Teken deze petitie als je voor de afschaffing bent van het T-rijbewijs van bepaalde tractoren

Tegenwoordig moeten jongeren apart het T-rijbewijs (naast het B-rijbewijs) halen wanneer ze op een tractor willen rijden. Dit is mijn inziens een goede regel echter met de kijk op de oldtimer tractoren wel jammer. De meeste oldtimer tractoren zijn licht en langzaam en daardoor een stuk minder gevaarlijk dan de meeste tractoren van tegenwoordig.

Jongeren zijn dus zelfs voor het gebruik van een lichte tractor verplicht een apart (duur) rijbewijs te halen.
Naar mijn mening is dit onterecht.

Mijn voorstel zou zijn tractoren tot:
- maximale constructiesnelheid van 25 km/h
- maximaal 3500kg

De link geeft toegang om de petitie te tekenen.
afschaffingtrijbewijs.petities.nl/

Zie ook de link voor het lopende T-light rijbewijs item:
vcdekrum.nl/nieuws/10789/….
 Inloggen - Petities.nl (petities.nl)

volvo-addiction

Reacties

+6
Grasbaal
Ik moet eerst inloggen??, ben trouwens wel voorstander van een trekkerrijbewijs, ook voor oldtimers. Want anders lastig handhaven voor politie, wat is een oldtimer?. Ik heb zelf voor dagelijks gebruik ook een trekker van ruim 44 jaar oud, is dat dan ook een oldtimer?
walker1
@Grasbaal Hij heeft niet de goede link geplaatst, niet handig als je handtekeningen wilt verzamelen.
+3
cyrus-van-gelder
@Grasbaal Die van jou is dus ook een oldtimer. ๐Ÿ˜‰. Toevallig heb ik gisteren met het CBR gebeld hoe het nu zit. Mensen die na 2015 hun rijbewijs B hebben gehaald moeten hun rijbewijs verlenen vรณรณr juli 2025. Anders vervalt het T rijbewijs automatisch.
Ik had het B rijbewijs al in de vorige eeuw, dus het T rijbewijs blijft gehandhaafd. ( net zoals voor BE)
+1
volvo-addiction
@Grasbaal Oldtimer is natuurlijk 40+, echter zou ik de criteria voor het nodig hebben van een extra rijbewijs eerder baseren op zaken als, gewicht, snelheid en eventueel vermogen.
+7
peter-witvliet
@volvo-addiction Dat is net wat je er achter hangt. er zijn erbij die een oldtimer gebruiken in het dagelijks leven om bijvoorbeeld een pipowagen te verplaatsen. Je hebt echt een rijbewijs nodig, je leert niet alleen hoe je een trekker moet besturen maar ook hoe je je moet opstellen in het verkeer, dat jij de zwaarste bent, en je defensief moet rijden( het voorkomen van ongevallen) dat je een veellangere remweg hebt, omdat je zo zwaar bent. Het is en blijft nodig, ook voor tour tochten.
+1
cyrus-van-gelder
@peter-witvliet jij hebt er in elk geval goed over nagedacht, klopt ook wat je zegt ๐Ÿ‘๐Ÿฝ
volvo-addiction
@peter-witvliet Een (zware) aanhanger zou natuurlijk betekenen dat een BE of T-rijbewijs nodig is.
+6
Jotke
Als je oldtimerbrommers of auto's wil rijden heb je ook een rijbewijs nodig...
+4
cyrus-van-gelder
@Jotke ik ben er ook al achter dat een hele boel mensen helemaal geen trekker kunnen besturen๐Ÿ˜–. Maakt niet uit of het nu een oldtimer is of niet( de mijne is dat dus wel).
Net zoals het BE rijbewijs, voorheen kreeg je dat automatisch als je je B rijbewijs haalde.
Nu niet meer dus.
Ergens maar goed ook , want ik merk dat er zat zijn die het toendertijd erbij kregen, maar toch absoluut niet met zo,n combinatie overweg kunnen helaas. ๐Ÿคทโ€โ™‚๏ธ
+2
volvo-addiction
@Jotke Met een B rijbewijs kun je deze voertuigen gewoon rijden, dat is ook wat ik bedoel hier, zie de petitie voor verdere uitleg. Zonder zelfs een B rijbewijs zou het natuurlijk wel uit de hand kunnen gaan lopen. Stel je voor dat alle fatbikes ingeruild worden voor oltimertractoren....
+2
Jotke
Quote Reactie van @volvo-addiction:
Met een B rijbewijs kun je deze voertuigen gewoon rijden, dat is ook wat ik bedoel hier,

Klinkt voor nu opzich aardig maar let wel, de minimum leeftijd van een voertuig om oldtimer te worden is 40 jaar?

Dus een trekker uit 1985 kan al oldtimer zijn. Een John Deere 40 serie of een International 1455XL is al een aardige trekker die ook geen 16km per uur meer loopt en met de banden die sommige eronder stoppen al aardig breed kunnen worden.

Voor de gemiddelde boerenzoon is het geen probleem zo'n trekker te besturen maar als een jochie of gewoon volwassen vent die nog nooit een trekker bestuurd heeft( zo'n fantast als die Erik of hoe heet ie uit de Boer op die vanuit z'n rijtjeshuis in eens bedenkt boer te willen worden, al zal die de T wel cadeau hebben gekregen...) voor de hobby zo'n trekker koopt ist toch wel handig als die eerst wat lessen krijgt denk ik.
+2
peter-witvliet
@Jotke Dat denk ik ook, in ieder geval een keuring of je veilig bent in het verkeer
+3
roscho
Quote Reactie van @peter-witvliet:
in ieder geval een keuring of je veilig bent in het verkeer

Verbind daar dan gewoon een diplomaatje aan, dat rijbewijs heet.
walker1
Quote Reactie van @Jotke:
zo'n fantast als die Erik of hoe heet ie uit de Boer op die vanuit z'n rijtjeshuis in eens bedenkt boer te willen worden,

Jongen, waarom maak jij je hier toch druk over? Topic gaat oldtimers en rijbewijzen en jij haalt er iemand uit een tv programma bij. Die man gaat emigreren en wil in Frankrijk een boerderij beginnen, maar niet op de gangbare manier. Dat moet hij toch lekker zelf weten? Heb jij daar last van?
Jotke
@walker1

Doe ik niet.๐Ÿ˜‰

Mag hij ook allemaal zelf weten. Geef alleen een voorbeeld waarom een T rijbewijs een goed iets is. Als je hem ziet prutsen met die Fiat, dan denk je, met T rijbewijs had dit voorkomen kunnen worden.

