Inboedel van failliete GroeNoord te koop via online veilingen

In de weken na het faillissement is gezocht naar een (gedeeltelijke) doorstart, dit blijkt vooralsnog niet haalbaar. Daarom is besloten om de inboedel van GroeNoord per vestiging online te veilen via Troostwijk Auctions.

“GroeNoord was een grote speler in de markt, met een indrukwekkende voorraad aan machines en onderdelen,” aldus Sjoerd Baars, insolventie coördinator bij Troostwijk Auctions. “We verwachten dan ook veel internationale belangstelling voor deze veilingen.”
 Troostwijk Auctions › Inboedel van failliete GroeNoord te koop via online veilingen (trekkerweb.nl)

GroeNoord B.V. is failliet. Het bedrijf verkocht en onderhield onder meer landbouwmachines, zoals tractoren van het bekende merk John Deere.

Nieuwsgrazer

Reacties

+2
labella
Zijn er al veel trekkers en machines voor de veiling opgekocht of zo, het valt mij op dat er maar heel weinig trekkers en machines geveild worden..
Jotke
@labella

Veiling is per vestiging en de laatste sluit in juni volgens het artikel. Ze zullen niet overal een bult aan trekkers en machines op voorraad hebben staan. Dat heeft Kraakman ook niet en had de Kok ook niet. Op grotere vestigingen als Groningen en waar meer opslaghallen zijn zal meer staan.

Gok dat er ook wel inmiddels het een en ander aan niet door GroeNoord afbetaald spul opgehaald is door de leveranciers onder toeziend oog van de curatoren.

Toen ik laatst GroeNoord op Facebook intypte kort na bekend was dat ze gingen veilen las ik een bericht van een klant dat diens al afbetaalde nieuwe trekker er ook bij zou zitten?

Vraag me af of ze dat zomaar kunnen doen? Als de klant de handtekening gezet heeft en betaald heeft kunnen ze toch niet diens trekker doorverkopen aan iemand anders?
Raben
@Jotke niet meer te vinden die reactie
Jotke
@Raben

(klik om te vergroten)

+22
ljdekker
@Jotke het boeit niemand wat Kraakman en de Kok wel of niet hebben of hadden.
Stop eens met over analyseren en alles te vergelijken met Kraakman en consorten. Feit is dat de toko Groenoord failliet is en dat dit alleen maar verliezers kent. Als dit niet goed opgelost wordt kan JD het marktaandeel in Nederland nog wel eens zien halveren.
+2
labella
Quote Reactie van @ljdekker:
Als dit niet goed opgelost wordt kan JD het marktaandeel in Nederland nog wel eens zien halveren

Dat vind ik niet zo'n ramp. Gelukkig zijn er wel betere trekkers dan John Deere die ook nog eens minder kosten
+6
ljdekker
@labellahet merk heeft ook niet mijn voorkeur, maar daar gaat het nu even niet om.
bio boer
@labella dat bij claas aan de lopende band de kop pakking er uit lag is dat claas geen basis frame heeft waar blok onbelast in hangt de motor versnellingsbak en achterbrug zitten aan elkaar waar alle krachten op komen ipv doorlopend frame
+1
caseboy
@bio boer dat lijkt mij nogal onzin, er zijn wel meer merken die geen frame hebben en het is niet dat daar altijd de koppakkingen van kapot gaan. Ik heb ook niet veel verstand van claas maar ik heb wel eens begrepen dat bij die oude Axion serie de koppepakkingen wel een voorkomend probleem is maar ik geloof ook niet dat dat bij alle Claas trekkers een veel voorkomend probleem kan zijn
bio boer
@caseboy nee maar claas heeft jd motor die is daar niet voor gemaakt die is gemaakt om in een frame te hangen
+3
caseboy
@bio boer ik weet dat Claas JD en FPT motoren gebruikt maar het lijkt mij dan wel dat de karterpan constructie voor de Claas heel anders zijn gemaakt dan hoe ze in de Deere's liggen om dit zelf dragend te maken. Als dat het probleem is van die koppakingen hadden ze dat bij Claas al lang opgelost als het zo simpel is, een fabrikant als Claas is wel iets slimmer dan een paar boertjes op een forum.
bio boer
@caseboy dat zij claas monteur tegen mij toen ik hem wat de gek aansterkte over die koppakking heb het zelf niet bedacht 🤷‍♂️
Jd motor is niet gemaakt voor zelfdragende constructie
+1
caseboy
@bio boer als een John Deere motor niet geschikt is voor een zelfdragende construcie zou Claas zo'n motor niet gebruiken voor zo'n toepassing, zoals ik al zij bij zo'n grote fabrikant weten ze wel wat meer als een paar boeren en monteurs die het wel uit kunnen leggen aan de toog. Er zal wel een ander probleem zijn waardoor die koppakingen kapot gaan.
1066
@bio boer en de werklust shovel dan
bio boer
@1066 wat is daar mee weet niet veel over die shovels
1066
@bio boer -ook koppakking
bio boer
@1066 fendt 300 vario wil ook wel vooral als je zonder koelwater rijden

