Daaaar is ie ๐Ÿ˜Ž

Daar is ie dan eindelijk. Na 6 maandjes wachten, kunnen we maandag eindelijk aan de slag met de nieuwe aanwinst. Wederom een fijn contact en aflevering gehad met Gecomi uit Mill ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ
 Daaaar is ie ๐Ÿ˜Ž - TractorFan (tractorfan.nl)

Daar is ie dan eindelijk. Na 6 maandjes wachten, kunnen we maandag eindelijk aan de slag met de nieuwe aanwinst. Wederom een fijn contact en aflevering gehad met Gecomi uit Mill ๐Ÿ’ช๐Ÿฝ

Nieuwsgrazer

Reacties

+2
casev2
Daar zie ik @George ook wel in rijden ๐Ÿ’ช
+2
mlkvhoudr
Vroeger begon je met oude shit, ging geld verdienen, ging dat investeren, ging daar door meer geld verdienen, de jeugd slaat die stappen over tegenwoordig, gelijk groot en goed materieel
+5
Erco
@mlkvhoudr vroeger had je volgens mij nog geen lease๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜ฌ
+2
langeslagdiesel
@Erco dat klopt. Toen tikje je het af. En als je de pegels niet had, kocht je het niet. Dan hoefde je het ook maar 1 keer te betalen.
+1
Fast Eddy
@Erco

Hoe lang geleden is vroeger? 25 jaar geleden kon je al trekkers leasen.
Melkboer16
@Fast Eddy 35 jaar geleden ook al maar deed een melkveebedrijf dat niet. De nabetaling of een vracht varkens werden toen grote roerende goederen mee afgetikt
+2
kleine boer
@mlkvhoudr maar nooit zo lang...
+4
valtraaa
@mlkvhoudr tegenwoordig kun je niet meer met oude shit op de bouwplaats aankomen dan krijg je simpelweg de klussen niet. Iets met emissie, uitstoot, klimaatneutraal bla bla bla.๐Ÿคก
+6
langeslagdiesel
@valtraaa hoeveel vario gen 1 trekkers er nog voor kiepers staan in de aannemerij is bizar. Voor mij hebben ze gelijk. Maar stop dan ff met dat slappe gezwam. Kwaliteit van het werk is nog steeds het belangrijkste om de vis te vangen.
+1
valtraaa
@langeslagdiesel klopt, maar weet ook uit de praktijk dat aannemers werk krijgen omdat ze aan bepaalde eisen voldoen met een deel van hun machines. dat als het puntje bij paaltje komt een oudere trekker voor het werk wordt ingezet kraait geen haan meer naar.
+1
kleine boer
@valtraaa is vaak maar zoveel% vant werk das vrij handig aantoon te maken .....
+3
Fast Eddy
@langeslagdiesel

Dat er oude trekkers voor dumpers staan zal wel liefhebberij zijn. Op bepaalde klussen kom je niet meer aan het werk met oude diesels. Opdrachtgevers controleren daar ook op.
langeslagdiesel
@Fast Eddy ben dat soort controleurs nog niet tegengekomen hier in noord Holland. Nou zoek ik ze ook niet op, moet ik er bij vermelden.
Fast Eddy
@langeslagdiesel

Ik weet ook niet of er ook echt controleurs voor aangenomen zijn.
Ik weet wel dat wij als onderaannemer soms wel motorspecificaties moeten aanleveren aan aannemers. Zodat hun kunnen aantonen dat ze een Tier 5 machine aan het werk hebben.
langeslagdiesel
@Fast Eddy zolang dat niet aan het kenteken gekoppeld zit, holladie! Anders een wisselplaat achter je stoel. Net als vroeger met de wegenbelasting. Rijd een 30 jaar oude nette trekker gewoon op een 4 jaar oude plaat.
Fast Eddy
@langeslagdiesel

Ik ken weinig rupskranen met een kenteken.
+1
Johannushoeve cv
@langeslagdiesel de prijs is veel belangrijker. Als ik zie wat er vandaag de dag op de trekkers zit zak je broek van af zo slecht.
langeslagdiesel
@Johannushoeve cv hoe bedoel je dat, met ,, de prijsโ€ ?
+1
Johannushoeve cv
@langeslagdiesel zo goed koop mogelijk. Er wordt biet gekeken naar hoeveel werk ze verzetten.
+4
erik9831
@mlkvhoudr jeugd.... @JiGo is volgens zijn profiel al 33. Leuk dat je het nog jeugd noemt. Hij kan al 15 jaar bezig zijn met oude meuk...

Ik denk eerlijk gezegd, een mening mag, maar zie dat ze ook onderbouwd is.

Bij iemand van 113 jaar had ik toch wel wat meer 'volwassenheid' verwacht.
Jawis
@mlkvhoudr er moeten eerst 2 of 3 robots komen anders willen geen eens boer worden.
+3
weurding
Mooie trekker, hopelijk goede dealer๐Ÿ˜‰
Twentsch Land
@weurding

Dat heeft een ondertoontje ๐Ÿ˜‰
+2
Cowboy3
@weurding Is een goede dealer, heeft altijd Deutz verkocht, begrijp alleen niet dat iemand uit Moelingen (net Belgiรซ onder Maastricht) 140 km hier vandaan terecht komt bij de Cornelis in Mill (Gecomi) afk van gerrit cornelissen mill
Voor beregening spul kan ik het wel voorstellen.
+1
George
@Cowboy3
Echt een waanzinnig mooie trekker. Cornelissen Is echt al heel lang Deutz Dealer. Onze Kaweco beregeningshaspel komt daar vandaan en we hebben ooit een Dalla Bona getrokken kraan van hem gekocht. Inderdaad destijds van Gerrit. Ik herinner me dat een medewerker 45 jaar geleden in 1980 de Kaweco Type 90-300 bij ons kwam brengen met een Deutz 7206 en deze in bedrijf stelde. Was toch een heel ritje vanuit Mill naar Budel. En de Kaweco draait nog steeds .
Moelingen is inderdaad in het prachtige Belgische Voeren en dus echt een heel eind van Mill vandaan.
+2
HansBa
@George das een rendabele haspel dan 45 jaar oud...๐Ÿ˜Ž
+2
George
@HansBa Kaweco bouwde gewoon erg goede beregeningshaspels.
Aardappelen zijn weer flink nat gegooid laatste week.






+1
kleine boer
@George En met een erg goeie slang die niet plat gaat. En hij staat muur vast op de poten
+1
HansBa
@George zie t al , dar beregenen met de oude kaweco op zonne stroom kost helemaal niets meer .
George
Quote Reactie van @HansBa:
ar beregenen met de oude kaweco op zonne stroom kost helemaal niets meer .

Ik ben deze maand toch een 450KWh tekort gekomen door dat beregenen.
Ook de airco in huis is aan het koelen en ook de BMW moet af en toe eens geladen worden en ook huisje van de buurman op pakt er stroom van .
Kars
@George wat capaciteit heeft jouw pomp m3 uur?
George
Quote Reactie van @Kars:
wat capaciteit heeft jouw pomp m3 uur?

Het is een Grundfos CR 60 6 traps pomp van 15 KW. Hoeveel m3 deze exact geeft weet ik niet.