Ik gun de man het beste en hoop voor hem en zen gezin dat het een succes wordt!

Nu ik zo lees dat de topicstarter doelt op tractoren die max 25 km/u lopen en een max gewicht hebben valt daar zeker iets voor te zeggen.
walker1
Quote Reactie van @Jotke:
Ik gun de man het beste en hoop voor hem en zen gezin dat het een succes wordt!

Je noemt hem wel een fantast, dat komt niet echt positief over.
+15
mf 6150
Verplaatsen naar verwijderden
+1
1046
@mf 6150 exact๐Ÿšฎ
+12
1046
Ik heb ook een oldtimer, 51 jaar oud
Alleen wel een 6 cil met 105 pk, weegt 5 ton en rijd 38
Nie bepaald klein en licht, en rijd ook nie bepaald zachtjes
Dus gewoon rijbewijs voor iedereen
volvo-addiction
@1046 Zie de petitie voor de regels.
1046
volvo-addiction
@1046 haha ok
+7
Benny Telstar
Menig oldtimer heeft de remmerij minder goed voor elkaar dan een moderne trekker..
+2
langeslagdiesel
@Benny Telstar remmetjes, stuurbekrachtiging. Rolbeugel. Verlichting, spiegels. Er zijn inderdaad nogal wat dingetjes die duidelijk anders zijn dan bij de huidige moderne trekkers. Ze reageren ook heel anders als je bij voorbeeld ff een bermpje meepak met je voorwiel. Ben duidelijk voorstander van het T rijbewijs voor oldtimer tractoren.
+2
cyrus-van-gelder
@langeslagdiesel ik ook hoor, er moet maar geen uitzondering op oldtimers komen. Die van mij weegt 3 ton en rijd 38 km / uur. Het is met z,n 50 jaar ook een oldtimer, maar ik vind het toch belangrijk om een T rijbewijs te hebben.
Juist die oude trekkers/auto,s reageren toch heel anders dan dat moderne spul .
Zo weet ik dat een hele boel mensen ( vooral jeugd) NIET in een opel kadett B kunnen rijden, Gรฉรฉn rembekrachtiging, gรฉรฉn stuurbekrachtiging, en ook niet zo gesynchroniseerd als tegenwoordig ( schakelen word een heel gekloot dus....)
En zo kan je wel even doorgaan.
+4
JD3010
@cyrus-van-gelder Heb je enig idee hoeveel mensen er nu een T-rijbewijs hebben en nog nooit op zo'n ding hebben gezeten? Zo'n rijbewijs is dus geen garantie dat het goed gaat.
+1
cyrus-van-gelder
@JD3010 Dat is ook precies wat ik bedoel kerel๐Ÿ˜‰. Dat kun je ook opmaken uit mij reactie over het BE rijbewijs. Een hele boel mensen hadden dat er vroeger standaard bij hun B rijbewijs, maar kunnen absoluut NIET met een trailer of caravan rijden.
+1
langeslagdiesel
@cyrus-van-gelder een B cadet is dan wel weer een mooi voorbeeld. Zeker met die lange liggende pook. Ff met de choke spelen bij koude motor. En de dingen die jij verder opnoemt. Mijn ( grote ๐Ÿค”) hanomag heeft nog een sticker in het gezichtsveld met de text verboden stuurknuppel te monteren. Sticker is minstens 15 jaar jonger dan de trekker zelf. Maar geeft wel aan wat het stuurwiel kan doen met je polsen als je het verkeerde spoortje pakt. Remmen zonder de koppeling in te trappen is ook een no- go. Vliegwielwerking van het vliegwiel is zo groot dat je zelfs leeg de wielen niet geblokkeerd krijgt op volle motortoeren. Met de koppeling ingetrapt remt het voor rommeltrammetjes uit die tijd gewoon goed. Ook met vracht er achter. Een noodstop vertaald zich meestal in flink tegensturen en 1 of anderhalve zwarte streep op het straatwerk. Als je stil staat is de motor nog niet bij stationair toerental aangekomen. Dan moet hij echt nog 5 A 600 toeren zakken. Op en afschakelen is ook zoโ€™n dingetje. Geeft wel karakter dat ouwe speelgoed.
+1
cyrus-van-gelder
@langeslagdiesel Dat is een bekend iets, zo,n stuurknuppel die tegen je hand aan slaat๐Ÿ˜–.
Dat is net zoiets als die oude motor van een kennis van me. ( De Canadezen hadden die motor hier na de bevrijding gelaten) Nu wordt er onder andere de 11 stedentocht in Friesland mee gereden.
Maar om dat ding te starten moet je wel weten hoe dat moetโ˜๐Ÿป
Anders draaid de motor net eventjes de verkeerde kant op , dan krijg je die trapper heerlijk tegen je scheenbeen ๐Ÿ˜ตโ€๐Ÿ’ซ.
Zal vast niet jeuken.