Zelf nog niet gehad heeft nu 10.000 uur
mdoornekamp
@1066
Quote:
werllust shovel

Probleem met koeling
1066
@mdoornekamp -wij hebben een 840 gehad zelf het hele blok moest er uit om te vlakken
nu 850 met fpt blok en de klok meer als rond
collega heeft de derde werklust deze heeft een jd blok ook veel problemen
Fast Eddy
@1066

Die JD blokken in een Werklust zijn geen succes nummers. Zandhandel vlakbij heeft daarom maar een Ljunby gekocht. De oude Werklust hebben ze nog op reserve. Daar zit nu de tweede motor in. Het tweelingbroertje draait of draaide bij Tuller Batmen. Daar was ook nog wel eens wat mee.
+3
mdoornekamp
@1066 ok. De Claas heb ik niet zoveel verstand van. Werklust met jd is geen goede match. Daarom hier ook geen WG 35E, maar een Case shovel met FPT.
labella
Quote Reactie van @bio boer:
dat bij claas aan de lopende band de kop pakking er uit lag is dat claas geen basis frame heeft waar blok onbelast in hangt de motor versnellingsbak en achterbrug zitten aan elkaar waar alle krachten op komen ipv doorlopend frame

Lijkt mij een onzinverhaal want onze Claas is voorzien van side rails(is vergelijkbaar met een frame)
bio boer
@labella daar hangt de motor dan nog niet aan
Die waren dan gemonteerd vanwege de voorlader denk ik ?
+3
worteljcb
@bio boer Klopt, motor hangt er niet in. Die zijplaten is verbinding tussen versnellingsbak en voorbrug. Alle claas trekkers met fronthef of voorlader hebben die platen, om niet alle krachten op de motor te laten komen.

JD had die koppakking problemen net zo goed, alleen mag het daarvan niet gezegd worden. Het probleem ligt niet bij het 'ontbreken' van een frame, maar toch echt in de motor zelf. Met de FPT motoren hebben ze die problemen ook niet, met de JD motoren in de nieuwere Arion ook niet. Sterker nog, JD en JCB zijn de enige merken die een frame gebruiken bij mijn weten.
bio boer
@worteljcb mijn fendt 716 heeft ook frame waar de motor op rust van gietijzer

Die koppakking was sowieso niet zo best nee maar bij de claas waren die problemen groter dan bij jd zelf maar ook in de jd zelf kwam het ook voor wel minder dan bij claas zo ik het weet van ander hoor
+1
worteljcb
@bio boer Fendt heeft de motor daar inderdaad wel in hangen, maar geen volledig chassis zoals JD heeft.

De frequentie was bij Claas wel wat hoger als bij JD lijkt het uit de praktijkverhalen, maar de Axion haalde ook meer vermogen uit die motor. Bovendien werden ze veel gechipt. Dat helpt niet mee. Ik denk niet dat het chassis daar veel mee te maken heeft, de Axion had ook altijd frameplaten tussen de voorbrug en versnellingsbak, die vangen de krachten op langs de motor.
+1
wotan2
@bio boer Ik ben in 2023 bezig geweest mijn 6420 proberen in te ruilen; elke vertegenwoordiger stelde de vraag of de koppakking al ooit vervangen was.
+1
hobbyboer
@wotan2 ze moeten toch iets zeggen om de inruilprijs wat omlaag te praten
bio boer
@wotan2 jd heeft zelf ook als bekend voorkomend probleem wel in mindere mate dan claas
+1
Renze
@bio boer bij Werklust ging ook om de 3000 uur de koppakking eruit, terwijl de motor in rubbers is opgehangen, dat heeft daar niets mee te maken.

