Hogedruk boven Scandinavië. Maar of het dan echt koud wordt?

Vanaf midden volgende week komt er een oostelijke tot noordoostelijke stroming op gang. Veel ingrediënten voor een koudegolf zijn aanwezig in de weerkaarten. Maar of het ook zover komt? Deze keer ligt de kern van het megahogedrukgebied, kenmerkend voor de wintertijd net als diepe depressies, niet ten zuiden van ons maar ten noorden en / […]
 Hogedruk boven Scandinavië. Maar of het dan echt koud wordt? (boerenweer.nl)

Vanaf midden volgende week komt er een oostelijke tot noordoostelijke stroming op gang. Veel ingrediënten voor een koudegolf zijn aanwezig in de weerkaarten. Maar of het ook zover komt? Deze keer ligt de kern van het megahogedrukgebied, kenmerkend voor de wintertijd net als diepe depressies, niet ten zuiden van ons maar ten noorden en / […]

Nieuwsgrazer

Reacties

+3
labella
Slijp de schaatsen maar alvast, na 10 februari schaatsen!!
+3
familie pelle
@labella
Quote:
. na 10 februari schaatsen!!

Binnen of buiten?
Weidezicht
@familie pelle

(klik om te vergroten)

labella
@familie pelle sneeuw!

(klik om te vergroten)

labella
@familie pelle buiten!
JappieJo
@labella wel rustig winterweer zoals vandaag een beetje?
+1
Erco
@labella na 10 febr is rekbaar
Melkmeisje
@labella heb je de lange onderbroek klaar liggen ?
+2
labella
@Melkmeisje Jazeker ligt een hele stapel klaar.🙃
+1
Het begint door te dringen. weer.nl/nieuws/2025/…
+2
Nevergiveup
@erik-colenbrander Dan zal Gas wel gauw op zijn als -20 word

(klik om te vergroten)

ted9
@Nevergiveup Trekken in geval van nood Groningen wel weer open. Im snap niet waarom een land zijn voorraad gaat verklappen aan anderen. Zeer slechte onderhandelingspositie. Als jij mais bij wil hebben zeg je toch ook niet dat je het op een meter na op hebt🤐
bio boer
@ted9 Groningen zit vol beton Friesland en Noordzee zijn nog wel velden waar ze uit pompen
Kars
@Nevergiveup tis anders duur zat propaan.
Weidezicht
@erik-colenbrander die meneer Putto had paar weken terug ook zo n enorm verhaal met vergelijkingen met de winter van 63 enzov oorts. Kwam ook niet veel van terecht (zou bijna zeggen gelukkig)
+1
@Weidezicht inderdaad ik zat ook mis oftewel alle kaarten. Nieuwe kansen weerenradar.nl/14daagse/
+4
Vdejong
Winter avond

(klik om te vergroten)

+1
aldert
@Vdejong Hier ook ineens alles wit.

(klik om te vergroten)

arie.j
Hier min 5,5 graden, en dat is een hele prestatie voor koning winter
Maar het ziet er naar uit dat het een stralende dag word , met plus 5 graden
+1
Nevergiveup
@arie.j Kijk dat is mooi , sommigen voorspellen een kleine ijstijd richting 2030 wat in de winter 2024-2025 langzaam merkbaar zou worden , in het zuid oosten is het al best flink winter de hele tijd , nu krijgen we ook een vleugje en mischien nog wel flink wat meer.
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Kijk dat is mooi , sommigen voorspellen een kleine ijstijd richting 2030 wat in de winter 2024-2025 langzaam merkbaar zou worden , in het zuid oosten is het al best flink winter de hele tijd , nu krijgen we ook een vleugje en mischien nog wel flink wat meer.

Maar het is al weer februari en zon staat veel hoger dan in december
Mijn 30 zonnepalen leveren véél meer dan vandaag verbruik en kosten voor terugleveren heb ik niet
Hier stand om 11uur

(klik om te vergroten)

aldert
@arie.j februari is hier altijd de beruchtste maand wat winter betreft, kan zomaar min 20 zijn.
arie.j
Quote Reactie van @aldert:
@arie.j februari is hier altijd de beruchtste maand wat winter betreft, kan zomaar min 20 zijn.

Zomaar -20 graden? nou in Frankrijk misschien maar hier niet meer
In de Bilt is het de laatste 150 jaar maar 1 nacht min 20 in februari geweest, dat was in 1956
Februari staat meer bekend om zijn voorjaarsachtige dagen aan eind van de maand
In 2019 was het zelfs 19 graden op 26 februari
+3
labella
Quote Reactie van @arie.j:
Februari staat meer bekend om zijn voorjaarsachtige dagen aan eind van de maand

Februari staat juist bekend om zijn winterweer!!! Van de laatste 7 elfstedentochten zijn er 5 in februari verreden.
arie.j
Quote Reactie van @labella:
Februari staat juist bekend om zijn winterweer!!! Van de laatste 7 elfstedentochten zijn er 5 in februari verreden.