peter-witvliet
@cyrus-van-gelder ๐Ÿคฃ laat me raden lanz? die draaien toch ook andersom?
cyrus-van-gelder
@peter-witvliet volgens mij is die motorfiets( bj 1943) toch van een ander merk๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ
+1
peter-witvliet
@cyrus-van-gelder Oh, een lanz draai je trouwens met het stuurwiel dus het was een onzinnige opmerkingen van mij ๐Ÿคช
+2
cyrus-van-gelder
@peter-witvliet nou dat geeft niks hoor๐Ÿ™‚.
Soms zijn hier wel eens hele nare sarcastic opmerkingen op tf,dat kan ik veel minder ( echt niet dus) waarderen ๐Ÿ‘Ž๐Ÿผ.
Een geintje of een vergissing valt daar dus niet onder.
Zelf mag ik graag eventjes zitten klooien hoor ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ
+1
volvo-addiction
@Benny Telstar Absoluut, dat is met oude auto's niet anders. Echter is het wel zo dat de tractor van vroeger een heel ander voertuig was dan de meeste huidige tractoren met een gewicht en snelheid dat veel hoger ligt.
+1
cyrus-van-gelder
@volvo-addiction Dat is een bekend feit !!!
Schakelen met een oude trekker is ook wel wat anders dan tegenwoordig. Niet gesynchroniseerd, dus double clutch ( dubbel kluts) een trommelrem remt ook niet zoals de schijfrem van tegenwoordig ๐Ÿ˜‰.
Ook het comfort is wat anders tegenwoordig is alles goed ( lucht) geveerd.
Vroeger mooi niet dus, maar dat had wel het voordeel dat als de lading achter de trekker ( of vrachtwagen) begind te schuiven dan voelde je dat onmiddellijk.
+1
JD3010
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
double clutch

Dat is voor mensen die niet rijden kunnen. Merendeels van mn trekkers zijn niet gesynchroniseerd, je moet er mee kunnen rijden. Dat dubbel cluchen heb ik nog nooit gedaan en zal dat ook nooit gaan doen.
+1
langeslagdiesel
@JD3010 met terug schakelen helemaal geen koppeling gebruiken gaat heel vaak het beste. Zeker als je de bak goed aanvoel. Dan schakelt het perfect.
+1
cyrus-van-gelder
@langeslagdiesel Dat lukt zeker goed!!!
Moet je wel weten wat je doet๐Ÿ˜‰
+1
cyrus-van-gelder
@JD3010 moet je zelf weten ๐Ÿ˜‰ zelf doe ik dat wel. En ik kan ook wel rijden hoor๐Ÿ™‚

+1
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
Dat dubbel cluchen heb ik nog nooit gedaan en zal dat ook nooit gaan doen

Dan schakel je zeker terug net als die boer hier in de buurt (kan het er gerust over hebben, die man is al heel lang geleden overleden). Geluid: KGGGGGGGGR R R R R R R t t t t t t t t t. En toen stond hij stil en kon hij na de hoek opnieuw beginnen. ๐Ÿคฃ
JD3010
@roscho wat denk jezelf...... Als je stil moet gaan staan om terug te schakelen, heb je het niet helemaal begrepen.
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
wat denk jezelf.

Je had het lachebekje misschien niet gezien?
+1
JD3010
Quote Reactie van @roscho:
Je had het lachebekje misschien niet gezien?

Je moet me ook niet altijd te serieus nemen. 🙃
+1
cyrus-van-gelder
@roscho zelf schakel dus wel terug met double clutch ๐Ÿ˜‰.
Beetje tussen gas geven om de versnelling bak een beetje op toeren te brengen, en de pook glijd soepel in een lagere versnelling.
En dat zonder gekraak en geknarsโ˜๐Ÿป
Kost volgens sommigen iets meer diesel om zo te rijden, maar dat heb ik liever dan dure en onnodige reparatie,s

+1
roscho
@cyrus-van-gelder Zo hoort het ook. Kost misschien iets meer diesel, maar afgeronde tandwielen in je versnellingsbak wordt uiteindelijk veel duurder.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Wij zijn het wel eens Robert ๐Ÿ˜‰๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ
+2
walker1
Zoiets is niet te handhaven. Waar trek je de grens? Vanaf welke leeftijd is het een oldtimer? Zelfs als je 40 jaar aanhoud, wat het voor auto's tegenwoordig ook is, dan is alles van 1985 en ouder een oldtimer. In de jaren '80 bouwden ze al trekkers die 40 km/h of harder lopen. Grens trekken op basis van originele topsnelheid is al helemaal niet te doen, Dat oude spul is vrij gemakkelijk op te draaien.
Dat men voor enkel hobbymatig gebruik ook een T rijbewijs moet halen doet ook niet ter zake. Iemand die enkel hobbymatig met een oldtimer auto rijd moet ook gewoon een B rijbewijs hebben, voor oldtimer vrachtwagen een C rijbewijs. Mensen die 1 x per jaar met de caravan op vakantie gaan moeten ook een E rijbewijs halen.

Daarnaast is het T rijbewijs niet alleen ingevoerd omdat trekkers steeds groter en sneller werden, maar ook omdat het verkeer steeds drukker werd.
volvo-addiction
@walker1 Zie de petie voor de eisen. Hier staat ook vermeld tractoren tot een bepaald jaar, vermorgen en gewicht. Daarnaast is een B-rijbewijs gewoon nodig.

Het is best apart dat iemand niet op een Deutz mag rijden met 14pk en 900kg die maximaal 20 gaat. Maar wel een ferrari mag besturen.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @volvo-addiction:
Het is best apart dat iemand niet op een Deutz mag rijden met 14pk en 900kg die maximaal 20 gaat. Maar wel een ferrari mag besturen.