Bij Werklust was het probleem opgelost toen we dezelfde aanhaalmomenten gingen aanhouden als de motoren van Daf en Cummins die voorheen gebruikt werden. John Deere heeft dit later overgenomen in de fabriek.
claasfendt
@ljdekker ik heb ook wel een tijdje gedacht dat mijn volgende trekker een deere zou zijn omdat de service in goor top was maar ik denk dat ik geen deere koop.
NH-Ford
@Jotke Er kan, en er is meer gebeurd dan jij weet. Er zijn een dag voor tijd facturen verzonden en in goed vetrouwen betaald voor een machine.
Echter zonder serienummer of kenteken op factuur vermeld, bewijs jij dan maar welke machine van jou is.
+1
Jotke
Quote Reactie van @NH-Ford:
bewijs jij dan maar welke machine van jou is.

Mag toch aannemen dat GroeNoord zelf wel gegevens krijgt om de bestelde trekker aan een klantenorder te kunnen verbinden? Als zij bij Deere een trekker bestellen zullen ze toch al wel wat nummers of iets dergelijks krijgen waarmee ze die trekker of machine kunnen herkennen bij een bepaalde order?

Bedoel, als ze op 1 dag op 1 vestiging 3 6R 150's binnen krijgen met verschillende opties. Ist wel handig dat zonder de trekkers helemaal uit te hoeven pluizen op verschillen de juiste klaar wordt gemaakt voor de juiste klant en niet klant A de trekker krijgt die eigenlijk voor B bedoeld is...

Ik noem maar wat hé. Weet ook niet hoe dat gaat maar mij lijkt dat er toch wel op een of andere manier op papier vast staat welke trekker of machine bij welke order hoort.
+2
NH-Ford
@Jotke Lijkt er meer op dat Groenoord geld moest hebben wat bij klappen van het gebeuren niet meer terug te halen is... ma he, ik noem maar wat he
Jotke
Quote Reactie van @NH-Ford:
@Jotke Lijkt er meer op dat Groenoord geld moest hebben wat bij klappen van het gebeuren niet meer terug te halen is... ma he, ik noem maar wat he

Mwa, als het zo was gegaan was er wel meer praat rondgegaan denk ik.

Ze zullen wel bepaalde afspraken maken over wanneer en hoe betalen. Die zullen ze niet de laatste maanden/jaar ineens gewijzigd hebben.

Ik verbaasde me onlangs wel dat Agrifirm naart schijnt al paar jaar miljoenen verlies draait tot inmiddels 25 miljoen en niet failliet gaat maar GroeNoord na 1 jaar en 2.2 miljoen verlies wel...

Maar goed, het feit dat de huidige tijdelijke CEO van Kraakman de laatste CFO van GroeNoord was is opzich ook opmerkelijk al moet ik daar bij zeggen dat die bij GroeNoord slechts een ruime maand die functie had dus die zal weinig tij hebben kunnen keren daar.
+8
worteljcb
Quote Reactie van @Jotke:
Ik verbaasde me onlangs wel dat Agrifirm naart schijnt al paar jaar miljoenen verlies draait tot inmiddels 25 miljoen en niet failliet gaat maar GroeNoord na 1 jaar en 2.2 miljoen verlies wel...

Het feit dat je dit schrijft, geeft aan dat je totaal niet begrijpt wat er allemaal gebeurd en hoe het in elkaar steekt. Je baseert je reacties alleen op online nieuws en hetgeen je hoort van een andere dealer. En daar is helemaal niks mis mee, maar in mijn ogen zou het je sieren als je dan iets minder het voortouw zou nemen..
arissen
@NH-Ford die factuur zou ik niet zomaar betalen.
zonder die gegevens daar wilde ik wel meer duidelijkheid over hebben.
en als ik dat niet krijg dan houden ze machine maar.
+1
NH-Ford
@arissen achteraf weten we het allemaal... mja, als er een vetrouwensband is van jaren..
arissen
@NH-Ford dan zou ik nog factuur zonder die gegevens niet zomaar betalen.
worteljcb
@NH-Ford Het gaat er niet om of het serienummer wel of niet op de factuur staat, dat maak je mij niet wijs. In dit soort gevallen gaat het om het eigendomsrecht. En die zal dan wel niet bij Groenoord hebben gelegen, maar nog bij de toeleverancier of financieringsmaatschappij. Dan kun je wel een factuur betaald hebben voor die machine, maar als die machine financieel gezien op papier niet van Groenoord was, ten tijde van faillissement, dan heb je gewoon grote pech gehad.
Rduif
@labella zou het kunnen dat een deel van de trekkers nog van John Deere waren?
bio boer
@Rduif of dat hij de demo trekker kocht die van groenoord was maar weten doen we het niet
Raben
De veiling van Smilde zal wel de meeste tractoren hebben .
langeslagdiesel
Hopen dat er geen Trump belasting overheen komt. Denk dat je dan nog een rare pijp rookt.
Jotke
@langeslagdiesel

Staat in Nederland toch?

