen
Hallo, wij willen zelf gaan oprapen en aanrijden, wat is een wagen die licht trekt en hoe groot kunnen wij aan met onze trekker a125pkHeb zelf een Lely zien staan aangezien wij de maaiers en hark ook van Lely hebben lijkt mij dat wel wat iemand daar enige ervaring mee ?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden trekker , opraapwagen , john deere , lely , oprapen , ervaring , aanrijden , hark , maaiers en licht geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Elke snede eigen kuil of is de lasagne kuil bij de 4e snede bijna 3m hoog??
Een rapide 125 of 135 kan prima
De lely kan prima.
Strautmann vitesse do3 moet ook makkelijk kunnen.
Een oude deutz fahr zou ook kunnen maar ligt er ook aan hoeveel ha per snede je weg wilt drukken
De MX110 ingeruild op een CVX170, dat ging beter, maar niet sneller dan de MX110 en Taarup 1030
Pas toen de Rapide met THM rotor werd uitgerust nam de vermogensbehoefte met 25 a 30% af en kreeg je capaciteit. Inmiddels staat er n Puma 180 voor de wagen en haalt de loonwerker met n Fendt 930 voor een Tigo, je niet meer in, aan de andere kant van de sloot.
Er zijn hier op TF nog steeds Rapide fans die met n 120 of 135 met originele Schuitemaker rotor rijden: Blijkbaar kennen ze niks anders, want met de herfstdag draait de originele Schuitemaker rotor groen gras tot moes, en swinters op de voergang vind je van die uileballen op de voergang, die de koeien eruit gooien.
De Rapide heeft 1 groot voordeel: Een degelijker wagen is er niet. Een met lagere onderhoudskosten ook niet. Als je m van de bult laat donderen, trek je t meeste gras eruit, hijst m overeind en gaat verder met inkuilen. Echt woest degelijk.
Maar die originele rotor... die kost gruwelijk veel brandstof terwijl ie vooral met herfstgras de structuur van je voer verpest. Dus onderstaande wagen uitgerust met THM rotor is een wagen waar je jarenlang mee kunt stampen, veel geweld voor weinig geld, en je 6610 gaat eerder op de knieen dan dat je die wagen afbreekt:
link.marktplaats.nl/m2226326494/?
Pottinger faro/europrofi
Claas qwantum. Is misschien wel beetje tricky qua onderdelen
Veenhuis combi 2000.
Mengele rotobull?
Krone ax/ mx
Schuitemaker zou ik afraden. Day redt je niet met 110 pk. Of je moet aan een sr 100 denken.
Eigenlijk iedere boerenwagen met een stekende pickup en een inhoud van zo'n 30/35 m3. Kan je per fabrikant kijken wat het handigste is.
Bang dat de onderdelen niet meer voorradig zijn ben ik niet. Fendt tigo is volgensmij exact dezelfde wagen alleen in een andere kleur.
Kwam m net toevallig tegen staat bij dat er een 100 pk trekker voor stond…
Bij de100 en 1000 serie begint de laadvloer direct na die dwarsbuis.
Dat was bedacht om de nadelen van n slepende pickup te ondervangen en n compacte wagen te bouwen. Als je dat overboord wilt gooien moet je de gesleepte pickup ook overboord gooien, want in dit concept biedt gesleepte pickup geen voordelen meer die t in de 100 of 1000 serie wel had, alleen nog maar nadelen...
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Tegenwoordig op 26.5 of 30,5" wielen kunnen de Jumbos en Magnons de dissel zon eind opdrukken (zonder dat de achterkant de bult raakt) dat dat tegenwoordig het verschil niet meer maakt. Een goeie chauffeur drukt tijdig de dissel naar beneden, want je hebt slag zat. Moest je bij het achteruit de bult op drukken met de Rapide 100 trouwens ook, want achteruit zat de pickup juist niet beschermd..
tractorfan.nl/picture/1353056/…
Voorheen reden we met een rotobull 6000 dat past helemaal leuk bij dat vermogen.
Tegenwoordig heeft ons trekkertje iets meer honger maar dat moet ook want t karretje is ook weer wat gegroeid in de loop der tijd
Is dit wat? Lijkt mij een mooi maatje
Zie hier; tractorfan.nl/topic/332746/
Als je een wagen wilt hebben die licht trekt moet je in eerste instantie al bij Schuitemaker weg blijven. Hoog eigen gewicht en een invoer die meer vermogen vraagt dan de concurrentie.
Verder geef je zelf weinig informatie m.b.tm budget, bouwjaar en eisen dus het is lastig een goed antwoord geven. Misschien heb je het ergens in de reacties al uitgelegd maar gun mijzelf op dit moment niet de tijd alles te lezen
Welker Farms heeft die Titan 1400/30R46 LSW onder de Big Buds... zouden ze daar 30 serie banden hebben omdat een kleine velg eerder slipt in de band ? Er bestaat ook nog beadlocks...
Natuurlijk is 30% van 1400 nog steeds n wanghoogte van 420, vergelijkbaar met een 650/65 band.. maar dan nog
Maar ja, als ze de banden toch op 2 bar houden, kan die wang zowieso niet echt buiken...
Echter, de starre as van het tandem is het draaipunt waar de meeloopbesturing achteraan loopt, en die is niet veranderd, toch ? Of zetten ze de assen verder uit elkaar om meer stuuruitslag te kunnen halen, omdat ze met 1 fusee twee wielen sturen? Dan nog bepaalt de positie van de starre as je stuurpunt, ook op een meelooptandem geldt het Ackermann principe
nl.m.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe/
(En mocht je me erop betrappen dat ik t wel letterlijk gezegd heb: Ik bedoelde dat ze inherent instabiel zijn, maar ik doe mn best dingen in Jip-en-Janneke taal uit te leggen, dus dan breng ik hetgeen in mn hoofd zit, ontoereikend onder woorden.. dit is makkelijker aan collegas uit te leggen...)
Zoals in onderstaand filmpje gedemonstreerd wordt: Je moet m eerst n tik geven voordat ie gaat slingeren, maar dat neemt niet weg dat ie per definitie instabiel is, zoals meerdere mensen hier beamen...
-as
Zet je hier zwenkwieltjes achter (wat een meeloopas in principe is) dan kun je je trekhaakdruk verhogen omdat je in horizontale richting het draagpunt van je wielen -achter- je zwaartepunt legt, maar in verticale richting blijft het draaipunt ter hoogte van je starre as als je er zelfsturende wielen achter plaatst...
Dit is de basis van voertuigdynamica, dus als je zeker weet dat t niet klopt, lees het dan nog maar n keer na..
(klik om te vergroten)