Deutz-Fahr Opraapwagen - K5, K7, Stolpen

Ik had al een vraagje gesteld maar aangezien het in een bestaand topic was met een wat onhandige titel, hier nog een keer:
Ik ben op zoek naar een kleine opraapwagen voor als mijn pottinger faro te zwaar is. Het is nog een beetje een probeersel dus ik wil nog niet het geld uitgeven van een pottinger euroboss, gruber of een kleine stolpen.
Het moet het liefst zo klein en licht mogelijk zijn maar wel een vracht messen erin, met een stuk of 12 zou ik het wel redden maar ik zou er liever meer dan 20 hebben. Mijn oog is gevallen op deutz-fahr want er is veel aanbod, onderdelen lijken geen probleem te zijn (want stolpen) en de horrorverhalen lijken ook wel mee te vallen.
Vraag: is de achterklep alleen hydraulisch te openen en niet te sluiten? is een k7.32 heel anders dan een k550, afgezien van het formaat?
En natuurlijk, is er een beter alternatief?
GerbertXL

Reacties

+1
DriveJohnDeere
7/8 wielig tandem onder je faro ben je goedkoper uit denk ik. En daar heb je altijd profijt van. Of is dat een gekke gedachte?
+1
@DriveJohnDeere
Quote:
7/8 wielig tandem onder je faro ben je goedkoper uit denk ik.

Doe mij maar zoโ€™n tandem voor het geld van een ouwe Deutz wagen๐Ÿ˜‰
@DriveJohnDeere deutz fahr opraapwagen kost nog niet de helft denk ik
GerbertXL
@DriveJohnDeere het gaat mij specifiek om zo licht mogelijk spul. En zoals gezegd is een 7 of 8 wielig onderstel met flinke banden wel serieus geld.
T60401
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
7/8 wielig tandem onder je faro ben je goedkoper uit denk ik

Als je die nieuw onder een nieuwe machine wilt sla je drie keer achterover. Moet allemaal lucht geremd zijn om het op kenteken te krijgen. Wat onder een wagen van voor kentekenplicht zetten zal nog wel te betalen zijn.
DriveJohnDeere
@T60401
Zat te rekenen met een nieuwe stolpen tenopzichte van een nieuwe dwm. Dan scheelt het wel wat ๐Ÿ™ˆ.
assink
Zon taarup 1015 dan? Heb ik ook wel gebruikt zien worden voor dat werk
GerbertXL
@assink zou wel machtig zijn ja, mooie dingen. Maar het aanbod is veel kleiner.
Bekkink
@GerbertXL heb zelf een 550. Werkt prima.
We hebben hier afgelopen najaar een k550 met tandem gehad, prima ding opzich, maar de v snaar aandrijving slipte door met vers gras. Konden 12 messen in totaal, de k560 en 570 hebben een iets zwaardere invoer en daar kunnen er 17 in zonder dubbele balk volgensmij.

Die van ons kostte ook maar 1000 euro, frame was gescheurd dus daar hadden we wel eerst werk mee. Die van ons had ook de klep en messenbalk hydraulisch maar wel enkelwerkend allemaal dus het duurde even voor die in de vergrendeling viel wat ook wel resulteerde in denken dat er opeens veel meer in kon ๐Ÿคฃ
GerbertXL
@Jelle Boerkamp6110 ik heb nog wel een hydraulische aandrijving liggen van een mengele af, die kan er mooi aan.
+1
@GerbertXL ja dat zou wel mooi kunnen idd, bij ons waren de nestweielen ook slecht waardoor die scheef trok. Op het laatste 3x in 1 week leeg gespit, toen waren we er klaar mee ๐Ÿ˜…
T60401
Quote Reactie van @GerbertXL:
ik heb nog wel een hydraulische aandrijving liggen van een mengele