Hebben Nederlanders geen last van toch?
+1
langeslagdiesel
@Jotke wie zegt er dat op het moment van de gerechtelijke uitspraak alles betaald was? Ik weet niet wat de financiële status op dat moment was van het materiaal wat nog op zee was en wat al op de kant stond. ( zowel voor als achter de douane) afgelopen week nog een goed voorbeeld van op het journaal gezien. Snap dan weer wel dat niemand daar zijn financiële vingers aan wil en kan branden. Iedere dag is een nieuwe zonder dat je weet hoe de dag er uit gaat zien. Laat staan morgen . En dan bedoel ik financieel gezien. Met trump en zijn grappen.
labella
Jotke
Hallum staat nu ook online:

trekkerweb.nl/artikel/…

Of wie liever rechtstreeks naar Troostwijk gaat:

troostwijkauctions.com/a/…
deerejohn
Gister mailtje van troostwijk gehad , , de curator heeft geconstateerd dat de kavel van derde was dus is eraf gehaald, kan ook nie meer zien wat het was
+1
Fendt926Driver
@deerejohn die mail kreeg ik ook.
En denk maar niet dat ik op iets geboden had waar jd op stond.
+2
MaartenMandemaker
@Fendt926Driver Oh denk misschien een mooie hakselaar ofzo 😜
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker ha ha ja dat zou bijna de enige kavel zijn waar ik op bieden zou
walker1
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
En denk maar niet dat ik op iets geboden had waar jd op stond.

Ook meer dan genoeg spul te koop waar geen JD op staat toch?

Ben zelf nog op zoek naar setje voorbanden 380/85R24, maar die heb ik er bij de 1e 3 veilingen nog niet tussen zien staan. Zoek alleen banden, maar mochten ze om gele velgen zitten is het ook goed, is voor een JD.
+1
Jotke
Quote Reactie van @deerejohn:
de curator heeft geconstateerd dat de kavel van derde was dus is eraf gehaald,

De 3040 op Trekkerweb?

Die ziet er niet echt uit als een ingerolen trekker en staat/stond toen ik keek niet in de lijst van Troostwijk.

Toch wel enigzins kwalijk dat zoiets kan gebeuren maar beter nu dan na de veiling.
Albert Peters
Dit lijkt mij een vooropgezet spel.
J D heeft eerst Nagel laten vallen later alle dealers nu dit
Ik heb ong 10 nw Deeres gekocht omdat de dealer mn vriend was NU zou ik voor de goedkoopste gaan
Jotke
Quote Reactie van @Albert Peters:
J D heeft eerst Nagel laten vallen later alle dealers nu dit

Wel erbij zeggen dat Nagel zelf de kans heeft gehad om net als Cofabel nu doet een nieuw dealernetwerk op te zetten waar ze zelf onderdeel van zouden zijn. Toen dat niet van de grond kwam en Nagel financieel leeggezogen werdt door de failliete toenmalige eigenaar Kroymans heeft Deere het heft in eigen handen genomen.

Dat er nu maar 1 mega dealer en paar handjes vol subdealers overblijven past zeker in Deere's plan maar om nu te stellen dat het vooropgezet plan is...

Alsof ze hier in Middenmeer en bij John Deere op zaten te wachten...

Die laatste wil 1 mega dealer met € 300 miljoen omzet maar daar zullen ze vast ook wel snugger genoeg zijn te bedenken dat het beter is dat twee goed draaiend bedrijven samengaan als dat de een een failliet bedrijf over moet nemen of zoals nu zelf alles opnieuw opstarten met gelukkig de ervaring van een aardig deel van het GroeNoord personeel.
Jotke
Dronten en Akkrum:

troostwijkauctions.com/a/…
Renze
@Jotke Dronten was Greve vroeger ?
Jotke
@Renze

Ja, Akkrum ook, en daarvoor Dem Akkrum.

Emmeloord en Zeewolde ook.
Renze
@Jotke ik vond t nogal ruig, om na... wellicht 40 jaar blauw ? Opeens groen te worden. Nu blijft er niks van over.
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
Nu blijft er niks van over.

