THM Rotorwagen van thmtrader

THM Rotorwagen

thmtrader
Foto van een Case International 1255 XL, bezig met trekkertrekken.

Reacties

thmtrader
Huh 1255 trekkertrekken???
fordmajor
hier wil ook wel eens tussen neuzen 😄
fendtinterfan
hij staat goed hoor...
fendtinterfan
.
thmtrader
Moet je wel rap worden want de meesten zijn van de week al weer weg!
thmtrader
Bij mij staat er toch echt 1255 trekkertrekken...
jehan
zo dan ben je aan het verhuizen dan of is dat al gebeurd
thmtrader
Dat is allang gebeurd! GELUKKIG!!!!!
fordmajor
haastig spoed is zelden goed
jehan
ow ..en tevreden met de nieuwe plek ?
thmtrader
Moet nog het een en ander gebeuren, maar ik kan hier goed toeven...
ford9600
Ha ik zoek nog een goed trekoog voor een TAARUP 1030 wie kan mij helpen.
thmtrader
hangt van de definitie goed af......
dx11
Zit je ook al in de Schuitemakers?
dx11
Ik, thmtrader en fordmajor hebben dit object verplaatst van Tractoren THM Rotorwagen (Poseren) naar Tractoren THM Rotorwagen (Poseren)
thmtrader
PVD ben het gordijn vergeten.......en de mooie vrouwen.......
fendtjuh
Aardig wat karretjes staan ofniet?

Hoeveel wagens gaan er dan ongeveer weg op jaarbasis? Meeste werk in reviseren van de rotors?
thmtrader
Pfft kan ik geen juist antwoord op geven..... dit jaar verkopen we veel originele wagens en dan met name 1030ers. maar er zijn ook wel jaren dat je bijna geen complete wagen verkoopt!
fendtjuh
Merkt zeker ook wel vrij duidelijk verschil tussen tijden dat de melkprijs goed is en slecht is?

Slechte prijs originele erbij en goede melkprijs ouwe compleet oplappen met nieuwe rotor? Of zie ik dat mis?

Komt geregeld wagens tegen van 2500 euro op marktplaats e.d.
thmtrader
Nee kan geen raakvlak zien met melkprijs, bij de lage prijs deden we juist meer revisies. Linksom of rechtsom wij leveren in een prijsklasse waar een boer nog wat mee kan.
Als je een Taarup van € 2500,00 koopt moet je op de koop toenemen dat je ook na 2500 meter stil kunt staan.
Wel merk ik dat het aantal zelfkuilers toe (blijft) nemen
fendtjuh
Hmm oke, maar goeie revisie kost toch stukkie meer als een originele wagen?

Tja dat klopt idd... Als je geluk hebt vind je een goeie wagen, is met alle machines zo, soms heb je koopjes maar je kan ook pech hebben..
Valt het grootste deel dan niet te controleren bij zo'n wagen?

Apart dat dat toeneemt, over het algemeen worden de bedrijven groter en laten boeren het doen ivm te weinig tijd/capaciteit. Al kopen de echt grote wel weer een eigen wagen.
thmtrader
Toch word er vaker gekozen voor betrouwbaarheid van gereviseerd dan risico van goedkoop! Ook zijn er mensen die eerst een orignele wagen kopen en hem later laten ombouwen.
Juist de schaalvergroting werkt het zelfkuilen in de hand, De loonwerkers hebben de handen vandaag de dag vol aan 4/5 grote klanten op 1 dag, waardoor het juiste kuiltijdstip nogal eens verloren gaat door onmacht. Het in eigen hand hebben van het juiste tijdstip begint voor veel bedrijven toch wel heel belangrijk te worden.
thmtrader
Kijk maar naar dit seizoen, veel korte perioden waarin het moet gebeuren. Het is al geregeld voorgekomen dat boeren "gedwongen" niet maaiden omdat er simpelweg geen capaciteit meer voorhanden was, sterker nog zelfs de persen werden ingezet om het gras in vredesnaam maar weg te krijgen!
steyrdriver
hier is de as ook weer gemaakt van de 1030 ongeremd, nu hebben we 2ongeremde voor wielen en 2 achter wiel wel geremd.
HOOIJMAN
mooi stel taarups ! Dit is na de heksenplas rechts ofniet? had daar taarups gesignaleerd 😃
frank_mf
Het je voor die schuitemaker ook een rotor? Verkoop je hem regelrecht door of is het nu een 2e leven begonnen als silagewagen? 😛
fendtjuh
Hmm dat heb je hier toch niet echt THM, alst moet is er ook vreselijk veel capaciteit. 'Onze' loonwerker heeft 3 hakselaars en ik meen 6 ladewagens, heb je 6-7 ploegen, dan gebeurd er wel wat...

Zelf kuilen is leuk, maar kost ook heel veel tijd, en als je groter wordt als boer heb je daar geen tijd meer voor... Plus dat tijdstip, als je alles zelf doet ben je sowieso een dag langer bezig dan dat je het door de loonwerker zou doen, is ook kwaliteitsverlies van het voer...

