Ford 4000 - ford dieselmotoren
halloHier op een zweeds forum een discssie gevolgt over ford diesel motoren. Volgems een volvo bm liefhebber zijn ford motoren niet zo goed omdat het gietijzer te broos is waardoor het niet zo lang meegaat.
Cavitatie zou ook een bekend probleem zijn.
Wat is hiervan bekend bij Ned ford liefhebbers.
Ford 4000 zou een uitzondering zijn.
Verder zoek ik info over fordson super major DDN-6003 dieselmotor.
Is dit een perkins motor?
Met vr gr Peter
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Sommige zeggen dat het door het koelmiddel komt en dat je nooit een mengsel van water met koelmiddel mag gebruiken. Ik weet het niet.
Vroeg of laat hebben ze het toch hoor en je kan er weinig aan zien of horen voor het gebeurd.
Dan moet je al een echte kenner zijn.
werktuigen.nl/machine-specificaties/models/…
De Volvo BM's stonden in het schoolboek (1989) als voorbeeld van "aftakastrekker". Een grote koppelsteigingsfactor tot net even onder het 540tpm PTO toerental.
Daarnaast, de Ford motoren uit de 1000 serie, die nog tot en met de 10 serie gen.3 als basis zijn gebruikt, hadden een gelijke boring en slag, of zelfs een kleinere slag dan boring. Ook het nominaal en max. toerental (af fabriek) lagen relatief laag, vaak rond de 2000/2100 en 2200tpm. Anderen, bv. JD liepen veel meer toeren. Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, het zijn echter wel duidelijke verschillen.
Ik heb zelf een 6Y 2000 en 5000 van resp. 1972 en 1973.
Allebei dus ruim 40 jaar oud en allebei nog van voor tot achter oigineel.
De 2000 heeft ongeveer 6200 uur gelopen en de 5000 zelfs ruim 18000 en beide zijn nog nooit verbust of wat dan ook.
En ja, bij mij zit er gewoon al sinds jaar en dag een mengsel van water en antivries in het koelsysteem.
Er zijn dus ook genoeg van die motoren die wel heel blijven, ook na tientallen jaren en heel veel uren.
Die van mij zijn natuurlijk ook niet de enige die wel al die tijd heel gebleven zijn.
Een originele Major motor is altijd een 100% Ford motor.
De Dexta serie hadden wel een motor van Perkins waarvan de onderblokken vaak wel bij Ford in Dagenham gegoten werden.
De Dexta heeft een Perkins 3.144 blok, en de Super Dexta de Perkins 3.152.
Deze zouden toch net weer anders en robuuster zijn.
Klopt dit?
Wie maakte de industrie motoren dan? en wie de trekker motoren?
Maar nog jaren gelopen
Kortom ze hebben bijna allemaal wel dr merkafhankelijke trammelant.