Vraag over het onderhoud van een grindpad.

Even een vraag die niet over trekkers gaat, maar er zitten hier ook heel veel mensen die hier verstand van hebben. En aan hen even een vraagje over het onderhoud van een grindweggetje.

Om bij ons huis te komen, mogen we gebruik van maken van het grindpad van de buren. Omdat wij hem het meest gebruiken, doen wij het onderhoud. Maar in deze tijd van het jaar kun je bijna elke week aan de gang.
Het weggetje ligt in een del, dus het water kan ook niet goed weg en blijft aan weerszijden in de randen staan. Het grind spoelt mee als er auto's door de plassen rijden en zo komen de gaten. Met vlakschuiven worden ze wel weer dicht, maar de natte plekken blijven en zo ontstaan zo weer nieuwe gaten. Ook wordt door het schuiven de bovenlaag losgetrokken, wat ook niet mee helpt.

Wat zou nog meer mee kunnen helpen het pad langer goed te houden?
Omdat het niet van ons is, kan ik geen grote maatregelen nemen en wil ik er ook geen kapitaal in investeren.

Zou drainage naast of in de weg helpen? Of vooral investeren in makkelijk onderhoud, met een V schaaf bijvoorbeeld?
hooidonk

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
JohnDeere5720
Zomers als het droog is een paar cm lostrekken en direct nieuwe grind er over gooien.
Krijg je de nieuwe boven laag als geheel met de onderlaag, als je het er zo over heen gooit blijft het een losse laag op de een of andere manier
hooidonk
@JohnDeere5720
Goeie tip, bedankt!
En helpt het dan om dan ook met de bibberboot er overheen te gaan?
Het voorste stukje is dit najaar los geweest ivm met wegwerkzaamheden. Dat is door de gemeente opgeknapt (en ik denk ook aangetrilt) en ik verbeeld me dat dat beter blijft.
+1
jehan
Of de weg ophogen. Heb hier freesasfalt laten komen en daar een weg van gemaakt. Kost geen dreet dat spul. Of overleggen met buurman of je er een greppeltje naast mag maken waar het meeste water in kan.
hooidonk
@jehan
Dat is ook 2x een goeie.

Zou je dat freesasfalt dan nog aan de zijkanten op moeten sluiten, dat het niet allemaal weg zakt?
+2
jehan
@hooidonk nee hoor gewoon rond leggen. zorgen dat je boven de bermen uit komt.
+1
marcel-pek
Freesasfalt blijft het beste zitten is onze ervaring, hier in de boomgaard ook al van alles gehad, gebroken puin, grind maar freesasfalt is denk ik het beste.
+1
marcel-pek
Freesasfalt blijft het beste zitten is onze ervaring, hier in de boomgaard ook al van alles gehad, gebroken puin, grind maar freesasfalt is denk ik het beste.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @marcel-pek:
Freesasfalt blijft het beste zitten is onze ervaring,

En gooi je dat er gewoon op en vast rijden?
Of laten komen bij 35 graden buiten temperatuur en even licht of zwaar aantrillen?
Hier voor mijn oprit gewoon asfalt opgehaald was over was bij een klus en erop gedaan en met kleine plaat getrild.
Het is netjes maar daar houdt het ook mee op.
Later zei er iemand dat ik er even met een brander bij gemoeten had om het mooier verwerkbaar te maken.
marcel-pek
@Fendt926Driver ja klopt, gewoon uitrijden glad maken en vast rijden blijft bij ons mooi liggen maar wij rijden ook niet met heel zwaar spul erover heen.
+1
marcel-pek
Ho 1x is genoeg 😅
+1
peter-witvliet
Een keer ophogen tot boven het gras, en of met een grote palenboor gaten maken en die afvullen met grind of schelpen, zodat het water ook weg kan naar diepere delen.
+2
Fast Eddy
Het pad mooi rond leggen. En zodra er kuilen inkomen meteen opvullen. Een wegenschaaf is daar perfect voor.
Je kan uit verschillende soorten halfverharding kiezen. Gebroken puin is het makkelijkste verkrijgbaar. Frees asfalt is ook een idee. Alleen kan dat heel hard worden en dan kost het wat meer moeite om de gaten eruit te halen.
Als je het er super bij hebt liggen in de zomer. Dan even tijdens warm weer met een rugspuitje vol diesel rond. dan wordt het bikkelhard
De andere vormen van halfverharding zijn iets meer aan de prijs en kunnen met opdooi meer gaan plakken of zelfs heel zacht worden.
+2
baggerfarher
Als er veel gaten zijn moet je voor het beste het puinpakket tot onder de gaten losmaken en op nieuw opbouwen/ aanbrengen. Anders blijft er water in die "slechte plek trekken en dan rij je die "modder" er zo weer uit.
En net als al gezegd goed rond leggen en zorgen dat je het water in de "rijbaan" kwijt bent voor dat je er door loopt te soppen. Of dus de puinbaan op hogen of de bermen genog verlagen zodat daar het water heen kan.
+1
lukasbelarus
Zorgen dat er geen water op blijft staan anders blijf je bezig. Dan alles losmaken en goed bol leggen en dan goed verdichten.

