Ford 7910 - Stuurbekrachtiging is minimaal

Mijn stuurbekrachtiging is sterk verminderd de afgelopen tijd nu heb ik mijn stuurbekrachtiging pomp al gedemonteerd gehad en de afdichtingen en o ringen vervangen ( hiervan was er een afdichting gesneuveld). Nu zit alles weer terug op de trekker en nog vind ik dat hij slecht stuurt. Ik kan als ik stil sta niet sturen zonder minimaal 1500 toeren te draaien en zelfs dan gaat het maar amper
waar kan er nog meer een probleem voordoen in de stuurbekrachtiging. Of is het normaal dat ik stilstaand niet kan sturen ? Er hangt wel een volle set frontgewicht aan de trekker.
Al vast bedankt voor een reactie!
antoin-nl

Reacties

Janfendt1958
Zuigt hij niet ergens valse lucht aan?
dennisbouter
Je stuur gaat ook rond zonder dat je wielen bewegen? Dan zou je je keeringen in je orbitrol ook kunnen vervangen, maar een volle set frontgewichten zonder gewicht achterop is ook wel zwaar
dennisbouter
Je stuurcilinder kan ook inwendig lek zijn
Renze
@dennisbouter dan is ie wel héél lek... zó lek dat je zachtjes aan het stuur kunt draaien terwijl de wielen rechtuit blijven staan... Is dus eenvoudig te testen 👍
vandewalje
@Renze heb ik ook gehad , van mijn 8630. Van mij was de zuiger van de stang in de stuurcilinder los gekomen.de moer was losgedraait. Eerst kon ik amper sturen en plots helemaal niet meer. Was een vooras met 2 apparte stuurcilinders.maar met een doorlopende stuurcilinder kan je volgens mij ook dat effect hebben als de dichtingen er door zijn.
Renze
Collega van me had de orbitrol versleten, nieuwe orbitrol van Kramp, trekker wilde nog steeds niet sturen, ging te zwaar. Na een heel gezoek bleek er n productiefout in de orbitrol te zitten, teruggestuurd, ander erop, en klaar.

Het hoeft dus niet aan de pomp te liggen, t kan ook de orbitrol zijn. Als je er n drukmeter tussen hangt kun je de pomp uitsluiten als oorzaak.

Oja en het veiligheidsventiel van je pomp ! Als de veer gebroken is, lam geworden, of er zit een spaantje tussen de klep en zn zitting, kan ook de oorzaak zijn dat ie pas bij hogere toeren (dus meer flow) genoeg druk opbouwt om te sturen.
+1
Hanomag22
Vooraan beginnen. Je hebt heel veel druk op de vooras. Lagers in orde? Olie in orde, goede specificaties? Al eens filter gewisseld in de voorraadtank?
jammermaarhelaas
@Hanomag22