Maargoed, succes met de handel!
steyrdriver
latrago goor heeft ook nog 2 taarups staan 1030
HOOIJMAN
fendtjuh kan zien dat je er niet veel verstand van heb ! dom gepraat met kwaliteit verlies ! eerder beter je kan precies beginnen wanneer het er goed aan is en je bent van niemand afhankelijk maar dat moet iedereen ook zelf weten !
Valtra-Fordpower
Idd Hooijman, wij doen het ook zelf sinds een jaar of wat, is ff langer werk, maar kwaliteit is er op vooruit gegaan, al snappen sommige dat niet!
HOOIJMAN
loonwerker kan hier niet sneller werken als dat we zelf doen.
Valtra-Fordpower
Wij gaan langzamer... Moet ook wel met die hobby-wagen 😃
meilandfan
@HOOIJMAN ben heel huids thuis gekomen
ljdekker
en dan zie je weer een stuk in de boerderij staan waarin iemand pleit voor goede afspraken met de loonwerker omdat dat toch zoveel beter zou zijn.

Lui die beweren dat loonwerk altijd goedkoper/beter is zijn ook kortzichtig!
jehan
@HOOIJMAN moj toch is een loonwerker hier in de buurt bellen
Valtrapowerr
@fendtjuh

Quote:
Zelf kuilen is leuk, maar kost ook heel veel tijd, en als je groter wordt als boer heb je daar geen tijd meer voor... Plus dat tijdstip, als je alles zelf doet ben je sowieso een dag langer bezig dan dat je het door de loonwerker zou doen, is ook kwaliteitsverlies van het voer...

daarom snap ik niet waarom boeren 200 of 300 in hun uppie gaan melken en landwerk uitbesteden.
boer zijn is een veelzeidig vak en dat vind ik juist het moooie, dan melken voeren en maaien etc. zo kom je zelf ook nog eens in je land 😄
ljdekker
200 koeien kun je niet alleen doen. Als je 100 koeien hebt, en je loopt er altijd alleen dan heb je genoeg te doen! Je ontkomt gewoon niet aan vreemd personeel, een loonwerker is ook vreemd personeel.
S Schenning
Het voordeel van grooter worden is ook dat het veel beter uit kan met eigen mechanisatie. Ben je meteen van de loonwerker af.
ljdekker
En een stuk flexibiliteit. Als je het zelf doet moet je betrouwbaar spul hebben met ook een stukje capaciteit.
S Schenning
Daarom is het een voordeel met een grotere bedrijf. Kun je ook betere machines koopen.
guldner75
of gewoon een goede loonwerker hebben!
HOOIJMAN
@S Schenning

precies zoals je het zeg
S Schenning
@guldner75

Je kunt nog zon goede loonwerker hebben, maar als iederen tegelijk belt, kan hij ook maar alleen de eerste die bellen helpen. Wij kunnen inkuilen wanner we willen, zonder eerst van alles met de loonwerker aftespreken.
guldner75
@S Schenning

jah opzich heb je daar wel gelijk in jah
bij ons bevalt het prima,( zouden ook te klein zijn voor eigen materieel)
HOOIJMAN
@S Schenning

met jou kan ik praten !!
ljdekker
en als je zoals wij, `s morgens beslist en `smiddags maait dan is er geen loonwerker te bekennen
eppo
alles zelf doen geeft veel flexibiliteit. in een jaar als dit is dat erg belangrijk. als het drie dagen mooi weer is. dan gaat de loonwerker eerst naar de grote klanten, en de klanten waar ze een contract mee hebben. als gemmidelde boer kom je dan pas aan de beurt als het alweer regent.
S Schenning
@HOOIJMAN

Waar wou je het over hebben? 😃

In het weekend werken hebben ze ook niet zo veel zin in, en zondag nog minder. Plus dat ze hier altijd zo vroeg aan de gang willen, mais vaak nog zeik nat smorgens. Hoop van die gasten die net hun rijbewijs hebben.

Kun je beter een sammenwerking met iemand uit de buurt beginnen waar je goed mee kunt, en waar allebei een betje het zelfde denken.
fendtjuh
@HOOIJMAN

Quote:
fendtjuh kan zien dat je er niet veel verstand van heb ! dom gepraat met kwaliteit verlies ! eerder beter je kan precies beginnen wanneer het er goed aan is en je bent van niemand afhankelijk maar dat moet iedereen ook zelf weten !

Niks geen dom gepraat, zie dat bij veel boeren die alles zelf willen doen dat ze tot diep in de nacht bezig zijn, sochtends heel vroeg beginnen enz. enz. omdat ze het anders niet af krijgen... Kun je zeggen wat je wil, maar dat is bij een groot deel zo. Dat jullie met 2 wagens rijden en een bult trekkers, machines en jongens hebben lopen is een ander verhaal... Dat hebben veel niet en dat maakt het verschil. Als je het goed voor elkaar hebt valt er winst te halen, maar de meesten kopen geen nieuw spul omdat dat te duur is voor het aantal ha, dus maar met oud en klein spul wat niet opschiet.

Als de loonwerker niet meer kan moet je eerder bellen! Nog nooit gehad dat de loonwerker hier niet kan.

Hadden jullie een slechte loonwerker vincent!

Trouwens nog naar dronten volgend jaar Hooijman? 😛
radium45
@ford9600

Ik heb nog een orginele trekdissel, gloedje nieuw.
Valtra-Fordpower
@fendtjuh

Er is niks mee mee met die loonwerker!!!

Alleen de Shovelmachinist haperde soms, die is inmiddels al een tijdje vertrokken......