Ik heb nog wel de rest in de aanbieding wat er aan hoort. Veel lichtere combi kun je niet vinden. 😂
GerbertXL
@T60401 Nope nope nope 😁
Baltus_steyr
@GerbertXL is een taarup 1030 niet wat voor je ? Of wordt dat alweer snel te zwaar? Je zou aan de binnenkant nog een as stop bij op kunnen lassen. dan ga je van 4 naar 8 banden. Dan heb je tenminste ook nog een degelijke (rotor) wagen waar weinig poespas aan zit.
+1
casejxu
@Baltus_steyr is al snel een grote wagen vind ik๐Ÿ˜…
GerbertXL
@Baltus_steyr nee veel te groot, liefst zo klein mogelijk. Die mengele hieronder is een heel mooi formaat.
Baltus_steyr
@GerbertXL wat voor gras , en hoeveel moet je dan weg halen?
Als je de laatste 2 /3 meter eraf haalt van de taarup heb je ook een korte compacte wagen, die maar een tikkeltje duurder zijn als een balken invoer wagen. En handig ben je zelf wel๐Ÿ˜‡๐ŸคŒ
GerbertXL
@Baltus_steyr op het moment gaat het maar om een paar bunder nat land dat 1 keer per jaar gemaaid word, daarom wil ik het voorlopig goedkoop houden. Een beetje klussen heb ik niks tegen maar om nou een taarup aan stukken te slijpen terwijl ik een andere kant en klaar kan krijgen vind ik niet echt nodig. En het blijft allemaal ouwe meuk dus met die taarup kan ik net zo goed pech krijgen.
T60401
Quote Reactie van @GerbertXL:
ie mengele hieronder is een heel mooi formaat.

Die heb ik ook nog in de aanbieding, 😂
Herbert
@T60401 ik heb mn mengele nog niet op een weegbrug gehad. Wat wegen ze ongeveer met verdeelwalsen? Neig hier ook wel eens naar wat moderners over te stappen, maar denk ook dat het gewicht al snel verdubbeld. Voor stalvoeren is het toch wel ideaal, je bent wel heel veel extra rubber nodig om alleen al het extra lege gewicht te compenseren.
+1
T60401
@Herbert 2950 kg volgens boek een lw 390 zonder walsen
Herbert
@T60401 een beetje moderne boerenwagen is dus leeg al zwaarder dan de mengele vol
J asper
@Herbert Een stel radiaal banden scheelt al de wereld vergeleken met die ronde rot banden.
Herbert
@J asper de nieuwe bkt 19.0/45r17 vallen mij alles mee. Iets meer dan 2 bar moet er maar in. Natuurlijk heeft zo'n radiaalband veel meer rubber aan de grond, maar de trekker moet ook veel meer gewicht vooruit slepen wat in natte omstandigheden absoluut niet helpt.
CaseCS130
@Herbert Dat is dan ook een radiaalband toch? Omdat je R noemt. Wij hebben nog diagonale onder de stalvoerwagen, zo'n setje zelfde maat radiaal is wel mooier.
+1
Herbert
@CaseCS130 oh foutje zijn idd 19.0/45-17
J asper
@Herbert Ik heb precies de zelfde banden onder de oude df, onze mengele is stuk zwaarder en groter maar loop niks minder in het land door de fatsoenlijke radiaals. 505/50r17
robin-jansen
@GerbertXL heb je een hydraulische aandrijving voor de bodem ketting?
GerbertXL
@robin-jansen ik heb nog niks gekocht hoor. Pas ergens wezen kijken en morgen weer.
Wouterdeutz
Hier nog wel een DF f550 staan wel enkelas, 2 klossen hout er tussen en er pas 500-55/17 onder
GerbertXL
@Wouterdeutz ik heb er al een paar veel dichter in de buurt gevonden.
+1
Kan dit wat voor je zijn? Kleiner vinden die je niet. Is te koop, ivm aanschaf balen pers.

(klik om te vergroten)

Kan dit wat voor je zijn? Kleiner vinden die je niet. Is te koop, ivm aanschaf balen pers.