Deze is het:

product-selection.grundfos.com/nl/products/…
Hans van Bergen
@George Als jij dik 40 jaar met een haspel doe dan zal der nie heel duk getrokken worre I asume
George
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Als jij dik 40 jaar met een haspel doe dan zal der nie heel duk getrokken worre I asume

45 jaar he , en jawel hij wordt toch echt wel bijna ieder jaar gebruikt. Afgelopen jaar was het niet nodig en is hij niet buiten geweest maar dat gebeurd niet vaak. Hij wordt echt gebruikt als het nodig is. Een andere heb ik niet. We beregenen er grasland , mais aardappelen mee.
T60401
Quote Reactie van @George:
R 60 6 traps pomp van 15 KW. Hoeveel m3 deze exact g

staat in de link 60 kuub bij 6,14 bar. Als je met 8 bar regent zal hij niet veel verder komen dan 40 denk ik. Hier 32 kuub pomp bj 8 bar trekt die 14 kw volgens de slimme meter
George
Quote Reactie van @T60401:
niet veel verder komen dan 40 denk ik. Hier 32 kuub pomp bj 8 bar trekt die 14 kw volgens de slimme meter

Ik denk ook 40 m3 al heel wat is. Vertrekt bij de pomp met 7.5 Bar en aan haspel nog 6 Bar over .
kleine boer
@Cowboy3 en met gijs is er opvolging en blijft het draaien hoop voor ze avr erbij blijven houden das wel gijs zijn ding beetje de akkerbouw. Zijn rooie bloed is groen geworden...
+1
weurding
@Cowboy3 gecomi is prima dealer, maar hier in de buurt hoor ik nogal es klachten met name over garantiegevallen, en onlangs stonden er nog betrekkelijk nieuwe ingeruild bij een ander merk, dat geeft te doen
Kruising
Hier zit ook een Deutz dealer in de buurt maar wordt ook heel veel bij gecomi gekocht, denk de helft van de Deutzen en ook veel haspels en toebehoren
+1
fiat6401974
Heb vanuit Twente ook haspel gekocht bij Gecomi erg tevreden over service, alleen jammer dat ze niet dichter in de buurt zitten
Cowboy3
@fiat6401974 Heb je een Marani (rode) ?
Een Ocmis (blauwe) of Irtec ( groene van abemec) zijn precies dezelfde.
Casella is een ander verhaal, maar daar zijn ze geen importeur van.
pieta
@Cowboy3 Ik heb ooit รฉรฉn jaar een gecomi gehad. Was volgens mij eigen bouw.
+1
Cowboy3
Quote Reactie van @pieta:
Was volgens mij eigen bouw.

Na het Kaweco tijdperk hebben we de eerste haspel daar gekocht (rond 86) en dat was een Ocmis en aantal jaar daarna verkochten ze onder eigennaam en die kwamen uit ook Italiรซ maar volgens mij geen Ocmis.
Kars
@Cowboy3

(klik om te vergroten)

Dat was ook een ookmis
kleine boer
@Kars van pieperboer die hebben ervaring met haspels op kop leggen..
kleine boer
@Cowboy3 hebt ze ook nog in ferboโ€ฆ
Cowboy3
@kleine boer Nee, Ferbo komt uit hetzelfde hok als Idrofoglia wat we hier al vele jaren van de Buts hebben en dat toch heel wat anders.

(klik om te vergroten)

kleine boer
@Cowboy3 nou heel wat anders wil ik nie zeggen... hebben hier ook vd buts nu de 3e... de osis die ze eerst hadden na jaar weer weg voor idrofolia en die na 3 jaar weer weg voor nieuwe idrofolia deze doet het wel goed de andere 2 was drama .... wel netjes opgelost zoals we waren gewent bij buts. Al ging het met wim en frans beter als tegenwoordig daar... we hebben maar kleine 90-325 wat pas hier bij de percelen.
+1
Cowboy3
@kleine boer Deze hierboven weegt leeg 7900kg een dezelfde Irtec of Ocmis weegt bijna 2 ton minder.
De knielende 125 -500 die we hier op ingeruild hebben was van 2002 en was veel gebruikt nooit geen problemen mee gehad.
Een harde en taaie slang die niet plat gaat kun ook nog gewoon krijgen, alleen dan geen garantie op kapot trekken of gaan.
Cowboy3
@pieta Heb er nog eentje gevonden in Langboom, als je die bekijkt lijkt hij verdomd veel op onze oude Ocmis 90-300
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/….
pieta
@Cowboy3 Is een andere dan die wij hadden. Hier zit wel een terugslagpal op. Die van ons had dat niet. In รฉรฉn jaar 3 keer de aandrijfas gebroken en telkens was dan de rol ook in de war door het missen van die terugslagpal. Wat een ellende.
Hans van Bergen
Gecomi heeft toch ook een vestiging in Sprundel of zo
Cowboy3
@Hans van Bergen Gecomi-Raeymakers is nieuwe Deutz-Fahr-dealer in Sprundel share.google/0gko9TP7cePeLOssl/
arie.j
Dus een boer heeft tegenwoordig een puperdure trekker vooral voor het mooi?
En dan nog maar klagen zeker๐Ÿ˜‰
Bij even reacties doorscrollen was geen prijs van zowel nieuw als lease te lezen.
Of die nu een ton of 2 ton kost, dat is voor die tegenwoordige luxe boertjes niet belangrijk๐Ÿ˜Š
mlkvhoudr
@arie.j een 170 pk trekker kost tegenwoordig rond de 130 k dus je kunt ongeveer 750 euro per pk rekenen
+3
newholland6640
@mlkvhoudr

Iets beter onderhandelen de volgende keer!
+4
cjw73
@newholland6640 niet iedere wil nh rijden voor een prikkie.
newholland6640
@cjw73 case! ๐Ÿ˜„
mlkvhoudr
@newholland6640 farmel a zal voor minder per pk kunnen
+1
cjw73
@mlkvhoudr heb je zo'n grote gekocht.๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ dit is overigens een 190 pk paard.
+3
mlkvhoudr
@cjw73 nee er komt hier wel een trekker bij maar een gebruikte van 107 pk
+3
Frans1
@mlkvhoudr Dan ook niet klagen dat je veel belasting moet betalen๐Ÿ˜Ž
+1
labella
@mlkvhoudr Die blauwe t6 180 boden ze mij voor minder dan een ton aan..
mlkvhoudr
@labella hoe lang geleden?
+1
labella
@mlkvhoudr Een paar maand geleden, was een voorraadtrekker uit 2024. Maar het gaat er natuurlijk om wat je moet bijbetalen bij inruil en daar werden we het niet over eens...
+1
GerbertXL
@labella een t6.180 is maximaal iets van 160 pk, op de aftakas nog een vracht minder. Niet echt vergelijkbaar met een andere trekker met nominaal 170.
labella
@GerbertXL Ze verkopen ze als 158 pk maximaal zonder boost en met boost 175 pk..😅
+1
cjw73
@labella klopt wel. Zwager heeft ook zo'n ding gekocht tijdje geleden.
kleine boer
@labella je kan zoiets uit en aankleden om aan een bepaald bedrag te komen.... alleen banden zomaar 5-7000 euro verschil te maken...
+1
DriveJohnDeere
@kleine boer
Banden is niet een ding waar je iets mee verdient door erop te besparen ๐Ÿ™ˆ.
+1
kleine boer
@DriveJohnDeere mee eens maar voor een scherpe prijs staat ie vaak niet op de banden die je wil.....
+2
labella
Quote Reactie van @kleine boer:
je kan zoiets uit en aankleden om aan een bepaald bedrag te komen.... alleen banden zomaar 5-7000 euro verschil te maken

Banden zaten er ook onder.😆
+5
Frans1
@arie.j tsjongejonge, snap wel dat er bij jou geen opvolger was. Wat een denigrerende praat
robbies
@Frans1 inderdaad. Bij Arie moet het allemaal nog ouderwets. Je hebt gewoon goed materiaal nodig in een moderne bedrijfsvoering.
arie.j
Quote Reactie van @Frans1:
Wat een denigrerende praat

Nee, gewoon objectief wat van de buitenkant waargenomen
Bij een bedrijf horen bedrijfsmiddelen waar je inkomen mee haalt
Daar mag je best plezier mee hebben (al ben ik nooit zo'n trekkerboer geweest).
Maar als zo'n duur nieuw bakbeest besproken word
En bij de talloze reacties gaat het nergens over prijs of jaarkosten
Maar alleen dat die zo wรกรกรกnzinnig mooi is
Dan komt dat op me eerder wat ziekelijk dan normaal over
Waren het wel gewone boeren vraag ik me dan af
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @arie.j:
En bij de talloze reacties gaat het nergens over prijs of jaarkostenMaar alleen dat die zo wรกรกรกnzinnig mooi is

Ik lees dit op tractorfan.
Dus wij zijn fan van tractors.
Jij zult het misschien op prikkebord lezen. Met een verwijzing naar tractorfan
Maar er zijn mensen die een bredere horizon hebben dan alleen koeien voor de kont kijken
arie.j
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar er zijn mensen die een bredere horizon hebben dan alleen koeien voor de kont kijken

Ach ja, die brede horizon bestaat voor een aantal hier in de buurt met 'de Lange Slag" zo nu en dan een aantal uren achter elkaar te tuffen, en zich flink door elkaar te laten hotsen.
Al kreeg ik flink geld toe, dan nog niet
Maar ieder zijn hobby, anderen zitten een paar uur naar een dobbertje te kijken.
Het is hier echter het melkveehouders prikkebord, en dan verwacht toch dat een aantal doorsnee van een reactie neerzet
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @arie.j:
Het is hier echter het melkveehouders prikkebord,