Bedenk wel dat er kwa hardheid niemand tegenop kan met die dunne graslaagjes!!
radium45
@Valtra-Fordpower

haperde?? de shovel of de machinist?
Valtra-Fordpower
De machinist, dat staat er toch? 😃

Maar goed, om het zo maar ff uit te drukken, ze zijn allebij inmiddels weg.
thmtrader
Zo........ beste discussie hier 😃
Valtrapowerr
@fendtjuh

Quote:
Niks geen dom gepraat, zie dat bij veel boeren die alles zelf willen doen dat ze tot diep in de nacht bezig zijn, sochtends heel vroeg beginnen enz. enz. omdat ze het anders niet af krijgen...

als je er plezier in hebt om te doen, why not? je verdiend er ook nog eens een keer wat mee, en tjah als er regen aan komt en je ziet aankomen dat je niet afkrijgt laat je loonwerker komen.
heb je alsnog meer verdiend alsdat je altijd alles door de loonwerker laat doen.

-> Zelf oogsten maakt het boeren compleet 😉
thmtrader
Ligt je hart bij de koeien? Of vind je het ook leuk om met machines te werken?
RESPECTEER dat nu eens van elkaar.....
fendt-412
het is in nederland altijd wel 1 of 2x vangen per jaar tussen de buien door. Afgelopen najaar was flink nat, voorjaar hield ook niet over dacht ik.

Moet je wat mazzel mee hebben en een beetje mazzel hebben met de loonwerkers in de buurt.
Als ze 1 of 2wagens hebben zijn 50ha per wagen per dag al wel redelijk de max. Met twee goede klanten heb je dat zo voor elkaar, kom je aanzetten als derde. Loonwerker wil zn materiaal maximaal benutten en ook klanten kunnen bedienen, als je 2wagens hebt zet je ook niet zomaar de stap naar een 3e of 4e, ben je weer een aanrijcombinatie nodig, weer een flinke investering die ook niet voor 10dagen per jaar koopt.

Heb meer het idee dat arbeid de grootste reden is om voor loonwerk te kiezen. Bedrijven worden steeds intensiever, is niet zo vanzelfsprekend dat je direct na school thuis het bedrijf ingaat. de tijd dat je met 2man 70-100koeien kon melken is ook al wel geweest. Of moet je willen werken voor kost en inwoning bij je ouders en het daarbij houden 😛
Kan me ook best voorstellen dat je niet constant met dat (oud)ijzer wilt zitten.
fendtjuh
Ik zeg er ook niks van valtrapower/thm, mooi doen wat je zelf wil en leuk vindt, maar beweren dat je gras er zoveel beter van wordt, nee.
Iedere dag dat het langer ligt kost het voederwaarde.

Juust Vincent, daar heb je het al 😃

Discussies over laten doen of zelf doen zijn er al zoveel geweest 😛
+1
Valtrapowerr
die zijn er zat gwees ja, mja dan maai je dat oppervlak toch in 2x? heb je 2x lol 😛
fendtjuh
:lol:
Valtra-Fordpower
@fendtjuh

Quote:
Iedere dag dat het langer ligt kost het voederwaarde.

Hangt er vanaf! Als er te snel wordt gereden en daardoor de kuil niet op zijn vasts zit en met voeren steeds spul moet weg gooien enzo kost veeeeeel meer! 😉
bartjan82
het is maar net of je het in de macht ,of in de hand wilt hebben ......................

whow ,thats deep..................
johnd-ts
och, de loonwerker is echt niet altijd beter hoor.

Laatst waren ze hier in de buurt aan het gras rijden met 3 zware John Deere's met 3 strautmann giga vitesse's en 1 werklust shovel op de bult, terwijl het land max. 1 kilometer verder op was.

Daar krijg je strakke bulten van!
ljdekker
laatst voor die dikke regenbui was er geen loonwerker te krijgen! Dan ben ik blij dat wij het zelf doen. Ben je een stuk flexibeler
fendtjuh
Zeg je toch tegen de loonwerker dat je maar 1 wagen wil johnd-ts? Dat ligt aan de boer zelf.

Tja dan wel LJ, bij jullie wrs minder loonwerkers dan hier, hier kant vrijwel altijd of je moet al op laatste moment bellen, maar dat is je eigen schuld.
S Schenning
@Valtrapowerr

Hmm denk niet dat de loonwerker er op staat te wachten dat je ze op het laatste moment belt om het werk af te maken omdat je het zelf niet kunt. Dan kom je wel als laats aan de burt, maar dat kan ik dan wel weer begrijpen van de loonwerkers kant.

Dus als je het werk zelf wil gaan doen, zorg er voor dat je een betje goede machines hebt.

Fendtjuh:
Op het laatste moment bellen, wordt het niet makkelijker van, maar soms zit het weer gewoon niet mee. Dan kan je met eigen machines gewoon meteen beginnen als weer het toelaat, zo makkelijk is dat gewoon.

Enja, het is ekstra werk om zelf te gaan kuilen, maar een paar enkele keeren de halve nacht door te werken, ga je ook niet aan dood.
ljdekker
En er is nog een voordeel van zelf doen; in mindere tijden krijg je ook geen dikke rekening van de loonwerker.
DESLAGERURRE
en bij krappe weersomstandigheden kunje het zelf plannen 😉
Corne S
Voordeel als je zelf machines hebt, is dat je de loonwerker kan bellen (wanneer het teveel / te krap is), als hij een gaatje heeft doet hij mee, totdat hij naar een ander moet, en de rest doe je zelf.

Bovendien, wanneer de koeien zomers dag en nacht buiten lopen, net zoals bij ons, dan heb je als boer tijd over in de zomer die zo kan besteden.

En je maait gewoon meerdere keren bij krappere capaciteit. Krijg je tenminste verschillende structuren. Als het de vorige keer te droog was, doe je de volgende keer iets minder droog gras erover heen.