Hier is een filterwissel goed te merken, dus een aanrader.
antoin-nl
Ik heb na aanleiding van de reacties weer even het een en ander geprobeerd. Het stuur draait niet door en geeft weerstand. De vooras is opgekrikt geweest en de fusees zijn in orde. Ik kon hem met de hand sturen aan het stuur zonder dat de motor liep. Hierna de motor gestart en dus met stuurbekrachtiging. Toen de motor liep stuurde hij niet veel lichter en het lijkt dus in de druk te zitten. Heb helaas de druk niet kunnen meten omdat ik niet de goede verkoopresultaten had om een druk meter aan te sluiten. Nu toch de pomp er weer af en het overdruk ventiel uit elkaar en er lijkt wat slijtage aan de veer te zijn. Kan ik deze met een shimetje op tespannen of is dat af te raden ? Alvast bedankt!
ford4610
@antoin-nl Heb je al een nieuw filter gemonteerd?
antoin-nl
@ford4610 ja ik heb toen ik hem de eerste keer uit elkaar had gehaald de o ringen vervangen en het filter vervangen.
ford4610
@antoin-nl Je zou het kunnen proberen om iets achter de veer van het overdrukventiel te leggen. Dan kom je er vanzelf achter of dat de boosdoener is. Maar meten is nog wel het beste.
Janfendt1958
@antoin-nl Je kan er even wat tussen leggen om te proberen maar verder niet laten zitten, maar een nieuwe veer erin.
Als er wat loskomt wat je er tussen hebt gelegd kan dat grote gevolgen hebben en zelfs levensgevaarlijk zijn.
FordWindsor
@antoin-nl dag, het maakt niet uit of je de gegevens niet hebt wat de druk betreft, maar meten is weten.
Dan kan je verder geholpen worden. Sluit een meter aan op de stuurslang bij de cilinder. Andere kant wel even afdoppen of de cilinder in de uiterste stand zetten.
Je zal tussen de 160 en 180 bar moeten meten. Beetje afhankelijk van de fabrikant.
antoin-nl
Bedankt voor de reacties. Ik heb de druk gemeten en die was zeer laag ik kreeg maar 100 bar met 2000 motor toeren. Nu heb ik de pomp vervangen en krijg ik stationair 75 bar en als ik de uiterste stuur uitslag heb loopt hij op naar 100 bar dit lijkt mij nogsteeds erg weinig of kan dit wel kloppen? Het is een gloed nieuwe pomp en zou dus zeggen dat dit niet het probleem kan zijn nu waar kan ik nu dan nog iets in vinden? Het sturen is overigens wel een stuk beter geworden met de nieuwe pomp maar nog niet dat ik zeg van nou hier ben ik gelukkig mee. Alvast bedankt voor het mee denken.
Renze
@antoin-nl 100 bar is idd weinig. Een orbitrol systeem werkt met systeemdrukken van 120 bar minimaal, maar 160 bar is gangbaar tegenwoordig. T kan aan je overdrukventiel liggen (vaak zit die ingebouwd in de orbitrol) of de orbitrol zelf is niet goed.
antoin-nl
@Renze ik heb net contact gehad met een monteur en blijkbaar is 100 bar de normale druk die het stuur systeem moet hebben bij een ford 7910. Het enige wat hij zij dat het nog zou kunnen zijn is dat toch de fusees niet helemaal lekker zijn en dus ga ik dit maar controleren.
FordWindsor
@antoin-nl dag, dat is zeer onwaarschijnlijk. Een Orbitrol is meestal afgeregeld rond de 160 bar. Staat deze in serie met een lagedrukklep, dan komt deze druk er bij.
Dan is de druk meestal rond de 180 bar.

Stationair en bij 2000 omwentelingen had de druk gelijk moeten zijn, vooral met een nieuwe pomp. Dus de Orbitrol hapert daar, daar zitten verschillende kleppen gemonteerd. Verstandig is dan om deze te vervangen.

Ik neem aan dat er geen externe overdrukklep zit tussen de pomp en de Orbitrol.
+1
jammermaarhelaas
@antoin-nl

De 6710 en 7710 (de 7910 is naar ik aan neem een 7710 met een 6 cilinder motor) hoort bij 1000 tpm op de motor een pompopbrengst van de stuurpomp te hebben van 13,6 liter per minuut. En een druk tussen de 107 en 114 Bar.
wouterdp
100 bar is inderdaad juist
antoin-nl
Oke de druk die klopt en voor zover ik iets kan testen aan de fusees enzo is er ook niks mis mee. Ik kan nu als ik stil sta zo ongeveer driekwart sturen en dan gaat de pomp door de over druk heen. Zou dit dan te maken kunnen hebben dat de orbitrol toch vanbinnen lek is en er aan 2 kanten van de stuurcilinder druk op komt? Ik vind het namelijk bijzonder dat hij bij driekwart sturen als ik stil sta al door de overdruk heen gaat of is dit normaal?
Valtra-Fordpower
Dan zou je eens druk moeten meten op beide zijdes van je cilinder. Als de druk aan 1zijde oploopt, moet de andere op 0 staan. Als je de vooras opkrikt stuurt ie gewoon veer licht? Met opgekrikte vooras zou je ook zonder olie druk moeten kunnen sturen. Dan werkt de orbitrol als pomp.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , ford , gedemonteerd , sturen , frontgewicht , stuurbekrachtiging , pomp , vervangen en toeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!