Massey Ferguson 35 - Optisch verschill in opties

Ik ben opzoek naar een mf 35 voor de hobby/werk om het huis.

Nou werd mij al verteld dat de 3 cilinder een betere keuze is en die vind ik ondertussen wel makkelijk te herkennen (uitlaat links van de kap)

Maar nou vind ik het moeilijk om te zien of een trekker een difflock heb (welke hendel/pedaal dat zou moeten zijn)

En dan heb je nog het verhaal van de multipower.
Nou is mijn kennis op dit onderwerp al wat minder groot ik weet dat het beter is om te hebben als je bv gaat maaien.
Maar hoe weet ik nou of het op een trekker zit is dit aan de buiten kant tezien.

En zou iemand mij hier meer uitleg over willen geven.

Mvg steven
steven-vanderveldt

Reacties

kramer
De chrome handel is de multi power.
Het pedaal dat van de achteras naar voren komt is het difflock pedaal.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Top heel erg bedankt
+1
Pauls
@steven-vanderveldt Als je wil maaien is een dubbele koppeling ook wel makkelijk. Vele modellen hebben dit, maar niet allemaal. Dit zie je niet aan de buitenzijde, maar wel als je de koppeling intrapt merk je verschil, dit zou ongeveer op halve intrap moeten veranderen naar sterker induwen om verder naar onder te geraken, omdat dan de veren van de 2de koppeling extra mee moeten ingeduwd worden. Bij het eerste deel vd intrap, rijdt de trekker niet meer door, als je dan verder intrapt, stopt de aftakas maar ook de hefpomp en de multipowerpomp krijgen dan geen aandrijving meer. Een correcte afstelling is wel een must om aangenaam met de trekker te werken.
+2
@Pauls oh top
Word dit dan ook bedoeld met een door draaiende aftakas of is dat weer een ander principe
roscho
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
door draaiende aftakas

Dat is precies wat @Pauls bedoelt. Als je rijden en aftakas achter 1 pedaal hebt, stopt je trekker altijd als je de aftakas wilt in- of uitschakelen. Heb je een doordraaiende aftakas, dan is er voor de aftakas een aparte koppelingshendel waarmee je de aftakas kunt in- of uitschakelen. Dat laatste is bijv. handig als je mest strooit maar in de scherpe bocht de aftakas even uit wilt zetten.
Eigenlijk is het systeem met half intrappen al een stukje in de richting van doordraaiend. Als ik bij mijn minitrekker de koppeling intrap, staat alles stil (alleen de hydrauliek niet). Bij half-pedaal kun je in ieder geval stoppen en de aftakas laten doordraaien. Handig bijv. als je bij hooi persen een dikke prop tegenkomt, waarop de pers zou vastlopen.
@roscho bedankt voor de uitleg
Pauls
@steven-vanderveldt als men over doordraaiende aftakas spreekt is dit een trekker met dubbele koppeling, omdat bij half indrukken koppelingspedaal, de rij koppeling onderbroken wordt, maar alle pomp(en) en aftakas blijven werken. Pas als je de koppeling verder indrukt dan stoppen de aftakas en de pomp(en). (ongeveer samen met roscho)
nog een aanvulling, bij de latere 135 modellen, is er maar 1 koppeling, en werkt de aftakas met een aparte hendel die een hydraulische koppeling bedient, maar ook de hefpomp en ev de multipowerpomp blijven van aandrijving/werking voorzien.
+1
@Pauls ik heb ook wel naar de 135 gekeken maar de 35 heeft toch mijn voorkeur van jeugd sentiment
Pauls
@steven-vanderveldt dat begrijp ik best, mijn grootvader had ook een 35(X) nieuw gekocht in 1964, vele uurtjes mee gewerkt, maar mijn vader heeft dan toch zelf een 185 gekocht (in 1985) en ettelijke jaren nadien ik een 175 met MP, dubbele koppeling, servo stuur, en PAVT wielgewichten, wat de 185 allemaal niet had. Toen de 175 uitkwam in 1965 was dit een luxe versie van de 165. Ondertussen heeft de 175 al vele werkjes gedaan is nog steeds op het bedrijf. Het is gewoon lekker om met die trekker te rijden/werken, maar als het wat sneller/sterker moet gaan neem ik tegenwoordig de 6455.
@Pauls ik vind dat altijd mooie verhalen om te horen.
Helaas ben ik niet op een boerderij of dergelijke geboren.
Maar wel vroeger vaak geholpen met hooi van het land halen en omdat ik niet die pakjes kon tillen toen.
Werd ik maar oo een mf35 gezet.
Nou heb ik geen herinneringen aan welke opties of hoeveel cilinders hij had dus maakt dat mij ook niet veel uit.
Pauls
@steven-vanderveldt Heb je al eentje ? of nog zoekende ?
@Pauls nee ik ben nog opzoek.
Ik heb er ook niet perse haast mee.
Zijn er nog meer dingen waar je op moet letten bij die trekkers.
Ik had al begrepen stuurspeling.
Pauls
@steven-vanderveldt Ja die trekkers zijn allemaal minimum 60 jaar, en de ene heeft al harder gewerkt dan de ander, Bij sommige wordt hij lief behandeld en bij andere .... Gewoon goed uitkijken. Voordeel is wel dat er nog vele onderdelen verkrijgbaar zijn, maar van de 100 reeks nog meer. Dit is omdat er tot op heden nog steeds de 300 serie wordt gebouwd, en dit is een verbetering van de 100 serie. Helaas wordt die 300 serie niet meer voor de europese markt gemaakt omdat zij niet de vereiste euro norm halen. Is er een dealer in de buurt die MF verkoopt, als je onderdelen nodig hebt kan dit wel eens handig zijn. Mijn 175 was bijna slooptrekker maar met veel liefde en wat handig draai en freeswerk heeft ie het toch gehaald. Ook (2)jaarlijks onderhoud krijgt ie, afhankelijk van de uren die zijn gemaakt. Ik vraag me af wat je ermee wil gaan doen, enkel wat maaien en hooien ?
mf 35x
@steven-vanderveldt hier zie je duidelijk de dubbele koppeling voor de doordraaiende aftakas

