Schaffer 336 - als mijn schaffer 336 warm wordt begint hij schokkend te rijden wat kan dit zijn

bij koude motor werkt alles naar behoren maar als hij warm wordt begint hij Hydraulisch te schokken dus de motor is niet het probleem
Franzh

Reacties

frammi
Eens meten of hij nog voldoende druk op het hydraulisch systeem heeft als hij warm is. Mogelijk is de pomp versleten.
Franzh
@frammi Hallo Frammi hoe hoog moet de druk zijn en waar kan ik deze het beste kunnen meten
peter-witvliet
@Franzh zit er nog wel voldoende olie in?
willemk
Wat is warm?
nhfendt fan
Ik zou eens beginnen met het oliepijl te controleren van het hydraulisch systeem. De pijlstok ervan kan je vinden onder de onder de giek daar zitten een aantal ronde doppen als waren en daar zit ook een pijlstok bij. Als het oliepijl goed is zou het ook in de filters kunnen zitten die zitten op de zelfde plek als het pijlstok. Als dat allemaal goed is zou je naar de pomp kunnen kijken maar de eerste 2 zaken kan je zelf makkelijk controleren een pomp testen is lastiger als je zelf de apparatuur er niet voor hebt. Volgens mij zijn de rijmoter en de giek 2 verschillende pompen dus kan het kloppen dat als die met rijden begint te schokken de giek nog wel naar behoren werkt?
Franzh
Dankje allereerst voor jullie reacties
Olie heb ik gecontroleerd en ook het filter heb ik al vervangen.
Kun je aangeven welke de pomp is voor de rijmotoren, is dat de achterste kleine of is dat die direct achter aan het vliegwielhuis zit.
En wat moet de druk minimaal zijn van de rijmotoren, en als laatste waar kan ik et beste de druk meten.

gr. Franz
fendtinterfan
@Franzh
Indien aanwezig, aanzuigkorf in de tank ook gecontroleerd op vervuiling ?

als het goed is zit er ook de rijpomp een minimess aansluiting. Deze kun je een meter op zetten en dan meet je de vuldruk van de hydrostaat. Dit is normaal bij stilstand rond de 20 bar, rijdend ongeveer 18 bar. Warm. Je kunt hem tijdens het rijden meten, deze mag niet onder de 15 bar komen tijdens het rijden. Doet hij dat wel, dan komt dat meestal omdat er ergens een te hoge mate van inwendige lekkage is in ofwel de motor ofwel de pomp ofwel de pomp regeling
Als deze gewoon op druk blijft is je hydrostaat sowizo goed

Wat mijn ervaring met eurotrac is, is dat ze slecht en zwaar beginnen te rijden na een paar minuten als het retourfilter dicht zit. De retourdruk zorgt ervoor dat er een te hoog drukverschil zit tussen de lekleiding en de retourleiding, waardoor de hydrostaat stuurdruk lager wordt.

Wel ff opletten. Het kan ook zijn dat er helemaal geen meetnippel op zit of dat er meerdere op zitten. Raadpleeg dan het web. Aan de hand van het nummer van de pomp kun je meestal wel een tekening vinden, of iets wat in de buurt komt. Begin met een hydrostaat systeem altijd te meten met minimaal een 350 bar meter. Daarna pas een lagere druk meter monteren, als je zeker weet dat de druk lager is. Ik heb er al een keer 1 opgeblazen op deze manier.

Edit. Als je niet weet welke pomp de rijpomp is, adviseer ik je om een specialist te raadplegen die weet hoe een hydrostaat werkt.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden schaffer , motor , warm , hydraulisch en Koude motor geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!