Voordat jij geboren werd zeker?
In werkelijkheid komt het in februari de laatste 30 jaar gemiddeld 2 nachten onder de min 5 graden.
En 1 keer in de 2 jaar 1 nacht onder -10 graden
zie weeronline.nl/nieuws/…
+2
weurding
@labella februari1986 herinner ik me nog heel goed
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@labella februari1986 herinner ik me nog heel goed

Was niets vergeleken bij 1963 en de februari maand van 1956
Maar de laatste 30 jaar is er maar één elfstedentocht in januari en geen enkele in februari gehouden
+1
weurding
@arie.j ben van 64🤗, maar hoeveel tochten zijn er in laatste 30 jaar gehouden? Ook maar 1 in 1997🙈
+2
weurding
@weurding 5 in januari, 8 in februari

(klik om te vergroten)

arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j ben van 64, maar hoeveel tochten zijn er in laatste 30 jaar gehouden? Ook maar 1 in 1997

Het weer is de laatste 30 jaar structueel veranderd t.o.v. de 50 jaar ervoor.
Daarom is het buiten de orde om er bv. de oorlogswinters e.d. bij te halen
Zelfs al neem je de laatste 50 jaar als tijdperk, dan zijn er maar 3 elfstedentochten geweest
Dus erg zeldzaam, en dan kun je niet gaan beweren de fubruari de meeste vorst heeft omdat de meeste tochten in februari waren.
Ben vanaf 1970 boer geweest, tot enkele jaren voor 2000 had je elke winter wel iets vorst zodat altijd wel mest over d evorst kon worden uitgereden
Daar hield je met opslag rekening mee.
Maar de laatse 25 jaar zijn er meer dan genoeg winters met nog geen 2 nachten na elkaar onder de min 5 graden.
+1
Nevergiveup
@arie.j "en dan kun je niet gaan beweren de februari de meeste vorst heeft omdat de meeste tochten in februari waren"

Hoezo niet ?
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j "en dan kun je niet gaan beweren de februari de meeste vorst heeft omdat de meeste tochten in februari waren"Hoezo niet ?

Je mag zelf ook nadenken hoor.
Gemiddelde temperatuur januari is lager dan februari
Nevergiveup
@arie.j Wetenschappelijk best bijzonder dat het meeste ijs aanzet niet bij de koudste temperatuur ontstaat.
+4
George
@Nevergiveup Feit is dat de meeste tochten in februari zijn gereden. En het gezegde is ook als de dagen lengen gaan de winters strengen. Maar Arie moet en zal weer zijn gelijk halen.
arie.j
Quote Reactie van @George:
@Nevergiveup Feit is dat de meeste tochten in februari zijn gereden. En het gezegde is ook als de dagen lengen gaan de winters strengen.

En jij weet bij dat gezegde niet dat de dagen al sinds 21 december gaan lengen en niet pas per 1 februari?
+1
George
@arie.j Ja dat weet ik maar ze worden nu zichtbaar langer. 😀
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j Ja dat weet ik maar ze worden nu zichtbaar lange

Valt me dat mee..😀
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j Wetenschappelijk best bijzonder dat het meeste ijs aanzet niet bij de koudste temperatuur ontstaat.

Waar vind jij dat ijs niet directe maken heeft met temperatuur?
Bij de meeste februari elfstedentochten lag er op 30 januari ijs waarbij er alleen maar wat bij moest komen
Gemiddeld is er wel 14 vorst nodig voordat het kan
ad.nl/binnenland/…)%20waren%2016%20vorstdagen%20nodig.
En de kans op nu nog een ln deze februari een elfstedenrocht is (ook historisch) te verwaarlozen
+2
weurding
@arie.j ik er oorlogswinters bij halen? Je moet geen dingen verzinnen hè, zei alleen dat er in die 30 jaar dat jij noemde maar 1 tocht gereden was, en haalde plaatje erbij om aan te geven welke jaren een tocht verreden was, 86 blijft me heel goed bij om persoonlijke redenen, rest van de tochten heb ik weinig herinnering aan, heb ook niet beweerd dat februari de meeste vorst kent, het is wel een feit dat de meeste tochten in 2e maand verreden zijn, zelfs jij kunt daar niet omheen
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j ik er oorlogswinters bij halen? Je moet geen dingen verzinnen hè, zei alleen dat er in die 30 jaar dat jij noemde maar 1 tocht gereden was, en haalde plaatje erbij om aan te geven welke jaren een tocht verreden was, 86 blijft me heel goed bij om persoonlijke redenen, rest van de tochten heb ik weinig herinnering aan, heb ook niet beweerd dat februari de meeste vorst kent, het is wel een feit dat de meeste tochten in 2e maand verreden zijn, zelfs jij kunt daar niet omheen

gelijkhebber🥱 Het is maar net hoe je kijken wil
Niet de oorlogswinters erbij willen hebben, maar toch even alle elfstedentochten erbij halen?
+1
weurding
@arie.j tja, dat is gewoon een overzicht, ik had het over 86, jij over laatste 30 jaar, 1963 en 56, en vind je het gek dat ik dan een overzicht plaatst? Heb het niet over oorlogswinters gehad
labella
@weurding 13 januari 1987 herinner ik mij ook nog heel goed, dat ik op mijn brommer door de sneeuwduinen weer van de RMLS in Meppel 25 km terug naar huis moest..
+3
weurding
@labella toen had ik al een auto😇
Hooibaaltje
@weurding vast en zeker een opel😊
weurding
@Hooibaaltje mazda 323SP, echt nooit een Opel gehad
+1
George
@Hooibaaltje Ik wel , alle boeren hadden destijds een Opel. Ik heb er 2 gehad. Van 1986 tot 1989. In 1989 werd ik Benz 190D rijder. 😄
aldert
@George Ik niet,ik had een escort 1600 rs,daarmee was ik veel sneller dan al die Opels.
Vdejong
@aldert mijn eerste auto