Doordat wij Lasagne kuilen (1e en 2e snede, eventueel 3e snede over elkaar) maken, kunnen we kiezen op welke kuil wat kom, zodat je een optimale kuil krijgt.
fendtjuh
Moet je wel goed capaciteit hebben Diederik 😉

@LJ, en de afschrijving en onderhoud van je machines? In krappe tijden bespaar je dan in principe de arbeid van de loonwerker, je zit er zelf op dus dan 'kost' het 'niks'.

@Corne, dat kan bij jullie omdat jullie goedkoop en vrij oud materiaal hebben. Met nieuw materiaal laat je het wel de loonwerker te bellen...

Maar ach, als je maar wat te hobby'en heb 😃
ljdekker
ja maar afschrijving krijg je geen rekening van en onderhoud kun je nog wel wat rekken als het moet. Als er geen geld binnenkomt kun je het niet uitgeven:P
vergeet niet dat je de machines ook aan hebt geschaft. je moet daarover ook 5 of 6% rente rekenen. dat zijn ook kosten. ook de schuur.
S Schenning
@heersinkvoedertechniek

Dat moet de loonwerker ook, dus die rekent dat bij zijn koste in aan de boer, dus betalen moet je. Alleen je moet naturlijk wel genoeg werk hebben voor je eigen machines, want anders is de loonwerker goedkooper. Maar de voordelen wat genoemd zijn, hebben ook zo zijn waarden. En het is mooi afwisseling van je werk.
casepuma
@S Schenning

Eindeloze discussie,voor elk bedrijf is de situatie weer anders(personeel bezetting enz enz.)en de meeste die het wel zelf doen is het vaak geen kwestie van geld besparen maar van hobby.
S Schenning
@casepuma

Waarom doe je dan een reactie plaatsen als het toch een eindeloze discussie is?
ljdekker
Je moet het gewoon per bedrijf bekijken. Ligt aan de omstandigheden wat het beste past. Een goed antwoord kan dus niet worden gegeven in deze discussie.
ik bedoelde alleen maarte zeggen dat je nooit en te nimmer kunt zeggen dat je geen rekening krijgt als je zelf de machines hebt.
je had dat geld ook kunnen gebruiken om af te lossen. dan krijg je een lagere rekening van de bakk, dat levert ook geld op. dat wordt nogal eens vergeten....
tenzij je geen hypotheek hebt....dan kun je het sparen....en rente beuren....

maar iedereen is vrij om te doen wat hij wil.

s schenning;
je hebt helemaal gelijk, maar over het algemeen kan de loonwerker het over meer hecatares verspreiden.

maar ieder zn eigen keus, maar pasop dat je denkt dat je eigen systeem altijd de beste is....
casepuma
@S Schenning

Denk wat ik zeg wel een beetje waarheid in zit,want die reactie van jouw heeft niks met dit te maken.WIJSNEUS haha.
Valtra-Fordpower
@heersinkvoedertechniek

Dat geld dan toch alleen als je machines koopt met een lening? Wij kopen alle machines als er geld voor is, niet met een lening o.i.d.
fendt-412
over dat geld zou je ook rente kunnen beuren op een spaarrekening, alleen geen 5% jammergenoeg.
Valtra-Fordpower
Nee, dat id nu helemaal niets...
ljdekker
rente beuren valt nog wel tegen. En daarnaast, geen rekening krijgen is bijkomend voordeel. Dat geeft niet de doorslag om iets wel of niet zelf te gaan doen.
fendt-412
aflossing kun je nog wel een keer stil zetten, kost het je op dat moment geen geld.

Je zou wel een contract kunnen sluiten met de loonwerker, dat je elke maand een bedrag overmaakt en aan het eind van het jaar echt gaat rekenen wat er nog bij moet of wat er vanaf moet. Want een loonwerker wil ook best wat geld ontvangen in de winter. Deze mogelijkheden zijn er wel wanneer je veel werk met één loonwerker doet.

Een boer wil liever ook gespreid betalen, het liefst nog in het najaar, is de melkprijs vaak iets hoger en daaroverheen nog de wintermelk.
S Schenning
@casepuma

Ik heb mijn meneing toch al gegeven, waarom dan nog een keer mijn meneing uiten? Je moet het van bedrijf tot bedrijf bekijken, en je moet er ook zin in hebben, en niet bang zijn om ekstra uurtjes te maken.

Heersink:
Je hebt gelijk, je moet niet denken altijd dat je eigen system het beste is, maar vroeger lieten we ook alles door de loonwerker doen bijna, maar daar word je ook niet vrolijk van al die rekeningen in een keer.

Fendt - 412:
Ben je lekker slim bezig om de loonwerker swinters vooruit te betalen, wat als hij faillit gaat in het voorjaar?
fendt-412
valt vast wel iets te regelen met garanties, weet niet hoe dat allemaal inelkaar steekt.

