Renault 651-4s - Startproblemen , doet niets als ik de sleutel draai

Deze trekker staat al een tijdje stil , als ik hem probeer te starten lijkt het alsof de contact sleutel niet genoeg kan overdraaien , niets van lampjes branden ook in de cabine , heb met een multimeter de accu gemeten en er staat 12, 4(4)of(8) volt als ik ook met een schroevendraaier de starter probeer te starten gebeurt er ook helemaal niks zou de accu kapot zijn of aan wat ligt het?
jelle-games

Reacties

bartjuh
Meet je ook goeie spanning als je bij de startmotor meet? En met de plus op accu en massa op chassis? Zou zomaar kunnen dat je geen massa hebt
jelle-games
@bartjuh zal het morgen eens testen danku om het te laten weten
jelle-games
@bartjuh Heb namelijk eens uitgetest als ik het meet via de cassis zegt het 6 - 7 - 8 volt is dat normaal? waarschijnlijn niet zeker?
Maar als ik rechtstreeks - en + meet dan zegt hij 12,44 volt
+1
bartjuh
@jelle-games dan zal ik beginnen door alle massa punten eens goed schoon te maken. Misschien is de massakabel zelf ook slecht.
cyrus-van-gelder
@bartjuh mee eens.
Roest/ vuil is vaak ook een oorzaak van storing ๐Ÿ˜‰
Andere ( dikkere) massavlecht is ook geen slecht idee. Stroom bestaat uit bewegende deeltjes, dus bedrading kan ook versleten zijn , ook al zie je er aan de buitenkant niets van.
goeiedag eem
Startkabels er aan en proberen te starten met een zware auto of andere trekker erbij, start hij dan wel dan zou ik de acuu na laten kijken/doormeten
Ford revisiemotor
12.4 volt is aan de lage kant,
laad de accu een flink op, dat hij boven de 14 volt komt.
Controleer de massa van accu naar chassis, massa van startmotor.
+1
bartjuh
@Ford revisiemotor 12,4 is goed zat voor een accu die niet geladen word. 14+ haal je alleen als de dynamo draait
jelle-games
@Ford revisiemotor Heb namelijk eens uitgetest als ik het meet via de cassis zegt het 6 - 7 - 8 volt is dat normaal? waarschijnlijn niet zeker?
Maar als ik rechtstreeks - en + meet dan zegt hij 12,44 volt
+1
jan4072@yahoo.com
Je hebt een multimeter. Dan is het toch gewoon een kwestie van het hele rijtje afgaan waar stroom op hoor te staan en kijken waar het ophoudt.
+3
roscho
Heeft niet een enthousiaste voorbezitter hier een massasleutel op gebouwd? Even kijken waar de kabels heen lopen dan, dan vind je hem vanzelf.
cyrus-van-gelder
@roscho vind ik wel een goeie Robert!!
Dan doet ie inderdaad helemaal niks๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ( is ook de bedoeling van zo,n massa sleutel).
Eventjes kijken of dat er toevallig op zit kan geen kwaad nee.
+2
Ferdinanddijkstra
Denk er om dat je bij het starten de sleutel een stukje in moet duwen als je de sleutel omdraait.
Doe je dat niet dan start hij niet want het start contact krijgt dan geen stroom.
En heb je al geprobeerd om rechtstreeks stroom te zetten op het startrelais ?
+1
goeiedag eem
@Ferdinanddijkstra ligt aan welk contact slot je hebt, als je zo'n spijker sleutel hebt dan moet dat inderdaad om gem op contact te zetten
+1
Ferdinanddijkstra
@goeiedag eem spijker sleutels zitten normaal gesproken niet op een Renault
+1
goeiedag eem
@Ferdinanddijkstra normaal niet nee maar je weet niet wat er in het verleden al geklooit is
+1
cyrus-van-gelder
@Ferdinanddijkstra ik heb zelf 1 keer gehad dat de reserve sleutel goed paste, en ook nog wilde draaien.
Toch starte de trekker mooi niet!!!๐Ÿ˜ก
Het bleek namelijk dat de sleutel er net niet diep genoeg in ging ๐Ÿ™„. Scheelde maar ander halve mm.
Collega van me had ooit hetzelfde, dus na wat weg slijpen ging de sleutel er net wat verder in. En toen was het probleem opgelost ๐Ÿ˜€. Was een goede tip van me collega, dus dat deel ik op tf.
Zoiets onbenullige,s kan het dus zijn, zo opgelost.