Hoe appart is het dan dat een jochie van 22 met een trekker rijbewijs 50 ton mag rijden met 50kmh.
Maar geen 10 tons vrachtwagen mag rijden?
En straks weer een uitzondering dat als je 5 jaar oldtimer rijdt dat je ook grote trekkers mag rijden?
Uitzondering op uitzondering.
Als je een oldtimer kunt kopen kun je ook een trekker rijbewijs betalen.
Alleen net niet tegelijkertijd
walker1
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Hoe appart is het dan dat een jochie van 22 met een trekker rijbewijs 50 ton mag rijden met 50kmh.Maar geen 10 tons vrachtwagen mag rijden?

Je mag met een B rijbewijs met een Iveco Daily bestelwagen rijden, maar als je in je vrije tijd een met je oldtimer Opel Blitz een toertochtje wil maken heb je een C rijbewijs nodig. Qua formaat weinig verschil en een moderne Daily heeft al snel 2 x zoveel pk's.

Ik snap de goede bedoelingen van die jongen, maar met overal maar uitzonderen voor maken gaat niet werken. 1978 als grens nemen is eigenlijk ook raar, ik snap zijn redenatie over de blauwe platen, maar niet iedereen heeft blauwe platen op zijn oldtimer. En diegene met een oldtimer van ergens tussen 1978 en 1985, moeten die dan wel een T rijbewijs halen? Of met een oldtimer boven de 3,5 ton?
En als het dan met een B rijbewijs mag, mag je dan nog wel iets in de hef meenemen? Vaak slepen ze ook grote pipowagens mee naar evenementen, maar met alleen een B rijbewijs mag dat dan wel of niet?

Kortom, zo'n uitzonderingsregeling wordt heel complex en ik kan zo weer een paar aanvullende uitzonderingen bedenken.
volvo-addiction
@walker1 Het gata er vooral om dat er misschien gekeken moet worden of er een uitzondering/afsplitsing gemaakt kan worden tussen klein en groot/zwaar materiaal.
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
met 50kmh.

Ben het bijna helemaal met je eens, alleen 50 km/h is niet toegestaan, Max. snelheid voor landbouwvoertuigen is 40 km/u, ook al kunnen sommige trekkers sneller.
bart-spies
@roscho Dat is ook weer niet helemaal waar. In de b-categorie mogen landbouwvoertuigen sneller dan 40 km/h. Hier komen dan wel een mooi rijtje aanvullende eisen bij, maar het kan wel.
roscho
Quote Reactie van @bart-spies:
In de b-categorie mogen landbouwvoertuigen sneller dan 40 km/h.

Daar kan ik op de volgende link van de Rijksoverheid niks van vinden. Heb jij een betere link?
rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/…bouwvoertuig%20mag,wegen%20buiten%20de%20bebouwde%20kom.
(wel even alles in 1 link plakken.)
+1
walker1
Inmiddels heb ik met wat zoeken de petitie gevonden. Op zich wel een redelijke motivering. Grens van 25 km/h, 3500 kg en wel een B rijbewijs nodig.
Vraag mij alleen af hoe ze bij bouwjaar 1978 als grens gekomen zijn.

Om @volvo-addiction te matsen hier de juiste ink:
petities.nl/petitions/…
+2
1046
@walker1 1978 is ook iets met blauwe kentekenplaat๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰
volvo-addiction
@walker1 Bedankt!

Ik heb deze leeftijd vastgezet op de leeftijd dat een oltdimerkenteken (blauw) ook mogelijk is. Deze leeftijd is alleen een indictie en zorg er voor dat de nieuwere tractoren die ook ooit oldtimer worden hier niet onder gaan vallen.

In mijn optiek is een B-rijbewijs zeker nodig, anders gaat het volledig mis. Echter is het wel redelijk krom dat een jonge bestuurder niet op een klein licht en langzaam tractortje mag rijden maar wel in een ferrari.
+5
IHCparts
Misschien een onpopulaire mening hier, maar Ik ben het eens met de petitie. Er zijn steeds minder (jonge) mensen die dagelijks tractor rijden (lees: T-rijbewijs halen) omdat de agrarische sector krimpt. Dit is in de toekomst de doodsteek voor de oldtimerhobby en het hobbyboeren. Stel je eens voor: ga je een rijbewijs halen voor een paar duizend euro om een paar keer per jaar een toertocht te rijden of show te bezoeken? Ik ben helemaal voor een regeling waarbij je landbouwvoertuigen tot 3,5ton en 40km/h met een B rijbewijs kunt rijden. En tot 7,5ton met BE. Bouwjaar vind ik minder van belang.
FordWindsor
@IHCparts alles is inmiddels Europees geregeld. Dus die bepaalt.
+2
IHCparts
@FordWindsor Lijkt me niet, er is een Europese richtlijn, maar het is nationale wetgeving. Er zijn andere Europese landen waar dit onderscheid er wel is, bijvoorbeeld Belgiรซ (B en BE tot 3,5 en 7,5 ton) en Duitsland (L krijg je automatisch bij B ).
wotan2
@FordWindsor nee hoor, is iets Nederlands. In Frankrijk mag iedereen vanaf 16 jaar met een agrarische achtergrond, en vanaf 18 jaar echt iedereen met een tractor rijden. Het is zelfs zo dat ze je rijbewijs niet kunnen afnemen als je bezopen op een tractor brokken maakt of staande gehouden. Zoals hier: actu.fr/normandie/ducey-les-cheris_50168/…
+1
RaHeados
@wotan2 dus daar gaan ze met de trekker naar de kroeg zodat ze niet hoeven fietsen of hoe moet ik dat zien? ๐Ÿ˜…
+1
wotan2
@RaHeados ik begreep uit het verhaal dat hij zijn nieuwe tractor was vieren. Nu is het nieuwe er wel af.
volvo-addiction
@IHCparts Wellicht is dit nog een betere regel!