Kunt ook 1/3 in het voorjaar vooruit, 1/3 in de zomer en 1/3 nabetalen. Hoeft niet alles vooruit maar kan ook gedeeltelijk achteraf.
En anders leg je beslag op zn ladewagen en shovel en kun je daarmee aan de gang 😛 als het tenminste niet meerdere BV's zijn.
DESLAGERURRE
@casepuma

ik vin die reactie van jou ook knap waardeloos 😉 hobby ??????????
Siebenga
:lol:
ljdekker
Het hele boeren moet wel hobby zijn want dikke rendementen zijn er niet in de landbouw. Het is maar net wat voor filosofie je hebt en hoe de bedrijfsomstandigheden zijn. Arbeid, grootte, type boer enzovoort
fendtjuh
Wat bezielt je dan om om een trekker te gaan hobbelen? Als dat geen hobby meer is 😃

Inderdaad LJ, als je ziet hoe groot de investeringen zijn en hoe klein je rendement is... Buurman zegt altijd dat je van het boeren niet rijk wordt, maar van waardestijging van je land of van andere gelukjes zoals wat land voor huizenbouw oid verkopen 😛

Jaja mooi bedacht robert 😃
Siebenga
hele leven is een hobby toch 😃
DESLAGERURRE
dure hobby heb je dan ... een wagen van 16 duizend .. trekkertje er voor van 35 duizend .. en dat noem jij hobby ?
DESLAGERURRE
ik heb maar 1 hobby .... mijn vrouw :lol:
NH-Ford
16 duizend? oud ijzer zeker 😃
ljdekker
nee zo bedoel ik niet. Maar je moet er wel aardigheid aan hebben want voor de dikke winsten hoef je de toko niet over te nemen in veel gevallen.
S Schenning
@fendt-412

Maar al dat beslag leggen heb je niks aan als het er op aan komt, want de bank komt als eerste als de laatste centjes verdeeld moeten worden bij een faillisement. Het is dan jammer van de tijd om achter je geld aan te gaan.

Maar als je al zo moelijk zit met het betalen, kun je in mijn wereld beter zulke dingen ontwijken..
Favorit614
@DESLAGERURRE

ik heb maar 1 hobby .... mijn vrouw
Das onbetaalbaar Diederik 😄

oja zat jij op 101 fm te zenden 😃
Siebenga
tomme slager leest ze mee?
fendtjuh
Volgens mij bedoel je hetzelfde. Rijk wordt je er niet van, maar dat hoeft ook niet, als je er maar goed van kunt leven.

In de ogen van het bedrijfsleven is een melkveebedrijf een rare investering omdat de rendementen laag zijn.
ik geloof niet dat ik het goed heb uitgelegd;
stel;
je koopt eigen machines van je spaargeld, dus geen lening(!)van € 50.000,-
Je had dat geld ook kunnen gebruiken om de hypotheek van je bedrijf af te lossen,6% rente, dat scheelt je elke maand 250 euro. elke maand, elk jaar, zomer en winter.
duidelijk?
daarmee bedoel ik, dat als je dus zelf machines koopt, je dus ook kunt zeggen dat je elke maand 250 euro 'betaald'..... zomer en winter...elke maand....
dus eigen mechanistatie kost ook geld als je het niet gebruikt, dus het is NOOIT zo dat je er geen kosten mee hebt.
ik hoop dat dat een beetje duidelijk is.

maar ieder zn eigen keus.
ljdekker
boeren is arm leven en rijk sterven wordt wel eens gezegd.
fendtjuh
Kun je dus beter wat rijker leven 😛
DESLAGERURRE
@fendtjuh

Quote:
Volgens mij bedoel je hetzelfde. Rijk wordt je er niet van, maar dat hoeft ook niet, als je er maar goed van kunt leven.

heeee .. eindelijk iemand die het snapt 😉 ! goed bezig guido :lol:
fendt-412
zal vast wel iets op papier staan voor zulke gevallen.
Maar ik weet dat er met contracten gewerkt wordt bij loonwerkers en boeren. Zal vast wel over nagedacht zijn.
Als het gebeurt is het kloten, maar je hoort vrijwel nooit dat een boer of loonwerker failliet gaat.
Moet niet teveel vertrouwen hebben in een ander, blijft zakelijk, maar zoiets zal je ook wel niet van de een op de andere dag beslissen nadat ze 1x zijn geweest.
S Schenning
@fendt-412

Bij jullie ja, maar hier gebuerdt dat toch wel eens, dus weten met wie je in zee gaat.
DESLAGERURRE
@Favorit614

nee wij niet .. ken ze trouwens ook niet ... waren gasten volgens mij uit de regio emmen 😉
dx11
@DESLAGERURRE

Quote:
dure hobby heb je dan ... een wagen van 16 duizend .. trekkertje er voor van 35 duizend .. en dat noem jij hobby ?

Het kan ook met een trekker van 5000 en een wagen van 2000. Vergeet dat niet 😄

Ja, rente. Dan denk ik aan vermogen, wat weer neerkomt op belasting. Da's ook niets 😃
me
Toch is inkuilen ook wel verhaal apart .. Iedereen heeft het hier over zelf tijdstip bepalen etc. Wat natuurlijk voor graskwaliteit van groot belang is! ..

Maar je moet ook vanuit kunnen gaan dat je machines het ten alle tijden doen wat ze moeten doen! En daarvoor moet je wel een beetje een handige donder zijn, en ook zeker goeie spullen in huis hebben. En voor veel boeren betekend dit aardig nieuw duur spul wat vaak aardig afschrijft.

Een loonwerker doet per jaar veel meer hectares, waardoor het voor hem minder moeilijk is om een machine rendabeler te krijgen... Die heeft overigens voor iedere situatie misschien wel de ideale machine? Grotere opraapwagen bij lang transport en drukwissel op gevoelige gronden etc... En misschien ook wel het personeel wat er een stuk handiger mee is ...

Ik denk dat bepaalde werkzaamheden ideaal zijn om uit te besteden en dat contact tussen boer en loonwerker ook nog wel eens een breekpunt is als het over tijdstip etc gaat. Als een boer altijd beetje op tijd komt van heb het gras eraf of gaat eraf .. Kan je morgenmiddag komen kuilen, al heel anders wordt gezien als iemand die opbelt en int einde van de rij wordt gezet ..
me
Heel verhaal 😃!