Wij lezen het op tractorfan.
Maar die grasbaal vindt dat het op beide zou moeten staan.
Mag van mij direct weer gescheiden zijn
arie.j
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Wij lezen het op tractorfan.Maar die grasbaal vindt dat het op beide zou moeten staan.Mag van mij direct weer gescheiden zijn

Ja, nou begrijpt ik het wat beter
Dat op tractorfan vooral naar mooi en prestatie word gekeken is begrijpelijk
Maar een praktische boer kijkt toch veelal naar: wat kan ik er mee รฉn wat levert het op.
Heb hier nog niet zo lang geleden een dubbeldik extra nummer van het blad; Granen- Veevoeder-Kunstmest uit 1928 zitten scannen. Van mijn vader toen die de RijksLandbouw Winterschool verliet.
Met tal artikelen over de landbouw toen, wisten toen al meer dan je nu denkt.
Dat was ter gelegenheid van de Nationale Landbouwtentoonstelling 1928 toen in Den Haag (Malieveld en Dierentuin)
Maar wat daarbij opvalt is dat er 100 jaar geleden nog helemaal geen trekkers waren, zelfs geen primitieve
De eerst elektro motoren komen er wel in voor.
Evenals de eerste melkmachines (die verdwenen weer in de crisisjaren 30tig)
Hier een plaatje van melken uit dat blad

(klik om te vergroten)

cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
Maar een praktische boer kijkt toch veelal naar: wat kan ik er mee รฉn wat levert het op.

doorgaans is de prettige relatie met de plaatselijke dealer cq vertegenwoordiger het meeste waard. En dan scheelt het ook nog al eens of er een als old school monteur begonnen vertegenwoordiger komt of een laptoppertje
arie.j
Quote Reactie van @cs-agrar:
doorgaans is de prettige relatie met de plaatselijke dealer cq vertegenwoordiger het meeste waard. En dan scheelt het ook nog al eens of er een als old school monteur begonnen vertegenwoordiger komt of een laptoppertje

Natuurlijk, en de Deutz dealer zat toen ik mijn eerste trekker kocht hemelsbreed maar op 150 meter afstand (over de weg ergens 800 meter)
Dan scheelt natuurlijk allemaal behoorlijk
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
100 jaar geleden nog helemaal geen trekkers waren,

nou ja die waren er toen al wel, en juist best primitief, maar voor die tijd modern. Maar je kunt op heden nog mensen spreken die met het paard gewerkt hebben en met de hand gemolken, en nu vario rijden en het robot melken mee maken. Die hebben wat dat aan gaat heel wat zien veranderen. Of het allemaal ten goede was moet een ieder voor zich maar uitmaken
arie.j
Quote Reactie van @cs-agrar:
ou ja die waren er toen al wel, en juist best primitief, maar voor die tijd modern. Maar je kunt op heden nog mensen spreken die met het paard gewerkt hebben en met de hand gemolken, en nu vario rijden en het robot melken mee maken. Die hebben wat dat aan gaat heel wat zien veranderen. Of het allemaal ten goede was moet een ieder voor zich maar uitmaken

Op Akkerbouwbedrijven wel een enkele tratoren in de jaren 20 vorige eeuw
Maar het ging hier over een Nationale Vee tentoonstelling in 1928
En op een zuiver veehouderij bedrijf in Nederlandal in 1928 een trekker aanwezig?
Dat zit je m.i. toch naast, en anders hoor ik het graag
+1
Kalfje24
@arie.j waren er in de jaren 20 bedrijven met alleen akkerbouw?

Waren het toen niet allemaal gemengde bedrijven?
arie.j
Quote Reactie van @Kalfje24:
@arie.j waren er in de jaren 20 bedrijven met alleen akkerbouw?Waren het toen niet allemaal gemengde bedrijven?

Op veen gebieden was geen akkerbouw, ook honderd jaar geleden niet.
Hier ook niet in de hele omgeving.
Zuivere akkerbouw bedrijven waren er toen volgens internet wel, maar het gemengd bedrijf was toen meer gangbaar
WGeverink
@arie.j In Nederland kwam de mechanisatie van de landbouw pas na WW2 echt op gang. In Amerika begon het wat vroeger. Onder deze film over de geschiedenis kan Nederlandse ondertiteling worden geplaatst
arie.j
Quote Reactie van @WGeverink:
@arie.j In Nederland kwam de mechanisatie van de landbouw pas na WW2 echt op gang. In Amerika begon het wat vroeger. Onder deze film over de geschiedenis kan Nederlandse ondertiteling worden geplaatst

Was me in grote lijnen wel bekend, t
Of voor WO2 in heel de Alblasserwaard er รฉรฉn trekker was? Het zou kunnen, maar meer dan een paar zijn het er zeker niet geweest.
Dat ondanks dat aan randen zo hier en daar wel wat akkerbouw of fruitteelt was
Op veehouderij bedrijven, zoals 90% hier was, was die helemaal onbekend.
weurding
@arie.j valt toch mee

(klik om te vergroten)

arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j valt toch mee

Waarom heb je dan geen foto's ? foto's maken konden ze voor de oorlog echt wel
Als je de historie nagaat dan waren die voor een groot gedeelte niet voor de landbouw.
Maar voor de bouw, de wegenaanleg (en onderhoud) enz.
Verder nogal wat semi stationair spul om bv. dorsmachines aan te drijven.
En wat op grotere akkerbouwbedrijven
Op de veehouderij bedrijven zal het echt uitzondelijk zijn geweest, en hier in de verre omtrek niet bekend
-
Dan hier nog een echt oud plaatje wat ik nog in mijn verzameling had
Wegschraper voor de asfeltering, , asfelt ging hier in de omtrek de laatste jaren voor de oorlog over de wegen.
Mijn moeder had het vroeger over dijkhozen
Dan moesten ze de weg langs het huis in de zomer nat maken, want als zo'n eerste autobus langs kwam was het รฉรฉn stofwolk en zat alles eronder
Hier een wegschraper dus om bv. het paardenspoor weg te werken en andere spoortjes van karren en de enkele auto met smalle bandjes die langs kwam
Daar stond een zo'n oude trekker voor, zonder ruspbanden., andere tijden

(klik om te vergroten)

Hans van Bergen
@weurding Hier in de buurt loopt een stoom tractor. Die werden ook gebruikt om de Peel te ontginnen.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
Of voor WO2 in heel de Alblasserwaard er รฉรฉn trekker was?

daar zakte een paard toen al weg.. maar Nederland is stukje groter dan alblasserwaard
arie.j
Quote Reactie van @cs-agrar:
daar zakte een paard toen al weg.. maar Nederland is stukje groter dan alblasserwaard

En de wereld groter dan Nederland
Maar als je het zo goed denkt te weten , geef dan maar een cijfers van melkveehouders met trekker in 1930
Twentsch Land
@arie.j

Fotoโ€™s van die jaren zullen er weinig zijn maar zeker dat grote veeboeren trekkers hadden omdat deze grote veeboeren ook flink wat akkerbouw haddenโ€ฆโ€ฆik heb het nu over boeren in gebieden met draad om de wei, in die gebieden met sloten om de wei zal een trekker bij een veeboer zeldzaam zijn geweest.
arie.j
Quote Reactie van @Twentsch Land:
Fotoโ€™s van die jaren zullen er weinig zijn maar zeker dat grote veeboeren trekkers hadden omdat deze grote veeboeren ook flink wat akkerbouw haddenโ€ฆโ€ฆik heb het nu over boeren in gebieden met draad om de wei, in die gebieden met sloten om de wei zal een trekker bij een veeboer zeldzaam zijn geweest

Nou dan hier wel een foto
Van een Lanz Bulldog , bekend merk in die tijd
maar als je dat ziet met z'n ijzeren wielen dan begrijp je al dat boeren niet in de rij stonden
En al helemaal niet op grasland.
Bovendien koste arbeid in jaren 30tig zowat niets
Dus je was ook nog een dief van je portemonnee

(klik om te vergroten)

mlkvhoudr
@arie.j ik herinner me nog een kunstmeststrooier die bij mijn opa in de schuur stond, dus ik dacht even kijken hoeveel pk voor die strooier stond...
De melkwagens zullen toch al wel motorisch aangedreven zijn in die tijd of is dat ook later gekomen?