jelle-games
Heb namelijk eens uitgetest als ik het meet via de cassis zegt het 6 - 7 - 8 volt is dat normaal? waarschijnlijn niet zeker?
Maar als ik rechtstreeks - en + meet dan zegt hij 12,44 volt
+1
Ferdinanddijkstra
@jelle-games massa kabel aansluiting goed ontroesten
+1
jelle-games
Heb de batterij nu opgeladen tot 13,7volt doet nog steeds helemaal niet , ook bij de starter meet hij 13,7 volt + ook bij de contact sleutel dus weet ik niet wat ik verder kan onderzoeken , volgens mij ligt het aan de starter maar weet het niet zeker
(er brand ook geen 1 lampje in de cabine)
cyrus-van-gelder
@jelle-games dan zou ik denken dat er toch bedrading stuk is , of los ligt.
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
bedrading stuk is , of los ligt

Als 13,7 V aan de startmotor wordt gemeten, is i.i.g. die bedrading niet stuk en zou hij met de schroevendraaier te starten moeten zijn.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho hij zegt anders dat er toch geen 1 lampje op het dashboard brand.
Dat is anders wel zo als je de contact sleutel omdraait,controle lampjes gaan uit als de motor loopt..
Of de lampjes zijn toevallig stuk , dan branden ze niet nee.
Vandaar dat ik denk dat er ook wat met de bedrading is.๐Ÿ˜‰
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Of de lampjes zijn toevallig stuk , dan branden ze niet nee

Er kan best รณรณk wat met de bedrading zijn, maar als de startmotor stroom krijgt en je verbindt dan met de schroevendraaier de pool van het relais, dan zou er in ieder geval actie moeten zijn, ook wanneer het contactslot geen stroom krijgt/geeft. Vandaar dat ik het in ieder geval gooi op een fout in de startmotor.
cyrus-van-gelder
@roscho start motor is dan zeker aan vervanging/ revisie toe inderdaad. Toch klopt het onder het dashboard ook niet eerlijk . Zelf wel eens gehad dat het contact slot stuk was. Ben met je eens dat de storing ergens tussen contact slot en startmotor moet zitten .
willemk
@jelle-games startmotor er even uit halen en aansluiten op een accu. Eerste kortsluiten met de plus Die vanaf het contact komt. Als het tandwiel naar buiten schiet en begint te draaien is de startmotor goed. Als er niks gebeurt dan de plus en min kortsluiten. Als de startmotor begint te draaien dan is de elktromagneet kapot. Als er niks gebeurt is de startmotor kapot
roscho
@jelle-games Je hebt de accu gecontroleerd, de stroomtoevoer naar de startmotor, de startknop/contactslot, .... Als dat allemaal in orde is, kan het niet anders als dat het startrelais vast zit (geroest??). Demonteer de startmotor en startrelais, leg hem open, maak alles schoon, contacten vrij van aanslag, klein beetje vet op de lagertjes en gaan met die banaan, zie het stappenplan op dedieseldokter.nl/c-4226603/revisie-startmotor/
Er wordt ook gesproken over versleten koolborstels, dat zal jouw probleem niet zijn. Zou je proberen te starten met versleten koolborstels, dan hoor je alleen een klik van het uitschuiven van de bendix. Die hoor je niet, dus het probleem zit in het startrelais en niet in de eigenlijke startmotor. Dat is een "schuif" die door magnetisme naar voren wordt getrokken en daarbij de bendix uitschuift en 2 contacten verbindt. Ik verwacht dat het probleem zit รณf in de "schuif" die vastgeroest zit รณf in de 2 contacten die verbonden moeten worden, maar geen verbinding maken omdat ze verroest zijn.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden renault , trekker , kapot , accu , cabine , startproblemen , starten , lampjes en contact geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!