Blijft overigens wel mooi werk .. En je krijgt de rekening niet op een moment dat je hem liever niet hebt .. Inversteren in nieuwe opraapwagen kan je nog wel keer jaar uitstellen...

En een taarup kost in verhouding tot andere nieuwere wagens ook niet gek veel. Heb je wel aardig capaciteit schijnbaar met een relatief lichte trekker .. Laatste is ook nooit verkeerd.
S Schenning
@dx11

Hoeveel ha wou je op een dag doen met een wagen van 2000? 😃
dx11
Die van ons koste het niet, en hij is toch weer een slag groter, en minder versleten als zijn voorganger!

Nu rijden wij er ook maar een 150 ha op jaarbasis mee weg, maar toch.
me
150 bunder met zo'n wagen vindt ik toch nog heel wat trouwens 😄!
me
150 bunder met zo'n wagen vindt ik toch nog heel wat trouwens 😄!
S Schenning
@dx11

Vindt ik toch heel netjes om 150 ha weg te rijden met een wagen van 2000 euro !
dx11
@me

Quote:
ten alle tijden doen wat ze moeten doen!

Of een Joker. 😄 gewoon een wagen op reserve
me
Een joker hahahaha 😃 Die joker hebben wij ook met schudden .. opzich wel ideaal als het druk is of toevallig keer wat zou hebben .. Vindt het beetje dubbel, het is mooi werk en je bent flexibel met inkuiltijdstip ..

Ben toch wel van mening dat soms vergeten wordt dat trekkerrijden op zulke dagen ook altijd bij een loonwerker kan, zonder risico en gewoon een vast goed loon 😉!
DESLAGERURRE
@dx11

Quote:
Het kan ook met een trekker van 5000 en een wagen van 2000. Vergeet dat niet

ja dat deden wij ook tot voor vorig jaar 😉 ... toen die kverneland aan geschaft ... die was ietsie duurder dan 2000 :lol: maar goed dat komt de (snij)kwaliteit ten goede 😉
ljdekker
@me, ga jij maar oprapen met een taarup van €2500,-. Denk niet dan die wagen dan nog zo heel betrouwbaar is
thmtrader
@ljdekker
Toch is het vreemd dat er vaak gedacht word dat voor dat geld je toch wel een topwagen hebt...
me
@ljdekker .. : Toch wordt vaak wat verkocht voor bedragen waar je niet bij kan dat het mogelijk is... Als jij serieus op zoek bent naar een taarup en je hebt geen haast, je bent goed geinformeerd over hoe een taarup in elkaar zit en waar je op moet letten. Dan weet ik zeker dat je een prima wagen op kop kan tikken voor dat geld. Weliswaar waar iets aan moet gebeuren, en als je dan zelf een beetje handig bent kan het dan toch leuk worden om zelf te gaan oprapen, weet haast wel zeker dat hier op tf paar boeren zitten met wat oudere taarups en op die manier ook nog hun gras wegrijden ..

Goed zoeken, geduld hebben .. en weten wat je kijkt en koopt kan veel voordeel op doen.. Anders hadden wij nu zelf ook bijvoorbeeld geen drijfmest gereden ....
ford8630power
Als je maar schik hebt 😉
MaartenMandemaker
Kan me er niet echt bij voorstellen dat er in een Taarup van 2500 euro nog een goede rotor/messen zitten. Als je daar mee aan de gang komt ben je een veevoud van dat bedrag kwijt. Dan liever een paar centen meer uitgeven voor een goede wagen waar je zelf nog een hele tijd mee vooruit kunt.
ljdekker
Onze taarup heeft ook zulk geld opgebracht toen die wegging. Konden nog maar halve vrachtjes in omdat we anders bang waren dat de bodemketting of iets anders knapte. Daarnaast heeft zo`n wagen vaak versleten banden en moet er fors in worden geïnvesteerd voordat het weer een beetje fatsoenlijk draait.
fendtjuh
Toch heeft Thom een punt. Met goed zoeken en de nodige kennis valt er heel wat spul te kopen voor weinig geld wat toch echt wel goed is of met een beetje werk goed te maken.

Ladewagens heb ik geen verstand van dus dat weet ik niet.
S Schenning
Je moet er ook tegen kunnen om met oud spul te werken, want ik krijg het al gauw heen en weer als het rotzoi kapot gaat.
Je kunt wel zeggen dat je zelf beter kwalitijd hebt als je het zelf doet, maar dan moet je niet de hele tijd stil staan met kapot spul, want dan komt de kwalitijt niet ten goede.
Hoeveel ha moet je op een dag weg werken is ook maar de vraag, maar ligt er 50 ha los, begin je echt niet wat met een afgedankte wagen van 2000 euro, en met een betje transport gaat het leuke er ook af.
En een wagen koopen van 2000 euro kan ook duur worden op het eind, want de kans is 50 / 50 dat het wat is of niet. Dan heb je mss een wagen gekocht voor niks, maar gaat het kapot, moet je als nog iemand anders het werk laten doen, sta je nog met legen handen. En al die uuren dat je zelf sta te sleutelen moeten op een of ander manier ook weer terug worden betaalt.
Pascal
Zo zit iedere boer toch anders in elkaar, dat kun je wel merken. De 1 heeft het spul het liefst goed voor mekaar en houdt niet van aan lopen knooien. En de ander gaat voor de koopjes, geeft het een flinke beurt en doet daar het werk mee.
Maargoed het blijft toch de portemonnee die alles mogelijk maakt. Je kunt wel allemaal nieuwe machines willen hebben maar als het geld er niet is houdt het op en zul je dingen op moeten gaan knappen. Al vraag ik me soms af wat er op het einde van de rit goedkoper is.