(klik om te vergroten)

+3
arie.j
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
@arie.j ik herinner me nog een kunstmeststrooier die bij mijn opa in de schuur stond, dus ik dacht even kijken hoeveel pk voor die strooier stond...De melkwagens zullen toch al wel motorisch aangedreven zijn in die tijd of is dat ook later gekomen?

Met zo'n ding met paard heb ik ook wel 10 jaar gestrooid, voor die tijd was dat iets wat men vele jaren met de hand deed, kun je je nu niet meer voorstellen.
Begin jaren 60tig gekomen en als jongen en ook de eerste paar jaar als zelfstandige boer mee gestrooid
Hier een foto toen ik 20 jaar was in 1969, trekker deed al veel , maar dat was dan de loonwerker.

(klik om te vergroten)

+1
George
@arie.j Ik weet het niet precies maar ik denk dat bij mijn vader de tractor dan toch wel een jaar of 15 eerder zijn intrede deed. Vooral om de romkaar (melkwagen) te rijden wat voorheen met paard en wagen gebeurde. De eerste trekkers waren dan ook een Lanz Bulldog. Maar mijn vader heeft zoveel trekkers gehad en ook heel veel merken. Lanz , Zetor , Ford , John Deere , Fiat , UTB , Ebro , Renault , Deutz , van die laatste de meeste. En dat merk was vele jaren de hoofdtrekker en dan als tweede trekker een ander (exotisch) merkje er naast zoals die UTB , Fiat en Ebro.
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j Ik weet het niet precies maar ik denk dat bij mijn vader de tractor dan toch wel een jaar of 15 eerder zijn intrede deed. Vooral om de romkaar (melkwagen) te rijden wat voorheen met paard en wagen gebeurde. De eerste trekkers waren dan ook een Lanz Bulldog. Maar mijn vader heeft zoveel trekkers gehad en ook heel veel merken. Lanz , Zetor , Ford , John Deere , Fiat , UTB , Ebro , Renault , Deutz , van die laatste de meeste. En dat merk was vele jaren de hoofdtrekker en dan als tweede trekker een ander (exotisch) merkje er naast zoals die UTB , Fiat en Ebro.

Hier was de veengrond een flinke rem
Later kwam vrijwel overal een betonpad, bij mij ook 700 meter
Maar zonder betonpad kun je met nat weer nier met een trekker je koeien gaan melken alles word dan een grote modderbende
Koeien thuis halen was tot eind jaren 60tig ook een onbekend iets.
Toen kwamen de ligboxenstallen en hier de ruilverkavelingswegen wat minder diepe polders betekende
Zonder betonpad is het hier onmogelijk boeren .en komen de koeien ook niet thuis om te melken.
pieta
@George Mijn vader is van 1946 en weet nog goed dat zijn vader (mijn opa dus) de eerste trekker kocht. Mijn vader en zijn broers reden er vooral op. Opa was na 2 keer rijden klaar met het ding. Hij was met zijn klomp ergens tussen geklemd geraakt en was zonder pardoes in de sloot terecht gekomen. Dat was het einde van zijn trekkerrijcarriere. Ik denk dat het ergens eind jaren 50 geweest is op zijn vroegst. Maar begin jaren 60 kan ook nog. In 1967 is hij na een paar jaar ziekbed overleden.
+1
JappieJo
@pieta mijn vader had het er altijd over dat mijn opa van de kinderbijslag een trekker kocht. Weet niet wanneer dat was maar zal ook mits 50 geweest zijn
Renze
@JappieJo ...had je vader 25 kinderen dan? ๐Ÿ˜
+1
JappieJo
@Renze nee die 6, opa 14
+2
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j Ik weet het niet precies maar ik denk dat bij mijn vader de tractor dan toch wel een jaar of 15 eerder zijn intrede deed. Vooral om de romkaar (melkwagen) te rijden wat voorheen met paard en wagen gebeurde. De eerste trekkers waren dan ook een Lanz Bulldog. Maar mijn vader heeft zoveel trekkers gehad en ook heel veel merken. Lanz , Zetor , Ford , John Deere , Fiat , UTB , Ebro , Renault , Deutz , van die laatste de meeste. En dat merk was vele jaren de hoofdtrekker en dan als tweede trekker een ander (exotisch) merkje er naast zoals die UTB , Fiat en Ebro.

de buurman had een Jeep, wel geen trekker maar toch wat gemachaniseerd, daar ging die mee melken
Er waren wel meer boeren die zo'n ding hadden, al iin d ejaren 50tig denk ik
Had ook iets met afdanken van legerspullen te maken na WO2
Maar wij waren vrij laat met met een trekker ook hier in de buurt
Een kilometer verder was bedrijf dat Stikstof proefbedrijf was geworden
Om omdatde overheid veel Stikstof strooien wilde bevorderen๐Ÿ˜€ hoe meer hoe beter.
Die hadden als eerste een betonpad, dat waren 2 rijstroken. Wij hadden er een weer land naast
Hier plaatjes, jammer dat heel dat verslag plaatsten niet kan op het prikkebord

(klik om te vergroten)

+1
arie.j
Quote Reactie van @arie.j:
Een kilometer verder was bedrijf dat Stikstof proefbedrijf was gewordenOm omdatde overheid veel Stikstof strooien wilde bevorderen hoe meer hoe beter.

hier nog een paar plaatjes
Sloten gebeurden toen nog met de had, maar pa de Haan is wel op een jaarna 100 geworden,zo slecht was het dus nog niet
En verder hadden ze toen al een lagerdrukpers

(klik om te vergroten)

mlkvhoudr
@arie.j hier ook nog zo n erfstuk, ik weet niet of die van opa/oma of van pa en ma was maar pas nog stukje gebruikt, maar gelukkig geen hele dagen

(klik om te vergroten)

+1
arie.j
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
@arie.j hier ook nog zo n erfstuk, ik weet niet of die van opa/oma of van pa en ma was maar pas nog stukje gebruikt, maar gelukkig geen hele dagen

Dat is een gewone zeis, en echt nog niet zo heel oud
De klassieke hadden een houten steel
Toen ik boer was heeft tot 1989 (overleed plotseling aan hartaanval) de oude daggelder alles bij me om het huis er mee glad gehouden
Kon er enorm goed me omgaan, na zijn tijd kocht ik een bosmaaier
Maar tot 1990 was de hier ondergrond van de wegen ook allemaal particulier eigendom
Dat zijn dijkjes hier, die je allemaal zelf moest maaien, groot werk hoor
Met nog wat avelingen(buitendijkse stukjes langs de Alblas).
Maaar een 250 meter berm maaien met de zeis van een dijkje van ergens 1,5 meter hoog langs dijksloten, daar moet je geen amateur voor zijn.
Hij kon het ontzettend, maar ik dus niet.
mlkvhoudr
@arie.j zou kunnen hoor, ik weet alleen dat ik hem niet zelf gekocht heb, bedacht me dat ik er ook nog 1 met hout heb waar waarschijnlijk de hele kleine mensen mee mochten werken, steel is amper een meter

(klik om te vergroten)

mlkvhoudr
@arie.j zou kunnen hoor, ik weet alleen dat ik hem niet zelf gekocht heb, bedacht me dat ik er ook nog 1 met hout heb waar waarschijnlijk de hele kleine mensen mee mochten werken, steel is amper een meter

(klik om te vergroten)

labella
@mlkvhoudr Mist daar geen meter van, heb er hier ook 1 met houten boom maar die is wel eens zo lang
+5
Kalfje24
@mlkvhoudr als ik goed opgelet heb in het museum bij de boeren dag was de liliputter zeis niet om gras te maaien,maar werd die gebruikt voor het koren
+5
Cowboy3
@mlkvhoudr Is geen zeis maar een zicht om koren te maaien.
+1
arie.j
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
@arie.j zou kunnen hoor, ik weet alleen dat ik hem niet zelf gekocht heb, bedacht me dat ik er ook nog 1 met hout heb waar waarschijnlijk de hele kleine mensen mee mochten werken, steel is amper een meter

Dat is geen zeis
Ben er niet zo in thuis, weet wel dat die genoemd ex-daggelder ook zo'n soort ding had
Om anderande troep en onkruid mee af teslaan
Maar wat het van orgine is weet ik niet.
O,ja en als je met een zeis wil werken moet je ook kunnen haren en wetten
Wetten is erg gemakkelijk, maar haren een kunstje apart
Op een haarijzer de snede uittikken met de haarhamer.
Zelf heb ik nog even een haarmachientje gehad, dat kneep de snede uit.
Maar was het gedoe met zo'n zeis heel gauw zat
en gebruikte hem alleen om is een keer wat stekels e.d. af te slaan
waarbij ik al snel een vijl voor de snee gebruikte
Maar dat is niet echt zoals het hoort en moet.
En wie de zeis niet kan scherp houden, die moet veel te veel kracht doen.
Een zeis hoor je bij het gebruik ook wat te dragen

(klik om te vergroten)

+1
Cowboy3
mlkvhoudr
@Cowboy3 leuk๐Ÿ‘
+1
Twentsch Land
@mlkvhoudr

Deze heeft een wat korte blad, die hebben we hier ook nog liggen, deze werd gebruikt om de taluutkant van een sloot te maaien.

