McCormick-Deering Onbekend - Koelvloeistof probleem radiateur waterpomp
Hallo,Ik heb een mc cormick d324. Hiermee was ik vandaag aan het rijden en ineens begon die over de radiateur over de dop alles eruit te gooien. Wat zou dit kunnen zijn
Geen overmatige rook
Temperatuur meter stond net ip overgang wit na groen
Volgens mij pompt waterpomp ook Wel goed
Mijn vermoeden is dat thermostaat defect ie of heeft iemand nog andere ideeën
Olie peilstok zag ik ook geen sludge aan dat koppakking lek zou zijn.
Thermostaat is denk ik 3 a 4 jaar oud en volgens mij van histoparts. Waterpomp is ook ongeveer die leeftijd
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden koelvloeistof , waterpomp , thermostaat , Koppakking , cormick , leeftijd , radiateur , defect , d324 en peilstok geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Kijk of het ontluchting slangetje op de cilinderkop wel open is anders blijft er een luchtbel in de cilinderkop en dan koel de motor niet goed.
Zie bijgevoegde foto item 33
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Lijkt wel mooi te lopen en na even warm draaien de kop nog na getrokken.
Gevoelsmatig wordt de trekker nu wel sneller warm als dat dat eerder was. Kwam nooit snel op temperatuur. Moet je gelijk circulatie boven in de radiateur kunnen zien of pas als de thermostaat open gaan. ?
En dan binnenkort kijken of ik de maai aandrijving toch nog iets beter dicht krijg zweet nog ergens langs.
En volgens mij zijn de bronzen bussen in de hefarm naar onderen uitgesleten keerring al keer vervangen maar was gelijk weer lek. Is daar nog spul voor te krijgen ?;wel weer dikke klus mooi voor de winter
Nu binnenkort maar met de hefarmen lekkage aan en dan nog eens kijken waar de lekkage bij de maaibalk aandrijving weg komt . Of dat toch weer de keerring van de versnellingsbak lekt is ooit al wel vervangen
Motor maar als laatste. Niet de meest logische wijze misschien maar het sleutelen eraan valt me toch zwaar omdat het pa zijn trekker was. Altijd al wel aan gesleuteld ook alleen maar tis nu wel anders
Ik mis toch wat diagnose na alle reparaties en veel proberen zonder doel.
# ik neem aan dat de waterpomp gecontroleerd is, schoep heel en zit vast.
Ook dit geeft luchtbellen doordat er in het blok plaatselijk een hoge temperatuur ontstaat.
# meet de temperatuur met een temperatuurmeter over de radiateur. Dus temperatuur in en temperatuur uit liefst bij belasting. Verschil rond de 30°C. Dit geeft een indicatie over de waterpomp en werking radiateur (HBM heeft wel een simpele infrarood thermometer).
# geen achtergebleven luchtbellen, misschien trekker voor optillen.
# zoals al beschreven, is lastig bij een diesel, controle op uitlaatgassen.
Wat je kan doen is een goede radiateurdop monteren en de overloop in een fles gevuld met water. Dan kan je beter zien of er luchtbellen uit het koelsysteem ontsnappen.
Eerst wel goed warm draaien omdat water uitzet en je gelijk lucht ziet stromen.
Deze test is betrouwbaarder dan snuffelen met een vloeistof. Heb je een goede neus dan kan je ook wel ruiken.
Geen idee hoe dit bij een d-serie zit. Bij de cm (op 323 na) is het directe inspuiting. Bij de d-serie indirect.
We hebben met onze D326 (zelfde motor) al eens een gescheurde cilinderbus gehad, dat geeft hetzelfde effect van druk in het koelsysteem. Toen ook drie keer de kop eraf gehad voor we erachter waren. Toen we de bus eruit hadden, bleek de bovenste rand los te zitten.
Je hoort hem al borrelen net ervoor had ik hem al aangehad. Er zit dus duidelijk een luchtbel in het systeem. Alleen het gekke is ik zie het er boven niet uitkomen de lucht. Heb het slangetje van de kop nogmaals losgehaald deze is wel los. Voor me gevoel moet ik eigenlijk al stroming zien in de radiateur toch ? Zie ik ook niet. Radiateur is voor denk 14 jaar geleden volledig gereviseerd en altijd alleen koelvloeistof erop gehad. Kan daar waar ik bij kan ook wel ee. Lasdraad van boven na beneden duwen dus verwacht niet dat die ergens verstopt zit. Thermostaat is eraf geweest en met kokend water getest maar zo dit toch se boosdoener kunnen zijn? Of iemand nog andere tips
Heb de kopbouten allemaal nog eens na getrokken. 1 bout ging nog een klein stukje.
Tijd met redelijk gas laten draaien. Bovenin wordt de radiateur om en nabij de 68 graden. Zet ik na een tijd draaien de trekker uit dan borrelt die niet zo na maar staar het koelvloeistof peil wel hoger. Schud ik de trekker dan een keer dan komt er wel een luchtbel omhoog. Dit lijkt me nog niet goed. Maar die luchtbellen had ik voor het natrekken niet . Lijkt wel wat verandert te zijn