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Pauls vooral hobby matig werk.
Onderhoud van de moestuin/tuin en het erf.
Ik zou er een graag een voorlader voor op willen.
Zo dat ik licht grondwerk en pallets kan verplaatsen.
En transport tussen dorpen.
En natuurlijk de oldtimer dagjes en ritjes.
kramer
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
Ik zou er een graag een voorlader voor op willen.
Neem een voorlader waar de koplampen kunnen blijven zitten, anders ziet het er niet uit.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@kramer ja ik zat ook al te kijken naar die mf735 lader.
Die bovenste ziet er ook echt goed uit vind ik.
Hanomag22
@steven-vanderveldt met voorlader heb je wel veel meer belasting op de vooras. Goed voor je spierballen en vereist discipline met de vetspuit. Nieuw gaat dat vaak wel, wordt minder met de jaren. En ze zijn nu allemaal oud, dus hou rekening met reparaties om achterstallig onderhoud in te halen.
@Hanomag22 ooh dat komt goed hoor.
Daar ben ik wel bekend mee.
Ik was van plan om het een beetje na temaken van deze jongen tractorfan.nl/picture/1542423/
Pauls
@steven-vanderveldt die jongen heeft wielgewichtjes achteraan, is natuurlijk handig en makkelijk tov een gewichtblok in de hef. Persoonlijk vind ik de lepels wat overmatig van gewicht en moet je inboeten op het gewicht dat je uiteindelijk nog kan tillen. Om pallets te verplaatsen zou ik eerder naar iets in de hef gaan, deze trekkers kunnen met moeite 1100 kg tillen, dit is gemeten op de kogels, dus een pallet van 1000 kg laat ie al staan, met 2 hefcilinders erbij kan het mss net, en dan komen de voorpootjes in de lucht.
@Pauls ja ik zit zelf ook eerder naar een gewicht op de hef te denken.
Ik heb voor heen ook veel op heftrucks gewerkt waaronder ook ruw terrein heftrucks maar persoonlijk ben ik er geen fan van dat je die grote wielen bij je lepels heb.
En met een voorlader kan je grond ook beter verplaatsen.
Kwa gewichten die ik ga hijsen valt het mee hoor denk aan een motorblok op pallet.
Pauls
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
Kwa gewichten die ik ga hijsen valt het mee hoor denk aan een motorblok op pallet.
dat zal wel lukken dan. Als je met verstand rijdt, kan er veel, en beter in 2 keer dan in 1 keer als er meer gewicht moet verplaatst worden.
@Pauls maar zit er nog echt zon groot verschil tussen de 3 en de 4 cill.
Pauls
@steven-vanderveldt jazeker, 3 cil start meestal vrij goed, de 4 cil (van de 35) zijn vaak meer problemen mee. Dit is wss ook de reden waarom in de 135 een 3 cil zit, maar ook in de 148 en 152..
hooidonk
@steven-vanderveldt
Als je de kans hebt, zou ik voor een 3 cilinder gaan. Starten vlot, ook als de motor ouder wordt en zijn aanmerkelijk taaier dan de 4 cilinders.
Je zou ook nog voor een 35x kunnen gaan, die zijn 42pk.

Sowieso leuk dat je voor een MF35 kiest, het zijn erg leuke en fijne trekkers.
+1
@hooidonk ja het vermogen maakt mij niet veel uit hoor.
Maar het is erg lastig om een 3 cil te vinden met kenteken die in de buurt staat.
Laat staan dat hij multipower heeft. (Die doordraaiende aftakas kom je daarintegen wel weer vaker tegen bij de 3 cil.
hooidonk
@steven-vanderveldt
Tsja, Postma brengt hem met alle plezier voor je thuis. Dus als je een mooie vind die iets verderop staat, zou ik de afstand geen probleem vinden.
35's met multipower zijn sowieso niet erg dik bezaaid.
Ik heb voorheen ook nog zitten kijken naar een kubota b7001 met voor lader.
Maar buiten het punt om dat die net te ligt is vind ik daar de prijzen gewoon niet reëel van ik kwam uit rond de 10k en dan moet je nog een bloter en een ploegje enz. Er bij hebben.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , massey ferguson , ferguson , massey , maaien , cilinder , kennis , 3 cilinder en Massey ferguson 35 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!