Heb het dan over die met groene ijzerensteel.
cs-agrar
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
of die van opa/oma of van pa en ma was

das nog niet heel oud ding, tis niet dat magere hein bij je op de koffie is?
mlkvhoudr
@cs-agrar geen tijd voor, die moet nog even geduld hebben

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
labella
@arie.j In 1965 had mijn vader al een fiat 315 trekker, heeft het paard ingeruild bij de smid voor een trekker. Toen had ie zoveel tijd over dat ie daarna mij gemaakt heeft...😂 😂
weurding
@arie.j pa hier had al begin jaren 60 mf, eerst zo'n petroleum, later diesel, die werd 1970 ingeruild voor een nieuwe D4006
weurding
@weurding wat je ook wel zag waren autotrekkers, dijkhuizen oude Pekela bouwde ze ook
basdevoogd.nl/autotrekkers.htm/
+5
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j pa hier had al begin jaren 60 mf, eerst zo'n petroleum, later diesel, die werd 1970 ingeruild voor een nieuwe D4006

D4006 was mijn eerste, hier naar ik denk in 1974.

(klik om te vergroten)

Twentsch Land
@arie.j

In die jaren misschien wel de beste trekker.
+3
George
Quote Reactie van @Twentsch Land:
In die jaren misschien wel de beste trekker.

De 06 serie is de best verkochte trekker serie allertijden in Duitsland.
Jammer dat dit oude merk toch ten onder is gegaan.
Het huidige SDF heeft totaal niks meer te maken met het oude Keulse Deutz.
+1
Twentsch Land
@George

Deutz is jarenlang de meest verkochte trekker geweest in Duitsland maar toen de Dx op de markt kwam met hun problemen kwam fendt op de eerste plaats
George
@Twentsch Land
Het zou best kunnen maar ook in de jaren 80 zijn ze nog wel meest verkocht geweest in Duitsland. Maar die 06 zie je nog zoveel in Duitsland. Echt niet normaal hoeveel er daar nog van zijn daar.
Renze
@Twentsch Land eerst IH nog.. Fendt kwam pas na IH op plek 1
+1
arie.j
Quote Reactie van @Twentsch Land:
In die jaren misschien wel de beste trekker.

In 1973 gekocht
Was fiscaal toen ook aantrekkelijk ligt me nog wat bij, Net voor de BTW van 4% naar hoge tarief ging
Plus investering aftrek, als jonge boer die op de centen moest passen onthou je zoiets
Tegelijk een doorloopmelkwagen met toebehoren plus cyclomaaier en nog wat gekocht
Een trekker was me vreemd, ik informeerde wat die aan diesel koste
Maar dat was niet belangrijk, dat was maar afval volgens die dealer๐Ÿ˜€
Twentsch Land
@arie.j

In die jaren was misschien de prijs voor diesel 5 gulden centen per liter.

Van mijn vader wel eens gehoord dat een kub gas in die jaren ook iets van 3 gulden cent koste.
arie.j
Quote Reactie van @Twentsch Land:
In die jaren was misschien de prijs voor diesel 5 gulden centen per liter.Van mijn vader wel eens gehoord dat een kub gas in die jaren ook iets van 3 gulden cent koste.

Nee, nee, 1973 was het jaar van de oliecrisis en de autoloze Zondag (behalve voor wat vergunninghouders)
Zelf had ik een paar melkbussen met benzine volgesmokkeld
Maar de bonnen voor de benzine werden toch niet echt ingevoerd, dus overbodig
Maar ieder was wel gechrokken, benzine prijs aan de pomp ging van 40 guldencent toen naar in 1975 de gulden de liter lees ik
Diesel was natuurlijk flink goedkoper, maar geen weggeefprijzen
Die dealer overdreef met z'n verkooppraatje , ook al was ze begin 1973 niet duur
George
@arie.j Arie toch , melkbussen volgesmokkeld met benzine , dat mag toch niet!
mlkvhoudr
@George ondernemers ondernemen
+1
weurding
@George zegt iemand die rode diesel haalt in belgie๐Ÿคฃ
+1
cjw73
@weurding die man moet op de kleintjes letten met zo'n dure auto.๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ
George
Quote Reactie van @cjw73:
die man moet op de kleintjes letten met zo'n dure auto.๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

Daar heb ik geen diesel voor nodig , die loopt op stroom. En wat is duur? Het is wel kwaliteit. 😀
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @George:
die loopt op stroom

muntje dr in en je kunt paar minuten rijden
George
Quote Reactie van @cs-agrar:
muntje dr in en je kunt paar minuten rijden

Je zult je verbazen hoe goed dat rijdt en hoe ver je er daadwerkelijk mee kunt rijden . Het rijdt gewoon beter dan een brandstof aangedreven auto. Maand juni 16 KWh verbruik per 100km. Stroomkosten 27 cent per KWh incl. of wel โ‚ฌ4.32 per 100 km aan energiekosten per 100km. Dat lukt niet met een brandstof aangedreven auto van 340 PK.
Kalfje24
@George
Ik bedenk me net dat mijn vader ook electrisch rijd .
Maar dan met een scootmobiel.
Voor toch een grote groep mensen is dat
ideaal .
Die dingen zijn er ook al best wat jaren,en ik denk van altijd al electrisch.

(Ff op google gekeken,de eerste sinds 1968)
+2
WGeverink
@George The Mc Master zegt dat de echtgenotes van EV evangelisten de kortjes van het brood voor de lunch sandwiches afsnijden. Doen jullie dat ook๐Ÿ˜ƒ?
+1
Twentsch Land
@WGeverink

Beetje goedkoop deze bijdrage.
labella
Quote Reactie van @George:
Je zult je verbazen hoe goed dat rijdt en hoe ver je er daadwerkelijk mee kunt rijden . Het rijdt gewoon beter dan een brandstof aangedreven auto. Maand juni 16 KWh verbruik per 100km.

Oh ja fantastisch die elektrische auto's, de elektrische leaseauto van mijn buurvrouw is afgelopen zondag voor de zoveelste keer op de vrachtwagen gezet omdat ie het niet meer deed wegens een elektrisch probleem!(rijdt wel lekker goedkoop dan, zelfs 0 KWh per 100 km....) Mijn buurman zei al gelukkig heb ik een dieseltje die het wel altijd doet...
+2
mlkvhoudr
@labella oude mannen praat๐Ÿ˜‰
+1
labella
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
oude mannen praat

Hoe ouder hoe wijzer! 😜
George
@labella Onnozele praat zonder enige ervaring.
+1
labella
@George Is al de zoveelste keer dat die elektrische EV6 op de vrachtwagen gezet is terwijl mijn oude dieseltje mij nog nooit in de steek gelaten heeft, dat zegt mij meer dan genoeg!!!
George
Quote Reactie van @labella:
zoveelste keer dat die elektrische EV6 op de vrachtwagen gezet is