Maar dan een witte
+1
aldert
@Vdejong Wat een ruime bak zeg,ja mijn escortje was voor sommige werkjes wel wat krap......
Vdejong
@aldert 3 op de voorbank en 3 achterin en dat voor een coupé
WGeverink
@Vdejong Dat is een fantastische landjacht is dat die velen op hun "bucket list" hadden staan. Ik liep in 1989 tegen een hele gave 1977 mercury Marquis aan. Niet zo stoer als de Lincoln maar ruimte genoeg, stil en super comfortabel. We zijn wel eens met 3 voorin en 4 achterin naar voetbal gereden. Deze had een een 460 cubic inch beest van een motor onder de motorkap (7.5 liter) en de benzine kostte ongeveer 45 cent per liter. Altijd spijt gehad dat ik hem op een gegeven moment verkocht heb, al zou ik niet weten wat ik er nu mee moest. oldtimer club mischien? hij was navy blue met een wit dak. Voor onder in de voorspatborden zaten lampen die aan gingen met het activeren van de richting aanwijzer. Dat moet een optie zijn geweest.
+1
Vdejong
@WGeverink Zo één heb ik ook nog gereden in 1997 toen ik op uitwisseling was in Alberta, in de Peace Country
George
@aldert Ik heb nooit van die heel snelle auto's gehad , 2 Kadettjes 1.2 en 1.6 , Benz 190D die gingen ook vooral niet snel. De BMW 's gingen allemaal wel beter , maar deze laatste elektrische is de meest snelle. Dat gaat als een speer. 😀
+1
labella
Quote Reactie van @George:
deze laatste elektrische is de meest snelle. Dat gaat als een speer

Als een elektrische auto het doet wel. Was vorige week ook wel lachen dat die elektrische Mercedes van van Mossel op het concours in de Rai met een John Deere weggesleept moest worden
+1
weurding
@labella die deere had een goede koppakking ❓️😊
labella
@weurding Nog wel.😆
Greetje
@labella ahumm..🤨
George
@labella Een elektrische auto mag je nooit slepen.
Een brandstof auto met automaat overigens ook niet! Dus nogal een domme actie om die met een trekker te verslepen.
+3
Nevergiveup
@George Electrisch rijd supper maar eigenlijk moet ik met mijn EV ook wel bekennen dat het is als een BH aan de waslijn , het mooiste is eruit ....😅
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
een BH aan de waslijn , het mooiste is eruit ....

Als ik ook maar enigszins dat gevoel er bij zou hebben ging hij er vandaag nog uit. 😂
Maar ik begrijp niet wat je dan mist bij een EV.
+3
Nevergiveup
@George nou ja , vroeger met een V6 turbo en dan de beleving dat de turbo op druk komt geeft toch wel een gevoel van de trappelende paarden onder de motor kap.

Maar EV rijdt goed hoor niks mis mee , maar het meisje hou ik liever orgineel met het geluid en alles erbij 😜
George
@Nevergiveup Zo'n EV reageert veel vlugger en veel snellere impuls op het gaspedaal. Ik vind het wel mooi dat het zo moeiteloos gaat terwijl je een brandstof auto hoort brullen .
Nevergiveup
@George Dat is ergens wel zo , maar heb toch ook wel een motor liefde en dat gaat niet weg.

Bv. Als je in een leuk speedbootje zit , dan is zo'n Yamaha blokje gewoon mooi.

-H6MYi
+1
George
@Nevergiveup Moet je kijken hoe moeiteloos.
Die spaceshuttle geluidjes van Hans Zimmer heb ik dus altijd uit. 😀


Nevergiveup
@George Ik weet het , je hoeft het niet te verdedigen.

EV rijd supper , en de MP3 sounds zijn bij sommige auto's (vooral de Porsche) geweldig.

Maar dat gaat mijn motor liefde niet overwinnen.

Ben verder supper tevreden over mijn EV
WGeverink
@George Ik vergeleek de specs van de i4 met mijn oude ordinaire onbeschofte Amerikaan hierboven en zie dat de BMW maar liefst 200 kg zwaarder is. Daarom denk ik dat de setup voor electrisch rijden in het filmpje hieronder de toekomst heeft. Dat wil zeggen alle voordelen van het electrisch rijden zonder de nadelen van een hoger voertuig gewicht, kortere actieradius plus het zoeken van laadplekken en het wachten op het laden etc.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
, kortere actieradius plus het zoeken van laadplekken en het wachten op het laden etc.

Echt waar ik heb nog nooit hoeven zoeken of wachten voor een laadplek. Ik denk dat jij dat in dat andere werelddeel je niet kunt voorstellen.
WGeverink
@George In jouw werelddeel loopt het met EV's ook niet allemaal van een leien dakje. Als in Nederland een hele buurt om vijf uur de frituurpan aan zet knalt de transformator er door werd mij verteld. Hoe snel het laden gaat langs de snelweg gaat langzamer naarmate meer voertuigen aan het laden zijn. Ook de snelladers laden dan niet meer zo snel. Wie gaat er bijvoorbeeld voor betalen als jouw werknemer met de bedrijfsbus een uur bij de laadpaal staat voor hij door kan rijden naar een klant. Bedrijfswagens schijnen vaak een belachelijk kleine actieradius te hebben en hebben vaak aan s'nachts opladen niet genoeg om de dag door te komen. Het ligt aan de omstandigheden want voor sommige mensen is een EV ideaal, en voor anderen een nachtmerrie. Aan de overkant van het kanaal valt het ook niet mee als je je EV nodig hebt voor je werk...
+1
George
Quote Reactie van @WGeverink:
In jouw werelddeel loopt het met EV's ook niet allemaal van een leien dakje. Als in Nederland een hele buurt om vijf uur de frituurpan aan zet knalt de transformator er door werd mij verteld.

Echt geloof mij mu maar , in NL is stroomuitval zeer zeldzaam , ik maak het amper ooit mee. Gelukkig ook maar want tegenwoordig is niet alleen een EV een probleem als je geen stroom hebt maar dan werkt er gewoon helemaal niks meer. De garagedeur gaat niet eens open.
Theo61
@George dan heb jij geluk, hier regelmatig. zeker 1 keer per maand en vaak tussen16.00 en 19.00 uur. soms 10 minuten en soms meerdere uren.
George
Quote Reactie van @Theo61:
1 keer per maand en vaak tussen16.00 en 19.00 uur. soms 10 minuten en soms meerdere uren.

