David Brown 780 - Wat houdt dat selectamatic eigenlijk in? Bij Ford is het een soort halfautomatisch
Ik zag een mooie 780 selectamatic te koop,staan, vandaar mijn vraagDe beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ford geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Ford had een topstangsensor (op de 3 en 4 cilinders) of een aandrijflijn-sensor (op de 4 cilinders, de naam ervan was "LoadMonitor" ) voor het "aftasten" van de gevraagde trekkracht, en het zo mogelijk constant houden ervan. De grotere 6 cilinders hadden een trekkrachtsensor via de trekstangen. Ik spreek hieronder alleen nog even over de topstangsensor-regeling.
Middels de draaiknop voor de hefsnelheid kun je dan de reactiesnelheid instellen en middels de verschillende gaten waar je de topstang in kunt zetten aan de kant van de tractor, kun je de gevoeligheid instellen. Ook heeft dit kantelstuk van de topstang bij de grotere modellen nog een extra hefboom-gat, voor instelling van de gevoeligheid.
De praktische bediening ervan is op de 1000 serie middels 1 hendel die je om kunt zetten, hiermee wordt je hef-hendel een hefhoogte hendel en in de andere stand een trekkracht-instel-hendel. Met deze trekkracht-instel-hendel zorg je ervoor dat er voldoende druk van het werktuig op de achterwielen kan worden overgedragen terwijl je automatisch een goede werkdiepte aanhoudt.
Op de 100 serie had je 1 hendel voor de hefhoogte en 1 hendel voor de trekkracht-instelling. Dit heeft als voordeel tegenover het systeem van de 1000 serie dat de hef niet verder zal zakken dan de stand van de hefhoogte hendel, deze wordt hiermee een soort ondergrens-instelling.
Vele instelmogelijkheden dus.
In de jaren 90 kwam de electronische bediening waarbij je alleen nog de trekkrachtregeling via de trekstangen, dit maakte het instellen een stuk eenvoudiger. Er werden, en worden echter nog steeds nieuwe NH's geleverd met mechanisch bediende topstang-regeling of trekstang-regeling.
Een trekkrachtregel-systeem zal echter de trekkracht binnen bepaalde grenzen handhaven, en daarvoor zal deze het werktuig automatisch, naar behoefte, iets heffen of laten zakken. Ongeacht het merk/type tractor/systeem.
Wil je echter dat een werktuig op 1 constante werkdiepte blijft, dan kun je het beste werken met een loopwiel/looprol, en aan de trekkerzijde de machine op de topstang laten rusten, de hefhoogte-hendel dan geheel omlaag wanneer de machine in de grond werkt. Hiervoor is echter wel voldoende vermogen en gewicht/grip van de tractor nodig bij grotere werkdiepten en of werkbreedten. Juist hiervoor is de trekkrachtregeling ontwikkeld. Men kon vanaf dat moment ook met een kleinere, lichtere, goedkopere tractor werken. Dit was de uitvinding van Dhr. Ferguson, en deze uitvinding werd door de samenwerking met Dhr. Ford een wereldwijd succes. Ferguson had daaraan voorafgaand samengewerkt met David Brown, maar deze zag na enige tijd af van verdere samenwerking. Toen Ferguson zijn systeem bij Ford demonstreerde was Ford zo enthousiast dat hij Ferguson aanbood voor hem te komen werken. Ferguson koos er echter voor zelfstandig te blijven.
Zie ook:
dit is een geflopte ontwikkeling van de engineers van David Brown
Implematic is de eerste hydraulische ontwikkeling bij David Brown
Selectamatic was de opvolger hiervan.
dus nee selectamatic heeft niets met de versnellingsbak uit te staan
Zoals @paulusmahandel zegt bij D.B. heette dit dus Autodrive .
Select a matic is dus een uitvoering van de hefinrichting
John Deere heeft een verbeterde versie hiervan op de markt gebracht, bij mijn weten op 6 cilinders uit Amerika.
Nadeel van de sos bak was de mechanische bediening. Je kon hem ook met een zware vracht achter de trekker, zomaar in de achteruit zetten wanneer de trekker nog vooruit gaat. Resultaat is dan schade aan de bak. Ford heeft ze uit productie genomen wegens teveel klachten.
Ford had wel de DualPower, dit is een onder last schakelbare versnelling/vertraging die tussen koppeling en versnellingsbak zit. Je krijgt dan dus 2 maal zoveel versnellingen.
nl.wikipedia.org/wiki/…