Dat ze dat dat ding dan niet opruimt. Maar om dan direct te denken dat elektrische auto's slecht zijn omdat de buurvrouw haar Kia telkens door een vrachtwagen moet worden opgehaald is ook een vreemde conclusie.
+1
JappieJo
@George zulke benzine/diesel auto's worden gelukkig nooit geproduceerd, het welbekende maandagochtend product
George
@JappieJo De ervaringen met EV's zijn hier vaak gebaseerd op de leasewagen van de buurvrouw. 😀
+1
weurding
@George de meeste "ervaringen" of dromen misschien wel๐Ÿ˜
Hans van Bergen
@George Hier eigenlijk exact dezelfde situatie. Nogal es stond de opsleepdienst bij de buuf. Vreemd. Navraag leerde da die de electiekert moes maken
+2
royale
@Hans van Bergen verschillen zijn blijkbaar groot. Hier een jongen 1 straat verder vertelde dat hij nog nooit in z'n leven met zulk lage onderhoudskosten had gereden met de elektrische vw leasebak van zijn werk. Kosten bestonden voor veruit het grootste deel uit banden en verder ruitenwisservloeistof en andere kleine zaken. Hij wilde de auto ook overnemen na de lease periode.
WGeverink
@royale Het is niet best als je reparaties hebt aan een lease auto. Dat zijn allemaal auto's van hooguit een paar jaar oud met mischien een ton op de teller. In die periode is het niks meer dan normaal dat er niks kapot gaat. Onze Japanse auto's zaten al een heel eind over de twee ton voordat de eerste onderdelen vervangen moesten omdat ze versleten of kapot waren. Bij het vervangen van een lekkende radiator zag ik dat de waterpomp van mijn Tundra ook aan vervanging toe was. Dat was de eerste serieuze reparatie aan dat voertuig en er stond ongeveer 220000 km op de teller. Bij de Subaru waren het de schokbrekers, wiellagers achter en de rem schijven/blokjes achter na ongeveer 250000 km. Ik heb een een maand geleden schokbrekers wiellagers en tevens de stabilisatie/stuur links vervangen. Er zit nu meer dan 360000 km op die auto. Terwijl we de volgende ton op de teller rijden kijken we langzamerhand uit naar iets wat deze auto zal vervangen. Er is geen haast bij want het is nog steeds een hartstikke solide voertuig.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
de rem schijven/blokjes achter na ongeveer 250000 km.

Die zijn nooit eerder vervangen?
Dat lijkt mij sterk.
+2
pieta
@George Daar heb je eindeloos lange wegen met beperkt verkeer en hoef je wellicht amper ooit te remmen. 😁
+2
WGeverink
@pieta Een agressieve rijstijl is geen tijdwinst mee te behalen. Wij rijden lekker door en kijken vooruit. Mijn vrouw bijvoorbeeld kent de verkeerslichten op haar route pressies en laat gewoon het gas op tijd los in plaats van op het laatste moment in de ankers te vliegen.
WGeverink
@George Jawel George maar dat is normale slijtage. De eerste keer was trouwens bij ongeveer 140000km.
WGeverink
@WGeverink Ik heb niet veel geluk met het afdraaien van de remschijven en met de prijs ervan koop ik liever meteen nieuwe.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
awel George maar dat is normale slijtage. De eerste keer was trouwens bij ongeveer 140000km.

Oh okรฉ nu blijkt het dus de tweede set schijven te zijn. Dat zijn inderdaad normale slijtdelen.
royale
@WGeverink ik heb het over periodiek onderhoud, geen reparaties.
Motorolie is elke ยฑ20.000km bij brandstofauto en dan ben je rap 100 euro kwijt. Nu kost dat niets! Ook remblokken is fors minder bij no pedal drive. Het uitlezen van en updates geven kost vaak nog de meeste tijd! Als we onze 2e auto inruilen, komt er ook een elektrische auto die nooit ver hoeft te rijden en overdag gemakkelijk kan laden! Welke het moet worden weet ik niet. Hopelijk een skoda!
cjw73
@royale zo'n elroq is een mooie bak, alleen nog zo ontiegelijk duur.
+1
royale
@cjw73 hopelijk zakken ze hard in waarde als 2e hands! Ik wacht nog een paar jaar en haal zo'n auto uit Duitsland. Daar zijn ze vaker wat goedkoper en luxer. Zeker een mooie auto!
cjw73
@royale heb nu ook een auto uit Duitsland.
labella
Quote Reactie van @royale:
Motorolie is elke ยฑ20.000km bij brandstofauto en dan ben je rap 100 euro kwijt

Overdrijven is ook een vak. Motorolie vervangen hier 3,3 liter motorolie x 3 euro/liter en een motoroliefiltertje van 10 euro is nog geen 20 euro!!!
royale
@labella dan heb ik de verkeerde dealer! Ik betaal meer!
labella
@royale Moet je ook niet door de dealer laten doen, kan ik zelf wel!
royale
@labella is niet mijn hobby! Auto gaat 1x per jaar voor apk en onderhoud en dan doet dealer alles! Maar 3,5 liter motorolie lijkt me wel weinig of is het een kleine auto? Ik dacht dat hier wel 5 liter ging in de vw transporter. Tractoren gaan elke 2 jaar voor een beurt en tussendoor doe ik zelf olie verversen, maar hier draaien de tractoren 300-400 uur per jaar, als ze het halen!
T60401
Quote Reactie van @labella:
r motorolie x 3 euro/liter en

mooie praatjes. van de week 209 liter vat motorolie besteld. net geen 700 euri. En ja het kan nog wat goedkoper maar voor een of ander b merk pas ik voor. En voor de auto zul je vast geen 200 liter vat bestellen.
+1
labella
@T60401 Heb ff gekeken motorolie 3,28 euro/liter x 3,3 = 10,82 en motoroliefilter kostte 6,99 is totaal 17,81 euro. En ja in de auto gaat dezelfde motorolie als de trekkers, al meer dan 21 jaar lang!
WGeverink
@royale Olie is goedkoop en motoren zijn duur. Ik ververs de olie binnen de 10000 km met Mobil 1 synthetishe olie. Olie en filter kosten ongeveer $50 en kost me hooguit 45 minuten om te doen. Verontreinigingen mogen niet de kans krijgen om zich permanent ergens in het blok aan te hechten (sludge). Olie verversen moet je nooit op beknibbelen. Autofabrikanten rekken het ververs interval op zodat het onderhoud goedkoper lijkt. Met 20.000 km is zo'n ververs interval veeeel te lang. De interval op een Ford Ecoboost motor bijvoorbeeld blijkt in de praktijk niet langer dan 4 a 5000 km te mogen zijn voordat sludge zich verzameld in de mechaniek van bijvoorbeeld de variabele klep timing.
+1
George
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Nogal es stond de opsleepdienst bij de buuf. Vreemd.

Jullie hebben vooral ervaringen met de buurvrouw. Dat lees ik wel.
+2
cjw73
@George ja ze hebben wel verdacht veel contact met de buurvrouw zo te lezen......๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”๐Ÿค”
+1
Kalfje24
@cjw73 beter een goeie buurvrouw dan een verre vriendin ,ofzo iets
cjw73
@Kalfje24 laat het de baas maar niet weten!!
+2
Kalfje24
@cjw73 die hoeft niets te vrezen ,is hier zeker geen goede buurvrouw ๐Ÿ™‚
+2
JappieJo
@George buurman wat doet u nu?
Hans van Bergen
@George Nee maar tis vremd as der ineens regelmatig de sleepdienst staat. Bij kameraad met tesla zelfde laken/pak. auto reed fantasties maar steeds vaker reed ie in vanalles wah benzine want Tesla was weer es in de graas.Hij trok sneller naar 100 dan de snelste ferrari en wat ik em al voorspelde kostte da veul aandrijf asjes
+1
Kalfje24
@George word misschien wel door een elektrische vrachtwagen opgehaald ,die kans word ook steeds groter ๐Ÿ™‚
labella
Quote Reactie van @George:
om dan direct te denken dat elektrische auto's slecht zijn omdat de buurvrouw haar Kia telkens door een vrachtwagen moet worden opgehaald is ook een vreemde conclusie

Ik vind het toch niet normaal voor een auto van nog geen 2 jaar oud, mijn oude vw is al meer dan 21 jaar oud en doet het nog steeds probleemloos
George
Quote Reactie van @labella:
Ik vind het toch niet normaal voor een auto van nog geen 2 jaar oud

Dat is ook niet normaal , maar neemt niet weg als de Kia van je buurvrouw veel problemen geeft dat alle elektrische auto's slecht zijn. Er zijn ook VW diesels welke problemen geven , EGR kleppen , pompverstuivers , oliepompmodule , roetfilters etc.
+2
mlkvhoudr
@George even ervaringen opgezicht van deze kia ev6, zo wel positieve als mimder positieve ervaringen lees ik in dit artikel

Praktijkervaring Kia EV6: dit vinden eigenaren van hun elektrische share.google/XC566FoMV2yCO7473/
WGeverink
+1
Twentsch Land
@labella

Wat wel opvalt is dat een gebruikte elektrische auto in verhouding weinig kost, kijk maar eens bij Volkswagen.
George
Quote Reactie van @Twentsch Land:
gebruikte elektrische auto in verhouding weinig kost, kijk maar eens bij Volkswagen.