en inderdaad dit is bij mij het geval, Na de dood van mijn opa heb ik een oude Deutz georven. Er zit te veel emotionele waarde aan de tractor om hem weg te doen dus ik wil hem houden. Aangezien ik na 2015 mijn B-rijbewijs gehaald heb heb ik niet het T-rijbewijs erbij gekregen wat het voor mij dus legaal onmogelijk maakt om met deze tractor te rijden. Dit is gewoon erg jammer en zal ervoor zorgen dat de oldtimer tractoren alleen nog maar in handen komen van (een steeds kleiner wordende) groep boeren, of liefhebbers die heel veel geld over hebben voor een T-rijbewijs.
+3
peter-witvliet
@volvo-addiction je kunt hem toch gewoon halen? ik heb mijn examen 22 mei. ik heb er in totaal โ‚ฌ2058,99 euro voor betaald met alles erop en eraan
volvo-addiction
@peter-witvliet Dit is hobbymatig best een bedrag
+2
langeslagdiesel
@volvo-addiction dat is aan de prijzen van de oldtimers niet echt te merken dat een rijbewijs financieel pijn doet.
+1
peter-witvliet
@volvo-addiction Ik heb hem ook deels hobbmatig, het kan bij mij eigenlijk ook niet uit. Het hele leven kan niet uit als je het zo bekijkt. Belasting kan ook niet uit. Dus koop hem nou maar dan ben je er af.
+1
lukasbelarus
@IHCparts als je nou eens rรซeel bent, als het zover is boeit de jeugd die oude trekkers niets meer. die zijn dan zo oud dat ze er niks mee hebben. en degene die dat dan toch wel hebben zullen al vaker met tractoren werken en toch hun t rijbewijs halen
+2
IHCparts
@lukasbelarus Het is al zover. De automatische omzetting gold voor mensen die voor 2015 hun B rijbewijs hebben gehaald, dus dit speelt voor iedereen jonger dan +/-28. Hier in de buurt zie ik genoeg jonge mensen die interesse hebben in trekkers uit de jaren 50 en 60.
cyrus-van-gelder
Quote Reactie van @IHCparts:
De automatische omzetting gold voor mensen die voor 2015 hun B rijbewijs hebben gehaald, dus dit speelt

Dat klopt wat je zegt, gisteren heb ik zelf contact gehad met het CBR over dit onderwerp.
Ik had 'm,n rijbewijs al in de vorige eeuw, dus dat word automatisch overgezet.
Rijbewijs na 2015 niet meer, tenzij je het vernieuwd vรณรณr juli 2025, dan wordt het T rijbewijs mee overgezet.
Na juli niet meer dus.....
+1
volvo-addiction
@lukasbelarus Iedereen die dus geen boer is voor zijn werk wordt hier wel mee ontmoedigd om een oldtimertractor aan te schaffen, of te erven zoals ik.
+2
peter-witvliet
@volvo-addiction ik ben geen boer en heb hem ook, ook als hovenier is het handig, het kost een keer geld maar kijk eens wat een plezier je er van hebt
peter-witvliet
@lukasbelarus dat is waar
+1
AG35
In de de petitie zie ik wel een probleem, bij de meeste oldtimer tractoren, staan geen gewichten, op het kenteken pasje. Het is dus niet makkelijk te controleren voor oom agent.
+1
j123
@AG35 klopt, daarom hebben ze tijdens het onderzoek (Rijbewijs T-light) de "actuele massa" daar voor gebruikt. Daarmee bedoelen ze dat op de weegbrug het voertuig maximaal 3500kg mag wegen.
+3
peter-witvliet
Voor het besturen van een landbouw voertuig, maakt niet uit of het een oldtimer is moet je een rijbewijs hebben, vind ik. Ook daar kun je mensen mee aanrijden, en een hoop schade veroorzaken.
IHCparts
@peter-witvliet de forum starter zeg ook niet dat je geen rijbewijs hoeft te hebben, maar dat je met B of BE ook op een lichte trekker mag rijden.
+1
peter-witvliet
@IHCparts Dan neemt hij dat toch? Iedereen moet dat ook hij. Dan kun je het te duur vinden maar dat is niet te veranderen. Een huis is ook te duur, dat los je ook niet op met een petitie.
volvo-addiction
@peter-witvliet Een duur huis heeft alles te maken met marktwerking, een rijbewijs natuurlijk niet...
peter-witvliet
@volvo-addiction ja ook, is de diesel duur op de markt, dan merk je dat echt terug, overal.
volvo-addiction
@peter-witvliet de brandstof diesel en een rijbewijs halen zijn toch twee aparte dingen lijkt me
peter-witvliet
@volvo-addiction Het ging over rijscholen, dat het zo duur is zo'n rijbewijs halen, dat heeft te maken met alle stijgende prijzen o.a brandstof
+2
j123
Hier zijn ze een aantal jaar geleden al mee begonnen om te kijken of dit kan, een rijbewijs T-light. Verbaast me dat niemand anders dit nog heeft geplaatst hier.

Argumenten zoals slechte remmen vind ik raar, dat wordt er met een T-rijbewijs echt niet beter op.

Ik mag geen links plaatsen, maar je kan Googelen op "Rijbewijs T-light", en dan het document op de Rijksoverheid website.
+1
walker1
Quote Reactie van @j123:
Hier zijn ze een aantal jaar geleden al mee begonnen om te kijken of dit kan, een rijbewijs T-light. Verbaast me dat niemand anders dit nog heeft geplaatst hier.

