Iseki TX 1300 - start slecht

Ik heb al jaren dat hij slecht start in de zomer.
En in de winter doet hij het niet.
Waar kan dat aan liggen?
glenn1992

Reacties

nhdriverjeroen
zit er geen zomerstand/winterstand op het luchtfilter want het heeft iets met de dichtheid van de lucht te maken in de zomer en winter. rookt hij ook niet harder in de zomer??
glenn1992
dat kan ik niet precies zeggen want in de winter start hij helemaal niet.
Maar in de herft rookt hij denk ik net zoveel.
Moet er op de luchtfilter een stand zitten?
nh remco
misschien eerst voorgloeien misschien helpt dat?
Tinus
Hoe goed is je engels? Hier staan namelijk een aantal aanknopingspunten:

tractorbynet.com/forums/parts-repairs/…
caseih1056xl
langer voorgloeien of nieuwe gloeispiralen erin.
glenn1992
ik gloei zolang voor tot dat slangetje rood is.
Doe ik altijd.
glenn1992
ik ben niet zo goed in engels @Tinus
fendt-vario
Iseki

I:ik
s:start
e:echt
k:kut
i:iritand

logisch toch 😉
fendt-vario
't is toch niet koud dan hoef je toch niet voor te gloeien 😃
glenn1992
moet altijd blijkbaar
JD-H4L
op mijn oude stage ook altijd klote starten en dat is volgens mij ook een 1300.. jij hebt een 2 cilinder tog ?
JD-H4L
laat je hem vaak lopen?
ValtraStisch
Gloeikaarsjes vervangen
verstuivernozzels vervangen
kleppen stellen
starten na 30 seconden gloeien
starten met gashandel op volgas.
tijdens het starten mag je accuspanning niet onder de 10.5Volt komen.
Anders accu testen/vervangen of startmotor testen/vervangen.
Inruilen kan natuurlijk ook.
de yanmarman
je moet is meten hoeveel volt's je bij de gloeispiralen krijgt.
als dat onder de 10 volt's is,dan moet je het stangetje overbruggen(de kabels aan elkaar maken en het rode stangetje er tussen uit laten)

het kan ook zijn dat de gloeispitalen kapot zijn.

en als dit niet help help ik je wel verder met andere tips.
yoohan
Wij hebben ook een iseki die niet erg makkelijk start. Althans als de motor koud is, gewoon een minuut gloeien en paar keer rond laten gaan dan slaat die altijd wel aan.

Gewoon rustig de tijd nemen. Die van ons is ook een 2 cilinder langeslag trouwens, een TS1910
de yanmarman
gewoon een yanmar kopen,heb je dat probleem niet. 😃
als ik nu is zie,dan zeggen er toch veel dat die slecht start .
eddyscania
gaat ie makkelijk rond tijdens het starten?
compressie opmeten.
erg blauw roken na het starten?
waarschijnlijk gloeibougies.
nauwlijks lopen en roken na het starten?
verstuivers of dieselpomp. misschien lucht in de leidingen.


succes.....................
glenn1992
hij rookt gewoon blauw hij gaat goed rond volgens mij
de yanmarman
gewoon blauw is niet goed 😉
zuigerveren versleten of moet is de kleppen stellen.
glenn1992
weet jij de klepspeling dan?
Bjorn G35s
Je moet iig goed voorgloeien met een goede accu (+/- 1 minuut). Anders toch eerst de gloeistiften en verstuivers kontroleren.
glenn1992
gloeistifen meten?
Met een spanningzoeker?
Ik heb geen voltmeter
eddyscania
kan je aan een voltmeter komen?
is misschien de moeite waard om er 1 te kopen, zijn niet zo duur en erg handig.

klepspeling weet ik zo niet, heb je een serviceboekje?
kan je het navragen bij een dealer?
glenn1992
ik heb geen serviceboekje.
Ik dacht misschien weet iemand zo de klepspeling?
eddyscania
wat heb je tot nu toe al uit geprobeert?
hou ons een beetje op de hoogte a.u.b.