Ook niet vergeten dat op een elektrische auto geen BPM op zit. Maar er zijn schijnbaar modellen die inderdaad heel erg hard afschrijven. De afkeer zit bij de mensheid behoorlijk ingebakken.
+1
newholland6640
@George

ach, jij houdt ook niet van de moderne veehouderij, de ander niet van electrische autos, wat is het probleem?
George
Quote Reactie van @newholland6640:
ach, jij houdt ook niet van de moderne veehouderij, de ander niet van electrische autos, wat is het probleem?

Wat een gezever.
+1
JappieJo
@labella Nog geen problemen gehad met stekkerauto, nu 65.000 km mee gereden. Alleen de airco is een zwak punt die is in ieder geval al 3 keer vervangen
George
Quote Reactie van @JappieJo:
Alleen de airco is een zwak punt die is in ieder geval al 3 keer vervangen

Dat is dan weer iets wat niks met het fenomeen EV van doen heeft. In mijn Deutz heeft dat ding ook al vele malen problemen gegeven. In al mijn BMW's echter nog nooit.
+3
George
Quote Reactie van @weurding:
zegt iemand die rode diesel haalt in belgie

Tankt in Belgiรซ , dat mag gewoon en is geen strafbaar feit. 😀

Verder is dit een beetje een reactie op Arie die me vroeger wel eens heeft aangevallen omdat ons pap rode diesel reed in zijn Opel Records . Dat dit niet mocht en strafbaar is werd me verweten en dat is ook een feit , maar nu blijkt hij zelf dus ook niet geheel vrij van zonden. 😂 Ik had bewust bij bovenstaande reactie een smiley weg gelaten om te kijken wat voor reacties ik kreeg. 😀
+3
Achso
@George de rode diesel en golfjes werkten ook perfekt 😀
+1
Hans van Bergen
@George Kan jij nie beter weer een Record diesel terugkopen of een ouwe benz die die elecro bij wij kopen auto's punt nl buitenflikkeren en een nieuwe hapsel en tractor kopen?
George
@Hans van Bergen Waarom? Wat is er mis met mijn Deutz Agrotron met 4500 Draaiuren?
En wat is er mis met mijn Kaweco haspel? Degelijkere beregeningshaspels zijn er waarschijnlijk niet te koop.
De elektrische auto is gewoon helemaal geweldig. Maar dat geloven die ervaringsdeskundigen met oude dieseltjes hier toch niet.
cjw73
@George geloven doe ik het wel, maar heb het geld er sowieso niet voor over.
+2
George
Quote Reactie van @cjw73:
maar heb het geld er sowieso niet voor over.

Dat is wel wat anders.
arie.j
Quote Reactie van @George:
@arie.j Arie toch , melkbussen volgesmokkeld met benzine , dat mag toch niet!

Gewoon eerlijk betaald, dus dat zal wel schikken
De opslag was niet geheel naar de regels, maar ze stonden een heel eind achteraf
+4
George
Quote Reactie van @arie.j:
De opslag was niet geheel naar de regels, maar ze stonden een heel eind achteraf

Rode diesel was ook gewoon eerlijk betaald . 😀
Zat ook gewoon in een goede brandstoftank.
weurding
@arie.j 1970 4006, 13000 gulden, 600 voor pet en jas
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j 1970 4006, 13000 gulden, 600 voor pet en j

De mijne heeft nooit iets aangehad
Makkelijk op en afstappen met een zwaai van het been over stuur, was ook de tijd van voor de verplichte beugel
Jaren alle werk meegedaan, gelijk toen ook een Fahr cyclomaaier gekocht
En een doorloop melkwagen, die waren hier toen volop in opkomst
weurding
@arie.j jas was haast een must als je vroeg land op ging met akkerbouw er naast, ook gingen we in de winter ingekuilde bietenkoppen halen een 12 km verderop
+8
weurding
@arie.j ik ergens halverwege 70

(klik om te vergroten)

+5
pieta
@weurding Altijd mooi die oude foto's. Ook die van @arie.j
George
@arie.j
Wij hadden zo'n donkergroene uit 1970 en dat was een D 6006. Ik meende altijd een D 6806 maar die bestonden toen schijnbaar nog niet. Die D 6006 was in de plaats gekomen van een John Deere 710.
+1
Twentsch Land
@George

Hier in de omgeving was er een die had een zes cilinder Deutz en het ligt mij bij dat die ergens bij de 70 pk was, het nummer weet ik niet. Wel grappig bij die pk een zes cilinder en tegenwoordig gaan wat merken met een vier cilinder tot wel 165 pk.
+1
George
@Twentsch Land
Ik denk een D 8006 , dat was al een joekel van een trekker.
weurding
@George 7506 en 9006 waren de eerste, met een ZF hefinrichting, werd later 80 en 10006, 13006 was de zwaarste met turbo
weurding
@weurding in 85 gekocht, echter nooit af fabriek in deze kleur geleverd, dat was pas bij introductie DX Serie

(klik om te vergroten)

+1
cjw73
@weurding zo 1 zou mijn vader ook kopen, maar toch nog 2 jaar door gegaan en toen de dx 3.60 nieuw gekocht, en na ruim 37 jaar nog steeds in trouwe dienst.
cs-agrar
Quote Reactie van @weurding:
in 85 gekocht

werd die 06 toen nog nieuw verkocht? Wij hadden toen jd2040 al
weurding
@cs-agrar nee, dit was 1977 trekker, maar werd toen compleet nieuw gespoten en gereviseerd, kwamen nieuwere koppen op ook, nooit een 2e zo mooi horen lopen, echter had 1e eigenaar er heel slordig mee omgesprongen
Twentsch Land
@weurding

De 7506 was die ongeveer 70 pk ?
+1
labella
@Twentsch Land 75 pk, heb ik nog mee ingekuild bij mijn stageboer. Vond het toen wel een fijne trekker
Twentsch Land
@arie.j

Mooie foto Arie
erik9831
Quote Reactie van @arie.j:
Ja, nou begrijpt ik het wat beterDat op tractorfan vooral naar mooi en prestatie word gekeken is begrijpelijkMaar een praktische boer kijkt toch veelal naar: wat kan ik er mee รฉn wat levert het op.

Is de evenaar ook binnengegaan langs de uitgang ?
cs-agrar
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
alleen koeien voor de kont kijken

die bredere horizon vindt je op tractorfan ook niet 😆
+4
George
Quote Reactie van @arie.j:
Maar alleen dat die zo wรกรกรกnzinnig mooi isDan komt dat op me eerder wat ziekelijk dan normaal overWaren het wel gewone boeren vraag ik me dan af
.

Wel een overdreven zwaarmoedige reactie. De conclusie van de foto is gewoon dat het een erg mooie trekker is in die metallic kleur. Verder niks. Ik vraag me ook niet af wat dat ding kost want ik hoef er geen . Is me veel te groot en heb er niks aan. Verder twijfel ik of het nog wel het juiste merk is tegenwoordig. Want net als wat Weurding zegt blijken ze toch iets minder coulant te zijn met garanties zijn de geruchten. Bij elk merk is het wel eens wat , als het dan maar wordt opgelost. Maar verder weet ik er ook niks meer van alleen dat hier dicht bij geen DF dealer meer zit.
+2
pieta
Quote Reactie van @George:
De conclusie van de foto is gewoon dat het een erg mooie trekker is in die metallic kleur. Verder niks. Ik vraag me ook niet af wat dat ding kost want ik hoef er geen . Is me veel te groot en heb er niks aan.

Precies wat ik ook denk. Ik vind het er ook wel leuk uitzien en verder niets.
Hans van Bergen
@George Het df groen verweerd heel snel en dan is tupper ware trekkert ineens licht groen. Dees metalic kleur zal beter gaan. DF geeft meen ik 5 jaar garantie langste in de markt so dat zal geen probleem zijn
kleine boer
@Hans van Bergen wat heb je aan 5 jaar garantie als je m gewoon all risk hebt verzekerd? Misschien minder discussie...maar na 5 jaar krijg je m nie meer of heel lastig in de all risk...
George
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Het df groen verweerd heel snel en dan is tupper ware trekkert ineens licht groen.