Maar het belangrijkste is dat er daarna geen water op of tegen blijft staan anders is het zo weer prut

Wij kennen freesasfalt hier niet voor particulier gebruik misschien dat het hier niet mag dat weet ik niet.
+1
lukasbelarus
Als je veel aanvoert zorg dan voor een certificaat. Zo zijn er ook plekken wat ze vol gereden hebben met slakken wat nu voor veel geld gesaneerd moet worden
+2
rubencasecs
@lukasbelarus slakken is wel wat anders dan asfalt
+1
lukasbelarus
@rubencasecs opgebroken asfalt afvoeren is anders ook niet even makkelijk en goedkoop zonder de juiste papieren, frees is dit nog moeilijker te testen
+1
Dennis_dB
Bosfrees er door en dan een laag frees asfalt. Dan heb je er geen omkijken meer naar .
+1
Rob.
Geen water op het pad is meerdere keren gezegd en dat is echt belangrijk.

Bij ons in de buurt is afgelopen jaar Onno Bruins met deze machine begon met opknappen van de zand en half verharding wegen. Resultaat is strak.

Verder wordt er hier in de regio ook steeds vaker Achterhoeks padvast gebruikt voor half verharding. Dit oogt een stuk natuurlijker dan frees asfalt, maar zal vast ook iets duurder zijn

(klik om te vergroten)

jehan
@Rob. achterhoeks padvast is schreeuwend duur. Tenminste 6 jaar terug.
lukasbelarus
@jehan nog steeds
hooidonk
@jehan

Net even gauw gekeken, €2769 voor 30 ton, inclusief transport.
Is vergeleken met gefreesd asfalt inderdaad erg duur. Vergeleken met klinkers valt het dan wel weer mee.
hooidonk
@Rob.
Mooie machine, volgens mij heeft die hier ook al een keer op tf gestaan. Was dit niet een grote trilplaat?
+2
Rob.
@hooidonk heeft inderdaad een foto van op tf gestaan, maar deze kon ik niet weer vinden. Dit is een screenshot via google van een LinkedIn bericht.
linkedin.com/posts/…
+1
hooidonk
@Rob.
Ik kan 'm ook niet weer vinden. Maar wel even het berichtje op LinkedIn bekeken, dat knapt wel goed op!
+1
jehan
Zag net prijs van 1 bigbag vol 175 3uro
hooidonk
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, hier kan ik verder mee!
+1
@hooidonk

Misschien nog een kleine tip. Als je nog even kan wachten, breng het freesasfalt aan op een hete dag. En dan met een trilwalsje er over.
Niet dat je er echt asfalt mee maakt maar het helpt wel dat de zon er goed op zit.
hooidonk
@fiat1000DTsuper
Goeie tip, dankjewel!
+1
Fast Eddy
@hooidonk

KoMex is denk ik te vergelijken met Achterhoeks padvast. Het hoofdbestanddeel van KoMex is gebroken kalkzandsteen.
+1
jehan
@Fast Eddy achterhoekspadvast is grind 0 -6 mm gemengd met leem
+2
Fast Eddy
@jehan

KoMex zit ook leem in. Ik denk dat Achterhoeks padvast hier Emmer zand heet.
+2
jehan
Ik zou dat niet op een weg doen waar met auto overheen gereden word. Als het droog is gaat het stuiven. Het is ideaal spul op fietspaden. Bij huis als half berharding zou ik ook niet doen. Is het spul nat dan loop je het naar binnen.
+3
KlaasM
Is het een idee om het pad gewoon helemaal aan gort te rijden en een parkeerplaats aan de weg te maken? Dan ga je vanuit daar verder met de trekker..
Tis ook wel stoer als je op een verjaardag kan zeggen dat je huis alleen per trekker bereikbaar is…
+1
peter-witvliet
@KlaasM of met de quad, of gator.
hooidonk
@KlaasM
Hmmm..daar ga ik nog eens even over nadenken.. 🤔
+1
JD 6110
Aan de kant van de weide iets meer puin in maken en laten aflopen richting de bomen. En misschien de berm iets laten zakken bij de bomen. Water moet vlot van de weg af blijft het ook niet op de weg staan
hooidonk
@JD 6110
Bedankt voor deze aanvulling!
Zoals @JD 6110 zegt, de weg onder afschot leggen en dan aan de lage kant een drainage in het grind leggen, dan weet je zeker dat het water in de winter ook weg kan.
Zo hoef je maar aan 1 kant te draineren en kun je met een simpele schuif de weg nog eens vlak trekken als dat nodig is, is bolle weg schuiven blijft toch wel een kunst zonder schuinverstelling of iets dergelijks
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden water , schuiven , onderhoud , drainage , investeren en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!