Waar is hier? Als dat hier ook zo zou zijn had ik al lang een aggregaat. Daar zou ik niet tegen kunnen als dat iedere maand gebeurd. Wat is daar de oorzaak dan van? Lijkt mij niet normaal in NL.
Feit blijft dat we heel erg betrouwbare energienetwerken in NL hebben maar waar ook aan gewerkt moet worden om dat ook te blijven in de toekomst voor verdere elektrificering.
netbeheernederland.nl/artikelen/nieuws/….
nu.nl/economie/6303592/…
Theo61
@George nw Utrecht , stedin is bezig de boel te verzwaren, er mag op dit moment niets meer bij. aanvragen duren meerdere maanden.
+1
aldert
@George Bij een strenge winter met regelmatig stroomuitval zal electrisch rijden niet meevallen.
+1
arie.j
Quote Reactie van @aldert:
@George Bij een strenge winter met regelmatig stroomuitval zal electrisch rijden niet meevallen.

Nederland is geen Frankrijk. Zelfs bij de record strenge winter van 1962-1963 weet ik niets van stroomuitval
+1
aldert
@arie.j Wie gebruikte er stroom in 1963?Toen hadden de meeste nog geeneens tv.Is tegenwoordig ff anders,het net is overal overbelast.Bij echte kou kan dat niet anders dan problemen geven.
arie.j
Quote Reactie van @aldert:
@arie.j Wie gebruikte er stroom in 1963?Toen hadden de meeste nog geeneens tv.Is tegenwoordig ff anders,het net is overal overbelast.Bij echte kou kan dat niet anders dan problemen geven.

Was jij er misschien amper in 1962 dat je zulke nonsen neer zet?
We hadden hier zelfs een accumulerende kachel in een huiskamer en natuurlijk ook heet water uit een boiler enz.
En draden braken toen niet en nu niet.
Verder is het altijd wijs voor bedrijven die echt afhankelijk zij een noodgenerator bij de hand te hebben
aldert
@arie.j Ik was toen 3 en bij ons weinig stoom te vinden hoor.Mijn moeder had toen nog geen wasmachine, stond de was nog te koken.....
arie.j
Quote Reactie van @aldert:
@arie.j Ik was toen 3 en bij ons weinig stoom te vinden hoor.Mijn moeder had toen nog geen wasmachine, stond de was nog te koken...

Was koken?, zoiets was bij ons ergens in de jaren 50tig al voorbij
Omdat hier een dubbel huishouding was (m'n vader vroeg overleden) ging in die tijd de was het huis uit naar een wasserij
Dat veranderde toen er de moderne wasautomaren kwamen
Maar verder, het hooi ging toen met een elektrische hooiknijper naar de hooitil
Helemaal begin jaren 60 werd de melkmachine aangeschaft, uiteraard in de winter op elektrisiteit
Maar hier in deze streek toen beslist geen stroom uitval
En het vroor dat auto's in file over het ijs gingen.
aldert
@arie.j Weet je zeker dat je niet een paar jaar scheef zit ? Hier werd het hooi met een mccormick van 18 pk met een grote grijper aan een rails de hooiberg ingetrokken. Ik kan je zo het telefoon nr geven van de man die die grijper in het hooi stond te trappen om hem goed gevuld te krijgen.
arie.j
Quote Reactie van @aldert:
@arie.j Weet je zeker dat je niet een paar jaar scheef zit ? Hier werd het hooi met een mccormick van 18 pk met een grote grijper aan een rails de hooiberg ingetrokken. Ik kan je zo het telefoon nr geven van de man die die grijper in het hooi stond te trappen om hem goed gevuld te krijgen

Ja er waren er ook die die nog 20 jaar met de hand bleven melken
Maar wat betreft die hooiknijper
Mijn vader is in 1956 overleden, en hij had die hooiknijper nog aan laten leggen.
Met op de vloer aanhet eind een elektromotor op krachtstroom.
Dat was de stal dus die moest einde hooibouw weer van die plaats
Heb er zelf ook in de jaren 60tig wat hooi mee gelost.
Overigens heeft mijn opa (die toen in maatschap met moeder doorging) nog een hooiventilator begin jaren 60 laten installeren
Heel de hooizolder eerst afdekken zodat er geen lucht de verkeerde kant op ging
Wij waren een enorme goede klant van het GEB
Kalfje24
@arie.j er zijn nog genoeg plaatsen waar de ondergrondse (gplk )stroomkabels van 1960 nog in gebruik zijn.
Met in deze tijd gigantisch veel meer stroomverbruik geeft het wel aan dat er in de jaren 60-70 en 80 nooit geen uitval van het "net"
kon zijn vanwege overbelasting

De enkele stroomstoring die toen voorkwam was meestal blikseminslag en zeer uitzonderlijk een ondergrondse verbindingsmof, maar die waren toen al van zeer hoge kwaliteit.
George
@Kalfje24 Laat ons eerlijk zijn dat er nog steeds heel erg weinig stroomuitval is.
Kalfje24
@George net hoe je het bekijkt.
Vanaf het eigen erf gezien valt het wel mee hoe vaak we zonder stroom zijn.

In de tijd dat ik nog volgas buiten de deur kon en ging werken heb ik aardig wat jaren met een minigraver voor Stedin de netbeheerder gedraaid.
Vandaaruit gezien waren er nogal wat stroomstoringen.
Was continu werk .
Nevergiveup
@arie.j Un 1963 was het stroomverbruik nog geen 10% tov nu ,en was de verdeling van het verbruik over de 24 uur ook veel vlakker. Vooral dat laatste is de afgelopen 5 jaar een probleem (of heeft U onder een steen gelegen).
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Un 1963 was het stroomverbruik nog geen 10% tov nu ,en was de verdeling van het verbruik over de 24 uur ook veel vlakker. Vooral dat laatste is de afgelopen 5 jaar een probleem (of heeft U onder een steen gelegen).

