Deutz D13006 - Grotere turbo op een 13006

Hallo,

Kan ik zomaar een grotere turbo op een deutz 13006 plaatsen (912 motor)? en zo ja welke is het meest geschikt.
Of hoe komen sommige aan de soort van blowoff?

Alvast bedankt
Deutz1300

Reacties

+7
twand2505
De vraag is wat wil je gaan bereiken vermogen, koppel, en wat heb je verder al veranderd aan de motor? Je kunt wel zomaar iets op bouwen vanwege “het geluid” maar dan gaat het vaak meer tegen werken dan dat je er voordeel van hebt.. en met de “blowoff?” Denk ik dat je fluit bedoeld als je gas loslaat onder vermogen opbouw? Dat komt omdat de turbo op dat moment opspoelt en druk opbouwd wanneer je dan abrupt het gas dichtgooit bijvoorbeeld met overschakelen dan kan de turbo het op dat moment opgebouwde druk niet kwijt aan de motor en raakt die kwijt via de uitlaat omdat je turbo dan drastisch in toeren verhoogt. Je kunt het een beetje vergelijken met je hand voor de stofzuiger houden die kan zijn druk niet kwijt en gaat ook meer kabaal maken. Een 13006 heeft orgineel al een hele mooie turbo geschikt voor turbo vanwege het kleine uitlaathuis in mijn optiek zou ik die lekker laten zitten als die in goede staat is. Ook als je misschien niet helemaal thuis bent in de diesel wereld zou ik ook niet zomaar ergens een andere turbo op knutselen met alle gevolgen van dien.
Deutz1300
@twand2505 oke bedankt voor je reactie. Maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld een fendt 600 serie wel erg goed die turbo hoort. Bij een 13006 hoor je dat niet heel goed naar mijn mening. of er is wat mis met de turbo...
dennisbouter
@Deutz1300 technische gezien is er denk ik wat mis met de turbo, maar wel met die van de Fendt ik weet dat er mensen zijn die dat geluid ook uit hun autoturbo hebben gehaald, "Dump valve"
Deutz1300
@dennisbouter oke bedankt voor de reactie. Dan denk ik dat er inderdaad wat mis is met die turbo. Hoor het verschil niet met een 06 zonder turbo. Zijn deze originele of namaak ergens te vinden mocht die vervangen moeten worden?
+1
twand2505
@Deutz1300 ik denk niet dat er wat mis is met je turbo, maar het komt om hoe dat de turbo geconfigureerd is jij hebt nog de orginele KKK 3ld die zijn perfect om op koppel te rijden
+1
BvdD
@dennisbouter een losse blow off valve werkt alleen als je een gasklep hebt. Hij is er voor gemaakt dat de turbo op toeren blijft tijdens het schakelen en niet tegen een dichte gasklep aan blijft 'duwen' dat maakt de mooie pfieuwwww

Een dumpvalve laat uitlaatgas voor de turbo ontsnappen als de druk te hoog wordt, maar dat maakt vooral veel herrie.
+2
leonardvdm
Ik zou zelf niet uit een BF6L912 veel meer vermogen halen pak dan een BF6L913 die de lucht koeling beter op orde heeft
Deutz1300
@leonardvdm Zou je die zomaar 1/1 over kunnen zetten zonder problemen met de overige delen van de trekker. mits je onder de 150 pk blijft?
+9
InsaneNL
@Deutz1300 ga nou niet een 13006 verneuken met een 913. Die hoort er niet in.

Die fluit die je hoort als je van het gas af gaat heeft te maken met drukken aan bijde kanten van de turbo, inlaat uitlaat en turbo zelf hebben effect op dit geluid.

Een 13006 zal nooit gaan klinken als een Fendt 600. Als je het geluid van een 600 wil moet je gewoon je 13006 inruilen op een 600.
Deutz1300
@InsaneNL Was alleen maar een vraag. Mijn bedoeling was niet om je te beledigen...
Maar bedankt voor je reactie.
Hou liever mijn 13006 dan een fendt. Maar dat is mijn voorkeur..
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Deutz1300:
Was alleen maar een vraag.

Een 600 met een open demper maakt dat geluid.
Een originele niet of in ieder geval veel minder.
Je zou dus eerder iets met de uitlaat kant moeten (kunnen ) doen dan met jou turbo.
En ik wil jou echt niet aanmoedigen om iets kapot te maken.
Dus een uitlaatcollector zoeken zonder demping.
Daar de turbo aan en daar een open pijp op ZOU een ander geluid kunnen veroorzaken.
Maar dat weet ik dus niet zeker.
Misschien low budget iets construeren om te horen of dat wel of niet zo is
Deutz1300
@Fendt926Driver Bedankt. Ga er naar kijken!
Fendt926Driver
@Deutz1300 als je bij deze kijkt is er een 6 cyl collector zonder demping.
Die heeft dan een onderuitlaat met demper.

(klik om te vergroten)

Dit soort demper (uit de vrachtwagen wereld van een 912 of 913) en je bent al wat verder in het uitproberen
Renze
@InsaneNL mijn crossbuggy met n Volvo 1.9TD erin, met alleen n 90 graden bocht naar acbter, vanaf de turbo, wilde ook wel dat tjoe-tjoe-tjoewwfff geluid maken, als je 80kmh wielspin in de 2 had terwijl je op fietssnelheid reed en ineens het gas losliet zodat de motor "mee ging draaien" op 20kmh ineens. Met n uitlaatdemper en 3 meter pijp onder de auto door heeft ie dat nooit gedaan.
leonardvdm
@Deutz1300 voor zover ik weet wel maar beetje sunt van de originele trekker
+1
Deutz1300
@leonardvdm Klopt. hij blijft ook zo met een 912. maar vroeg het me alleen af. Bedankt
mf 6150
@Deutz1300
Heb je een foto van je trekker? Blijf t mooie types vinden
goeiedag eem
@Deutz1300 wil je wat meer pk kun je de pomp zo iets bij geven, dat kan hij wel hebben en 150 pk zal echt geen probleem zijn met een bf6l912. Wil je echt veel meer zou ik voor een bf6l913 gaan die hebben zuigerbodem koeling. De pieuww of wat dan ook licht zoals hieronder al beschreven is vaak aan wel demper of niet en onder druk of niet. Wat mij verteld is is dat een kkk turbo eerder de pieuw geeft dan een holset turbo, zal iets met de opbouw van de turbo zelf zijn, Een kkk zit origineel wel op een 13006 maar of je er vrolijk van wordt bij iedere keer schakelen die pieuw ik betwijfel het. Scheelt dat op een 13006 een demper zit en dan hoor je hem niet. En sommige doen het wel en de andere weer niet
leonardvdm
@goeiedag eem als het goed is heeft de BF6L 912 ook zuigerkoeling dit is dacht ik standaart als je een turbo motor hebt
goeiedag eem
@leonardvdm ja maar volgens mij geen zuigerbodem koeling zoals een bf6l913, daar spuit je olie in de zuigerbodem en bij de 912 tegen de onderkant van de zuiger
leonardvdm
@goeiedag eem oja dat zou kunnen dat ik die 2 door elkaar haal
+1
goeiedag eem
@leonardvdm weet ik wel bijna zeker,
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden turbo en deutz geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!