Ford 4000 - ford dieselmotoren

hallo
Hier op een zweeds forum een discssie gevolgt over ford diesel motoren. Volgems een volvo bm liefhebber zijn ford motoren niet zo goed omdat het gietijzer te broos is waardoor het niet zo lang meegaat.
Cavitatie zou ook een bekend probleem zijn.
Wat is hiervan bekend bij Ned ford liefhebbers.
Ford 4000 zou een uitzondering zijn.

Verder zoek ik info over fordson super major DDN-6003 dieselmotor.
Is dit een perkins motor?

Met vr gr Peter
ketelbinkie

Reacties

jumpforjoy
Ik weet er niet te veel over, maar ik weet toch dat zelfs de 4000 hier vatbaar voor is. Ik ken er een waar al nieuwe bussen in de motor zijn geplaatst ( niet standaard ford, is uitgeboord)

Sommige zeggen dat het door het koelmiddel komt en dat je nooit een mengsel van water met koelmiddel mag gebruiken. Ik weet het niet.
ketelbinkie
Dat zei hij ook dat veel eigenaars er bussen in zetten. Is niet standaard inderdaad.
jumpforjoy
Vooral de -000 reeks heeft er last van.
Vroeg of laat hebben ze het toch hoor en je kan er weinig aan zien of horen voor het gebeurd.
Dan moet je al een echte kenner zijn.
newholland-
Ben het helemaal met de zweeden eens zijn geen geweldige motoren
kramer
Hier een link naar DDN-6003 motor.
werktuigen.nl/machine-specificaties/models/…
vanmeij
ach ja vroeger moesten die motoren toch na 2000 uur uit elkaar door de slechte kwaliteit van de olie.
jammermaarhelaas
Afgezien van de kwaliteit, de Ford 4000 had voor die tijd een hoge koppelstijging, iets van 26 of 27%. Bij mijn weten hadden als een van de weinigen de IHC's uit Amerika vergelijkbare waarden.
De Volvo BM's stonden in het schoolboek (1989) als voorbeeld van "aftakastrekker". Een grote koppelsteigingsfactor tot net even onder het 540tpm PTO toerental.

Daarnaast, de Ford motoren uit de 1000 serie, die nog tot en met de 10 serie gen.3 als basis zijn gebruikt, hadden een gelijke boring en slag, of zelfs een kleinere slag dan boring. Ook het nominaal en max. toerental (af fabriek) lagen relatief laag, vaak rond de 2000/2100 en 2200tpm. Anderen, bv. JD liepen veel meer toeren. Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, het zijn echter wel duidelijke verschillen.
ford5000
Het is een bekend fenomeen dat de motoren door gietgallen en cavitatie wel eens door willen rotten, maar het is nou ook weer niet zo dat ze er allemaal last van hebben.
Ik heb zelf een 6Y 2000 en 5000 van resp. 1972 en 1973.
Allebei dus ruim 40 jaar oud en allebei nog van voor tot achter oigineel.
De 2000 heeft ongeveer 6200 uur gelopen en de 5000 zelfs ruim 18000 en beide zijn nog nooit verbust of wat dan ook.
En ja, bij mij zit er gewoon al sinds jaar en dag een mengsel van water en antivries in het koelsysteem.
Er zijn dus ook genoeg van die motoren die wel heel blijven, ook na tientallen jaren en heel veel uren.
Die van mij zijn natuurlijk ook niet de enige die wel al die tijd heel gebleven zijn.

Een originele Major motor is altijd een 100% Ford motor.
De Dexta serie hadden wel een motor van Perkins waarvan de onderblokken vaak wel bij Ford in Dagenham gegoten werden.
De Dexta heeft een Perkins 3.144 blok, en de Super Dexta de Perkins 3.152.
wim-vermeulen
@ford5000 beste ford specialist, ik Wim Vermeulen zoek de aanhaalmomenten voor:
hoofdlagers en drijfstanglagers van onze Ford 4000 (boring 111,76) wilt u en kunt u mij deze doorsturen, waarvoor bij voorbaat dank,
Wim Vermeulen Andelst. email wimver@gmail.com tel 06-40047899
+2
dennisbouter
@wim-vermeulen laatst online 4 jaar geleden die gaat jou waarschijnlijk niet antwoorden
basia
@dennisbouter

Of PB tje sturen ; krijgt ie ook een E mail bericgt
newholland-
Bij mij weten is vooral de 4000/4600 er gevoelig voor ,hoe wel mijn 6600 ook aan de beurt was.
ketelbinkie
Volgens een ford kenner komt het probleem niet bij de ford industrie motoren voor.
Deze zouden toch net weer anders en robuuster zijn.
Klopt dit?
RPCounty
@ketelbinkie dat klopt als een bus. de industriemotoren moet je gewoon kapot slaan anders gaan ze nooit kapot. Het is een gemiste kans dat ze die niet in productie hebben genomen bij ford voor de trekkerserie. De bouwers County roadless en EVA etc zagen dit wel en hadden hiemee een super betrouwbare motor. Het scheen echter wel dat de BSD trekkermotoren zuiniger met brandstof om sprongen...
ketelbinkie
Klopt het ook dat de industrie motoren dezelfde type aanduiding hebben zoals 2700 serie en 590 etc.
Wie maakte de industrie motoren dan? en wie de trekker motoren?
+1
Albert Peters
Ik heb een 4000 gehad die was uit geboord en grotere zuigers gemonteerd dit was een VEGE ruilmotor tot2 keer toe niet goef dan kreeg je direct een anderre maar moest wel op eigen kosten 3 keer motor inbouwen toch nog duur
Maar nog jaren gelopen
+1
county854t
Klopt idd dat er series Ford motoren zijn die daar wat gevoelig voor zijn, maar om nou te zeggen dat het slechte motoren zijn, vind ik nogal erg. Kijk ook is naar de productie aantallen, bij andere merken zijn er ook wel koelwater problemen zoals bij Fendt. En die halen het totale productie aantal van Ford de aankomende 50jaar niet. International heeft ook series waar er een gaatje achter de O-ring vd cilinderbus door roest.
Kortom ze hebben bijna allemaal wel dr merkafhankelijke trammelant.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!