Ja als je googelt vind je inderdaad het een en ander hierover. Wist niet dat speelde. Maar dit gaat dan niet over oldtimers, maar de kleinere trekkers, tuinbouwmachines e.d.
j123
@walker1 het gaat juist voor een groot deel over oldtimers, omdat ze daar na de praktijk testen het minste risicos voor zien.
volvo-addiction
@j123 Bedankt voor het delen! Dit is ook mijn kijk op de zaak. Ik vind het wel een beter jammer dat er overhaast en snauwend op mijn item gereageerd wordt door sommigen. Maar goed, ieder z'n mening. Ik pleit ook absoluut niet voor een gehele afschaffing van het T-rijbewijs hoor!
+2
j123
@volvo-addiction de meeste hier hebben hun Rijbewijs B sinds voor 2015, of hebben hun Rijbewijs T met flinke subsidie mogen halen. Dan is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat het een slecht idee is.

Als zelfs de overheid ziet dat het voor oldtimer liefhebbers gewoon veel te duur is, zegt dat natuurlijk wel iets.
volvo-addiction
@j123 exact, vandaar dat Royalhaskoning hier al onderzoek naar gedaan heeft met als uitkomst dat het een goed plan is.
Jotke
Quote Reactie van @j123:
veel te duur is,

Rond de โ‚ฌ 1500, B rijbewijs is het dubbele.

Hoeveel kost het hebben en onderhouden van een oldtimer?
+1
SJB533
Quote Reactie van @j123:
hebben hun Rijbewijs T met flinke subsidie mogen halen.

Wat voor subsidieregeling had de overheid daarvoor? ๐Ÿค”
JD3010
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
En ik kan ook wel rijden hoor

....of vind je dat zelf .... ๐Ÿซฃ
+2
cyrus-van-gelder
@JD3010 ik krijg nooit negatieve reacties uit m,n naaste omgeving ๐Ÿ˜‰ dus zal het goed zijn, anders melden ze zich vanzelf welโ˜๐Ÿป. Dan zijn ze ook niet geneigd om iets aan me uit te lenen bijvoorbeeld.
Jij kent mij persoonlijk helemaal niet( ik jou ook niet), en er is mij altijd geleerd geen oordeel te vellen over personen die je niet kent,en ook niet over situations die je ook niet het fijne van weet.
Ik wens je verder een prettige dag nog!!!!
Vriendelijke groet,
Cyrus



+1
JD3010
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
ik krijg nooit geen negatieve reacties uit m,n naaste omgeving

Oei, dat is niet best voor je. Nooit geen is voor mij altijd. 😂
+1
cyrus-van-gelder
@JD3010 ik heb mijn tekst een beetje aangepast ๐Ÿ˜‰. Is het nu wel.goed Nederlands? ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ
Jij zegt zelf tegen Robert( rosco) dat we niet alles serieus moeten nemen wat je zegt, dus hebben we nu een clowntje erbij op tf๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿคก๐Ÿคก๐Ÿคก๐Ÿคก
+2
roscho
Quote Reactie van @volvo-addiction:
Na de dood van mijn opa heb ik een oude Deutz georven.

Ik snap dat die Deutz voor jou emotionele waarde heeft. Maar als mijn tante overlijdt en mij haar prachtige RollsRoyce nalaat, mag ik daar ook niet zonder rijbewijs in rijden. Iets erven (of op een andere manier aan iets moois kunnen komen) kan dus geen gevolgen hebben voor de regelgeving.
Ik vind dat de regels zo goed zijn en van mij mag alles blijven zoals het is. Wellicht een beetje consequenter, zodat niet de ene keer iets mag, maar de volgende keer niet meer. Maar veranderende regelgeving kan nodig zijn i.v.m. de veranderende mogelijkheden van voertuigen of veranderende inzichten ten gevolge van een groot aantal ongelukken.
+2
IHCparts
@roscho Ik krijg echt het idee dat iedereen die hier zijn T-rijbewijs bij B gratis heeft gekregen het allemaal wel prima vindt. En ondertussen drogredenen bedenkt waarom een jonger iemand niet hetzelfde zou mogen/kunnen.

Een petitie gaat deze jonge Deutz liefhebber echt niet op korte termijn aan een rijbewijs helpen, maar hij probeert tenminste iets te veranderen wat best wel krom is.
+2
peter-witvliet
@IHCparts Als iemand met een lite t-rijbewijs een ongeluk veroorzaakt, worden de mensen met een echt t- rijbewijs erom aangekeken, trek 1 lijn allemaal het zelfde.
+4
walker1
Quote Reactie van @peter-witvliet:
Als iemand met een lite t-rijbewijs een ongeluk veroorzaakt, worden de mensen met een echt t- rijbewijs erom aangekeken,

Dat is wel ver gezocht, als iemand een ongeluk veroorzaakt, dan moet je die persoon er op aan kijken en niemand anders. Bovendien kunnen mensen met een echt T rijbewijs ook ongelukken veroorzaken.
+1
cyrus-van-gelder
@walker1 zo werkt het helaas niet altijd ๐Ÿ˜ฃ. Heb zelf meegemaakt dat een of andere idioot het leuk vond om met z,n luchtbuks kleine vogeltjes neer te schieten
Zelf heb ik ook zo,n ding, mooi wel dat je er dan op aangekeken word!!!!!๐Ÿซฃ๐Ÿซฃ.
Ben wel zeer zeker met je eens dat het hebben van een T rijbewijs geen garantie bied dat er geen ongelukken gebeuren.
Heb helaas van dichtbij meegemaakt dat er
Fataal ongeluk gebeurde, waarbij de trekker bestuurder wel degelijk een T rijbewijs had( en nog steeds heeft)
  • +2
    walker1
    Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
    zo werkt het helaas niet altijd . Heb zelf meegemaakt dat een of andere idioot het leuk vond om met z,n luchtbuks kleine vogeltjes neer te schietenZelf heb ik ook zo,n ding, mooi wel dat je er dan op aangekeken word!!!!!๐Ÿซฃ๐Ÿซฃ.