Emmeloord.

Zeewolde zou ik me enerzijds kunnen indenken dat die er nog bij komt maar anderzijds verkoopt Schipper ook al trekkers en machines daar dus is het voor Kraakman een kleine stap het gebied daar aan Schipper te gunnen.

Ik weet niet hoe het destijds bij Greve is gegaan. Er zal altijd Ford bloed in zijn blijven zitten bij de eigenaar en de oudere personeelsleden. Dat verdwijnt niet. Des te knap om dan toch vol overtuiging een ander merk aan te gaan bieden maar daar hebben de kleinere ex JD dealers inmiddels ook ervaring mee. Die zijn destijds veelal op Claas overgestapt omdat die zover ik me kan herinneren met de JD motoren en het machine aanbod het dichtste in de buurt kwam.
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
Nu blijft er niks van over.

Emmeloord en Dronten en dan Akkrum maar das oorspronkelijk Dem. Dus alleen Zeewolde is als ik het goed heb niet mee over.

Maar als ik de plannen van dhr Tuinman en zen Haagse collega's lees kan ik het wel begrijpen. Onder die 9 boeren met 378 hectare die alleen al in Zeewolde voor die overbodige nieuwe kazerne moeten wijken zullen ook wel wat ex Greve/GroeNoord klanten zitten.
+1
walker1
Quote Reactie van @Jotke:
die overbodige nieuwe kazerne

Ja, in de jaren '30 hadden we ook genoeg mensen die dat soort dingen zeiden en investeringen in defensie niet nodig vonden...
Jotke
@walker1

Ik vind investeringen in Defensie zeker niet onnodig, zeker na al die bezuinigingen van Rutte en co, maar kom op... op het terrein van Defensie in Oirschot kan het complete dorp Oirschot( en das geen klein dorp) nog bijgebouwd worden en dan blijft er nog groen over. Hoezo een nieuwe extra kazerne bouwen terwijl er zoveel ruimte is op de bestaande?

Voordeel is ook nog dat het oefenterrein, de heide er recht tegenaan ligt.

Nog een voordeel, het ligt boven zeeniveau dus mocht er dan toch ooit een gek zijn die nog gekker is als die idioot uit Rusland die denkt, zal eens een rakketje afvuren, is het niet slechts een kwestie van 1 dijkje wegvagen en de kazerne is onbruikbaar.

Daarbij vindt ik het ook pure verspilling van de beste landbouwgrond ter wereld. 378 hectare... daar kan heel wat voedsel verbouwd worden en zonder voedsel kan Defensie ook niks.

Als ze dan toch een nieuwe kazerne willen, lekker in de oostvaardersplassen. Kan daar her gesubsidieerde dierenleed ook eensstoppen en gebeurd er iets nuttigs met die grond.

En nee, ik geloof niet dat Poetin ook maar 1 raket op een navo land durft af te voeren. Tis een eng misselijkmakend ventje die over lijken gaat en voor wie de levens van zen volk niks waard zijn maar die weet goed zat dat ie grote problemen krijgt als hij het doet. Dan wordt Moskou van de kaart geveegd.
+2
walker1
Quote Reactie van @Jotke:
Als ze dan toch een nieuwe kazerne willen, lekker in de oostvaardersplassen.

Nou spreek jezelf een beetje tegen he,, eerst roepen dat kazernes ruim boven zeeniveau moeten liggen en dan nu met een locatie komen die 4 á 5 meter onder zeeniveau ligt.
+1
Jotke
Quote Reactie van @walker1:
Nou spreek jezelf een beetje tegen he,, eerst roepen dat kazernes ruim boven zeeniveau moeten liggen en dan nu met een locatie komen die 4 á 5 meter onder zeeniveau ligt.

Klopt.

Ben tegenstander van een kazerne onder zeeniveau maar als ze dan toch menen dat dat moet, dan maar daar.😉
ljdekker
@walker1 duurt niet lang meer en de jaren dertig zijn er weer
+1
zettelmeyer
@Renze kwam door de overname van Bruinsma toen dr tijd en mochten geen blauw er bij doen
+2
Renze
@zettelmeyer Dus ze hebben n JD dealer overgenomen, JD wilde geen dealer die op een andere vestiging eveneens New Holland dealer was, en toen hebben ze New Holland eruit gedaan ?

...dat had ik dan echt andersom gedaan...
Jotke
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden onderdelen , machines , gezocht , faillissement , doorstart , troostwijk , Voorraad en groenoord geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!