Maar sinds 1963 is het elektriciteitsnetwerk ook flink uitgebreid en nog steeds is dat zo. En laat ons eerlijk zijn , hoe vaak valt de stroom hier in NL uit? Als het al eens ooit gebeurd is het over een klein stukje van een dorp of stad en is het vaak heel erg snel gerepareerd.
+1
Nevergiveup
@George klopt
weurding
@George verleden jaar 3 keer hier, kwam vroeger nooit voor, langste was meer dan 5 uur
weurding
@weurding

(klik om te vergroten)

George
@weurding Ja hier vorig jaar januari ook een keer ruim 3 kwartier , ik kan me eigenlijk niet herinneren dat we ooit zo'n lange stroomstoring hadden gehad. Maar dat ging dan om enkele postcodes in het dorp en hoorden dat er sluiting ergens was door het hoge grondwater. Maar om nou te spreken dat we een onbetrouwbaar elektriciteitsnetwerk hebben gaat mij te ver. Want als dat wel zo zou zijn had ik al lang in aggregaat geïnvesteerd. Het is niet zo dat er telkens als mensen gelijktijdig de frietpan insteken of aan het koken zijn dat de transformators kapot gaan zoals hier wordt beschreven.
+1
pieta
Quote Reactie van @George:
Het is niet zo dat er telkens als mensen gelijktijdig de frietpan insteken of aan het koken zijn dat de transformators kapot gaan zoals hier wordt beschreven

Sommige horen steeds gekkere dingen. 😁
George
Quote Reactie van @pieta:
Sommige horen steeds gekkere dingen.

Ja dat vind ik dus ook , ik vind dat we nog steeds een goed energienetwerk hebben. Ik kan er niet over klagen alleen dat ze de netwerkkosten wel telkens heel erg veel verhogen.

En dat er nog werk aan de winkel is aan het elektriciteit netwerk is een feit als toekomstig verkeer , woningverwarming en industrie steeds verder gaan elektrificeren. Maar ook daar wordt aan gewerkt door Tennet , Enexis etc.
weurding
@George nog nooit gehad dat we niet konden melken vroeger, maar verleden jaar was het een paar keer goed mis hier
Cowboy3
@weurding Hier ook laatste anderhalf jaar 3 keer meer dan een halve dag geen stroom gehad en dat is bar lastig onder het melken als je de koeien nog niet eens meer uit de melkstal kun krijgen.
George
Quote Reactie van @Cowboy3:
is bar lastig onder het melken als je de koeien nog niet eens meer uit de melkstal kun krijgen.

Dat is ook lastig als dat onder het melken gebeurd , in het verleden ook wel een stroomproblemen gehad waardoor melken niet ging maar waar het probleem dan gewoon in stal zat en dat is verrektes vervelend. maar ik denk dat ik als ik nog molk ondertussen wel een aggregaat zou hebben aangeschaft.
George
@weurding Hier hadden ze het over hoge grondwaterstanden welke vocht in de verbindingen bracht. Het is afgelopen jaar hier in omgeving inderdaad ook meer gebeurd dan alle jaren daarvoor. Maar hier eenmaal ruim 3 kwartier op een zondagavond om 21:30.
Maar daardoor ga ik het stroomnetwerk niet direct als onbetrouwbaar bestempelen , dat vind ik ook weer overdreven. Als dat wel gebeurd koop ik toch echt snel een aggregaat.
+2
Greetje
@George Als ik je een tip mag geven, pas de meterkast alvast aan, zodat je em zo in kan pluggen. In tijden van nood is een aggregaat snel geregeld, maar de aansluiting niet!
George
@Greetje Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
+1
pieta
Quote Reactie van @George:
ls dat wel gebeurd koop ik toch echt snel een aggregaat

Accu is daar voor jou misschien ook wel een oplossing voor.
George
@pieta Ja of beide.
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j Un 1963 was het stroomverbruik nog geen 10% tov nu ,en was de verdeling van het verbruik over de 24 uur ook veel vlakker. Vooral dat laatste is de afgelopen 5 jaar een probleem (of heeft U onder een steen gelegen

Je weet er ook bar weinig van
De afname was toen ongelijker dan nu.
Bijna geen continu bedrijven ,alles vaste werktijd en zondags de boel voor 90 % stil
Nevergiveup
@arie.j Ja zeker toen ging de vrouw van 8 tot 17:00 van huis en ging om 17:15 eten koken ....., wat een onzin kunt U schrijven
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j Ja zeker toen ging de vrouw van 8 tot 17:00 van huis en ging om 17:15 eten koken ....., wat een onzin kunt U schrijven

Beetje in die tijd verdiepen kan écht geen kwaad
Dan hoef je minder blunders te maken
Buiten huis werkende vrouwen waren toen vér in de minderheid
Nevergiveup
@arie.j 😂🤣🤣😂, Je snapt mijn opmerking niet echt ,maar mooi dat ik een x gelijk heb 👍
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j 🤣🤣, Je snapt mijn opmerking niet echt ,maar mooi dat ik een x gelijk heb

Als je je zelf flink kietelt, dan kun je lachen, dat blijkt maar weer
Nou plezier er mee
George
Quote Reactie van @aldert:
Bij een strenge winter met regelmatig stroomuitval zal electrisch rijden niet meevallen.

Ik kan niet zeggen dat ik in de strenge winters van eind jaren 70 en midden 80er jaren ooit stroomuitval heb meegemaakt. Sterker nog ik heb nog nooit stroomuitval meegemaakt die langer dan 3 kwartier duurde. En de keren dat stroom uit is gevallen kan ik makkelijk op 1 hand tellen , ik kan me eigenlijk maar 1 keer herinneren dat er stroomuitval en dat was vorig jaar januari en die duurde die ruim 3 kwartier.
aldert
@George Laten we hopen dat het zo blijft, maar ik ben er niet zeker van.
+1
arie.j
Quote Reactie van @George:
Ik kan niet zeggen dat ik in de strenge winters van eind jaren 70 en midden 80er jaren ooit stroomuitval heb meegemaakt. Sterker nog ik heb nog nooit stroomuitval meegemaakt die langer dan 3 kwartier duurde. En de keren dat stroom uit is gevallen kan ik makkelijk op 1 hand tellen , ik kan me eigenlijk maar 1 keer herinneren dat er stroomuitval en dat was vorig jaar januari en die duurde die ruim 3 kwartier.