(klik om te vergroten)

+1
GerbertXL
@international533 ik heb een gezond trauma aan mengele overgehouden van toen ik zelf zo'n ding had ben ik bang. Wel een lief wagentje.
mdoornekamp
@GerbertXL df is ook niet zalig makend. Buurman had hoofdas invoer gebroken van de 570. Kostte een fortuin
J asper
@mdoornekamp Er zijn de wereld aan tweedehands onderdelen van die wagens. Als het een fortuin koste was die daar zelf bij. Doorsnee strautmann versleutel je eerder een fortuin aan dan een df wagen. Ja als je hem elke keer als er wat kraakt, naar officiรซle df dealer brengt dan worden het dure wagens. Maar dan moet je ook een nieuwe kopen geen oud lijk.
casejxu
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Buurman had hoofdas invoer gebroken van de 570. Kostte een fortuin

Ochtend sleutelen en lassen met 2 man. Even nieuwe asstomp in lassen en je draai weer. Lager aandrijfas die van de haakse kast komt wil snel stuk. Beter aanpassen en zwaar lagerhuis plaatsen. Ook dat "zwakke" punt opgelost
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @casejxu:
Lager aandrijfas die van de haakse kast komt wil snel stuk.

Die heb ik ook weleens moeten vervangen.
Naar mijn idee is de beschermkap/kettingkast te 'open' aan de achterkant en kan er dus water/modder/vuil van het linkerachterwiel van de trekker op het lager terechtkomen.
Dat lager is ook nog eens niet voorzien van een vetnippel, dus vuil wordt er ook niet uitgedrukt.
Ik heb toen de kap beter afgedicht en daarna nooit weer het lager hoeven vervangen.
Of dat geluk/toeval is weet ik uiteraard niet.
casejxu
Quote Reactie van @hobbyboer:
vervangen

Idd beetje rare constructie. Nadeel is dat t lager daardoor ook op de as inloopt. Wij deden er zo,n rond gietijzer lagerhuis in maken. Is wel even knutselen
GerbertXL
@mdoornekamp geen enkele opraapwagen van 35 jaar oud is zaligmakend.
+1
Loeideutz
Ik heb jaren met een K7.27 rond gereden. Vergelijkbaar met 550. In mijn ogen zijn het lichte wagens waar je eerder teveel pk's voor zet. Heb de invoerplaat boven de bodemketting al eens vervangen omdat die zo krom was dat de ketting er onder langs schraapte.
De 7 serie is niet veel anders dan de 5 serie. Hier en daar wat updates door voortschrijdende inzichten of moderner componenten.
De mijne had 17 messen, daar konden er nog 16 bij. Theoretisch heb je dan een snijlengte van 8 cm. Maar elk sprietje dat er recht door gaat is nog steeds 50 cm lang. Kort genoeg, vond ik tenminste altijd, om fatsoenlijk te kunnen verdelen op de kuil. Of als vers gras voor het voerhek.
De achterklep valt dicht door het gewicht. Als je 10 meter vanaf de kuil begint op te rapen, zal de klep niet dicht zijn. Nadeel is dus dat je dan moet wachten tot de klep dicht is, de vergrendeling ook, voordat je de pick-up kunt laten zakken. Dit door het elektrisch kastje, wat dan als voordeel heeft dat je op de tractor maar 1 ventiel nodig hebt. Heb je de luxe versie, dan kun je de bovenbouw hydraulisch omhooggevallen zetten of de messenbalk er hydraulisch in duwen.
Smeren van de invoer balken niet op besparen. De mijne had een centraal blokje op de middenas daarvoor.
GerbertXL
@Loeideutz top, bedankt voor de info!
varken
@GerbertXL
Heb nog wel een Hagedoorn, hoeft niet de hele wereld te koste
GerbertXL
@varken nee bedankt.
+1
varken
@GerbertXL
Das ook wat, je zegt al nee zonder het te zien๐Ÿ˜‰
+7
GerbertXL
@varken nou laat eens een foto zien, dan kan ik nog een keer nee zeggen 😁
Fendt926Driver
@GerbertXL extra messenbalken zijn nog te koop.
4stuks op een pallet..
tractors-and-machinery.nl/item/580557/…
GerbertXL
@Fendt926Driver die balken zijn voor de 33 messen uitvoering dus, de meeste wagens die ik tegenkom hebben maar 12 messen (dus de 23 messen uitvoering) passen in dezelfde invoer zowel de 23 als 33 messen uitvoering dan?
hobbyboer
Quote Reactie van @GerbertXL:
passen in dezelfde invoer zowel de 23 als 33 messen uitvoering dan?

