International 743 XL - Hoeveel groepen heeft een 743 ?

Ben wezen kijken bij een 743 , maar ik zag 2 poken , 1 voor de versnellingen , en 1 voor de groepen , ik kon er niet mee rijden , maar klopt het dan hij maar 2 groepen voorruit heeft ?
Jan14061969

Reacties

brauheist
2 groepen vooruit en grote kans dat je langs de hef ook nog een hendel hebt voor de vertraging
Jan14061969
@brauheist Langs de hef heb ik niet geweten ( dom) maar in de 1e versnelling in de lage groep ging hij bijzonder zacht !
brauheist
@Jan14061969 dat is juist goed toch? Daarvoor is de laag
Jan14061969
@brauheist Klopt , maar ik dacht als dit 1 in de laagste groep is dan moeten er meerdere groepen zijn !
brauheist
@Jan14061969 voor sommige werkzaamheden mis je wel 1 groep, maar het zijn er echt 2 en de vertragings hendel zit er waarschijnlijk ook op
LuftDeutz
@Jan14061969

Inderdaad zoals @brauheist vermeld.

2 groepen vooruit en 1 achteruit en keuze uit versnelling 1tm4.

Wat vond je er niet fijn aan? Was het eentje met Korte versnellingspoken? (Die niet in de bodem zitten)

Of naar wat voor iets ben je op zoek? Misschien dat wij je wat modellen kunnen zeggen wat goed zit.

Ik hoor het wel!
Jan14061969
@LuftDeutz is met 2 poken rechts !
brauheist
@Jan14061969 dat hebben ze allemaal maar daar is ook verschil in, zaten ze hydrauliek bedienings hendels voor of achter de hef bediening?
Jan14061969
@brauheist Achter op een beetje lastige plek !
brauheist
@Jan14061969 dan is het een variant met korte poken, de groepen zijn dan niet gesynchroniseerd, betekent dat je helemaal moet stil staan om tussen de groepen te schakelen
Jan14061969
@brauheist Oké, maar dan zou er misschien wel een vorm van superkruip op kunnen zitten gezien de erge lage snelheid in 1 laag ?
brauheist
@Jan14061969 het kan zijn dat de vertraging ook aan stond, ( als die erop zit)
Jan14061969
@brauheist Dat is met huidige kennis het meest waarschijnlijke! Bedankt!
Corne S
Echter (als die erop zit) is het geen kruip en ern 20/30% reductie op de normale versnelling. Eigenlijk is het een versnelling achter (of voor) de versnellingen. Maar ik heb wel eens een 743xl gezien zonder. Wat is eigenlijk het verschil tussen een 743 en 745?
+1
case 745 xl
@Corne S die 30 procent vertraging is het verschil volgens mij zit dat nooit op een 743
+2
labella
Quote Reactie van @case 745 xl:
die 30 procent vertraging is het verschil volgens mij zit dat nooit op een 743

Zou kunnen dat een 743 dat niet had, maar een 743xl is wel met 16+8 geleverd
Jan14061969
@labella Waar ik ben wezen kijken was een XL , is het zo dat 743 xl dit altijd had , of was dit bij een 743 xl ook optie !
labella
@Jan14061969 Voor zover ik weet zijn de eerste 743xl internationals inderdaad met 8+4 versnellingsbak geleverd en die hadden ook alleen 540 toeren aftakas, de latere hadden wel 16+8 en hadden ook 540+1000 toerenaftakas.
labella
@labella

(klik om te vergroten)

De vertragingshendel is de kleine zwarte naast de 2 versnellingpoken

(klik om te vergroten)

+1
Jan14061969
@labella Domme vraag misschien, maar die trekker heeft 2 aftaksstompen , betekent dat dat tie zowel 540 als 1000 toeren heeft ?
+1
brauheist
@Jan14061969 klopt
Klein Rot
Ik heb 2 foto's bijgevoegd uit het bedieningshandboek.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

labella
@Klein Rot Dit is niet van een 743xl!
Klein Rot
@labella
Zeker wel komt uit de Duitstalige gebruiksaanwijzing
+1
brauheist
@Klein Rot de bovenste foto is een comfort
SJB533
@brauheist
De foto van het interieur is inderdaad een Comfort 2000, maar de schakelfoto is ook van een trekker zonder XL.
brauheist
@SJB533 nu zie ik het ook ja
+1
SJB533
Zowel de 743 als de 743 XL waren leverbaar met de volgende transmissies
8+4
16+8 reductietransmissie, is naar mijn beste weten 20% vertraging
16+8 superkruip, 70% vertraging, volgens mij niet gesynchroniseerd en geen neutraal.

Daarnaast was de 743 ook nog leverbaar met de Agriomatic S, 12+4 versnellingen, itt de XL

Qua aftakastoerentallen: 540 was de standaard, 540+1000 of een rijafhankelijke aftakas waren optie. Bij de XL was bij latere versies een vanuit de cabine omschakelbare 540+1000 leverbaar.

Boeke-Heesters, destijds importeur, leverde trouwens, voor zover ik weet, op de 743 XL en 745 XL al opties als standaard, die dat af-fabriek niet waren. (Bijvoorbeeld 4 werklampen, ipv 1, andere transmissie, vanghaken aan de hef)
labella
@SJB533 Nee vanghaken waren niet standaard op 745xl, tenminste niet begin 1984 toen wij een nieuwe kochten.
SJB533
@labella
Ah, ook bij Boeke-Heesters niet? 🤔
labella
@SJB533 Nee
Klein Rot
@labella
Dat is maar net wat je bij de koop afspreekt, aan alle veranderingen t.o.v. standaard hing een prijskaartje
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden versnellingen en International geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!