Ja, dat is normaal
Als je pech hebt met een ongeluk kort in de buurt, dan kan het even duren
Maar anders blijkt het stroomnet in Nederland onder alle omstandigheden tot heden betrouwbaar.
+1
labella
Quote Reactie van @arie.j:
het stroomnet in Nederland onder alle omstandigheden tot heden betrouwbaar

Dat kan heel snel veranderen
George
Quote Reactie van @labella:
Dat kan heel snel veranderen

Er kan van alles snel veranderen , heb jij al een stroom aggregaat ?
+1
Greetje
@George ik wel, na "Haaksbergen" . Maar dat is al 20 jaar geleden, nog nooit hoeven te gebruiken. Dus ook totaal geen reden om geen electrisch materieel aan te schaffen.
labella
@George Ja, al sinds 2006 en vorig jaar nog een keer nodig gehad omdat we een hele dag zonder stroom zaten
George
@labella Echt nog nooit een hele dag zonder gezeten hier. Nog nooit.
+1
aldert
@George Dan weet jij niet goed wat tobben is.In onze Portugal tijd 10 jaar geen stroom van het net,alles met generator. Soms midden onder het melken de generator ff op de keukentafel om hem te repareren......
weurding
@aldert dan was het geen grote
aldert
@weurding 10 kwh,alleen het generator deel paste precies op de keukentafel.
Morgan
@aldert Daar hebben wij een werkbank voor.
George
Quote Reactie van @aldert:
Dan weet jij niet goed wat tobben is.In onze Portugal tijd 10 jaar geen stroom van het net,alles met generator. Soms midden onder het melken de generator ff op de keukentafel om hem te repareren......

Ja ik zeg toch al heel de tijd dat we in Nederland een heel goed en betrouwbaar energienetwerk hebben. Dat is gewoon een feit.
George
Quote Reactie van @aldert:
ij een strenge winter met regelmatig stroomuitval zal electrisch rijden niet meevallen

Als accu nog gevuld is kun je toch gewoon rijden , bij normaal gebruik laad ik mijn auto eens per week op. Dan kan ik in de winter weer 400 km rijden en in zomer zelfs 500km. Eens per week uurtje of 6 de stekker erin is normaal gesproken voldoende hier om weer een week te kunnen rijden. Het lijkt gewoon op tanken maar is nog makkelijker. 😀
+1
WGeverink
@aldert Vanochtend was het -34 Celsius met een gevoelstemperatuur van -44 C. Het zal mij niet alleen benieuwen of vandaag de laders werken maar ook of de EV's zich laten laden. Vorig jaar was het chaos en lag bijna alles plat. Bovendien zit het stroomverbruik op koude dagen al maximaal zonder dat mensen extra capaciteit vragen voor het laden van EV's. Pas woensdag warmt het weer op naar -16 overdag en -20s'nachts. Dat is het grote voordeel van de Edison electrische voertuigen. Met de koelvloeistof van de agregaat kan de batterij opgewarmd/ warmgehouden worden en kan worden geladen ongeacht de locatie of hoe koud het is.
+1
pieta
@WGeverink Het kan dus best een heel mooi concept zijn maar er zijn ook landen met andere temperaturen.
WGeverink
@pieta Absoluut, Het Edison principe werkt overal op aarde waar brandstof of stroom voorhanden is. Op een plek waar stroom goedkoop is kun je de stekker in het stopcontact doen. In Engeland kan stroom op laadplekken wel 70 of 80 pence per KWH kosten. Dan ben je volgens de Mc Master duurder uit op stroom dan op diesel.
pieta
Quote Reactie van @WGeverink:
In Engeland kan stroom op laadplekken wel 70 of 80 pence per KWH kosten.

In NL is tanken aan de (commerciële) laadpaal ook niet echt goedkoop dacht ik. Wellicht dat @George daar wat van weet.
George
Quote Reactie van @pieta:
Wellicht dat @George daar wat van weet.

Vorig jaar was dat in NL en Duitsland ongeveer € 0.69 bij de meeste snelladers langs de snelweg , maar dit jaar is het schijnbaar op veel plaatsen tussen de €0.70- €0.80 per KWh. Openbare AC laders vaak ergens rond de €0.38 per KWh. Maar ook bij HPC snelladers kun je goedkoper terecht als je gebruik maakt van de Tesla Superchargers die kosten maar ergens rond de €0.35 per KWh. Maar ook bij Ionity of Fastned kan het goedkoper als je lidmaatschapsgeld/ Abonnement betaald , voor mensen die veelvuldig gebruik (moeten)maken van snelladers is dat zeker interessant. Als je bij Ionity bijvoorbeeld lidmaatschapsgeld betaald van €11.99 per maand kun je voor €0.39 HPC snelladen in heel Europa.
Maar voor mensen met een goede elektrische auto met goede actieradius en die thuis kunnen laden is dat maar sporadisch nodig en zullen geen abonnement nemen.
arie.j
Quote Reactie van @George:
Maar voor mensen met een goede elektrische auto met goede actieradius en die thuis kunnen laden is dat maar sporadisch nodig en zullen geen abonnement neme

Heeft dat ook nog met buitenmaten van zo;'n auto te maken?
Er rijden er hier rond, die zijn me toch breed en lomp , op smalle wegen met fietsers e.d. best een punt.
'k Zou niet graag ruilen Er gebeuren trouwens ook meer ongelukken mee
bnnvara.nl/joop/artikelen/…
+1
George
Quote Reactie van @arie.j:
Heeft dat ook nog met buitenmaten van zo;'n auto te maken?