Maar achteraf l ullen is altijd makkelijk 😄
me
Boer die zijn taarup inruilt voor een wat grotere, die van jouw hetzelfde geld krijgt als van het mechanisatiebedrijf aan inruil .. Alleen een dikke vette korting krijgt als hij de oude taarup niet inruilt .. zulke dingen moet je net tegenkomen. En vaak is het ook beetje geluk hebben, of verstand hebben van is misschien ook wel belangrijk ?
waaijer
Wij kuilen ook zelf sinds vorig jaar, nu hebben wij ook niet 1 van de nieuwste wagens, namelijk een deutz-fahr uit 1996 meende ik en doen we ook niet onwijs veel hectare's. Maar toch, ik vind met name als je een wat oudere wagen hebt, koop dat nooit van een site omdat dat aantrekkelijker lijkt, maar doe dit gewoon bij het mechanisatiebedrijf wat bij jou in de buurt zit. Want ook al rij je niet met 't nieuwste spul rond, mocht je er wat mee hebben dan kan je ook altijd direct weer terug gaan naar het mech. bedrijf en het probleem verholpen worden of een andere wagen mee krijgen. Bij ons hebben we 't mech. bedrijf ook op 500m afstand zitten, nu is dit niet voor iedereen zo, maar heb je 't van een particulier van internet of van een boer, als je er wat mee hebt, zit je wel met een probleem. En onderhoud doet ook veel aan een wagen. Rij je er niet onbenullig mee, laai je 'm niet stampvol, doorsmeren, droogstaan. Zo denk ik erover.
waaijer
MaartenMandemaker
Ben het wel met jullie eens. Maar toch voor een beetje fatsoenlijke 1030 wagen ben je wel minimaal een duizend of 6/7 kwijt, anders speelt die verkoper ook voor sinterklaas 😃
waaijer
Ja daar heb je gelijk aan! Bij een wagen van € 2000 is 't vragen om problemen lijkt me..
magerehein
@heersinkvoedertechniekHet is altijd maar wat je met zelf doen bereikt.Een ding is wel belangrijk,zorgen dat de spullen goed voor elkaar zijn,anders de loonwerker bellen.Opraapwagens kopen is de grootste rothandel die er is.Wagens die goed lijken zijn doorgaans totaal verrot,kans op kapitale schades.Er zijn maar enkele bedrijven die in die wagens doen en dan nog.
Daartegen over staat dat slechts weinig mensen beseffen wat voor kapitaal er onder hun kuilkleden zitten.Een winterseizoen eiwit aanvullen op je winterrantsoen kost kapitalen.Daarbij verbleken een paar honderd euro aan rente en aflossing per maand per jaar.
Verder vind ik dat wanneer je zelf in goed materiaal investeert en dan ook werk uit besteed je personeels kosten en rente en aflossing 2 keer betaald,zowel van je eigen materiaal als van een ander,vraag is of je dat wilt.
ik denk dat je daar een paar hele goeie punten aansnijdt!

er zit een enorm kapitaal in de kuil, dat moet gewoon in orde, als je daar mee ligt te kl-o-ten, dan moet je via een dure weg bijsturen.
Je moet daarom volgens mij ook je eigen mechanistie goed in orde hebben, anders moet je er niet aan beginnen.
Het maakt mij niks uit wie er van alles zelf doet en wie alles laat doen, maar ik kom hier soms uitspraken tegen.....van een niveau.....
het eigen systeem is IDEAAL, en kost niks.....
zo werkt het niet.
dat probeer ik altijd een beetje te nuanceren.
ik vind het overigens een grote schande dat het agrarischonderwijs daar zo weinig aandacht aan schenkt.
Zo creëer je weer een generatie boeren die financieel slecht zijn onderlegd!
Je moet als boer (ondernemer) eerst weten wat het kost als je een bepaalde keuze maakt, en dan moet je met die keuze aan het werk.
deerecase
Laten we het maar niet over agrarisch onderwijs (HBO) hebben. Want daar leer je vanalles waar je je van af vraagt wat je er mee moet.

Over gebruikte wagens gesproken; onze schuitemaker heeft het vorig jaar ook begeven terwijl die nog niet eens zo oud was.
ljdekker
how, verkeerde account
Siebenga
Als je 30.000 euro kwijt bent per jaar voor alleen het oprapen kan je met wat goedkope krachten snel in een paar jaar goedkoper draaien
heidewoud
hier spreekt iemand uit ervaring 😛
Siebenga
als spreek je over 3 jaar.. 3 x 30.000 is 90.000 euro! Goeie 2de hands wagen heb je wel voor ongeveer 50.000 euro. Blijft er 40.000 over aan brandstof afschrijving en uurloon (eventuele reparaties) is 3 jaar tijd. Mwoah dat vind ik een hele hoop geld
heidewoud
okee, dat is zo, maar dan moet je zelf ook altijd. wanneer er dan geen goedkope krachten zijn, kan het al weer minder snel uit. sowieso heeft het nog bijna nooit uitgekunt dat je zelf kuilt 😉
Siebenga
ooit ergens gelezen dat veel eigen werk (mits je personeel hebt of zelf tijd over) bij 150 hectare + weer rendabel wordt. Maar je kan schuiven wat je zelf wilt! Je kan alles wel rendabel maken maar dan hou je je zelf alleen maar voor de gek. Je bent met zelf kuilen sowieso flexibeler! Ga ik nu kuilen of morgen middag. Loonwerker zegt ik kom dan en dan.
Siebenga
Ik kan er niet zo goed over dat er mensen zijn die roepen dat een boer in de stal moet zijn. Het werk in de stal is ook wel eens klaar.. En dan kan je hoog en laag springen de koeien gaan geen meer melk produceren.