Ik vind het wel meevallen. Ik vind die rode Case trekkers altijd snel verkleuren en vaal worden.
+2
pieta
@arie.j Het bericht komt van tractorfan. Dat zou je een idee kunnen geven van wat de mensen die daar op zitten leuk vinden.
+2
Frans1
@arie.j
Quote:
Maar als zo'n duur nieuw bakbeest besproken word
En bij de talloze reacties gaat het nergens over prijs of jaarkosten
Maar alleen dat die zo wรกรกรกnzinnig mooi is
Dan komt dat op me eerder wat ziekelijk dan normaal over
Waren het wel gewone boeren vraag ik me dan af

Daar kun je over disussieren, kom je toch niet uit. De 1 vindt dit belangrijk, de ander dat, en de kosten... het moet allemaal betaald worden, maar dat is aan degene die hem koopt. Ben er wel achter dat wanneer het te bewerken oppervlak groter wordt, je wel bedrijfszekerheid nodig bent
+2
pieta
Quote Reactie van @Frans1:
Ben er wel achter dat wanneer het te bewerken oppervlak groter wordt, je wel bedrijfszekerheid nodig ben

En capaciteitsmachines.
+1
Frans1
@pieta dat bedoel ik, daarvoor ben je ook een knappe trekker nodig, die het doet als je hem nodig bent. Zat meegemaakt afgelopen.paar jaar, slecht voor de bloeddruk๐Ÿ˜ฌ
Noorderling
@Frans1
Alleen ofdat met nieuwe trekker toeneemt heb ik wel mijn vraagtekens bij.
Is eentje extra die alles kan misschien nog wel voordeliger, en dan met name in continuรฏteit dat de machines niet of kort stil staan.

Iets stuk kan gebeuren, maar al die sensors en adblue...
Reviseren van een bewezen yountimer is dan ook zo gek nog niet.
JappieJo
@Noorderling voor bedrijfszekerheid ging ik dan voor 3 knappe gebruikte ipv 2 nieuwe
Noorderling
@JappieJo
Nieuwe krijg je vaak wel een ruiltrekker. Of in de buurt is vaak wel wat te regelen.
Sta je alleen weer te prutsen met trekhaken, load sensing, lekleiding, aftakassen, elektra.

Heb ook sinds paar jaar een erbij. Bevalt me uitstekend en liever nog een er bij en de hoofdtrekker ontlasten dan inruilen.
Frans1
@Noorderling dat hebben we wel geprobeert๐Ÿ˜‰ maar n'a wederom een probleem heb ik hem ingeruild. Soms kun je maar beter afscheid nemen
+3
mlkvhoudr
@Frans1 hier konden de venootten het niet eens worden of er luchtremmen of front pto op kwam dus nu beide๐Ÿ˜Ž

Toch nog wat minder belasting betalen๐Ÿ˜Ž
cs-agrar
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
hier konden de venootten het niet eens worden

is het te gebruiken op je bedrijf denk ik dan maar...
mlkvhoudr
@cs-agrar ja, de luchtremmen dat is toch de toekomst als er wagens achter hangen, dan vond ik dat vrij onnozel om dat er niet op te zetten, en front pto moet je aan vennoot vragen๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‹

Maar trekker word er wel breder inzetbaar van, het zou zo maar kunmen dat er dan maai foto s verschijnen zonder voorlader๐Ÿ˜‹
kleine boer
@arie.j waarom mag dat niet?
arie.j
Quote Reactie van @kleine boer:
@arie.j waarom mag dat niet?

Het ik ergens geschreven dat iets niet mag?
Liefhebbers heb je overal van, van koeien daar zijn er die net zo gek van zijn.
Maar dat ieder hier nu alleen maar in extase is, dat verwonder me
+1
@Weg
@arie.j nee lagekosten boeren kopen graag nieuw en proberen er lang mee te doen
+2
weurding
@arie.j 245 uur, ter indicatie, valt nog mee
kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
mlkvhoudr
@weurding zei ik hier boven al is ongeveer 750 euro per pk als je een aangeklede trekker hebt
weurding
@mlkvhoudr heel uitvoering en merkafhankelijk
+1
Cowboy3
@weurding Daar hebben we de Siloking mengwagen gekocht.
Heeft er eentje de nieuwe hier heen gereden en met de ingeruilde weer terug, is er 4 uur mee bezig geweest.
+5
ljdekker
Ieder moet zelf weten wat hij koopt en waar hij zijn geld aan besteedt. Je wilt prettig werken lijkt me en als je dan alleen maar geld kunt verdienen door met oude meuk rond te rijden, dan komt het niet goed.
Echte koeienliefhebbers kopen niet zo snel machines en de wat meer Mechanisatieboeren kopen geen rietjes van een paar honderd euro per stuk. Of een koe van โ‚ฌ10.000,-. Net wat je wilt en mooi toch als iemand investeert?
+2
zettelmeyer
@ljdekker en als je beide niet doet een prutser?
+1
newholland6640
@zettelmeyer

ja of juist heel goed... das nou net de discussie
+1
zettelmeyer
@newholland6640 klopt dat denk ik ook. Dure koeien etc zijn maar paar boeren die er iets mee kunnen verdienen. Met trekkers net zon verhaal moet bij je passen en kun je goed koop rijden. Of voor de status als veel boeren doen helemaal de uitgekochte.
Maar ik word beetje moe van mensen zoals @ljdekker constant overal tegen aan trappe en dan verder nie meer reageren. Of vervolgens zelf het tegengestelde doen๐Ÿ˜…
+3
newholland6640
@zettelmeyer

Vind dat wel meevallen, dan heb ik meer problemen bij mensen zoals @zettelmeyer die denken dat alleen hun manier goed is ๐Ÿ˜œ
+1
ljdekker
@zettelmeyer daar zijn fora toch voor? Ongefilterd je mening spuien en daar zelf lekker niet op reageren?
+2
rommert14
@zettelmeyer zolang de resultaten naar tevredenheid zijn altijd goed toch?
+1
hobbyboer
@zettelmeyer dat kan, maar hoeft niet persรฉ.
Als het wel zo is kun je je ook nog afvragen of oorzaak en gevolg niet omgedraaid moet worden.
lukasbelarus
Heb nooit iets met het merk gehad, maar vind de nieuwe modellen toch prachtige trekkers in vooral in deze kleuren
+4
Grasbaal
Hier een ouwe strijder van 84 op een Zetor en Acrobaat in de hitte aan het werk. Prachtig:

Twentsch Land
@Grasbaal

Beste man weet nog strak te harken, geen kronkels ๐Ÿค 
JappieJo
@Twentsch Land en nog ouderwets 14 dagen laten drogen๐Ÿ˜…
+1
Vdejong
Hoe bestaat het dat een topic over een nieuwe trekker uiteindelijk overgaat tot hoe 'goed' een electrische auto is?
+2
Twentsch Land
@Vdejong

Geeft vast een indruk van de toekomstige elektrische trekker ๐Ÿคญ
Vdejong
Quote Reactie van @Twentsch Land:
toekomstige elektrische trekker

Eรฉn met een nucleaire installatie aan boord?
Twentsch Land
@Vdejong

Ook dat is niet uitgesloten.
Vdejong
@Twentsch Land
Quote:
niet uitgesloten
bij sommigen wel
+1
weurding
@Vdejong voor jou nog even een helaas door kortzichtigheid van de beleidsmakers een mooie niet in nl te verkrijgen diesel die ook nog es bar zuinig is en flink wat mag trekken
topgear.nl/autonieuws/…
+1
robbies
Ik zag dat bij een Franse prikker ook wat afgeleverd was. Krijgen we hier ook een foto @Frans1?
+12
Frans1
@robbies natuurlijk๐Ÿ˜Ž Een Fendt 514, een slag kleinere versie van de 718 die we al hadden. Een mooie compacte 4 cilinder

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Twentsch Land
@Frans1

Prachtige trekker.
+1
Frans1
@Twentsch Land bedankt, vind het ook mooie trekkers, en comfortabel๐Ÿ‘
RaHeados
@Frans1 veel plezier met de aanwinst, verder de zelfde opties er op zitten? Bevalt dus goed de nieuwe trekker(s)
+1
Frans1
@RaHeados 718 is de standaardversie, deze heeft gps, omdat we ook wat graan gaan verbouwen leek me dit wel handig met km strooien en spuiten
George
Quote Reactie van @Frans1:
bedankt, vind het ook mooie trekkers, en comfortabel

Prachtig best materiaal.
cjw73
@Frans1 ut gaat mar goed daar in le france
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden contact , slag , nieuwe aanwinst , Aflevering , wachten en daaaar is ie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!