Nee mijn auto kun je ook als benzine of diesel krijgen maar wat uiterlijk en afmetingen zie je totaal geen verschil. Maar je hebt allerlei formaten. Er zijn ook kleine EV's te koop hoor. Peugeot e-208 of de Nieuwe Renault 5 Electric of de Mini Electric. Ik denk dat dit Renaultje wel eens flink kan gaan verkopen: Auto van het jaar 2025
+2
weurding
@George die r 5 is een plaatje
George
@weurding Heel herkenbaar retrodesign , ik denk dat ze dat goed hebben gedaan. Ik ben geen Renaultfan , absoluut niet zelfs maar ik denk dat ze wel eens een nieuw succes kunnen gebruiken daar in Frankrijk.
+1
arie.j
Quote Reactie van @George:
Nee mijn auto kun je ook als benzine of diesel krijgen maar wat uiterlijk en afmetingen zie je totaal geen verschil. Maar je hebt allerlei formaten. Er zijn ook kleine EV's te koop hoor. Peugeot e-208 of de Nieuwe Renault 5 Electric of de Mini Electric. Ik denk dat dit Renaultje wel eens flink kan gaan verkopen: Auto van het jaar 2025

Even gekeken, maar hij nog behoorlijk goed betaalbaar ook
Lijkt me wel mooi handzaam, daar hou ik wel van heb nu een KIA-Venga
George
@arie.j Vanaf kleine €27000 tot dikke €34000 , de 2 duurste modelletjes noemen ze Comfort Range En hebben 150 PK i.p.v 120 PK en een stuk grotere accu en dus betere actieradius.
+1
JappieJo
@George wij hebben wel een laadpas maar geen abbonement, laden 2 tot 3 keer per jaar buiten de deur
George
@JappieJo ja ik heb 3 laadpasjes zonder abonnement en de Tesla App.
Ik heb de ANWB laadpas , BMW ionity laadpas en de pas van Shell Recharge. Ik gebruik ze alleen op vakantie en afgelopen jaar alles met de pas van ANWB kunnen doen. Werkte prima in Duitsland , Oostenrijk en Italië.
matt
@George
Quote:
ja ik heb 3 laadpasjes zonder abonnement en de Tesla App.
Ik heb de ANWB laadpas , BMW ionity laadpas en de pas van Shell Recharge. Ik gebruik ze alleen op vakantie en afgelopen jaar alles met de pas van ANWB kunnen doen. Werkte prima in Duitsland , Oostenrijk en Italië.

Dat moeten ze eerst eens oplossen,dat geklooi met die pasjes.
Voordat ik ooit aan zo’n ding begin.
George
@matt Dat lijkt erger dan het is , ik heb werkelijk voor heel de vakantiereis van kleine 2500 km alles kunnen doen met de ANWB laadpas. Die BMW pas bij de auto gekregen en de Shell pas heb ik voor de zekerheid aangevraagd om extra mogelijkheden te hebben in buitenland. Maar niet nodig gehad. Pasjes liggen in auto dus zo'n geklooi is het niet. Je moet het enkele keren gedaan hebben , het went snel.
matt
@George ja achteraf maar vantevoren,heb je vanalles moeten regelen.
Om maar met je ev op vakantie te durven gaan.
Die palen moeten ze gewoon standaardiseren,naar een normaal gangbaar
Bankpas.
Trek je ook wereldwijd geld mee uit de muur.
+1
George
Quote Reactie van @matt:
ja achteraf maar vantevoren,heb je vanalles moeten regelen.

De BMW pas kreeg ik bij de auto , de ANWB en Shell Recharge pas heb ik via internet aangevraagd. Dat was ook kinderspel en de app van Tesla gedownload bij de Google Playstore. Daar was niet zoveel voorbereiding voor nodig. Maar ik ben met je eens als je voor het eerst naar Buitenland gaat en vooral landen waar je niet geweest bent dat je een beetje gaat kijken naar andere hun ervaringen over de laadmogelijkheden in die landen. Toevallig kon ik overal terecht met de ANWB laadpas maar ik had de Shellpas besteld voor de zekerheid omdat me iemand die tip gaf dat die beter zou zijn in Italië.
+1
weurding
@George ik pas even
George
Quote Reactie van @WGeverink:
In Engeland kan stroom op laadplekken wel 70 of 80 pence per KWH kosten.

Met een abonnement bij Ionity van 10.50 pond per maand kun je daar in het Verenigd Koninkrijk HPC snelladen voor 0.43 lees ik.
aldert
@WGeverink Waar woon jij dan? Dat zijn zeer serieuze temperaturen, dat zal in Nederland niet snel gebeuren maar ik denk dat het daar met min 20 voor wat langere tijd al kompleet chaos word.
+2
Greetje
@labella Dat weet ik ook nog, 87 was in feite een strengere winter dan 85 en 86. maar door de slechte ijskwaliteit geen 11 stedentocht, je had ook enorme ijzel, waardoor lichtmasten omvielen
aldert
@arie.j Februari 2012 was het hier min 24.En voor die tijd bijna geen winterweer gehad.
Vdejong
aldert
@Vdejong Dat is geen grapje zulk weer,zeker niet als het wat langer aanhoud.
Vdejong
@aldert Was 36 uur. Gevoelstemperatuur 's nachts -40
+1
Nevergiveup
@arie.j Dat klopt , hier gaan de zonnepanelen nu ook top met dit zonnige frisse weer en kan hier de woning verwarmen en EV beide weer volledig van zonne energie

Maar U weet het gezegde , als de dagen lengen gaan de vorsten strengen.