    Er is ooit iemand vermoord met een balpen, daar kijken ze toch ook niet elke ambtenaar en kantoorklerk op aan?
    cyrus-van-gelder
    @walker1 nee daar zou je niet van uitgaan.
    Maar zoals ik zei werkt het soms toch zo๐Ÿคทโ€โ™‚๏ธ
    +1
    fendt2
    @IHCparts Ben het ook met jou eens. Heb voor de hobby een paar oude trekkers max 30 km per uur. Mijn zoon nu 18 jaar is ook gek op trekker rijden. Maar gaat voor het auto rijbewijs. Voor die paar keer per jaar is het te duur voor hem hij wil graag nog door leren. Vindt ik persoonlijk erg jammer. De reden dat het trekker rijbewijs er is,is duidelijk. Maar een ondergrens in max snelheid en max gewicht is praktisch uitvoerbaar en ook iets wat kan.
    volvo-addiction
    @fendt2 Dank, hobbymatig is het inderdaad niet meer interessant voor jongeren. Het T-rijbewijs is er natuurlijk met een reden gekomen, echter denk ik, en velen met mij dat hier toch een te grote groep voertuigen binnen het T-rijbewijs vallen die ook onder het B en/of BE hadden kunnen vallen. Dit is zonde!

    Elk voertuig kent risico's zo ook tractoren met een lage snelheid en laag gewicht. Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat het extra gevaar bij invoering van het T-light rijbewijs er niet tot verwaarloosbaar klein is.
    roscho
    Quote Reactie van @volvo-addiction:
    Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat het extra gevaar bij invoering van het T-light rijbewijs er niet tot verwaarloosbaar klein is.

    Kun jij ons dan vertellen hoe dat onderzocht is, terwijl dat hele T-light nog niet bestaat? Je kunt het extra gevaar hooguit inschatten, maar onderzoeken lijkt mij onmogelijk.
    +1
    volvo-addiction
    @roscho

    Hierbij de link naar het onderzoek van Royal HaskoningDHV. Dit is natuurlijk voornamelijk gebaseerd op literatuur onderzoek. Wel in opdracht van de overheid als ik me niet vergis.

    rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/…
    roscho
    Quote Reactie van @volvo-addiction:
    het onderzoek van Royal HaskoningDHV.

    Uit de conclusies:
    "
    Naleving Arbowet: Het is zinvol om te onderzoeken op welke wijze en in welke mate de Arbowet wordt
    nageleefd als het neerkomt op verkeersdeelname met de lichte T-voertuigen. Als dit correct gebeurt,
    zijn aanvullende maatregelen niet nodig voor bestuurders die onder de wet vallen.
    "
    Het is de vraag of hobbyisten zich aan de Arbo-voorschriften houden. Ik heb zelf als oldtimerpiloot niks met de Arbo te schaften en mijn oude trekker heeft dan bijv. ook geen veiligheidsgordel.

    En
    "
    Aanvullende instructie bestuurders zonder T-rijbewijs: Indien blijkt dat de Arbowet voor de lichte Tvoertuigen onvoldoende wordt nageleefd en/of er veel particulieren gebruik maken van de lichte Tvoertuigen op de openbare weg, kan de mogelijkheid tot aanvullende instructie of training onderzocht
    worden. Bestuurders zouden deze instructie of training bij aanschaf of huur van een licht T-voertuig
    kunnen ontvangen.
    "
    Er zou dus aanvullende instructie verstrekt moeten worden voor je op een licht T-voertuig stapt. Waarom mag dat van jou niet in de vorm van een simpel rij-examentje? Enige tegenargumenten zouden kunnen zijn een ontlasting van het overbelaste CBR of zonder rijlessen en examen een kostenverlaging voor de bestuurders.
    Als je ziet dat door ongeschoolde bestuurders zeer gevaarlijke situaties kunnen ontstaan (denk maar aan de fatbikes en zwalkende e-bikes), blijf ik voorstander van een simpel examentje met bijbehorend rijbewijs.
    @roscho Zoals u zelf al goed uit het onderzoek gehaald heeft zal instructie of training voor een T-licht rijbewijs een fractie zijn van de kosten van een volwaardig T-rijbewijs, wat de drempel verlagd (vooral voor particulieren) om dit te behalen. Zowel werk gerelateerd als hobbymatig.
    +1
    roscho
    Quote Reactie van @volvo-addiction:
    instructie of training voor een T-licht rijbewijs een fractie zijn van de kosten van een volwaardig T-rijbewijs

    Nu koop je een trekker, neemt een kleine, korte scholing. Daarmee zou je aan de eisen voldoen. Nu verkoop je de trekker en koopt een andere. Wie registreert nu of jij die scholing hebt gehad??? Daarvoor zal een registratiesysteem moeten worden opezet. Wie controleert vervolgens de kwaliteit van de scholing, komt daarvoor misschien een eisenpakket? Wie controleert of de prijs passend is? Met zoveel woekeraars in ons land zal dat vast wel nodig zijn. Aan deze eisen zal zeker moeten worden voldaan, anders kan mijn oom die de ballen verstand van trekkers heeft, ook die cursus geven en dat wil je zeker niet. En er zal cursusmateriaal ontwikkeld moeten worden.
    Al met al moet er dus een heel systeem worden opgezet, dat zal bestaan NAAST het nu bestaande rijbewijs-systeem.
    Dit overdenkend houd ik toch liever vast aan de bestaande rijbewijsregeling, al zou die misschien minder duur moeten zijn. Ik gun jou natuurlijk met alle plezier de tochtjes op die oude Deutz, maar we moeten het wel veilig en universeel houden.
    Een week geleden zei je dit: "In mijn optiek is een B-rijbewijs zeker nodig, anders gaat het volledig mis. " We zijn het dus eigenlijk nog niet zo heel erg oneens.
    +1
    @roscho zo is het wel zoals je zegt Robert๐Ÿ‘๐Ÿฝ
    @roscho We zijn het ook niet oneens denk ik. Maar wanneer iemand na 2015 zijn B rijbewijs heeft gehaald mag hij nu (zonder T-rijbewijs) niet rijden op bepaalde voertuigen zoals bijvoorbeeld tractors tot 3500kg en 25kmh constructiesnelheid. Wanneer een eenvoudiger certificaat of zelf het veranderen van het T-rijbewijs (T-rijbewijs alleen nodig bij voertuigen boven 3500kg en 25kmh) zou komen zou dit ten goede komen aan de arbeidsmogelijkheden en de ''jongere'' B-rijbewijs bezitters die toch eens hobbymatig een rondje willen rijden.
    +2
    walker1
    Quote Reactie van @volvo-addiction:
    Hierbij de link naar het onderzoek van Royal HaskoningDHV. Dit is natuurlijk voornamelijk gebaseerd op literatuur onderzoek. Wel in opdracht van de overheid als ik me niet vergis.