Volgens mij past dat niet.
Ik zou sowieso even checken of er nog wel extra messen bij in passen, er zijn namelijk mensen die, als de bodem/messenbak begint te scheuren, de boel weer vast lassen en zo hier en daar wat extra strippen erin lassen ter versteviging.
Loeideutz
@GerbertXL Voor die tijd waren de wagens al best modern, lees, modulaire bouw. In theorie zou je de 23 versie moeten kunnen wisselen voor de 33 versie. Echter, waarom zou je? Geef dan een paar centen meer uit en koop direct de 33 versie.
16 messen bij 12 gaat tegenvallen. De invoer balken zijn op de messen gemaakt, net als rest van het kanaal naar boven.
GerbertXL
@Loeideutz dat is het punt niet. Ik kom tot nog toe vooral de 23 messen versie tegen met enkele messenbalk en dan heb je er maar 12, dat vind ik wat te weinig eigenlijk. Met 23 kan ik prima leven.
+2
CaseCS130
Krone Turbo wagens misschien wat, ook licht en wij hebben er niet vaak wat mee.
+3
THOMMY-TURBO
Wij hebben ook een deutz 560 bevalt prima hebben ook metalen spacers tussen de as om grotere banden te monteren.

(klik om te vergroten)

Deutz k560

(klik om te vergroten)

Foto van de as met blokken er tussen om 500/50r19 te monteren
Fendt926Driver
Quote Reactie van @THOMMY-TURBO:
hebben ook metalen spacers tussen de as om grotere banden te monteren.

Altijd blijven oppassen dat na een aanpassing aan de as de pick up nog steeds goed aan de grond kan komen.
En dat is bij de dikte blokken bij jullie prima gelukt.
Dit is meer een tip aan gerbert
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Altijd blijven oppassen dat na een aanpassing aan de as de pick up nog steeds goed aan de grond kan komen

Dat kun je eventueel zo bijstellen bij de knikdissel.
Is met schroefdraad verstelbaar in de zuigerstang van de (enkelwerkende) knikdisselcilinder.
+1
johndeere6230
Strautmann is niks? Of te zwaar?

marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/… vond dit ook wel een leuk karretje zo
GerbertXL
@johndeere6230 nee is wel aardig hoor maar ik zit echt naar de deutzen te kijken omdat daar het grootste aanbod van is.
johndeere6230
@GerbertXL

Ah duidelijk, dan zit je ook nooit met onderdelen te klooien
+1
MRVNDT
Hebben wagens Vn deze art sinds 1988. En deze van 88 ook nog in gebruik, is een 6.37 Daar heb ik 2 van lopen. 6.31 is dan een vak kleiner. Heb er wel veel folders van

Vind het uit die tijd die beste Balken wagens.

Geen looprollen zoals mengele, mooi licht en onderdelen zat.

Die wagens met 16 messen kunnen meestal nog 17 bij in, dus 33. Voor versgras lat ik die messen balk gewoon zakken dat er niks gesneden word.

Heb alle wagens met boden aandrijving achterop, vind dat met vsnaar op niks letten. Daar zijn ze ook met snelgang. Een wagen verbouwd up enkelas met dikke banden, die andere volgt nog.
rubenv
Deze staat hier bij de lokale mf dealer
maar hoe de onderdelen voorziening van een miedema is geen idee

edit: onderdelen zijn een ramp hoor ik net

(klik om te vergroten)

casejxu
@rubenv en maar 13 of 15 messen der in
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden opraapwagen , vracht , onderdelen , hydraulisch , pottinger , deutz-fahr , geld en licht geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!