De meeste elfstedentochten in het verleden waren in Februari.
Vdejong
Quote Reactie van @arie.j:
Hier min 5,5 graden

Brrrr
JappieJo
@Vdejong ja zo voelt het wel 😅
labella
@arie.j Hier ook -5,8 graden en aan de grond bijna -10
+1
Melkmeisje
@labella de horrorwinter 🤣🤭🥶
+1
labella
@Melkmeisje sneeuw!

(klik om te vergroten)

bio boer
@labella zozo krijg ik de volle laag ook nog
Weidezicht
@labella over 2 weken?
+1
bio boer
@Weidezicht is toch knap he dat ze het 2 weken vooruit weten
+5
Vdejong
Zonnige winterdag

(klik om te vergroten)

arie.j
deze reactie totaal verwijderen gaat niet, dan maar deze krabbel
+2
labella
Oei oei oei #horrorwinter

(klik om te vergroten)

17 februari
+2
labella
@labella Ooohh wat mooi!

(klik om te vergroten)

+1
Vdejong
@labella brrr 😁
WGeverink
@aldert Ik woon ongeveer 4800 km west van Vdejong. Dat is 49 uur rijden met een benzine of diesel auto en net zo lang met de Edison EV. Met een BMW zoals die van George moet je nu wij in de diepvries zitten denk ik om de 300 km of drie uur laden dus zou je de route plannen via waar de snelladers staan.
George
@WGeverink Dat zou 16 keer 20 min laden betekenen en dus 5 uur en 30 min bij snelladers. Bij extreme kou zal het inderdaad elke 300km wel moeten. Maar het gebeurd niet vaak dat ik zulke afstanden afleg. Begin september kleine 2500km en dat is al heel wat. Maar bij die temperaturen had ik gewoon 500 km actieradius.
WGeverink
@George De plaats waar wij wonen heeft twee publieke laadplekken. De eerste adverteert met 50KW waarbij een gebruiker reageerde dat hij een output kreeg van 24KW. Een andere laadplek was volgens een gebruiker "langzaam maar het werkt". Het is redelijk om aan te nemen dat op veel andere plekken de laadtijd ook veel langer is dan 20 minuten. Op de prairies en noord Ontario zijn de afstanden enorm en ben je qua opladen afhankelijk van wat er voorhanden is. Ik zou daarom rekening houden met een extra hotel overnachting en mischien wel twee.
Kalfje24
@WGeverink mag je op de prairies ook niet meer met een dieselauto rijden dan ,net in sommige grote steden hier ?
WGeverink
@Kalfje24 Nu in de VS de links woke krankzinnigheid in rap tempo wordt afgeschaft keert "common sense" hier in Canada ook wel weer terug. Wij kunnen hier nog rijden wat we willen. De federale overheid probeert ons ook in electrische auto's te krijgen ondanks dat de infrastructuur nogal te wensen over laat. Waar ik moeite mee heb zijn de beperkingen waar je tegen aan loopt als je hier een EV hebt. Mensen die een EV hebben gekocht willen er om verschillende redenen vaak snel weer van af. Dat gaat niet zo makkelijk omdat ze veel harder afschrijven dan een benzine of diesel versie. Edison motors monteert een 2.8 liter Cummins diesel met generator op de plek waar voorheen bijvoorbeeld een 5.7 liter benzine motor met transmissie zaten. De achteras wordt vervangen door een electrische en tussen de frame rails komen een kwart van de batterijen te hangen die een EV zou hebben. De dieselagregaat laadt de batterij bij als het nodig is en draait altijd op het perfecte toerental waardoor de motor altijd zo zuinig mogelijk loopt. De nieuwe setup weegt niet dramatisch meer of minder dan de oude setup. De nieuwe setup kan veel verder rijden met een liter brandstof en kan hetzelfde werk verzetten. De nieuwe setup heeft een veel grotere actie radius met dezelfde brandstof tank. De eigenaar heeft de vrije keuze uit alle infrastructuur aan tank en/of laadstations om de actieradius weer aan te vullen.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
. De eerste adverteert met 50KW waarbij een gebruiker reageerde dat hij een output kreeg van 24KW. Een andere laadplek was volgen

Dan zijn ze bij jullie niet zover , hier langs snelwegen overal HPC snelladers van minstens 150 tot 400KWh. En dat iedere 30 km . In Duitsland ook ruim aanwezig. Op de meeste tankstations zijn tegenwoordig ook snelladers. Daarom kun je jouw werelddeel totaal niet vergelijken met hier en begrijpen we elkaar verkeerd.
Als de infra hier zo slecht was zou ik er ook niet aan beginnen . Ik heb de auto gekocht omdat het heel goedkoop rijden is en dat het echt buitengewoon geweldig rijdt. En het gaat hier in NL , België en Duitsland gewoon probleemloos.
pieta
@WGeverink Voor dat soort afstanden hebben ze toch zeker een vliegtuigverbinding?
WGeverink
@pieta Je kunt vliegen dat klopt, maar als je ook nog wat van het land wil zien dan moet je rijden.
Vdejong
@WGeverink Ben in 96 van Red Wing, Minnesota via Manitoba naar Delhi, Ontario gereden en via Michigan, Indiana, Illinois en Wisconsin weer terug naar Minnesota.
In 97 van Peace River, Alberta via Saskatchewan en Manitoba naar Minnesota en via South en North Dakota en Montana weer terug naar Peace River.
Heel veel gezien maar er is me helaas weinig bijgebleven
WGeverink
@Vdejong Er zit niks anders op dan weer eens op een road trip te gaan. In 1990 heb ik met een vriendin in ongeveer een maand een ronde door Canada en Amerika gereden van 10000 km. Met de Mercury zijn we toen helemaal zuid geweest tot de gulf of Mexico. Prachtig land, heel veel gezien en vriendelijke mensen.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vuurwerk , wintertijd en koud geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!