als ie goed warm is rookt ie dan nog wat blauwig?
wat is het zwaarste werk wat ie bij jullie moet doen?
waar gebruik je de tracktor het meeste voor?
glenn1992
ik heb nog niks geprobeerd.
Ben bezig met een tractor doormidden te halen.
Hij wordt gebruikt voor de bloter/maaier voor het gazon en in een schapenwei.
Hij rookt meestal zwart.
GROENEDEERE
is je zwndel wel lang genoeg?
glenn1992
ik heb geen zwendel
minitracktorenkm
hallo
ik ken jou probleem als geen ander, omdat ik ook een iseki tx1300 heb.in de zomer is het bij mij starten en lopen,maar in de winter is die moeilijk aan te krijgen,tip haal je gloeipluggen eruit en laat hem een paar keer rond komen.
voor dat je ze er weer in doet kijk even of ze het nog doen,
bij mij waren ze zo zwart dat je zo niet eens meer zag gloeien.

alvast succes
RuudTX1300Fwd
De KE70 2 cilinder van Mitsubishi die de TX1300 heeft is inderdaad niet de gemakkelijkste starter bij kouder weer. Wat in elk geval belangrijk is, is dat de klepspeling in orde is. In- en uitlaat 0,35mm koud. Wat me verder opvalt is dat het starttoerental aan de lage kant is. Of er snellere goede start motoren te koop zijn weet ik niet? Een goede accu is in elk geval een must. Verder is het belangrijk dat de gloeipluggen/bougies in orde zijn. Naarmate deze ouder worden neemt de weerstand toe. Waardoor er minder stroom doorheen loopt en ze slechter opwarmen en gloeien. Deze weerstand kun je zelf meten met een multimeter. Hoe hoger de weerstand hoe slechter. 1,1 ohm maximaal, maar liever nog lager. Toen ik zelf ging meten, meete ik 1,6 dus toen direct nieuwe besteld. Standaard zitten er gloeiers in NGK Y110 Deze kun je vervangen door snellere gloeiers NGK Y114T Voordeel is dat deze sneller opwarmen en beter op temperatuur blijven. Ook tijdens het starten zelf. Beide staan vermeld in de service manual en zijn gehomologeerd door Mitsubishi Heavy Industries. Dus zonder problemen toe te passen.
RuudTX1300Fwd
Ik zag hierboven ook een reactie van iemand die zei dat je het gloeioog ((slangetje) op het instrumentenpaneel) ertussenuit kunt gooien en afkoppelen. Maar dat is af te raden omdat deze in serie zijn geschakeld met de (parallel) geschakelde gloeipluggen. Daardoor brengt het oog de spanning omlaag zodat de gloeipluggen tijdens het VOORgloeien niet door kunnen branden door overspanning. En tijdens het starten zelf is het oog niet geschakeld. Maar doordat de startmotor veel wegtrekt zijn de gloeipluggen dan toch beschermd tegen overbelasting. De gloeipluggen zijn 10,5 volt en werken daardoor nog steeds ondanks de flinke spanningval tijdens het starten zelf.
RuudTX1300Fwd
Wat ook nog een truukje is bij extreem koud weer. Met een fohn warme lucht in je luchtinlaat blazen. Wel goed oppassen dat je filter niet te heet wordt en wegsmelt of schroeid. Anders ben je nog verder van huis. Grote motoren hebben nog wel eens een vlamstart in het inlaatspruitstuk. Maar daar is bij een TX1300 te weinig ruimte voor waarschijnlijk.
RuudTX1300Fwd
Zie ook het werkplaatshandboek KE70 / 75:
www.tractorfan.nl/doc/614/manual
Favorit614
@RuudTX1300Fwd Laatste reactie was al 12 jaar geleden. Denk dat de trekker wel ingeruild is inmiddels
peter-witvliet
@Favorit614 denk het ook
RuudTX1300Fwd
Oké, dat zou kunnen? Maar voor diegene die nog wel een TX1300 bezitten. Zou deze info toch nog nuttig kunnen zijn misschien? En op het wat lastige starten na zijn het best taaie trekkertjes. Dus rijden er vast nog wel een paar van rond? En anders wel als oldtimer. En ook die moet het gewoon altijd doen en starten. Simpel zat.

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee. Succes verder!
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!