Daar tegen over staat dat er ook boeren zijn die graag landwerk doen en daardoor in de stal werk laten liggen. Dat is dan wel net het verkeerde
heidewoud
maar volgens mij is het ook wel een beetje hoog gegrepen als je voor het oprapen 30.000 per jaar rekent 😉
de loonwerker kan daarvoor meer dan 1 jaar kuilen 😃
Siebenga
hoog gegrepen? Kwa kuilen de beste en snelste loonwerker hier in omtrek en zeker niet de duurste
heidewoud
maar die zit niet op 30000 per jaar 😉
dan is het vast wel de duurste 😃
maartendankers
@heidewoud

Quote:
maar volgens mij is het ook wel een beetje hoog gegrepen als je voor het oprapen 30.000 per jaar rekent
de loonwerker kan daarvoor meer dan 1 jaar kuilen

Wat zijn dit nou weer voor uitspraken dan?

de ene boer bewerkt toch veel meer land dan de andere?
heidewoud
@maartendankers

maar uitgaande van een gemiddeld bedrijf, 120- 150 koeien, is dat echt te hoog gegrepen 😃
Siebenga
ik heb het dus over de maatschap waar je mij ziet hobby;en... Die heeft geen 150 koeien hoor. en k had het over 150 hectare en geen koeien! Daar zitten ze dik over heen
S Schenning
@Siebenga

Hoe groot is dat bedrijf waar je zit?

30.000 euro is aardig wat geld ja, maar als mss 150 ha gras heb zit je er makkelijk aan.
Siebenga
dik 200 hectare grasland. met op 2 van de 3 bedrijven geen beweiding en verdere land op afstand. Wordt op een huiskavel van rond de 50 hectare wel beweiding gedaan. 1 bedrijf 2 melk robots en 1 bedrijf met een 32 stand rotor. andere bedrijf is jongvee
heidewoud
als je naar de situatie van de dobbe's kijkt, jah, dan denk ik dat dat wel uit kan. tenminste niet te dure trekker, ladewagen weet ik niet, en iemand die zijn vak niet met veel plezier doet, is ook niet al te duur 😛 😄 hahaha
als laatst wel veel hectares op jaar basis, dan kan het uit, anders niet 😉
Siebenga
Nou ik nam toch ook het voorbeeld van dat bedrijf 😄 Ik denk dat de opraapwagen wel goedkoper was dan de trekker hoor. Hoewel het elkaar niet eens veel zal schelen.
S Schenning
@Siebenga

Dat lijkt er op zeg, netjes. Hoeveel snede komt er af ca bij jullie?
DESLAGERURRE
5/6 😉
heidewoud
4 komt dichter in de buurt 😉
Siebenga
5 6 halen we niet! 5 hooguit! 3de snede staat nu te wachten op een boerderij.. andere boerderij is de 3de snede er net af. Zit veel verschil in gebied. 1 bedrijf zit op een plaats die sowieso 3 weken eerder is met het landwerk
MaartenMandemaker
Zelf inkuilen kan in ons geval wel goed uit, als ik kijk naar wat we kwijt waren aan een keer 20 ha hakselen. Hier in de buurt gaan steeds meer boeren zelf inkuilen. Maar je moet wel voldoende arbeid voorhanden hebben. Zelf mest rijden is makkelijker te regelen dan inkuilen.
Mc_douwel
iedereen moet zijn eigen keuzes maken betreft het inkuilen
als je de loonwerker belt ben je altijd nog eigen baas over wanneer is gewoon een kwestie van op tijd bellen(plannen)hier geen problemen met loonwerker omtrent inkuilen
Valtrapowerr
@S Schenning

dat kun je toch aan zien komen? dat je het niet weg krijgt voor de regen?
deutzennewholland
zelf hebben wij 4 mengele opraapwagens waarvan er nog maar twee werken de derde is een hele kleine mengele die we voor 250 euro gekocht hebben voor onderdelen en de vierde is een quadro maaar die is stuk na 5 jaar op te rapen maar die had toen ook maar 750 euro gekost dus in mijn ogen is het zelf doen veel voordeliger want nu kuilen wij in als we zien als het gras ideaal is om in te kuilen anders komt de loonwerker als het gras nog te nat is en anders als het al regent en hier zijn we tog met genoeg om het te doen want men moeder legt het gras in ruggen vader raapt op en ik op de kuil met een oude kuilverdeler
Inter724
@deutzennewholland

2x nix dus.

TractorFan kan jouw hulp goed gebruiken

Op TractorFan helpen gebruikers elkaar met het oplossen van technische vragen met betrekking tot THM. Ook staan er nu al 31 foto's van de THM Rotorwagen. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Met jouw kennis en inzicht kunnen we ook deze site nét dat beetje beter maken. Help je mee? Maak dan ook een (gratis) account aan!

REACTIES
160
PUNTEN
0
WEERGAVES
29

MEER FOTO'S
MEER INFORMATIE