    Dat is een hele lap tekst, mar wel overwegend positief, met name wat de oldtimers betreft. Maar het onderzoek is breder opgezet dan alleen de oldtimers, ook de kleinere trekkers en machines zoals grasmaaiers en minidumpers zijn meegenomen. Dus machines van aannemers, groenvoorzieners en zo. Er wordt in onderzoek aangegeven dat er naast een B rijbewijs een goede instructie gegeven moet worden aan mensen die daar mee gaan werken. Ik zie hier weer heleboel cursusjes ontstaan, vergelijkbaar met heftruck certificaat. Straks hebben we een grasmaaier certificaat nodig, een minidumper certificaat, een minitrekker certificaat, enz. Mag iedereen weer paar dagen op cursus.
    @walker1 behalve als je dus al een (volledig) T-rijbewijs hebt
    +2
    roscho
    Quote Reactie van @IHCparts:
    hij probeert tenminste iets te veranderen wat best wel krom is

    Jij en @volvo-addiction vinden dat het krom is, maar dat is lang iedereen hier (waaronder ik) niet met je eens.
    +1
    IHCparts
    @roscho prima, dan teken je de petitie toch niet..
    volvo-addiction
    @roscho Voor mensen die een T-rijbewijs ''gratis'' bij het B-rijbewijs gekregen hebben (voor 2015) is dit natuurlijk makkelijk gezegd.
    +2
    Jotke
    Quote Reactie van @volvo-addiction:
    Voor mensen die een T-rijbewijs ''gratis'' bij het B-rijbewijs gekregen hebben (voor 2015) is dit natuurlijk makkelijk gezegd.

    Ik heb geen van beide en zie enerzijds wel potentie in het plan om oldtimers tot een bepaald gewicht en bepaalde snelheid uit te zonderen van alleen met T te mogen besturen maar denk anderzijds ook, het T rijbewijs is er niet voor niks gekomen.

    Het heeft mijn inziens een toegevoegde waarde. En tis nou niet dat het nou zo duur is om te halen voor degene die ook een oldtimer hebben kunnen aanschaffen.

    Wat is nou een + โ‚ฌ 1500 bovenop duizenden euro's voor een beetje fatsoenlijke oldtimer trekker?

    En je kunt er gelijk alles mee besturen. Als je toch een keer een kennis bijv wil helpen met een grotere nieuwere trekker mag dat.

    โ‚ฌ 1500 is best wat geld maar B kost gemiddeld het dubbele... en dan moet je nog apart een aanhangerrijbewijs halen.
    trevor-z
    Het is niet anders, over een aantal jaar ook een certificaat nodig voor met de kruiwagen over de stoep wandelen.
    +1
    fendt2
    Even anders om denken kan ook. T rijbewijs gaat in bij 10 ton en 30 km per uur. En klaar is kees.
    volvo-addiction
    @fendt2 Eens! of 3500kg aangezien dit ook overeenkomt met het B rijbewijs
    +1
    JD3010
    @cyrus-van-gelder Ik kan toch niet weten wat je bedoelt? ๐Ÿค”

    En verder, zoveel serieus wordt er hier volgens mij ook niet gezegd.
    +1
    cyrus-van-gelder
    @JD3010 ik wordt niet kwaad hoor๐Ÿ˜‰ en altijd serieus op tf zijn we zeker niet altijd.
    Zelf mag ik ook graag eventjes klooien/ een ander op een vriendelijke manier pesten!!!๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ( Er zijn een paar op tf die dat net zo hard terug doen bij mij)
    Is mijn Nederlands dan toch niet zo goed??๐Ÿค”. Je zegt dat je niet precies weet wat ik bedoel.
    Het is niet mijn moeder taal inderdaad ๐Ÿ˜‰

    JD3010
    @cyrus-van-gelder Ik kan van een afstand niet zien wat je bedoel, 😀
    @roscho We zijn het ook niet oneens denk ik. Maar wanneer iemand na 2015 zijn B rijbewijs heeft gehaald mag hij nu (zonder T-rijbewijs) niet rijden op bepaalde voertuigen zoals bijvoorbeeld tractors tot 3500kg en 25kmh constructiesnelheid. Wanneer een eenvoudiger certificaat of zelf het veranderen van het T-rijbewijs (T-rijbewijs alleen nodig bij voertuigen boven 3500kg en 25kmh) zou komen zou dit ten goede komen aan de arbeidsmogelijkheden en de ''jongere'' B-rijbewijs bezitters die toch eens hobbymatig een rondje willen rijden.
    « Terug naar discussielijst

    De beste boeren staan aan wal

    Hebben de trefwoorden oldtimer , tractor , t-rijbewijs , tractoren , gevaarlijk , rijbewijs en licht geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!